Kirjoittaja Aihe: Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?  (Luettu 3182 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« : 30.05.05 - klo: 13.25 »
FTT V -kilpailu palautti jälleen mieliin kesäkeleillä rajusti muuttuvat rataolosuhteet. Kuivalla radalla ajettaessa on äärimmäisen todennäköistä, että ensimmäisellä alkueräkierroksella ajettu puhdas suoritusta on käytännössä mahdotonta parantaa myöhemmillä eräkierroksilla. Eli kärjistetysti ajetaan 1 alkuerä millä on merkitystä ja 3 täysin turhaa lähtöä. Tästä on seurauksena renkaiden säästelyä, mikä näkyy siinä, että kuljettajat jättävät alkueriä ajamatta.

Onkin herännyt keskustelua pistelaskujärjestelmään siirtymisestä kesäkilpailuissa. Tässä järjestelmässä jokaisesta alkueräkierroksesta jaetaan pisteet ja kahden parhaan eräkierroksen pisteet huomioitaisiin finaalipaikkoja jaettaessa.

Hyviä puolia:
- kaikki ajaa ja yrittää jokaisessa alkuerässä
- epäonnistunut ensimmäinen alkuerä ei tarkoita pelin menettämistä

Huonoja puolia:
- "pakko" ajaa myös kostealla kelillä
- yksi nopea tulos ei riitä varmaan finaalipaikkaan

Toivoisin tähän "kentältä" mielipiteitä ja mielellään hyvin perusteltuja sellaisia evääksi lajiryhmän kanssa tästä asiasta käytävään keskusteluun.

Jos joku ei halua jostain syystä kommentoida asiaa julkisesti foorumilla, voi minulle lähettää asiasta myös sähköpostia. Yhteystiedot löytyy täältä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #1 : 30.05.05 - klo: 14.21 »
Näin nopeasti vastattuna 2/4 on mielestäni hyvä, mutta tällä kaudella on ollut kisoja joissa on ajettu vain 3 alkuerää ja näin ollen tullaan tilanteeseen missä lasketaan vain 2/3.

Tähän asiaan tietysti vaikuttaa myöskin se, että 3 alkuerää on ollut ainoastaan kilpailuissa joissa on ollut paljon osanottajia ja tämän takia on jouduttu vähentämään alkuerin määrää. Käytännössä tämä on tarkoittanut että kaikki ovat olleet (ja varmaan tulevat olemaankin) sisäkisoja. Sisäkisoissa tätä Calen kuvaamaa ongelmaa ei ole käsittääkseni ollut, mutta toisaalta mikäli muutoksia tehdään niin silloin ne varmasti olisi hyvä tehdä koskien koko sarjaa eikä pelkästään esim. ulkokisoja varten.

Mielestäni mikäli päädytään siihen että lasketaan 2 parasta tulosta, niin silloin myöskin tulisi säännöissä selkeästi määrittää alkuerien määrä ilman mitään pelivaraa, jotta kaikissa osakilpailuissa olisi varmasti tuo 4 alkuerää ja sitä ei järjestävä seura voisi muuttaa edes millään erillisluvalla tms kuten tänä vuonna käsittääkseni on tapahtunut.

Poissa artov

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #2 : 30.05.05 - klo: 21.13 »
Kannatan ehdottomasti ideaa, ja miksei samaa sääntöä voisi käyttä myös sisällä, niin ei yhden nopean mukaan jaettasi finali paikkaa... Sisällä kuitenkin nopein on ajettava viimeisellä akulla, jos tämän tämä menee pilalle niin A paikka ainakin virin puolella taitaa mennä....Jos ei ole ahoniemi/andersson....

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #3 : 31.05.05 - klo: 13.27 »
2/4 laskutapa kuulostaa todella hyvältä. Ja nythän ensvuonna ajetaan vain 2 luokkaa per päivä, niin pitäisi keretä ajamaan toi 4 alkuerää, vaikka olisi vähän enemmänkin kuskeja mukana?
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #4 : 08.06.05 - klo: 16.43 »
Alkuerän lähtöjärjestys -topicista ymmärrän, että pistelaskusysteemi voisi tulla käyttöön jopa kesken meneillään olevan sarjan. Tämä mahdollisuus ei ole tullut esille tässä topicissa.

Itse pistelaskusysteemin puolesta tai vastaan en ota kantaa, mutta mielipiteeni on, että näin suurta muutosta ei pidä missään tapauksessa tehdä kesken kauden. Sarja ajettakoon loppuun samoilla säännöillä, ja uusi kausi on sitten asia erikseen.

Olen ollut muissa yhteyksissä huomaavinani, että lajissamme muutokset toteutetaan tarkoituksellisesti harkitusti ja jopa viiveellä. Esimerkkinä harjattomien moottorien käyttö. Tai korilistat. Ehkä on hyvä niin.

Mutta valittu linja täytyy pitää. Olisi melkoinen poikkeama tästä linjasta, jos finaalijärjestys alettaisiin kesken kauden määritellä täysin eri tavalla. Silloin annettaisiin tilaa epäilyksille aktiivista lobbaustoiminnasta, tai jonkin säännöissä havaitun vakavan virheen korjaamistarpeesta. Kumpaakaan ei tiettävästi ole esiintynyt. Ainakin toivon niin.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #5 : 08.06.05 - klo: 17.01 »
Pointti on hyvä ja kuten toisessa topicissa kirjoiton, on sääntöjen muuttaminen kesken kauden arveluttavaa. Minulle ehdotus muutokseen tuli täysin puolueettomalta taholta, joten ketään kilpailijoita ei ole ollut tämän asian suhteen lobbaamassa.

Olen saanut asiasta palautetta myös sähköpostitse ja kaikki ovat olleet muutoksen kannalla. Useimmat toivoivat muutosta jo seuraavaan kisaan. Palautetta on tullut niin "harrastajatasolta" kuin kovimmasta kärjestäkin (kaikista "tiimeistä"). Sääntöihin pitää voida luottaa, mutta jos kaikki haluavat muutosta, niin turha sitä liian hankalaksi on tehdä (jos minä voin asiaan vaikuttaa). Mutta jos vastarintaa löytyy, niin muutetaan vasta ensikaudeksi ja säästellään tämä kesä renkaita finaaleja varten ;).

Eli jos joku muu kokee mahdollisen välittömän muutoksen huonona asiana, niin saa kertoa siitä tänne tai minulle sähköpostilla. Asiasta keskustellaan virallisten tahojen kanssa varmasti jo tulevana viikonloppuna.

* * *

P.S. Moottori-, kori- ja akkusäännöistä tämän jutun kanssa erilaisen tekee se, että edellä mainittujen sääntöjen muutokset vaativat muutoksia kalustoon ja se maksaa enemmän tai vähemmän rahaa. Tämä muutos ei aiheuttaisi välittömiä kustannuksia tai muutoksia kalustoon ja olisi siinä mielessä helppo toteuttaa nopeasti. Mutta kertokaa mielipiteenne.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #6 : 08.06.05 - klo: 18.04 »
Olen itse tuon pistelaskujärjestelmän kannalla ainakin kesäkisoissa, ehkä myös talvellakin. Toisaalta en toivo, että sääntöjä muutetaan kovinkaan erilaisiksi kuin mitä muualla maailmalla on käytössä.

Mutta onko tuo 2/4 laskettava tulos sitten tarpeeksi erotteleva, ettei tule kovin usein tämän vuoden Reedy Race -tyylin ratkaisuja tasapisteissä? Olisiko 3/4 jo liian rankka kisailijoiden kannalta?
---

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #7 : 09.06.05 - klo: 07.28 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
Olen itse tuon pistelaskujärjestelmän kannalla ainakin kesäkisoissa, ehkä myös talvellakin. Toisaalta en toivo, että sääntöjä muutetaan kovinkaan erilaisiksi kuin mitä muualla maailmalla on käytössä.

Mutta onko tuo 2/4 laskettava tulos sitten tarpeeksi erotteleva, ettei tule kovin usein tämän vuoden Reedy Race -tyylin ratkaisuja tasapisteissä? Olisiko 3/4 jo liian rankka kisailijoiden kannalta?
EM- ja MM-kisat ajetaan pistelaskusysteemillä. Samoin suuri osa muista isoista kisoista. Pistelaskusysteemi otettaisiin varmaan hyvin lähelle EM-kisoja vastaavaksi. 3/4 on mielestäni liian raju. 2/4 erottelee tarpeeksi ja pakottaa ylivoimaisenkin kuskin ajamaan käytännössä vähintään 3 alkuerää.

Reedy Race -tyylisiä periaatteellisia ongelmia ei samalla tavalla tule, koska ajetaan kuitenkin eräkierroksen sijoituksista, eikä oman erän sijoituksista. Reedy Racessa hommaa kärjistää entisestään se, että siellä ei ajeta finaaleja ollenkaan.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #8 : 09.06.05 - klo: 08.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Reedy Race -tyylisiä periaatteellisia ongelmia ei samalla tavalla tule, koska ajetaan kuitenkin eräkierroksen sijoituksista, eikä oman erän sijoituksista. Reedy Racessa hommaa kärjistää entisestään se, että siellä ei ajeta finaaleja ollenkaan.


En nyt tietenkään finaaleja tarkoittanut, mutta eikö 2/4 systeemillä ole enemmän kuin todennäköistä, että ajetaan alkuerissä tasapisteitä. Ratkaiseeko näissä sitten jälleen ensimmäiseksi ajettu parempi sija?

Sinänsä systeemi tarjoaisi mahdollisuudet aivan uudenlaiseen pelailuun ja pakottaa kyllä ajamaan.
---

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #9 : 09.06.05 - klo: 09.44 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
En nyt tietenkään finaaleja tarkoittanut, mutta eikö 2/4 systeemillä ole enemmän kuin todennäköistä, että ajetaan alkuerissä tasapisteitä. Ratkaiseeko näissä sitten jälleen ensimmäiseksi ajettu parempi sija?
Tarkoitin vain Reedy Raceen verrattuna sitä, että me ajettaisiin "vaan" lähtöpaikoista, eikä lopputuloksista. Joten tasapisteiden ratkaisu ei siinä mielessä ole aivan niin kriittistä.

Itse edustan sitä koulukuntaa, että poisjätettäviä tuloksia ei pidä huomioida missään vaiheessa. Tasapisteissä ratkaisu tulisi varmaan siten, että ensi ratkaisee parempi ajettu sijoitus ja tämän jälkeen joko paras tulos tai parhaan sijoituksen tulos. Tulosten huomioimisessa ei mitään periaatteellista ongelmaa ole, koska jokainen yrittää nopeinta aikaa joka tapauksessa.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Sähkötouring alkuerät - aika vai pisteet?
« Vastaus #10 : 08.07.05 - klo: 16.42 »
Mainitaan tässä ja nyt vielä erikseen, että mahdolliset muutokset otetaan käyttöön vasta ensi vuonna. Tämä kausi vedetään loppuun nykyisellä systeemillä.