FTT V -kilpailu palautti jälleen mieliin kesäkeleillä rajusti muuttuvat rataolosuhteet. Kuivalla radalla ajettaessa on äärimmäisen todennäköistä, että ensimmäisellä alkueräkierroksella ajettu puhdas suoritusta on käytännössä mahdotonta parantaa myöhemmillä eräkierroksilla. Eli kärjistetysti ajetaan 1 alkuerä millä on merkitystä ja 3 täysin turhaa lähtöä. Tästä on seurauksena renkaiden säästelyä, mikä näkyy siinä, että kuljettajat jättävät alkueriä ajamatta.
Onkin herännyt keskustelua pistelaskujärjestelmään siirtymisestä kesäkilpailuissa. Tässä järjestelmässä jokaisesta alkueräkierroksesta jaetaan pisteet ja kahden parhaan eräkierroksen pisteet huomioitaisiin finaalipaikkoja jaettaessa.
Hyviä puolia:
- kaikki ajaa ja yrittää jokaisessa alkuerässä
- epäonnistunut ensimmäinen alkuerä ei tarkoita pelin menettämistä
Huonoja puolia:
- "pakko" ajaa myös kostealla kelillä
- yksi nopea tulos ei riitä varmaan finaalipaikkaan
Toivoisin tähän "kentältä" mielipiteitä ja mielellään hyvin perusteltuja sellaisia evääksi lajiryhmän kanssa tästä asiasta käytävään keskusteluun.
Jos joku ei halua jostain syystä kommentoida asiaa julkisesti foorumilla, voi minulle lähettää asiasta myös sähköpostia. Yhteystiedot löytyy
täältä.