Kirjoittaja Aihe: Kisojen radiohäiriöt  (Luettu 13827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #60 : 11.07.05 - klo: 21.24 »
Isompana ongelmana asiassa näkisin sen, että loukkaantumis riskiä ei yritetä millään pienentää. Esim. kypärän käyttö nostotehtävissä, ainakin vaarallisimmissa paikoissa, laskisi riskejä hyvin paljon. Se olisi myös osoitus tahdosta välttää loukkaantumiset. Ainakin vakavat.

Monissa lajeissa on käytössä suojia, jotka estävät pahimmat kolhut. Aina tietysti voi käydä jotain, mutta vakavimmilta vältytään.

Kuinka monessa lajissa itse suoritus on turvallisempi, kuin siihen liitetty velvoite. AKK vaatii nostamaan, mutta antaa mahdollisuuden valita kuka menee. Kuitenkin auton osuessa päähän, joka on kaikin haavoittuvin paikka, voi vamma olla kuolettava oli kyseessä aikuinen tai lapsi. Tämä on se pointti mitä itse ajan takaa. AKK:n olisi hyvä miettiä konsteja millä alentaa riskiä ja osoittaa se vaatimuksena säännöissä. Tällöin kuljettaisiin turvallisimmilla vesillä kaikkien osalta.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #61 : 16.07.05 - klo: 00.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

Jos VesaK olisit tätä lajia paremmin seurannut, niin olisit tietänyt, että käytännössä viittaa koko ajan vain meihin. SINÄ otit tämän yksilön esille ja koska HÄN on käytännöllisesti katsottuna ainut tähän sääntöön mahdollisesti koskeva henkilö, niin eikö silloin hän voi toimia ikätovereidensa esimerkkinä?!

Jos kerran koko ajan tiesit tämän, miksi et kertonut? Aiheesta voi kai silti keskustella, vaikka tämä nimenomainen tapaus olittekin sinä ja poikasi? Voihan olla, että poikasi ei olisi viimeinen alle 12...14 -ikäinen harrastaja tässä lajissa?

Älä ota niin henkilökohtaisesti, itse olen koko ajan kirjoittanut aiheesta yleisesti, en teistä.

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"

Viittaat ikäkysymyksessä mopon ajo-oikeusikään kadulla. Harmi vaan, että oikea vertaus olisi vaikka harrastelaji motokrossi, jossa on luokkia varmaan 7 vuotiaista lähtien. Tätä ikää en varmuudella tiedä, mutta arvelen, kun joskus on katsonut näiden kisailua. "Siellä sitten edesvastuuttomat vanhemmat pakottavat kuolemaa uhkaavasti jälkikasvuaan ajamaan".

Kabinetissa on varsin helppo tehdä päätös nostajien ikärajasta ja yhtä helppo on uskoa, että nostajien turvallisuus olisi parantunut. Mutta muistakaa sääntöjen laatijat sitten tehdä kunnon rangaistusasteikkokin, jos "alaikäinen" sattuu tennarillaan koskemaan rata-aluetta, johon hänellä ei sitten ole enää asia. Vai saako hän olla rata-aluella, mutta ei virallisena nostajana? Jos saa, mutta vahingossa nostaa auton oikein päin, niin tuleeko rangaistus?

Surullista, mutta näköjään totta. Et edelleenkään ole tainnut ihan hiffata, mistä tässä keskustelussa on kysymys?

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Ja kysyt kuka on vastuussa. Viitsisinkö toistaa, että olen vanhempana vastuussa lapseni tekemisistä ja tekemättä jättämisistä. Ja sinä VesaK olet vetämässä akk:ta oikeuteen, jos vahinko sattuu ilman nostajaikärajaa.

Periaatteessa kuka tahansa huoltaja voi tehdä ja teettää lapsellaan mitä haluaa. Mutta siltä varalta, että huoltajalla suhteellisuudentaju sattuisi hämärtymään, esimerkiksi oman kunnianhimon tai ylpeyden tai välinpitämättömyyden tai vastuuntunnon puutteen vuoksi, asettaa yhteiskunta (lastensuojelu-)rajoja. En tarkoita, että sinun kohdallasi olisi niin, mutta mistäpä kukaan voi tietää, miten kunkin arvomaailma on rakentunut. Siksi tarvitaan rajoja.

Tässä tapauksessa "yhteiskunnan tehtävää" hoitaa, tai sitä pitäisi hoitaa lajin itselleen ominut järjestö. Jos se ei ymmärrä tehtäväänsä turvallisuusmääräysten laatimisessa, ottaa se itselleen suuren vastuun siinä missä huoltajakin.

En ole vaatinut mitään sellaista, mikä olisi lajille tai sen harrastajille haitaksi. Kaikkein pienimpien suojelemisesta on kysymys.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #62 : 16.07.05 - klo: 10.06 »
Lainaus
XXXXXX kirjoitti:

Viittaat ikäkysymyksessä mopon ajo-oikeusikään kadulla. Harmi vaan, että oikea vertaus olisi vaikka harrastelaji motokrossi, jossa on luokkia varmaan 7 vuotiaista lähtien. Tätä ikää en varmuudella tiedä, mutta arvelen, kun joskus on katsonut näiden kisailua. "Siellä sitten edesvastuuttomat vanhemmat pakottavat kuolemaa uhkaavasti jälkikasvuaan ajamaan".

Asiaa sen suuremmin kommentoimatta, totean vain tuohon esimerkkiin:

- ko. lajissa (= motocros) on todella tiukat määräykset turvavarusteista, alkaen kypärästä.......sinänsä mielenkiintoista, että lain mukaan alle 12v. ei esim. saa ajaa traktoria edes omalla (vrt. äidin/isän) pellolla, ei päältä ajettavaa ruohonleikkuria omalla pihallaan, jne.....
Toki tiedän, että kun radan ympärille laitetaan SE AITA, siitä tulee SULJETTU KILPARATA...........

- ajamaan ei pääse kuka tahansa, joka vain varikolta sinne "käsketään".... (yleensä käydään pitkä kurssi "tasamaalla" harjoitellen käsittelyä jne. ....)

"Ilma-aluksien" kiinniottamiseen sallitaan, jopa määrätään vaikka kuinka nuoria, ilmeisesti milläänlailla "kurssitettuja" tehtävään... ( ? )
Hyvä niin, että edes on sallittua tilalle mennä jonkun muun, kuin vain kilpailijan!

Osaan jo mielessäni kuvitella, kuinka suuri hulapaloo siitä syntyy, kun ensimmäinen esimerkkitapaus loukkaantuminen tulee...........
Toivotaan vaan, että siitä selvitään ennalleen, eikä mitään peruuttamatonta ole tapahtunut......
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #63 : 16.07.05 - klo: 10.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
Kabinetissa on varsin helppo tehdä päätös nostajien ikärajasta ja yhtä helppo on uskoa, että nostajien turvallisuus olisi parantunut. Mutta muistakaa sääntöjen laatijat sitten tehdä kunnon rangaistusasteikkokin, jos "alaikäinen" sattuu tennarillaan koskemaan rata-aluetta, johon hänellä ei sitten ole enää asia. Vai saako hän olla rata-aluella, mutta ei virallisena nostajana? Jos saa, mutta vahingossa nostaa auton oikein päin, niin tuleeko rangaistus?

Tätä hengetuotetta kommentoin tässä erikseen.
Nostajien turvallisuus ei parane pätkääkään sillä, että huoltajan on suoritettava esim. alle 12-vuotiaan nostotehtävät. Nostotehtävä on ja pysyy vaarallisena. Kyse on siitä, että vaaralliseen tehtävään ei laiteta alle 12-vuotiaita. Syistä, jotka on jo edellä läpikäyty.

Mitä tulee "rangaistusasteikkoon", överiksi meni siinäkin. Lajimme edeskäyvien kyllä tiedetään hekumoivan kurilla ja rangaistuksilla, mutta itse näen tämän puolen täysin toisin:
Jos olisin päättävässä asemassa, laatisin varsin vikkelästi ikärajan nostotehtävään, ennen kaikkea pienimpien suojelemiseksi, mutta myös oman nahkani ja mielenrauhani vuoksi. Jos nimittäin onnettomuus tapahtuisi jollekin juniorille, ja tietäisin laiminlyöneeni turvallisuusmääräykset, tuskinpa saisin vähään aikaan öitäni nukutuksi.

Rangaistuksia ei tarvita. Ikärajasääntö riittää vapauttamaan sääntöjen laatijat ja kisajärjestäjät vastuusta. Myös moraalisesti. Sen jälkeen vastuu on vain ja ainoastaan huoltajalla.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #64 : 16.07.05 - klo: 11.33 »
Ulvilan Savage race kilpailussa kerholaiset toimivat nostajina, koska valta osa kilpailijoista oli pieniä lapsia. Emme halunneet ottaa riskiä että joku lapsista loukkaisi itsensä. Samaa kaavaa haluamme noudattaa kerho ja sm kisoissa, joihin järjestävänä seurana meillä on oikeus ennen tuomari kokousta kertoa radalla oleva käytäntö tuomareille.Eli ei lapsia nosto tehtäviin, ja mitä tulee nostajien turvallisuuteen olen samaa mieltä, asialle pitäisi tehdä jotain? Ulvilan sm kisoissakin oli pari vakavaa läheltä piti tilannetta.

T:Rami

OT. sori, asia ei liity radioihin mutta aihe koskettaa meitä järjestävänä seurana.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Kisojen radiohäiriöt
« Vastaus #65 : 16.07.05 - klo: 12.06 »
Hatunnosto ulvilalaisille! On hienoa, että kisajärjestäjä tuntee aidosti vastuuta, ja pystyy kasvamaan tehtävässä silloinkin, kun lajin piällysmiesten kyvyt tai ymmärrys loppuvat kesken.

Kyllä asia liittyy vahvasti radiohäiriöihin, sillä niillä on välitön yhteys nostajien turvallisuuteen!

Pieni lisä-OT: uusien, dynaamisten kerhojen loistavia suorituksia on saatu nähdä myös sähköautopuolella. On vain harmi, että juuri sellaisia näyttäisi lajimme jostakin syystä haluavan nujertaa, kisojen myöntämisten muodossa. Nämä kerhot, jos mitkään, ansaitsevat mahdollisuuden suurten kisojen järjestämiseen.