Päävalikko

KILPAILUKUTSU - KyPak Ralli III ja IV 30.-31.7. Kuusankoski

Aloittaja KyPak, 12.07.05 - klo: 13.07

KyPak

Kilpailukutsu - KyPak Ralli III ja IV
30.-31.7.2005 Kuusankoski



Kuva: Miika Kaukovalta

Kymen Pienoisautokerho ry kutsuu kaikkia RO-touringrallikilpailjoita Kuusankoskelle KyPak Ralli -sarjan 3. ja 4. -osakilpailuun 30.-31.7.2005.

LUOKAT
Lauantai 30.7.
TSR-10 (EK ajotapa)
Sunnuntai 31.7.
TSR-10 (Rallicross ajotapa)

KILPAILUN JOHTO
Kilpailun johtaja   Kari Kinnunen
Valvoja      Martti Pyhältö
Katsastuspäällikkö   Pentti Järvimäki
Kilpailutuomaristo   Valitaan kilpailupaikalla
Kierroslaskenta   AMB

ILMOITTAUTUMINEN
Ti 26.7.2005 klo 16 mennessä osoitteeseen:
Kalle Lehto
Urpasentie 24
45700 Kuusankoski

Tai sähköpostilla osoitteeseen kypak(a)luukku.com (kovaa (a) @-merkillä)

Ilmoita: nimi, seura, lisenssinumero, kilpailijanumero, ikä, vähintään kolme 27- tai 40 MHz -radiotaajutta, halutessasi henkilökohtaisen transponderisi numero sekä yhteystiedot (puhelin tai sähköposti). Alle 18-vuotiaat ilmoittauvat myös kilpailun aikaisen huoltajan nimen ja lisenssinumeron.

Tiedustelut puhelimitse: 040 728 6533 / Kalle Lehto

Kilpailumaksu 20 €/kilpailu tai 30 €/molemmat kilpailut
Kilpailumaksu maksetaan kilpailupaikalla.

:!:
Rallin ensikertalaiset saavat osallistua koko kauden kilpailuihin puoleen hintaan!
:!:

LISENSSI
Voimassa oleva AKK:n lisenssi 2005. Kilpailupaikalla saatavilla myös kertalisenssejä (hinta 12 €).

SÄÄNNÖT
Autourheilun sääntökirja 2005 sekä Touring Rally Säännöt 2005.

Sääntökirjan mukaisten pitoaineiden käyttö sallittu

AJOTAPA
Lauantain kilpailu ajetaan erikoiskoetyyppisenä ja sunnuntain kilpailu rallicross-tyyppisenä. Ajotapakuvaukset löytyvät Touring Rally säännöistä.

VASTUU
Jokainen kilpailee omalla vastuullaan ja sitoutuu noudattamaan kilpailun johdon antamia määräyksiä.

AIKATAULU
Lauantai 30.7.
Vapaa harjoitus + ilm. 10:00-12:00
Ohjaajakokous klo 12:15
Erikoiskokeet alkaen klo 12:30

Sunnuntai 31.7.
Vapaa harjoitus + ilm. Klo 8:00 – 10:00
Ohjaajakokous klo 10:15

Tarkempi aikataulu kilpailupaikalla.

KILPAILUPAIKKA
Kuusankosken urheilupuiston pienoisautorata. Rata sijaitsee Helsingintien varrella Tennishallin takana.

MUUTA
Kilpailupaikalla on sähköä varikkotoimintaa varten (eli ei matkailuvaunuihin/autoihin). Tuokaa omat jatkojohdot. Kilpailupaikalla on pieni buffetti. Urheilutalon retkeilymajassa noin 100 metrin päässä radasta edullisia huoneita, puh. 05 2804 462.

1. ja 2. osakilpailun tulokset

Sarjatilanne

TERVETULOA!

* * *

Ilmoittautuneet

La 30.7.
1 Kalle Lehto KyPak
2 Ismo Vuorinen KyPak
3 Veini Mäkinen JärvSRK
4 Mikko Pyhältö TUA
5 Pekka Heikkilä MäntsMK
10 Jani Hovi HyUA
11 Miika Kaukovalta JärvSRK
13 Pekka Reittilä JärvSRK
16 Sami Sinisalo TUA
17 Jesse Kähkönen SRC

Su 31.7.
1 Kalle Lehto KyPak
2 Ismo Vuorinen KyPak
3 Veini Mäkinen JärvSRK
4 Mikko Pyhältö TUA
5 Pekka Heikkilä MäntsMK
10 Jani Hovi HyUA
11 Miika Kaukovalta JärvSRK
13 Pekka Reittilä JärvSRK
16 Sami Sinisalo TUA
17 Jesse Kähkönen SRC

* * *

Edit 20.7. : Palattu alkuperäiseen suunnitelmaan

KyPak

[Vanhaa tietoa]

Lauantain kilpailu on valitettavasti jouduttu perumaan samaan aikaan ohi menevällä Helsingintiellä ajettavan katukiihdytyskilpailun vuoksi.

* * *

Nyt tarvisi päättää sunnuntain kilpailun ajotapa. Kilpailijat voivat vastata joko tänne tai sähköpostilla.

Eli ajetaanko:

1) Rallicross-tyyppinen kilpailu
2) EK-tyyppinen kilpailu
3) Sekoitus, missä osa rallicross alkueristä korvataan EK:lla (viimekesän tyyliin)
4) Kanada (eli joku muu, mikä?)

[/vanhaa tietoa]


reittila

Harmin paikka, mutta vastaus on 5) Aivan sama....eiku sekoitus.

Edit: Eikös siinä suoralla ole joka kisan yhteydessä tähänkin asti ollut jotain kiihdyttelyä ?
Miksi se nyt haittaa ? ;)
-Pekka

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "reittila"Edit: Eikös siinä suoralla ole joka kisan yhteydessä tähänkin asti ollut jotain kiihdyttelyä ?
Miksi se nyt haittaa ? ;)
Niinpäniin, ;)

Nyt niitä on vaan vähän enemmän, kuin se yksi motoristi, kellä ei etupyörä meinaa millään pysyä maassa.  :mrgreen:

Ja vähän vakavammin jos otetaan, niin niillä on katsomo meidän varikolla ja sinne myydään pääsylippuja. Eli rata-alue on suljettu. Starttiviiva on tällä tietoa lähes juuri ralliradan kohdalla, joten voisi olla kilpailuun keskittyminen muutenkin vähän hankalaa.

reittila

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"...joten voisi olla kilpailuun keskittyminen muutenkin vähän hankalaa.

Ai niillä vai ?  :mrgreen:
-Pekka

reittila

Niin muuten...onks noi kiihdytyskisat sellasia, joissa se, joka lähtee kuin nakki haulikosta, voittaa sen, joka lähtee kuin lehmä makuulta ?
-Pekka

Mice

Harmi juttu tuo peruuntuminen :(

Mun mielestä voitais toteuttaa rallicross tyyppistä ajotapaa sillon
sunnuntaina ihan niin kuin alunperin oli tarkoituskin.

Ajeltais ek-pätkiä sitten silloin jos tuo peruuntunut lauantai päivä siirtyy johonkin toiseen ajankohtaan.
Tai siis toivottavasti siirtyy, ettei jää kokonaan yksi kisa ajamatta!?
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "reittila"Niin muuten...onks noi kiihdytyskisat sellasia, joissa se, joka lähtee kuin nakki haulikosta, voittaa sen, joka lähtee kuin lehmä makuulta ?
hehheh,

Samaten se, joka lähtee kuin talkkari jäiseltä katolta voitaa sen, joka lähtee kuin purkka tukasta. Ja se joka lähtee kuin hauki rannasta, ottaa yleensä punavalon.  :mrgreen:


Tässä taas fiiliksen nostatukseksi muutama Veinin nappaama vauhdikas otos. Tällä kertaa otsikolla "Pekka hakee rajoja".


"Päivän korkein"


"Ei ollu ees lähellä"


"Oikee täys eiku"

Cruisaaja

Nyt kun noita kuvia katsoo niin ymmärtää mistä termi "flying finn" oikein tulee :mrgreen:
Sponsored by own wallet


Mr Cale

No pistetään sitten vielä nämäkin otsikolla "Miika näyttää miten rallimies hoitaa homman tyylillä."


Nätti hyppy...


...ja keulien pois


Iso käsi Veinille kuvista!

KyPak

HUOM  :!:

Katukiihdytyskilpailut peruttu! Eli siirrymme takaisin alkuperäiseen suunnitelmaan. Lauantaina EK-kilpailu ja sunnuntaina rallicross-tyyppinen kilpailu. Kilpailukutsu on ajan tasalla.

Tervetuloa!

reittila

Jee ! :)

Edit: Ainiin, on se hyvä, etä jollain muullakin on kamera joskus mukana ;)
Hyviä kuvia ovat pojat ottaneet, täytyy myöntää.
-Pekka

VesaK

Fantastisia kuvia!

Nykyisin melko runsaankin kuvatarjonnan voisi kovasti toivoa kehittyvän tähän suuntaan: vähemmän mutta laadukasta. Edellä olevat rallikuvat ovat todella upeita esimerkkejä!

Aiemmin paljon kuvanneena tiedän, että hyviä otoksia ei synny helpolla eikä paljoa. Jokaista edes jotenkin hyvää kuvaa kohti tulee väistämättä paljon huonoja. Ja ne huonot täytyy vain kylmästi raakata pois, ainakin julkisesta esittelystä, vaikka ne kuvaajalle itselleen olisivatkin arvokkaita.

Hyvien tilannekuvien kyttääminen edellyttää kärsivällisyyttä, ne eivät tipahda eteen tilaamalla. Radan varrella täytyy kytätä kauankin, ennen kuin materiaalia syntyy. Rallikuvien ottajat eivät muuten ole seisseet radan varressa  :wink:

Ja vihjeenä kuvaajille: kamera on asetettava jo etukäteen laukaisuvalmiuteen, mikä useimmissa kameroissa edellyttää tähtäämistä kohtaan, josta kuvan aikoo ottaa, ja fokusoinnin ja valotuksen lukitsemista painamalla laukaisin puoliväliin. Ja sitten laukaisinta pidetään siinä painettuna niin kauan, kunnes se oikea tilanne tulee kohdalle. "Oikea tilanne" täytyy vielä osata aavistaa, sillä se syntyy ja tapahtuu nopeasti. Tai sitten pitää vain ottaa satoja kuvia, jolloin jokunen niistä ehkä osuu hyvään tilanteeseen

Kun kuvattava auto lähestyy kuvauspaikkaa, sitä seurataan kameralla jo ennen kuin se on kuvauspaikassa. Laukaisin siis painettuna säätöjen lukitsemiseksi. Kamera liikkuu ja seuraa autoa myös yli kuvaushetken. Näin auto piirtyy suht. terävänä, mutta kuvaan tulee vauhtiefekti taustasta kameran liikkumisen vuoksi. Sulkimen nopeudella voi efektin vahvuutta säädellä.

Kuvauspaikkaan pitää päästä lähelle. Toki zoomi auttaa, jos valoa riittää.

Ulko-olosuhteet ovat kiitollisia valoisuuden vuoksi. Tosin kirkas suora auringonvalo on vihoviimeinen kuvan latistaja. Harrastelijakameroilla sisäkuvat ovat tuskallisia, koska salaman teho riittää vain parin metrin päähän.

Ja eikun harjoittelemaan ja tuhansia kuvia räpsimään. Kuvamateriaalia pitää ottaa paljon, jotta joukossa olisi edes yksi mestariotos.

Tämän kaiken muutamat kuvaajat hyvin tietävätkin, ja tietävät paljon enemmänkin. Juttu olikin tarkoitettu enemmän amatööri- ja aloitteleville kuvaajille. Ja itselleni: tehkää niin kuin minä sanon, eikä ...

Heuli

Valittuja sanoja VesaK:lta, juurikin näin!

Nykyään turhan moni laittaa kuvat suoraan kamerasta nettiin ilman minkäänlaista muokkausta (esim. kuvan pienentäminen/rajaaminen). Vielä pahempana "syntinä" näen kuitenkin sen että nettiin laitetaan esim. tilannekuvia joista autot ovat ehtineet karata kuvista tai täysin pilalle menneitä kuvia (tarkennus aivan metsässä tms.). Ei siis näin!  :wink:

Jos viitsii käyttää murto-osan varsinaisesta kuvausajasta kuvien tarkistamiseen ja muokkaukseen niin lopulliset kuvatkin näyttävät aivan erilaiselta!

reittila

Juuri näin. Sitäpaitsi yllä olevat kuvat kertovat oivasti, mistä rallissa oikeasti on kysmykys : vauhtia ja vaarallisia tilanteita :)
-Pekka

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"No pistetään sitten vielä nämäkin otsikolla "Miika näyttää miten rallimies hoitaa homman tyylillä."


Nätti hyppy...


...ja keulien pois


Iso käsi Veinille kuvista!
Vaikka kuinka "hidastettuna" kuvia kattelen, niin en huomaa missä kohtaa toi pyörien vaihto tapahtuu! ( ? ) vrt.vanteet
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.