Päävalikko

HPI Nitro MT2 atomivoimalle. (31.7.2005 Päivitys: Ulvilassa)

Aloittaja finnleo, 22.07.05 - klo: 21.05

finnleo

Eli tässä olisi tämän viikon askartelun tulos.
Pieni projektin poikanen mikä kesti neljä päivää toteuttaa
turhautumisesta lopulliseen ajettavaan autoon.

Lähtökohta - Miksi?
Kardaani, yksinkertainen mutta tehokas sana. Harjattomien moottoreiden
kanssa pelatessa vaihtoehdot kestävistä ratkaisuista ovat vähissä, joten
radikaalit voimalähteet vaativat radikaaleja alustoja.
Toki E-MAXX ajaisi asian joka kokoelmasta löytyy... Mutta se ei vain tunnu
koonsa puolesta kauhean hauskalta ajettavata.

Tässä tapauksessa käytetty HPI MT2 sai luvan luovuttaa äänekkään,
haisevan, ja etenkin pakittoman nitrotekniikansa LMT harjattomaan sähkötekniikkaan.

Yllättävää kyllä tämä raami vaatii hyvin vähän varsinaisia fyysisiä
muutoksia voimalinjaan, mutta muuta kekseliäisyyttä täytyy käyttää akun
sijoituksessa ja selitykset kuvien lomassa.

Auto ennen ja jälkeen purun tässä vaiheessa olin vielä siinä harhaluulossa
että moottori vaihtaisi puolta, mutta totesin tämän vaativaan liikaa
tarkkuus poraamista joten laiskuus otti erävoiton:

suurenna


suurenna


Muutokset - Osa 1, Spurri
Ensimmäisenä ja oikeastaan ainoana voimalinja muutoksena oli spurrin
vaihtaminen huomattavasti helpommin ratastettavaksi. Alkuperäinen
asetelma pidettiin lähes samanlaisena, vain nitron oma spurri heitettiin
romukoppaan .15ci moottorin seuraksi, ja tilalle aseteltiin Traxxassin
E-MAXXin vakio spurri. Käyttäen HPI RS4 MTn luistokytkimen
(Siis slipperin) puolikasta ja Stampeden alkuperäistä pyöränlaakeria
hyväksikäyttäen:

Spurrin osat, Lisätyt osat, sekä lopullinen paketti irallaan ja autossa:

suurenna

Muutokset - Osa 2, Moottori & Akkuteline
Nyt kun oli mihin voima siirtää piti voimanlähde saada paikoileen Tätä
varten käytiin tutkailemassa paikallisen Rautian valikoimaa ja silmiin pisti
yleisesti puukehikoita varten käytettävä n. 2,5mm teräs häkkyrä joka oli
valmiiksi taitettu 90 asteen kulmille. Hyvä lähtökohta tosin hieman
työläämpi muokata kuin alumiini. Mutta ainakin luulisi kestävän taittumatta
hetken.

Akkua varten päädyttiin hyödyntymään pöytälaatikosta löytynyttä
K****on AM Raider muovista pohjalevyä. Tähän ruuvattiin sopivasti jo
olemassa oleviin reikiin koritolpat, ja niin kuin ranskalaiset sanoisivat;  
Voi-lla! akkuteline oli valmis.
Tämän takapää (entinen etupää) ruuvattiin MT2n koritolppakehikon
alempien ruuvien alle.
Etupää tuettiin samaisen kyöstin vahdelaatikonpäälisestä kaapaistulla
palalla jossa oli sopivan mittaiset tapit (KTS valmis kuva).Tätä tuli tosin
hädissään katkaistua liiankin kanssa, kuten tarkkasilmäiset voivat
huomata.

Mutta miksi näin, Miksi ei "lattiatasoon"? Siksi koska ei ole tilaa. Tai tilan
tekeminen tulee turhan työlääksi. Koska ohjaus varret ovat sen malliset
kuin ovat, niiden "peilaaminen" ja servon sijoittaminen toiselle puolelle
autoa ei käynyt päinsä lähemmän tutkinnan jälkeen. Moottorin siirtäminen
toiselle puolelle olisi taas vaatinut spurrin kehdolle porattavia uusia
kiinnitysreikiä, jotka taas olisivat vaatineet tarkempaa mittailua, ja
menettettya aikaa.
Viimeinen argumentti on että autosta olisi tullut myös painavampi toiselta
sivultaan käytettäessä normaaleja kennoja.

Sovituksessa akkuteline ja mittaustarkistuksessa moottorin kulmarauta.
Kulmassa kuva "elimenluovuttajasta".

suurenna

Parin tunnin työstön jälkeen kulmarauta on reijitetty ja pulttaamista vaille
valmis. Ruma se on, mutta ajaa asiansa. Ja tuo 2100 Lehneri oli vain
sovitusmannekiinina, joten tietävämmät voivat lopettaa hihityksen.

suurenna


Tässäkö se sitten oli? - Koeajo
Tämä kaikki tuntui jotenkin helpolta, liian helpolta. Tai sitten laatikoista
löytyneiden sovite osien määrä auttoi tässä projektissä merkittävästi.
Mutta yllättävän nopeasti se auto vaihtui atomivoimakäyttöiseksi ja
huomattavan paljon hauskemmaksi... Täytyyhän RC autolla pystyä
Ritariässä käännöksiin, ja käänteisiin samanlaisiin peräjälkeen.
voimalinja on hyvin laakeroitu, ja kun sitä pyörittää pinjonista käsin ei
kitkaa tunnu oikeastaan laisinkaan, joten kaikki bueno tähän asti.
Käsituntumalla paketti ei tullut paljon enempää painamaan kuin
esimerkiksi sähköinen RS4-MT ja kulkupuolikin tuntui olevan sama.
(Sama säädin, sama moottori)

Vaikka akku onkin pohjalevystä kaksi senttiä irti ei auto siltikään
muuttunut kiikkeräksi ilmalentojenkaan aikana. tosin, tästä painopisteen
noususta ei tarvitse kait sitten LiPo akkujen kanssa edes murehtia...

Viimeisessä valmiissa kuvassa näkyy sähköisten komponenttien sijoitus:
Lehnerin säädin löysi paikkansa muovirasiasta kiinnittyen spurrin suojaan
kahdella pultilla (jotka vaihdettiin pitempiin jotta ylttyisivät kotelon sisältä)
Vastaanotin löysi paikkansa takakoritolppien juurestä raiderin alustan
"vadin" jämästä. Ohjauksen servolle täytyi porata kahdet reijät alustaan
ja tolpat sille nyysitiiin lainaan sähkö RS4 MTstä. Samaisesta autosta tuli
koeajolle lainaan Prolinen Agitator vanteet ja Dirtpaw renkaat. Antenni on
tilapäisesti kiinni nippusiteillä kun se viimeinen hyödynnettävä osa
(antenniputken jalka) siitä kössistä hävisi kesken kiivaimman rakentelun.

Auto oli yksinkertaisesti hauska ajettava. Ja sitten jos tosiaan haluaa Mr Knightia leikkiä sekin onnistuu notkeasti.


suurenna


Joten? Mikäli haluaa suhteellisen helposti harjattomaksi sähköiseksi
alustaksi voin hyvinkin lämpimästi suositella MT2sen teurastamista
tähän tarkoitukseen.

Updeitti 31.7.2005, Ulvilassa
Eli tuli lauantaina käytyä Ulvilan erittäin hienolla radalla katsomassa onko
tällä häkkyrällä mitään jakoa... lopputulos? Toistaiseksi ainakin Ei.
Suurimpana tekijänä kai oli kivikova ja vaajaatoimintainen alusta jolloin
auto kutakuinkin lensi hypyistä suhteellisen tyylikkäästi aina nenänsä
ympäri katolleen. Kaikkein kiusallisin ongelman aiheutti slipper-kytkin
joka rupesi luistamaan vaikka kuinka kiristi mutteria apinan raivolla.
Viilamista tiedossa vielä, ja paljon. Lohdutuksena todettakoon että ei se
suorilla kauhean hidasliikkeinen ollut, mutta meno oli todellakin holtitonta
muualla kuin mutkissa ja hihitystä varmaankin riitti katsojilla... Noh, pitää
kait ruveta säätää
alustaakin uudelle tekniikalle.
REVO

Juuzmo

aika hyvä,aika hyvä.... mutta kerros mikä on se kuuluisa ritariässä käännös? :lol:
RB,the power of champions.

waltt

Noniin, kirjoittelithan sä tänne foorumille projektista! :D
Aika ripeätä toimintaa sulla...
Katoitko kellosta montako tuntia meni??
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

finnleo

Lainaus käyttäjältä: "waltt"
Katoitko kellosta montako tuntia meni??

Tuntimäärää on aika vaikeeta arvioida.. osa viikonloppua tuli hyödynettyä
käyttöohjekirjaa HPIn sivuilla tutkiessa, että mitä pitää tehdä. Tänä aikana
myös tuli kaikki mahdolliset raadot kaivettua komeroista esille osien
toivossa.

Mutta arvioisin sellaiset 10-15 tuntia pohdintataukoineen, mutta huomioida
pitää että mitään osaa ei tarvinnut "etsiä" ja muutosta pystyi tekemään
jatkuvasti pahemmin miettimättä. Jos olisi tarvinnut lähteä tilailemaan
mahdollisia sovite-ehdokkaita olisi aikaa suttaantunut enemmänkin.
Yksittäisin aikaavievin osuus oli kulmaraudan vääntäminen.

Mutta projekti alkoi maanantaina n. kello 17:00, ja päättyi ensimmäiseen
koeajoon torstaina n. kello 14:00
REVO

hanzu12

Nyt voit sitten sanoa että kumalla kulki paremmin myrkyllä vai atomilla.  :lol:

finnleo

Lainaus käyttäjältä: "hanzu12"Nyt voit sitten sanoa että kumalla kulki paremmin myrkyllä vai atomilla.

Tähän en haluaisi otta kommenttia sillä tiedän että nitrolla pääsee. Tässä
haettiin enempi käyttömukavuutta ja sitä että ei tarvitse pelätä naapureitten
hevosien pillastuvan, eikä omaa kuuroutumista, tai sokeutumista jos
metanoolit roiskuu vahingossa päälle. Mutta...

Sen vähän perusteella mitä Nitromoottoria kestin käyttää, Nykyisellä
säädin / Moottori yhdistelmällä (70A BK Warrior, LMT Basic 3100) niin
huippunopeus jää nitrosta luonnollisesti, mutta kiihtyvyys on harjattomalla
parempi. (Kun ei ole kahta kytkintä välissä niin se voima siirtyy heti eikä
joskus).

Huippunopeus tietenkin saataisiin korjattua 99A säätimellä ja LMT Basic 5300
tai BK S20-6 moottorilla. Tästä varnaan seuraisi kait myös hieman rivakampi
kiihtyvyyskin Mutta tähän palataan sitten joskus.
REVO