Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1942335 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2190 : 11.11.10 - klo: 18.50 »
Pitäis onnistua näin:
1: kaasun epat 100% kummastakin suunnasta.
2: Käännä kaasu rev asentoon
3: kalibroi uudestaan nopari

Sensorittomien moottorien pyörimissuunnan pystyy vaihtamaan helposti 2 johtoa kytkemällä ristiin, mutta sensorillisissa ei kannata lähteä edes yrittämään johtojen kanssa kikkailua. Säätimen kalibroinnilla ja kaasun suunnan kääntämisellä ohjaimesta pitää onnistua.

Edit. kirjoitusvirhe korjattu...
« Viimeksi muokattu: 11.11.10 - klo: 19.04 kirjoittanut tturku »
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa rrike

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2191 : 11.11.10 - klo: 18.58 »
Sensorittomien moottorien pyörimissuunnan pystyy vaihtamaan helposti 2 johtoa kytkemällä ristiin, mutta sensorittomissa ei kannata lähteä edes yrittämään. Säätimen kalibroinnilla ja kaasun suunnan kääntämisellä ohjaimesta pitää onnistua.

Varmaan tarkoitat sensorillisissa voi suunnan muuttaa vaihtamalla johdot ristiin  :grin:
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2192 : 11.11.10 - klo: 19.03 »
Ei vaan sensorittomissa, sensorillisessa ei saa missään nimessä mennä laittamaan johtoja ristiin
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2193 : 11.11.10 - klo: 19.05 »
juurikin näin. Kertaus on ... äiti. Sensorittomissa voi suunnan vaihtaa 2 johtoa ristiin kytkemällä mutta sensorillisissa ei saa...
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Ama

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2194 : 11.11.10 - klo: 19.08 »
Pitäis onnistua näin:
1: kaasun epat 100% kummastakin suunnasta.
2: Käännä kaasu rev asentoon
3: kalibroi uudestaan nopari

Sensorittomien moottorien pyörimissuunnan pystyy vaihtamaan helposti 2 johtoa kytkemällä ristiin, mutta sensorillisissa ei kannata lähteä edes yrittämään johtojen kanssa kikkailua. Säätimen kalibroinnilla ja kaasun suunnan kääntämisellä ohjaimesta pitää onnistua.

Edit. kirjoitusvirhe korjattu...

Tätä myös kokeillut mutta ei ottanut onnistuakseen.

Kokeillan uudestaan.

Poissa salisakke

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2195 : 11.11.10 - klo: 23.38 »
Terve.
Pystyiskö Traxxasin VXL-3 noparia käyttämään 4 Lipo kennolla ubecin kannssa, niinkuin Mamba Maxia pystyy?

Poissa Jani L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2196 : 12.11.10 - klo: 20.44 »
Oma Swallow AC/DC EQ Charger lataa 7.4V LiPo akun 8.441 volttiin asti. Kennokohtaiset jännitteet ovat laturin mukaan 4.22V, mutta mittarilla mitatessa kennokohtaiset jännitteet ovat 4.23V. Muistaako kukaan voiko laturista säätää kuinka täyteen laturi akun lataa? Ostin laturin käytettynä ja edellinen omistaja on hukannut ohjekirjan. Onko LiPolle haitallista, että laturi lataa akun 8.441 volttiin asti?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2197 : 12.11.10 - klo: 20.51 »
Ei haittaa tuollainen ylitys, useimmat "pro"-laturit lataavat tuonne sääntöjen salliman toleranssin ylärajalle.

Poissa Jani L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2198 : 12.11.10 - klo: 21.01 »
Ok, kiitos !
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Poissa salisakke

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2199 : 12.11.10 - klo: 22.02 »
Auttakaa nyt miestä mäessä.
Voiko tuota VXL-3s noparii käyttää 4 Lipo kennolla?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2200 : 12.11.10 - klo: 22.05 »
"Accepts NiCad, NiMH (4-10 cells), and LiPo (2-3cells) battery packs" eli ei.

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2201 : 13.11.10 - klo: 16.12 »
vanhat sähköt alkoivat tänään vitkuilla.
Kaikki toimii joskus Ok, tai ei käynnisty ollenkaan. Mikäli saan sähköt käyntiin, hetken päästä servo kääntää renkaat vasemmalle ja kaikki elonmerkit haihtuvat.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2202 : 14.11.10 - klo: 19.07 »
Heitti tänään nopari lieket ulos ja oli kyllä komiat mutta eihän noparin pitäisi kärähtää 6 kennoisesta nimhistä? Olisikohan syynä ollut että oli elmukelmua noparin päällä?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2203 : 14.11.10 - klo: 19.21 »
Nopeasti ajatellen saatoit kuumentaa noparin.
Taikka väärä napaisuus ja muut simppelit virheet.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2204 : 14.11.10 - klo: 19.23 »
Kaikki oli oikein liitetty ja olin aukaisemmin päivällä ajamassa ja sammui yhtäkkiä ja sitten vein akun lataukseen ja nyt kun testasin niin tuli savut ulos.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2205 : 14.11.10 - klo: 19.28 »
Nopariin ruli joku vika (esim. ylikuumeneminen tai vaikkapa epätodennäköinen jännite piikki) joka rikkoi sen, ja uudelleen käynnistäminen viimeisteli sen.
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa e-revo vxl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2206 : 14.11.10 - klo: 21.32 »
moro

mikähän motti on tehokkain/kv arvoiltaan kovin 540 sarjan harjaton minkä voipi laittaa sidewinderiin siis tähän 1/10  3s lipoilla mennään eli pitäs kestää ton
ja mielellään suomesta

-Aki
1:16 skaala E-Revo vxl, 1:1 skaala Toyota Supra mk3 turbo

Poissa Chili

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2207 : 14.11.10 - klo: 22.06 »
Kannattanee ottaa castlen 4600 koska se on suoraan sopiva sidukan kanssa ja KV:ta riittää
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2208 : 16.11.10 - klo: 16.58 »
jos noparin bec liitin syöttää 9v 9.6vnimh akulla ja tuuletin on 7.2v niin voiko tuulettimen +napaan laittaa vastuksen niin että kestää tuon 9v jännitteen
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2209 : 16.11.10 - klo: 18.41 »
Olen hiukan miettinyt, että jonkinlaista rata-ajoa voisi olla kiva harrastaa ja ainoa, mihin voisin kai autollani mennä on tuo VTR touhuilu. Siinä on moottorina sallittu vain
Lainaus
17,5 finntrackin (cs,speed passion) virallinen moottori, moottoria ei saa modifioida, laakerit/ankkurin saa vaihtaa mutta vain alkuperäisiin.
eli kai täältä löytyvä CS Super Sport Brushless Motor 17,5t. Tuota Speed Passionin laitetta en ole myytävänä nähnyt. Tästä aiheesta olisi kysyttävää:

- Millä noparilla tuota kannattaisi ajaa?
- Onko tuo sellainen yhdistelmä, että sillä touring autoa voi muutenkin ajeluttaa vai onko se järkevä vain noissa kisoissa?

Tuossa VTR luokassa on myös kokonaisvälitykselle rajoitus: "Kokonais välitys 5 tai lyhyempi." Se varmaankin tarkoittaa, että kokonaisvälityksen numeron pitää olla 5 tai suurempi? Eli moottori pyörii ainakin 5 kertaa, kun renkaat pyörii kerran?

Mistä sen kokonaisvälityksen tietää - ilman auton purkamista ja hampaiden laskemista. Kokoamisohjeissa on esimerkkejä kokonaisvälityksestä erilaisilla spur ja pinion komboilla. Taitaa olla helpointa ratkaista yhtälöillä siitä taulukosta muun auton välitys niin saa sitten laskettua välityksen mille vaan pinionille ja spurrille...

EDIT: Sain laskettua kokoamisohjeen esimerkeistä sisäiseksi välitykseksi 3.0554. Tästä seuraa vissiin, että spur / pinion = 5 / 3.0554 = 1.64 eli 50 spur -> 31 pinion. Onkohan tuollaisia saatavilla.
EDIT2: Ilmeisesti noiden Tamiyan spurrien kanssa käy 64dp pinionit, ja 55 hampainen spur on tarjolla, joten homma on tältä osin selvä. Jos saisi tuohon nopariin jotain ajatuksia .. kiitos.
« Viimeksi muokattu: 16.11.10 - klo: 19.10 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2210 : 16.11.10 - klo: 22.08 »
No nyt kun vanha nopari syttyi tuleen niin pitää ostaa uutta tilalle joten onko castle creations Sidewinder/CMS4600 ESC Motor Combo hyvä stampedeen?
« Viimeksi muokattu: 16.11.10 - klo: 22.19 kirjoittanut ghhgtd »
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2211 : 16.11.10 - klo: 22.15 »
pijokela: Tuo CS:n kone on juuri oikea VTR-luokkaan, sille säätimeksi esim. tällainen. Ymmärsit välityksen aivan oikein. Kannattaa käyttää 48dp rattaita jos vain mahdollista, 64dp vaatii enemmän tarkkuutta rattaiden välyksen asettamisen kanssa ja niistä saa hampaat huonoksi paljon helpommalla.

Poissa tansu95

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2212 : 17.11.10 - klo: 16.43 »
Auttakaa nyt miestä mäessä.
Voiko tuota VXL-3s noparii käyttää 4 Lipo kennolla?
en ainakaan omassa pysty ja tuossahan näyttää lukevankin jo että 3s :wink:
<-Tekno RC//TEAM LOSI 8IGHT//ALPHA ENGINES//NOVAROSSI//GO//TRAXXAS//SAVÖX//PRO-LINE//TeknoRC.fi//->

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2213 : 19.11.10 - klo: 09.24 »
Jos on sadle pack lipo niin voiko ne ladata toisiinsa yhdistettynä kerralla vai irroitettuna erikseen?  :huh:
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2214 : 19.11.10 - klo: 09.36 »
Jos on sadle pack lipo niin voiko ne ladata toisiinsa yhdistettynä kerralla vai irroitettuna erikseen?  :huh:
Voi ladata toisiinsa yhdistettynä kunhan latausjohdoissa on tasuriliitin ja kennojen tasaus hoidetaan laturilla tai erillisellä tasurilla.

Poissa Olkku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2215 : 19.11.10 - klo: 21.29 »
Nyt olen ostamassa hpi firestormii tai hpi bullet st/mt ja nyt olis se päätös että sähkö vai polttis ja kysyisin että kuinka kauan yhdellä akullisella ajaa noin. ja kuinka kauan akut kestää että käykö nissä samalla tavalla kuin esim. kännyköissä et kun on tarpeeks monta kertaa ladannu akku loppuu huomattavasti nopeammin, mutta ilmeisesti nämä akut on jo kehittyneempiä vai? Ja se viel et kauanko kestää ladata akku täyteen?  :grin:

Yhellä akulla ajaa noin 10-20 minuuttia riippuen akun mah luvusta ja sähköistä mitä autossa on (kovat hiilettömät vie enmmän virtaa kuin RTR hiilelliset) . Tietenkin akut menevät loppuun, kun niitä on käyttänyt kauan. Esim NiMh Ja NiCd akut ovat lopussa noin vuoden ajon jälkeen, mutta LiPo akut kestävät huomattavasti kauemmin. Ja niitä RTR paketeissa tulevia latureita ei kannata ottaa käyttöön, jos ei halua odottaa akun täyttymistä yön yli (tai 3-6 tuntia).

Tohon polttis jutuun voin vielä sanoa että osta ihmeessä mielummin Bullet, koska Firestorm on takavetoinen = vaikea hallita. Noh jokaisen oma mielipidehän se on. Taitaa tuo Firestormi kyllä olla kestävämpi, kuin Bullet.

Poissa ghhgtd

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2216 : 20.11.10 - klo: 12.23 »
Mikä on paras hinta-laatu suhteeltaan paras harjaton nopari+moottori pitäs olla vedenkestävä? Ei taida olla muuta kuin velineon vxl vai onko?
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Poissa jopi73

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2217 : 20.11.10 - klo: 18.54 »
moro

Yritin kahlata läpi näitä topikkeja läpi mutta suoraa vastausta en lötänyt.
Voiko harjatonta sensorellista moottoria ajaa escillä jossa ei ole sensorijohdolle paikkaa?

Mistä johtuu kun sievästi yrittää lähteä liikkeelle niin moottori ei tiedä kumpaan suuntaan pyöriä. moottori vektor X12 5.0T sensorillinen ja esc mamba max

Jopi
X-ray my way. Real world sl500 my way.

Poissa JiiVee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2218 : 20.11.10 - klo: 18.57 »
sensorillista moottoria voi ajaa sensorittomalle tarkoitetulla säätimellä mutta ei toisinpäin
pöö

Poissa puistokuski

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2219 : 21.11.10 - klo: 18.08 »
Kuinkahan vesitiiviitä mahtavat speedpassionin noparit olla, lootassahan lukee
"dustproof/waterproof"
Onkohan kellään kokemuksia ,ei viittis kastella jos se ei sitä kestä.