Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1947233 kertaa)

0 jäsentä ja 49 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2970 : 20.06.11 - klo: 16.52 »
Kertokaapa suosituksia slash 4wd rattaiden kokoon.

kokoonpano on siis tulossa näin:
ezrun 4000kv
hobbyking 100a esc
3s 30C zippy

Rattaat nyt kiinni on 19t / 54t, osaako joku heti sanoa että ei onnistu ilman lämpenemistä vai voiko jo etukäteen varautua siihen että pitää muuttaa?

Poissa jimipee

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2971 : 20.06.11 - klo: 17.32 »
Kertokaapa suosituksia slash 4wd rattaiden kokoon.

kokoonpano on siis tulossa näin:
ezrun 4000kv
hobbyking 100a esc
3s 30C zippy

Rattaat nyt kiinni on 19t / 54t, osaako joku heti sanoa että ei onnistu ilman lämpenemistä vai voiko jo etukäteen varautua siihen että pitää muuttaa?

Kokeilemalla se onnistuu, aloitat vakiovälityksillä ja siitä sit pienennät/suurennat lukemaa...
Axial SCX-10, Chevrolet Blazer

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2972 : 20.06.11 - klo: 17.50 »
Sellanen tuli mieleen kun tuo uus moottori tulee slashiin niin onko moottoreiden johdotukset kuinka standardeja? Kun kolmella johdinta on moottorissa.

Poissa bladi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2973 : 20.06.11 - klo: 21.55 »
Jaahas.

Tätä johtojen kuumenemista mietittiin tuolla ehkä väärässä topicissa joten kirjotan tänne minne se kuuluu.
Nyt on Velineon3500 vaihdettu 6mm banaanin ja kaikki toimii taas normaalisti..
Mahtaako VXL-3S ja Nosramin Storm Evolution 3t olla mahdoton yhtälö? Onko moottorin virran tarve liian suuri ja nopari ei sitä pysty kasittelemään.

VXL-3S
Continuous current 200A
Peak current 320A

Evolution 3t
Power 745W

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2974 : 21.06.11 - klo: 10.00 »
tuli semmonen ongelma että ezrun 60A:n noparista tippu heti ensimmäisen katolleenlennon jälkeen tuulettimen rungosta se rupeliosa ja akseli irti. Onko se ihan normaalia että pääsee tippumaan? ihan niinkuin siinä akselin päässä (alapuolella) olisi ollut jollekkin sokalle paikka.

yritin laittaa siihen päälle suojaa että ei tipahtais pois mutta siivekkeit takertui siihen suojaan ja aikansa tippuiltuaan meni kaikki siivet poikki ja nyt tarvis uuden tuulettimen siihen päälle.

käykö siihen noparin liittimeen suoraan tuulettimen liittimet vai joutuuko asentaa vastariin?

Noi tuulettimet on halvinta laatua. Eli on normaalia että hajoaa.

Liitä uusi tuuletin nopariin niin tuulettimen nopeudensäätö toimii. Tuulettimissa ei yleensä ole liittimiä joten juotoshommiksi menee.
Tuulettimen saat vaikka tuolta: http://www.tecomi.fi/

Poissa miikkaj

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2975 : 21.06.11 - klo: 19.19 »
Kiitos tähän asti vastanneille, jatkan vielä hölmöjä kyselyitä.

Yhdistelmä on siis tällä hetkellä Novakin 5.5R + Ezrun 60A (ilman sensoritukea). Auto pelittää ihan kivasti ja suurempaa rykimistäkään ei ole, aavistuksen enemmän joutuu odottamaan esim. kaasun vastaamiseen. Noilla ajoituksilla en ole vielä suuremmin pelannut, 7.5 astetta laitoin noin alkuun testiksi.

Mutta ongelma: n. 10 minuutin ajon jälkeen auto "sammahtelee", eli kesken ajon loppuu kaasuvipuun vastaaminen täysin. Ohjausservo kyllä toimii ja nopari vilkkuu ohjainta painettaessa normaalisti. Moottorissa ei vaan tapahdu mitään. Haiskahtaa joltain ylikuumenemissuojalta mutta sitä taas ei tue a) moottorin/noparin lämpö eikä b) ajoajan epäloogisuus. Pidin vartin tauon ajossa ja pätkiminen alkoi melkein heti. "Sammuneen" moottorin saa eloon katkaisemalla autosta virrat ja laittamalla takaisin päälle.
TT-01 1:10
Muutama auto mittasuhteessa 1:1...

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2976 : 21.06.11 - klo: 19.30 »
Kiitos tähän asti vastanneille, jatkan vielä hölmöjä kyselyitä.

Yhdistelmä on siis tällä hetkellä Novakin 5.5R + Ezrun 60A (ilman sensoritukea). Auto pelittää ihan kivasti ja suurempaa rykimistäkään ei ole, aavistuksen enemmän joutuu odottamaan esim. kaasun vastaamiseen. Noilla ajoituksilla en ole vielä suuremmin pelannut, 7.5 astetta laitoin noin alkuun testiksi.

Mutta ongelma: n. 10 minuutin ajon jälkeen auto "sammahtelee", eli kesken ajon loppuu kaasuvipuun vastaaminen täysin. Ohjausservo kyllä toimii ja nopari vilkkuu ohjainta painettaessa normaalisti. Moottorissa ei vaan tapahdu mitään. Haiskahtaa joltain ylikuumenemissuojalta mutta sitä taas ei tue a) moottorin/noparin lämpö eikä b) ajoajan epäloogisuus. Pidin vartin tauon ajossa ja pätkiminen alkoi melkein heti. "Sammuneen" moottorin saa eloon katkaisemalla autosta virrat ja laittamalla takaisin päälle.

säädä lipo cut-offia pienemmäksi, tai jos käytät nimh akkuja niin ota pois kokonaan.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2977 : 21.06.11 - klo: 22.34 »
jep eli akku kyykkää ja sen jännite iskee liian alas, josta johtuu auton pysähtyminen. Jos lipo akku niin akku lataukseen, jos nimh niin lipo cut off pois niinkuin jonu totesikin jo.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2978 : 22.06.11 - klo: 11.35 »
Mistä sais hb minizillaan vetareita? :cool:
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa miikkaj

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2979 : 22.06.11 - klo: 15.22 »
jep eli akku kyykkää ja sen jännite iskee liian alas, josta johtuu auton pysähtyminen. Jos lipo akku niin akku lataukseen, jos nimh niin lipo cut off pois niinkuin jonu totesikin jo.

Uusi 5000 mAh 2S 30C lipo on akkuna ja testasin äsken pudottaa cutoffin minimiin, latasin ja tasasin akun ja autoon kiinni. Noin minuutin ajon jälkeen teki taas ekan kerran saman pätkäsyn. Virrat pois ja takas päälle, taas kulki sen 10 sekuntia ja meno loppui.

Kokeilin myös välityksiä muuttaa vähän vakiompaan suuntaan jos olisi jotain kuumenemisjuttuja mutta ei kyllä voi tolla minuutin ajolla ylikuumentua. Varsinkin kun saattaa virtojen katkaisun jälkeen taas pelata toisen minuutin putkeen.

Perhana, olis kiva päästä ajamaan ilman ongelmia  :embarrassed:
TT-01 1:10
Muutama auto mittasuhteessa 1:1...

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2980 : 22.06.11 - klo: 15.27 »
jep eli akku kyykkää ja sen jännite iskee liian alas, josta johtuu auton pysähtyminen. Jos lipo akku niin akku lataukseen, jos nimh niin lipo cut off pois niinkuin jonu totesikin jo.

Uusi 5000 mAh 2S 30C lipo on akkuna ja testasin äsken pudottaa cutoffin minimiin, latasin ja tasasin akun ja autoon kiinni. Noin minuutin ajon jälkeen teki taas ekan kerran saman pätkäsyn. Virrat pois ja takas päälle, taas kulki sen 10 sekuntia ja meno loppui.

Kokeilin myös välityksiä muuttaa vähän vakiompaan suuntaan jos olisi jotain kuumenemisjuttuja mutta ei kyllä voi tolla minuutin ajolla ylikuumentua. Varsinkin kun saattaa virtojen katkaisun jälkeen taas pelata toisen minuutin putkeen.

Perhana, olis kiva päästä ajamaan ilman ongelmia  :embarrassed:

Onko mahiksia kokeilla jollakin toisella lipolla?

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2981 : 22.06.11 - klo: 15.39 »
jep eli akku kyykkää ja sen jännite iskee liian alas, josta johtuu auton pysähtyminen. Jos lipo akku niin akku lataukseen, jos nimh niin lipo cut off pois niinkuin jonu totesikin jo.

Uusi 5000 mAh 2S 30C lipo on akkuna ja testasin äsken pudottaa cutoffin minimiin, latasin ja tasasin akun ja autoon kiinni. Noin minuutin ajon jälkeen teki taas ekan kerran saman pätkäsyn. Virrat pois ja takas päälle, taas kulki sen 10 sekuntia ja meno loppui.

Kokeilin myös välityksiä muuttaa vähän vakiompaan suuntaan jos olisi jotain kuumenemisjuttuja mutta ei kyllä voi tolla minuutin ajolla ylikuumentua. Varsinkin kun saattaa virtojen katkaisun jälkeen taas pelata toisen minuutin putkeen.

Perhana, olis kiva päästä ajamaan ilman ongelmia  :embarrassed:

Voisko ongelma olla siinä että akku tipahtaa kuormituksen alla tuon cutoffin alle? Toimiiko se ilman cutoffia?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2982 : 22.06.11 - klo: 18.54 »
Tuskin se jännite niin paljoa notkahtaa, että siitä olisi kiinni kuitenkin kohtuullisen suuren purkuvirran omaava akku kyseessä. Itselläni tuo sama nopari tekee tuota samaa rajun alastulon, ja joskus kaadon jälkeen, ja kyllä kaikki juotokset ja liittimet on tarkastettu moneen kertaan ja vika ei johdu niistä.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2983 : 22.06.11 - klo: 19.50 »
Noi tuulettimet on halvinta laatua. Eli on normaalia että hajoaa.

Liitä uusi tuuletin nopariin niin tuulettimen nopeudensäätö toimii. Tuulettimissa ei yleensä ole liittimiä joten juotoshommiksi menee.
Tuulettimen saat vaikka tuolta: http://www.tecomi.fi/

Mitä jännitettä tuo noparin liitin antaa? Kun näyttää olevan vaihtoehtoina 5V tai 12V niin kummanlaisen sitä kannattaa ostaa?
Onko viisaampi laittaa nopariin kiinni vai vastariin?
« Viimeksi muokattu: 24.06.11 - klo: 20.51 kirjoittanut ypi »

Poissa 2Late1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2984 : 26.06.11 - klo: 13.33 »
Mulla on Speed Passionin short course master combo joka alkoi tökkimään uuden radion myötä (Kyosho KT-201). Ensin moottori ei lähtenyt pyörimään ilman auton tökkäämistä, mutta sensorikaapelin vahdon jälkeen ja ohjelmointikapulan avulla olen päässyt jo lähelle normitilaa. Lähin mihin olen päässyt on se, että kaasu ja jarru toimii mutta pakki ei. Radion olen kalibroinut noin 20 kertaa, joten oletan (ja toivon) ettei vika ole siinä. Jotain lämpöä nopari otti jollain kalibrointikerralla, joten vika vois olla siinäkin, mutta oliskos jollain jotain ideoita?

(Kokeilin myös wanhaa radio/vastariparia, mutta samat viat)

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2985 : 26.06.11 - klo: 13.50 »
Noparikin pitää kalibroida uusiks.
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa 2Late1

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2986 : 26.06.11 - klo: 13.56 »
Noparikin pitää kalibroida uusiks.

Jäi näköjään kysymyksestä pois, mutta tämäkin on tehty

Poissa pasi78

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2987 : 26.06.11 - klo: 14.59 »
Mikäköhän tuli tuolle uudelle VXL-3S Waterproof ESC:lle,päälle se menee vain laittamalla akun kiinni ja sit kun sammuttaa niin puhallin jää päälle ja ohjaus toimii ja moottri on ainut joka sammuu?Valo kyllä sammuu mut esc ilmeisesti ei.

Ja moodeja saa muutettua vain kun laittaa napin pohjaan ja sit akunpiuhat paikolleen..

Ohjaus servo jumi ensin,ei mitään tietoa et mikä sille tuli.Servo ei kääntynyt minnekkään vaikka yritti kääntää renkaita ilmat et akku oli kiinni..Sit nopari vilkutteli punaista mikä vissiin ilmoittaa ettei servo ole kunnossa..Sit kun servo alkoi taas pelittämään niin noparin valo ei enää vilkkunut punaisena mut nopari ei sit nyt sammu..

Ihmetyttää et mikä ton servon ja noparin ongelmat aiheutti?

Oiskohan mahdollista että kosteutta olisi päässyt nopariin ja se olisi siitä möksähtänyt?
« Viimeksi muokattu: 26.06.11 - klo: 22.43 kirjoittanut pasi78 »

Poissa rata3

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2988 : 27.06.11 - klo: 13.18 »
Nykyinen auto HPI Bullet Flux ( http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=101402&lang=fi ), ajattelin ostaa uuden erilaisen auton, eli:
HPI Racing Cup Racer 1M Kit w/Datsun 510 Body HPI100595 ( http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=101559&lang=fi )

Eli kaupasta www.rcplanet.com:
HPI100595    HPI Racing Cup Racer 1M Kit w/Datsun 510 Body HPI100595    $194.95
SAVSG0351    Savox Std Dig Servo .17/57 SAVSG0351    $22.99     $22.99
NVK3035    Novak Havoc 1/10 Spec Brushless System: 17.5 NVK3035    $164.95
HPIZ164    HPI Racing Heavyweight Grease Gear Diff HPIZ164    $2.99
HPI80606    HPI Racing A6 Crystal Set Blue HPI80606    $13.99
HPI100416    HPI Racing Flux Motiv Brushless ESC HPI100416    $104.95
HPI104059    HPI Racing RF-20 Receiver (2.4GHz /2c) HPI104059    $28.95

Lisäksi vanhasta autosta otan käyttöön ohjaimen (kide 6) ja akut, sopiiko kyseiset komponentit autoon / ovatko ok eli mitään ei puutu ja moottori yms on sopivat autoon?

Kiitos


Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2989 : 27.06.11 - klo: 16.54 »
Tarttis http://www.hobbypartz.com/ezrun-series-sensorless-brushless-motor.html tommonen saada kytkettyä hobbykingin 100A nopariin jossa nyt kiinni tuo surullisen kuuluisa velineon3500 josta puhetta aikasemmilla sivuilla niin pitääkö nuo moottorin johdot kovata samaan järjestykseen kuin velineonin koneessa?

Vai onko näissä moottoreissa aina luokittain samassa järjestyksessä piuhat?
Eikös tuo väärinkytkettäessä pyöri vain väärään suuntaan?

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2990 : 27.06.11 - klo: 17.05 »
noparin keskimmäisen johto moottorin keskimmäiseen liittimeen ja reunimmaiset reunimmaisiin. jos moottori pyörii väärinpäin, niin käännä moottorista reunimmaisten johtojen paikkaa (a ja c)
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2991 : 27.06.11 - klo: 20.18 »
Sensorittoman noparin ja koneen johtojen kanssa johtojen järjestyksellä ei ole väliä,
sen sijaan SENSORILLISEN NOPARIN JA KONEEN johtojen pitää mennä
A:sta A:han B:stä B:hen ja C:stä C:hen.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2992 : 28.06.11 - klo: 07.33 »
Nykyinen auto HPI Bullet Flux ( http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=101402&lang=fi ), ajattelin ostaa uuden erilaisen auton, eli:
HPI Racing Cup Racer 1M Kit w/Datsun 510 Body HPI100595 ( http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=101559&lang=fi )

Eli kaupasta www.rcplanet.com:
HPI100595    HPI Racing Cup Racer 1M Kit w/Datsun 510 Body HPI100595    $194.95
SAVSG0351    Savox Std Dig Servo .17/57 SAVSG0351    $22.99     $22.99
NVK3035    Novak Havoc 1/10 Spec Brushless System: 17.5 NVK3035    $164.95
HPIZ164    HPI Racing Heavyweight Grease Gear Diff HPIZ164    $2.99
HPI80606    HPI Racing A6 Crystal Set Blue HPI80606    $13.99
HPI100416    HPI Racing Flux Motiv Brushless ESC HPI100416    $104.95
HPI104059    HPI Racing RF-20 Receiver (2.4GHz /2c) HPI104059    $28.95

Lisäksi vanhasta autosta otan käyttöön ohjaimen (kide 6) ja akut, sopiiko kyseiset komponentit autoon / ovatko ok eli mitään ei puutu ja moottori yms on sopivat autoon?

Kiitos
Äkki vilkaisulla kaikki muut näyttäisi sopivan, paitsi tuo vastari (HPI104059    HPI Racing RF-20 Receiver (2.4GHz /2c) HPI104059) se kun on ainakin tekstin mukaan gigavastari ja jos sinulla on kerran kideradiot vielä käytössä, niin tuo ei silloin käy ohjaimesi kanssa.

Edittiä: etpä näköjään tarvitse myöskään tuota fluxin noparia, kun tuo novak olikin combo (moottori ja nopeudensäädin yhdessä). Eli siis tätä (HPI100416    HPI Racing Flux Motiv Brushless ESC HPI100416    $104.95) et tarvitse ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 28.06.11 - klo: 07.49 kirjoittanut Pete_69 »
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa rata3

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2993 : 28.06.11 - klo: 16.37 »
Nykyinen auto HPI Bullet Flux ( http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=101402&lang=fi ), ajattelin ostaa uuden erilaisen auton, eli:
HPI Racing Cup Racer 1M Kit w/Datsun 510 Body HPI100595 ( http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=101559&lang=fi )

Eli kaupasta www.rcplanet.com:
HPI100595    HPI Racing Cup Racer 1M Kit w/Datsun 510 Body HPI100595    $194.95
SAVSG0351    Savox Std Dig Servo .17/57 SAVSG0351    $22.99     $22.99
NVK3035    Novak Havoc 1/10 Spec Brushless System: 17.5 NVK3035    $164.95
HPIZ164    HPI Racing Heavyweight Grease Gear Diff HPIZ164    $2.99
HPI80606    HPI Racing A6 Crystal Set Blue HPI80606    $13.99
HPI100416    HPI Racing Flux Motiv Brushless ESC HPI100416    $104.95
HPI104059    HPI Racing RF-20 Receiver (2.4GHz /2c) HPI104059    $28.95

Lisäksi vanhasta autosta otan käyttöön ohjaimen (kide 6) ja akut, sopiiko kyseiset komponentit autoon / ovatko ok eli mitään ei puutu ja moottori yms on sopivat autoon?

Kiitos
Äkki vilkaisulla kaikki muut näyttäisi sopivan, paitsi tuo vastari (HPI104059    HPI Racing RF-20 Receiver (2.4GHz /2c) HPI104059) se kun on ainakin tekstin mukaan gigavastari ja jos sinulla on kerran kideradiot vielä käytössä, niin tuo ei silloin käy ohjaimesi kanssa.
___________________________________________________________ _______________________________
OK, kiitos vastauksesta. Osaatko vielä sanoa, mikä vastaanotin käy kideradion kanssa ja kyseiseen autoon?

___________________________________________________________ _______________________________

Edittiä: etpä näköjään tarvitse myöskään tuota fluxin noparia, kun tuo novak olikin combo (moottori ja nopeudensäädin yhdessä). Eli siis tätä (HPI100416    HPI Racing Flux Motiv Brushless ESC HPI100416    $104.95) et tarvitse ollenkaan.

OK!

Poissa rata3

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2994 : 28.06.11 - klo: 16.46 »
Nykyinen auto HPI Bullet Flux ( http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=101402&lang=fi ), ajattelin ostaa uuden erilaisen auton, eli:
HPI Racing Cup Racer 1M Kit w/Datsun 510 Body HPI100595 ( http://www.hpieurope.com/kit-info.php?partNo=101559&lang=fi )

Eli kaupasta www.rcplanet.com:
HPI100595    HPI Racing Cup Racer 1M Kit w/Datsun 510 Body HPI100595    $194.95
SAVSG0351    Savox Std Dig Servo .17/57 SAVSG0351    $22.99     $22.99
NVK3035    Novak Havoc 1/10 Spec Brushless System: 17.5 NVK3035    $164.95
HPIZ164    HPI Racing Heavyweight Grease Gear Diff HPIZ164    $2.99
HPI80606    HPI Racing A6 Crystal Set Blue HPI80606    $13.99
HPI100416    HPI Racing Flux Motiv Brushless ESC HPI100416    $104.95
HPI104059    HPI Racing RF-20 Receiver (2.4GHz /2c) HPI104059    $28.95

Lisäksi vanhasta autosta otan käyttöön ohjaimen (kide 6) ja akut, sopiiko kyseiset komponentit autoon / ovatko ok eli mitään ei puutu ja moottori yms on sopivat autoon?

Kiitos
Äkki vilkaisulla kaikki muut näyttäisi sopivan, paitsi tuo vastari (HPI104059    HPI Racing RF-20 Receiver (2.4GHz /2c) HPI104059) se kun on ainakin tekstin mukaan gigavastari ja jos sinulla on kerran kideradiot vielä käytössä, niin tuo ei silloin käy ohjaimesi kanssa.
___________________________________________________________ _______________________________
OK, kiitos vastauksesta. Osaatko vielä sanoa, mikä vastaanotin käy kideradion kanssa ja kyseiseen autoon?

___________________________________________________________ _______________________________

Vastaan itselleni, sopisiko tämä:

http://www.rcplanet.com/Futaba_R152JE_2_Channel_AM_Receiver_27MHz_p/futl0205.htm

Edittiä: etpä näköjään tarvitse myöskään tuota fluxin noparia, kun tuo novak olikin combo (moottori ja nopeudensäädin yhdessä). Eli siis tätä (HPI100416    HPI Racing Flux Motiv Brushless ESC HPI100416    $104.95) et tarvitse ollenkaan.

OK!

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2995 : 29.06.11 - klo: 13.46 »
Ostin tällaisen.
http://www.thetoyz.com/cart/thetoyz_details.lasso?id=7360&cat_name=
Niin mihin tuo puhallin pitää kytkeä, että se toimii? Suoraan vastariinko vai pitääkö sillä olla erillinen akku?
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2996 : 29.06.11 - klo: 19.49 »
Voisko joku selventää mulle noita lipojen merkityksiä, sen jo tiedän että 2S,3S, 4S jne. vaihtuu aina jänniteen mukaan, eli sillä ilmastaan jännite.

Mutta mitä se tarkotta akun akut ilmotetaan joissakin näin:
2x1S3P
2S2P G4
3S2P G3.5
1S2P

Mitä tuo ihmeen "saddlepack" tarkottaa ja onko sillä käytännössä mitään merkitystä kun akkuja tälllanen perustallaaja ostaa?

Eli tarvitseeko mun kiinnittää mitään muuta huomiota ostettaessa kuin se että jännite eli "S2, S3 jne." on oikein? Ja tietty tarpeeks hyvällä purkuvirralla ja kapasiteetilla?

Ja jos joku asiaan perehtynyt vois kertoa että onko saben tai RF:n valikoimissa oikeesti mitään hinta/laatusuhteeltaan kannattavaa 3S akkua?(tai joku muu liike suomesta joka toimittaa tavarat yleensä seuraavaksi arkipäiväksi)

Lisäys:
Mietin noita ulkomaisiakin että onko esim. tällanen hyvä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14485 ?
Sen verta kuiteski tuota hintaeroa...

Taitaa olla mulla nyt tämmönen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=14485 mutta pienempänä, ei kyllä paha hintanen..
« Viimeksi muokattu: 29.06.11 - klo: 20.31 kirjoittanut sprawl »

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2997 : 29.06.11 - klo: 21.50 »
LiPo akut koostuvat LiPo pareista/soluista/pusseista joita voi olla sarjassa tai rinnan. Jos on sarjassa saadaan 2S ja jännite tuplautuu. Jos on rinnan saadaan 2P ja kapasiteetti tuplautuu - se ilmoitettu kapasiteetti on se tuplattu kapasiteetti. 2P ei siis periaatteessa vaikuta akun käyttöön.

2x1S3P

Saddlepack, jossa on kaksi osaa joissa kummassakin on 1S Lipo, jossa on kolme solua rinnan.

2S2P G4

2S LiPo, jossa on kaksi solua rinnan ja ilmeisesti Graupnerin 4mm liittimet.

3S2P G3.5

3S LiPo, jossa on kaksi solua rinnan ja ilmeisesti Graupnerin 3.5mm liittimet.

1S2P

1S LiPo, jossa on kaksi solua rinnan.

Mitä tuo ihmeen "saddlepack" tarkottaa ja onko sillä käytännössä mitään merkitystä kun akkuja tälllanen perustallaaja ostaa?

Saddle pack - satulalaukut - on akkumuoto, jossa akku on jaettu kahteen palaan. Se on tarkoitettu autoihin, joihin sopii kahteen palaan jaettu akku. Ts. akkukotelo on autossakin kahdessa osassa.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2998 : 29.06.11 - klo: 21.54 »
Vissiinkin olet suomentanut cell = solu. Sillä tarkotetaan kyllä kennoa.

Poissa Gixi

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #2999 : 29.06.11 - klo: 22.13 »
Nyt tarvitsisi löytää hyvä edullinen nopeudensäädin X12 vector koneelle.
Koneen specsit on 5,0T kV7100 ja 519W

Nykyinen SPX Zero brushless nopeden säädin ei ilmeisesti kestä tällä koneella? Vaikka specseissä mainitaan 200A virta. Moottori on kuitenkin rajoitettu tuohon 7,5T.

Miten ylipäätään näiden nopeudensäätimien lukuja pitäisi lukea? Joissain on ilmoitettu vaan amppeerit eikä sen kummemmin mitään moottorin kokoa tai käämien kierroksia. Käykö nämä periaatteessa kaikille koneille (Harjattomille)?