Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1942243 kertaa)

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa The_Henkka

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Moottorin, noparin ja akun mitoitus?
« Vastaus #5610 : 04.05.14 - klo: 11.05 »
Kiitosksia! Taas ollaan hiukan paremmin ajantasalla! :)


Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5611 : 11.05.14 - klo: 03.42 »
Tuli tuossa mieleeni moottori "ongelma"... Kun ajelen varsin pölyttävällä radalla ja losin tuuppicorriin olisi tarkoitus http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/sp001035-reventon-pro-v1-1-esc-comp-v3-0-7-5r-combo.html combo hankkia, niin eikös tuossa kannussa ole reiät, mistä pöly pääsee ikävästi sisään?

Voiko noita suojata jollakin, esimerkiksi pistämällä pienet palat alumiiniteippiä tms noiden reikien päälle?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5612 : 11.05.14 - klo: 08.13 »
Tuli tuossa mieleeni moottori "ongelma"... Kun ajelen varsin pölyttävällä radalla ja losin tuuppicorriin olisi tarkoitus http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/sp001035-reventon-pro-v1-1-esc-comp-v3-0-7-5r-combo.html combo hankkia, niin eikös tuossa kannussa ole reiät, mistä pöly pääsee ikävästi sisään? Voiko noita suojata jollakin, esimerkiksi pistämällä pienet palat alumiiniteippiä tms noiden reikien päälle?
En tiedä teipistä kestääkö, kuumeneeko kone liikaa.. Noparin tuuletin kannattaa suojata myös.
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Paikalla MiG-77

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5613 : 11.05.14 - klo: 10.19 »
Tuli tuossa mieleeni moottori "ongelma"... Kun ajelen varsin pölyttävällä radalla ja losin tuuppicorriin olisi tarkoitus http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/nopeudensaadin-moottori-combot/sp001035-reventon-pro-v1-1-esc-comp-v3-0-7-5r-combo.html combo hankkia, niin eikös tuossa kannussa ole reiät, mistä pöly pääsee ikävästi sisään? Voiko noita suojata jollakin, esimerkiksi pistämällä pienet palat alumiiniteippiä tms noiden reikien päälle?
En tiedä teipistä kestääkö, kuumeneeko kone liikaa.. Noparin tuuletin kannattaa suojata myös.

Minulla on ollut noita SP:n moottoreita 13.5T, 10.5T ja nyt 8.5T. Tuossa 8.5T ei ole noita "tuuletusreikiä", joten en sen osalta ole tehnyt mitään. Aikaisemmin laitoin tuon 10.5T moottorin ympärille hyttysverkkoa (sellaista mitä käytetään ikkunoissa), jottei pienet kivet mene noista reijistä sisään. Lämpojä kannattaa tarkkailla, koska tuokin eristää hieman sitä moottoria vaikka ilma pääseekin kiertämään. Pölylle ei voi mitään, mutta sellaisenaan tuskin kovin paljon haitaa jos moottoria vain puhdistaa aika ajoin (moottorin avaaminen ja kokoaminen on helppoa).

Poissa jiicom

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5614 : 12.05.14 - klo: 08.31 »
Kysynpä vain. Jos ajattelee ostavansa sähkö buggyn ja lähtee radoille ajelee / harjoitteleen.
Niin kannattaako hommata 1/10 vai 1/8? Kumman kokoisessa olis jäkeä?
Tarkoituksena olis ehkä joskus vaikka osallistua kilpailuunkin, mut ensin harjoitellaan.

Sit siihen autoon, muutama vaihtoehto kertynyt. Sillä mielellään ostan laatu vehkeen, joka on oikeasti
kisa ready.
Ensin mietin hpi vorzaa, sit luin et x-rayn (xb9e) autot olis laadultaan parempia. (onko hpi kisa vehje) hb varmaan on sen kisa malli, mutta missä niitä suomessa myydään, hobbylinna?

Ja jotta ei menis helpoks, niin mitä moottoria ja noparia suosittelisitte xrayn xb9e autoon?
Jos hommais gt vermeet ja stanu vermeet.
1/10 koon autoja en ole oikeastaan vielä katsonut yhtä tarkasti ku 1/8. Mut ehdottaa saa.
Aina ajanut 4wd, joten en mielellään takatuupparia tälläkään kertaa hommaa.

Minkälaista laturia suosittelette, sais mielellään ladata useampaa, kuin yhtä akkua kerralla. Joko kotoo 230V tai auton akusta 24V.

Entä losi tai shumi? Ei siis tarvitse olla rtr paketti vaan kit käy myös. (radiolaitteet on)
Sillä en haluaisi uudelleen opetella ajamaan totaalisesti erilaisella autolla mitä sit kisoissa käytetään.
Ajokokemusta löytyy vuosien takaa kyllä, mut niitä pitäs verestää. Aikoinaan ajoin Losilla.. (sillon kivikaudella nicad akkuaikana)

Joskus lrp moottorit oli hyviä, mut nykyään pudonnu kärryiltä. Mitä merkkejä kisoissa käytetään?
Moottori, noparit, renkaat, autot?

Jaa sitte toi viimonen.. Minkähänlaisella budjetilla saan varautua. Ns hyvään kalustoon?

Poissa tulijyrä

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5615 : 12.05.14 - klo: 09.40 »
Jiicom, mitä ratoja lähellä ja missä haluat ajaa, sisällä vai ulkona? 1/8 auto on vain ulkokäyttöön ja sille ei ole oikein kisoja, ehkä yksi kesässä.
Schumi on hihnavetoinen, jos sillä on merkitystä.
Asso on hyvä, toki muitakin löytyy.
Hobbywing xerun on toimiva combo ja renkaina suosituin schumin mini pinni.
Nykyisin sähköinä on harjattomia moottoreita, lipo akut ja sensorilla oleva moottori.
vilkaisin latureita pikaisesti, yleensä on 11-18V. En löytänyt 24V. Systeemiin sopivaa.
(Kirjoittelin buggyistä)
Menee tonnin molemmin puolin, riippuen koosta 1/10 vai 1/8 ja mitä tilaat ulkomailta.
E: Ehkä parempi jatkaa aiheesta, minkä auton ostan topicissa.
« Viimeksi muokattu: 12.05.14 - klo: 12.24 kirjoittanut tulijyrä »
8.2E-Tron. *ajossa taas*

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5616 : 12.05.14 - klo: 12.41 »
Juuri näin kun Tulijyrä kirjoitti. Ensin kannattaa ottaa huomioon asuuko jonkun radan läheisyydessä ja haluaako ajaa talvella.

M8e:luokassa autot ovat kestäviä, ne pärjäävät lähes kaikilla maastoilla ja kulkevat kovaa. Kilpailuja ajetaan n. 3 SC sarjan yhteydessä kesällä. Talvella niillä ei ajeta ja ovat useimmilla sisäradoilla kiellettyjä.
M4-10: eivät ole yhtä kestäviä, vaativat tasaisemman ajoalustan, kulkevat suunnilleen yhtä kovaa. KIlpailuja ajetaan kesässä 4 SM osakilpailuja ja jonkin verran kerhokisoja. Talvella m4-10 on myös iso luokka ja kisoja järjestetään paljon.

1/8 on hankintahinnaltaan kaliimpi ja varaosat ovat kalliimpia, mutta 1/10 vaati vähän enemmän huoltoa.

Autoa ostaessa kannattaa valita laatumerkki jolla on hyvä tuki Suomessa. Kannattaa ehkä olla kauppoihin yhteydessä ja kysellä kisakalustoa. Jos satut asumaan jonkun RC kaupan läheisyydessä niin sekin on iso plussa lun saat varaosia ja korjaus/säätöapua läheltä.
1/10 luokassa radalla näkyviä merkkejä on esim. Durango, Xray, Associated, Schumacher, Losi, Yokomo,kyosho, Team C. Sähköinä on suosittuja esim: Orion, Orca, Hobbywing, Speed Passion, Muchmore, Viper.  Suosittuja 1/8 merkkejä on vaikeempi listata kun ei ole varsinaista kisaluokkaa mutta radalla näkyy esim. JQ, Serpent, Losi, Asso, Kyosho, Mugen, Tekno ja Durango

Latureita löytyy paljon erillaisia, sanoisin että kaikki suomessa myytävät älylaturit ovat suht hyviä ja kannattaa valita sellainen laturi jonka specksit ovat sopivat. Sopiva latausteho ainkin 1/10 autoille on n. 6-10A, Laturit maksaa n. 70e -> laadusta riippuen.

Kisavalmiin 1/10 auton saa n. 700eurolla jos ohjain on jo entuudestaan ja 1/8 menee varmaan se tonni.

Renkaiksi molemmissa luokissa kannattaa valita esim. jotkut AKAn, Prolinein, Betan, Procircuitin tai Jconceptin kisarenkaat. Talvella kannattaa valita Schumacherin keltainen Mini-pin tai jos ajaa Mattoradalla niin dBootskin toimii.

Jos auton ei ole pakko olla just buggy tyylinen auto niin voi myös tutustua SC4-10 autoihin. Niissä on tavallaan molempien luokkien hyvät puolet, Kestävät autot, eivät niin tarkat huollosta, nopeet, löytyy paljon kisoja ja toimivat sisäradalla, menevät aika karussa maastossa, ja ovat hinnaltaan 1/10en tasoa.
« Viimeksi muokattu: 12.05.14 - klo: 12.46 kirjoittanut Maxxi »
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa jos

  • Jäsen
    • Profiili
    • RaumRC
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5617 : 19.05.14 - klo: 17.16 »
Morjansta.

Eli siis tarkoitus olisi hommata M2-10 autoon nopari, jolla voisi myös ajaa VTR luokkaa. Ihmettelin vain hieman, että onko M2-10 luokassa ennakot kielletty noparista, kun sääntöjä luin? Tarvitsisi siis olla kisa laillinen ja kestää niin VTR, kuin M2-10 käyttöä. Eli mikä olisi hyvä näillä vaatimuksilla?  Noita hobbywingin tuotteita miettinyt.

Kiitokset jo nyt vastanneille
RaumRc

Poissa kumitarzan

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5618 : 22.05.14 - klo: 12.06 »
kertokaas mulle mikä on ongelmana kun auto (rs2) pätkii kun laittaa kaasun täysille? pikku hiljaa jos laittaa niin toimii

Poissa Hanski82

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5619 : 22.05.14 - klo: 12.26 »
kertokaas mulle mikä on ongelmana kun auto (rs2) pätkii kun laittaa kaasun täysille? pikku hiljaa jos laittaa niin toimii
Akku kyykkää, bec kyykkää, liittimet/juotokset falskaa... noista liikkeelle.

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5620 : 22.05.14 - klo: 12.30 »
Ekana ( halvempana ) korjauksena tulee mieleen katsoa kaikki tinaukset.. silmään voi näyttää hyvältä, mutta silti voi olla huono kontakti / ei mene suurimmat virrat läpi.. niin ja se akkukin voi vanhuuttaan kyykätä.. riippuu miten "kireä" tuo autosi on sähköjen osalta.. mun RS2 Leopard 9t combolla ja 19t pinjonilla ei kyllä akulle ole vielä tuhojaan tehnyt .. kulkenut on pienemmälläkin 3800mAh 25C 2s - akulla ihan normaalisti..

Toisaalta kaverin uudessa LRP:ssä oli semmonen, että tosi pienellä kaasunkäytöllä sai auton liikkeelle, mutta liipaisin pohjaan ja alkoi kauhea räkiminen ja pätkiminen ( autossa siis uusi sensorillinen combo - merkistä niin väliä.. ). Ensin vaihdettiin takuuseen kone ( sensorijohto oli jo ekana testattu, ei ollut siinä ), uudella koneella sama vika, siten lähetettiin nopari takasin, tuli uusi, ja sillä se sitten toimi... ( tämä siis se kalliimpi korjaus, jos ei takuuta  :tongue: )
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa Anttisatu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5621 : 29.05.14 - klo: 21.26 »


Moi olisin kysynnyt sopiiko titan 14v moottori 1/8 autoon ja jos sopii niin minkälainen nopeuden säädin ja akku sopii yhteen auto on Crono europa s6.kiitos vastauksista:).

Poissa j.g

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5622 : 31.05.14 - klo: 08.29 »
ostin tollasen zrb-1 merkkisen auton jo viime kesänä, moottori hajos heti ja ostin siihen kyoshon olikohan se joku 2100 moottori..mutta ei toimi välillä jotain elonmerkkejä mutta ei oikeen tottele ohjainta,kokeilin toisella vastaanottimella ja ei toiminu,oiskohan nopeussäätimessä jotain vikaa? ajattelin kohta käydä jumbon kyshossa hakee noparin ja jotkut superakut,käykö tohon mikä nopari vaan?? vai minkälainen sen pitäs olla?

Poissa j.g

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5623 : 31.05.14 - klo: 09.07 »
luin noita muita keskusteluja ja ei tää taidakkaan olla ihan yksinkertaista..

Poissa j.g

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5624 : 31.05.14 - klo: 10.21 »
muistin väärin siinä on vortex rs8 2400kw moottori,eli tolle sopiva moottori.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5625 : 31.05.14 - klo: 10.44 »
Jos et ole ihan varma ongelmasta niin tule PKSRCA:n aloittelijailtaan joku tiistai 18-20 niin yritetään selvittää ongelma. Lisätietoja löytyy Rc kerhot ja radat -> PKSRCA:n aloittelijaillat tai Pksrca.fi (kirjotan kännykällä niin en jaksa linkittää suoraan)  :smiley:
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa j.g

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5626 : 31.05.14 - klo: 12.05 »
kiitoksia kutsusta! mutta luulen tästä vielä selviäväni,niin ja vortex mr8 oli se moottori samalla nimikkeellä löytyy myös nopareita joten sellanen sit varmaan.

Poissa j.g

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5627 : 01.06.14 - klo: 10.24 »
no nyt toimii :azn: uus nopari uudet akut ja moottorikin lähes käyttämätön.

Poissa Testikuski

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5628 : 06.06.14 - klo: 20.13 »
Morjansta.

Eli siis tarkoitus olisi hommata M2-10 autoon nopari, jolla voisi myös ajaa VTR luokkaa. Ihmettelin vain hieman, että onko M2-10 luokassa ennakot kielletty noparista, kun sääntöjä luin? Tarvitsisi siis olla kisa laillinen ja kestää niin VTR, kuin M2-10 käyttöä. Eli mikä olisi hyvä näillä vaatimuksilla?  Noita hobbywingin tuotteita miettinyt.

Kiitokset jo nyt vastanneille
Hobbywing, SP... Monia hyviä. M2-10 luokassa ennakko vapaa, S2-10 luokassa säätimen ennakot nollassa.
Ospa Rc

Poissa Master Calgar

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
    • Kultasepäksi käy tieni
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5629 : 07.06.14 - klo: 23.55 »
Kestääkö Hobbywingin Xerun SCT Pro combo 4700kv koneella 4S akun, kun kyseessä olisi puhtaasti asfaltilla tapahtuva nopeustesti Traxxas nelivetoslässissä?

Lisäksi, eikös 2 2S akkua liitetä sarjaan siten, että yhdistetään + ja - plugeista akut yhteen ja sitten vaan normaalisti johdot noparista kiinni "ylijäävistä" plugeista?
Katon kautta mutkasta ulos ja oikopolkua hakemaan!
[Slash 4x4 Platinum][Xray T4][Axial SCX-10][TLR 22SCT][Xray XB9E]

Poissa Anttisatu

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5630 : 08.06.14 - klo: 00.47 »
Moi olisin kysynnyt että jos titan 14v moottori ja tälläinen Robitronic Speedstar 2 Speedo F/R 17 Turn
Robitronic RS132 nopeuden säädin  ja 8.4 akku niin sopiiko 1/8crossi autoon?

Poissa SixStars

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5631 : 08.06.14 - klo: 09.53 »
^ määkin joskus tuota 14V moottoria katselin, mutten koskaan aikoinaan ostanut, kun oletan että tuo ei oikein kovaa pyöri "yhdellä akulla" - eli esim. tuolla 8,4V.. jos tuo merkintä ko. moottorissa nyt liittyy mitenkään käyttöjännitteeseen.. eikös noita käytetä jossain e-revoissa tjsp.. missä on kaksi tuommoista ja tupla-akut.. joku muu tietänee paremmin..
Kyosho Fazer EP Subaru, Traxxas Stampedet 2WD + 4WD, Kyosho Jetstream 800 vintagepaatti FOR SALE !, Quanum Nova Pro quadkopteri

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5632 : 08.06.14 - klo: 15.21 »
Moi olisin kysynnyt että jos titan 14v moottori ja tälläinen Robitronic Speedstar 2 Speedo F/R 17 Turn
Robitronic RS132 nopeuden säädin  ja 8.4 akku niin sopiiko 1/8crossi autoon?

Harjalliset koneet on täsmätty usein noin 300 watin tietämille, koska sen ajan NiMH akkujen ulostulotehon raja on siinä lähellä.  Siis 30A virtoja pötköakuilla, valikoitujen kisakennojen kanssa reiluja 40A virtoja. Nekin vain jatkuvan balansoinnin kanssa satoja lähtöjä.
Vaikka nostaisit lipoakkuun, että akku antaa, ei noilla specseillä oleva nopari juuri isompaa amppeerimäärää läpäise ylikuumenematta. Et pääse kuin puoleen siitä tehosta ja vauhdista, mitä 1/8 radan hyppyreissä tarvitaan, 300 - 400 wattiin. Siis nopeudensäädin rajoittaa siihen.

Kone osaa korkeamman volttimäärän, vaikka amppeerimäärää ei nostetakkaan. Sen vuoksi päästään vähän ylemmäs tehoissa eri noparilla, mutta ylittämällä virran siedon hiilet ja kollektorin pinta alkaa hitsata, ja taas rajoittaa tehot. Näinkin alle 600 watin luokkaan. Olettaisin kaksiakkunoparilla päästävän harjoittelemaan, mutta kone kuumenee rajusti. Vaatii siis julmasti jäähytaukoja ja valvontaa.
Samalla hintaluokalla saa jo halvimmat harjattoman setit, jos lipoakut on jo käytössä. Nikkelitekniikan akuilla sekään e tehoja tuo.
Vertailuksi, monet 1/8:ssa käyttävät yli 100 amppeerin harjattomia.  3S lipoilla niillä saa 1100 watin tehoja, 4S siis 1440 watin luokkaa.
Nähty krossarien sähköissä on 160A nopareitakin. Ja 6S 22,2 voltin akkuja. Voltti kertaa amppeeri...
 ..puhumattakaan rahoista joilla saa näitä virtoja tuottavia akkuja ;)

Kaikki numerot on akusta otto tehoja, pyöriin molemmilla tekniikalla saapuu paljon vähemmän, mutta suhde keskenään säilyy.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Nikoosk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5633 : 08.06.14 - klo: 17.16 »
Hei! Mul olis tämmönen pikku probleemi et just ostettu Robitronicin Speedstar 2 RS132 ei jostain kumman syystä haluu reagoida kaasuun mitenkään. Paitsi jos laittaa noparin vastarin ykköskanavaan jolloin ratista kääntämällä lähtee auto liikkeelle. Kakkoskanavaan kun laittaa ei tapahdu yhtään mitään, paitsi vastari saa virtaa ja ohjaus toimii normisti. Netistä pikagoogletuksella ei löytyny yhtään mitään aiheeseen liittyvää. Nopari on mallia "Plug and play" joten minkäänlaisia ohjelmointiohjeita ei tullut mukana. Nopari ei siis reagoi mihinkään ollessaan kakkoskanavassa.
Tamiya Mini M03, 3Racing Sakura D3 CS

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5634 : 08.06.14 - klo: 17.19 »
Hei! Mul olis tämmönen pikku probleemi et just ostettu Robitronicin Speedstar 2 RS132 ei jostain kumman syystä haluu reagoida kaasuun mitenkään. Paitsi jos laittaa noparin vastarin ykköskanavaan jolloin ratista kääntämällä lähtee auto liikkeelle. Kakkoskanavaan kun laittaa ei tapahdu yhtään mitään, paitsi vastari saa virtaa ja ohjaus toimii normisti. Netistä pikagoogletuksella ei löytyny yhtään mitään aiheeseen liittyvää. Nopari on mallia "Plug and play" joten minkäänlaisia ohjelmointiohjeita ei tullut mukana. Nopari ei siis reagoi mihinkään ollessaan kakkoskanavassa.
Onkos se liitin varmasti oikein päin ?
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Nikoosk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5635 : 08.06.14 - klo: 17.30 »
Hei! Mul olis tämmönen pikku probleemi et just ostettu Robitronicin Speedstar 2 RS132 ei jostain kumman syystä haluu reagoida kaasuun mitenkään. Paitsi jos laittaa noparin vastarin ykköskanavaan jolloin ratista kääntämällä lähtee auto liikkeelle. Kakkoskanavaan kun laittaa ei tapahdu yhtään mitään, paitsi vastari saa virtaa ja ohjaus toimii normisti. Netistä pikagoogletuksella ei löytyny yhtään mitään aiheeseen liittyvää. Nopari on mallia "Plug and play" joten minkäänlaisia ohjelmointiohjeita ei tullut mukana. Nopari ei siis reagoi mihinkään ollessaan kakkoskanavassa.
Onkos se liitin varmasti oikein päin ?
Jos siis noparin liitintä tarkoitit se voi mennä ainoastaan noin päin
Tamiya Mini M03, 3Racing Sakura D3 CS

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5636 : 08.06.14 - klo: 17.32 »
Tota just tarkoitin ja näköjään Futaban tyylinen niin ei voikaan mennä väärinpäin..  :smiley:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Nikoosk

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5637 : 08.06.14 - klo: 19.37 »
Ongelma ratkesi vaihtamalla radiota. Ei vissii Robitronic tykkää Fly Skyn radiosta...
Tamiya Mini M03, 3Racing Sakura D3 CS

Poissa Mikavski

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5638 : 10.06.14 - klo: 08.45 »
Olen tässä aloittamassa sähkökonverisio proggista. kysymys kuuluu onko kyseessä hankala projekti? vai ostanko vain konversio kitin ja laitan paikalleen? auton virkaa toimittaa 1/8 crossi

Lähetetty minun GT-I9505 laitteesta Tapatalkilla

Mies tuli baariin..Eikun se olikin hevonen.
Mies tuli hevoseen.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #5639 : 10.06.14 - klo: 09.01 »
Riippuu autosta, toisiin on saatavilla valmiita konversiosarjoja jotka voi ruuvata paikoilleen. Joihinkin autoihin ei ole mallikohtaisia sarjoja, joten niissä joutuu todennäköisesti soveltamaan muiden merkkien sarjoista ja omavalmisteosilla...
Auton paino todennäköisesti hieman kasvaa polttikseen verrattuna, joten vähän jäykempää jousta ja öljyjä ehkä kaipailee.
Edit: sähköjen valinnassa olen itse pitänyt nyrkkisääntönä seuraavaa:
- rata-ajossa riittää kun auto kulkee sen mitä polttiksenakin
- polttiskone kiertää karkeasti 30 000rpm
- sähköinä 2000 kv kone ja 4s lipo saadaan 2000*(3,7*4)=29600 rpm
- polttista vastaava vauhti saadaan kun pinioniksi laitetaan Mod 1 pinioni jossa on hampaita yhtä paljon kuin polttiskoneen kytkinkellossa. Siitä sitten kokeileen koneen lämpöjä aluksi seuraten...
« Viimeksi muokattu: 10.06.14 - klo: 09.26 kirjoittanut topcat »