Eilen pääsin ottamaan ensituntumaa Mtroniks Genesis Pro pakettiin.
http://www.mtroniks.co.uk/mtroniks_SC_products.asp?CategoryID=1&SubCategoryID=6 Seuraavassa olisi hieman kommentteja siitä:
- Ensivaikutelma oli se, että tehoa ja vääntöä on aivan älyttömästi. Koulun liikuntasalin kokoisessa tilassa minulla ei ole mitään mahdollisuuksia käyttää kaikkea reserviä. Auto lähti välittömästi nelipyöräluisuun kaasun painamisen jälkeen. Eli tehoja oli pudotettava reilusti ja kiihtyvyys oli säädettävä maltillisemmalle. Eli Genesis Sport Plus paketti olisi riittänyt varmasti, ja olisi päässyt vielä noin 80 euroa halvemmallakin. Nyt on sitten ainakin reserviä.
- Hurjan väännön takia välityksillä ei tuntunut olevan suurtakaan merkitystä. Auto kulki nätisti suurellakin skaalalla pinjoneita.
- Toinen ongelma, johon törmäsin oli harjallisista niin tutun moottorijarrun puuttuminen. Kului melkoinen tovi aikaa ennen, kun löysin sopivan arvon moottorijarrulle. Tämän jälkeen ajo alkoikin jo hieman luistaa.
- Kyseinen paketti on sensoriton malli toisin kuin Novak ja LRP. Molemmista minulla on lyhyt ajokokemus. Eron näihin huomaa lähinnä siinä, että tämä Mtroniks miettii pysähdyksistä lähdettäessä pienen hetken ennen lähtemistä. Aika on hyvin lyhyt, mutta sen kuitenkin huomaa. Liikkeellä en ainakaan minä pystynyt erottamaan kaasun vasteessa eroja.
- Ajossa säädin lämpenee melkoisesti, mutta ei mitenkään järkyttävän kuumaksi. Akullisen rankan ajon jälkeen säätimessä pystyy juuri ja juuri pitämään sormea ilman tuskaa. Moottori puolestaan ei juurikaan lämmennyt. Tämä ominaisuus taitaa olla kyllä kaikissa säätimissä.
- Kooltaan säädin on nykyisiä harjallisia säätimiä selvästi isompi. Autoon mahduttamisessa ei kuitenkaan tullut mitään ihmeempiä ongelmia.
- Säätimessä on valmiina konkka, joka on valittu tyhmästi. Sen jännitteenkesto on 40 V ja säätimen jännitteen kesto on 9,6 V. Eli seuraavaksi vaihdankin tuon konkan 16 V malliin, niin konkan koko ainakin puolittuu.
- Toinen hassu puoli säätimessä on se, että siinä on sisäisesti Shottky-diodit, mutta tämän lisäksi ulkoisestikin suositellaan asennettavaksi kolme lisää. Nämä tulee paketin mukana ja asentaminen on helppoa, joten ainoa ongelma onkin esteettisyys.
- Säätimen ohjelmointi on yllättävänkin kätevää, kun logiikan vain älyää. Säätö tehdään lähettimellä painelemalla jarrua ja kaasua. Ledit sitten ilmaisee kyseisen säädön aseman.
- Moottori olisi miellyttävämpi, jos siinä olisi asennusjohtojen asemasta juotoskorvakkeet. Kyseiset johdot ovat sen verran hassua materiaalia, että niihin liittimien asennus vaatii kunnon kolvin ja huolellisuutta. Juotoskorvakkeiden tapauksessa asennus olisi ollut helpompi ja liittimiä ei olisi tarvinnut asentaa.
- Säädin aiheuttaa jonkun verran häiriöitä, joten vastari oli siirrettävä ihan noparin kyljestä hieman kauemmaksi.
- Hinta on kohtuullinen. Koko paketti maksaa noin 250 Euroa.