Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 611622 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1650 : 23.04.09 - klo: 23.30 »
Asia selvä. Johdot on: Nopari 13 AWG ja moottori 13AWG. No onneksi pitää lyhentää, jossain pitäisi olla pienempi pinjoni.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1651 : 27.04.09 - klo: 23.38 »
Osaisikohan joku suositella täältä: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_index.asp harjatonta nopparia/moottoria 1/18 autoon (LRP sharkkiin)
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa ax foff

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1652 : 28.04.09 - klo: 15.22 »
mitä höytyä tai haittaa on bec virta jutusta? mihin se on tulossa nopariin on mamba monster max...ja toine pää pitää kuulemma laittaa vastarii ja toine akkuihi..sarjakytkentä kaapeliin vai??

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1653 : 28.04.09 - klo: 16.12 »
mitä höytyä tai haittaa on bec virta jutusta? mihin se on tulossa nopariin on mamba monster max...ja toine pää pitää kuulemma laittaa vastarii ja toine akkuihi..sarjakytkentä kaapeliin vai??

BEC =battery elimination circuitry eli  vastari ottaa noparilta sähköt, ei tarvitse erillistä vastaanotin akkua.

UBEC taas alentaa voltit noparista riippumatta vastarille ja servoille sopiviksi(eli nopari ei kumene niin paljoa kuin ilman ubecia)

Muistaakseni kytketään akulta->ubec->vastarin b/c liitäntään .Ja sitten noparin vastariin menevistä johdoista plussapiuha irti(ei kaikissa muistaakseni tarvitse irroittaa). Näitä kytkeneet korjatkoon jos meni puihin pahasti.
« Viimeksi muokattu: 28.04.09 - klo: 16.17 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1654 : 28.04.09 - klo: 16.43 »
Monsteriin jos kytket ubecin, niin ohjeet löytyy castlen sivuilta muistaakseni. Tässä ne on.
Mutta se menee yksinkertaisuudessaan näin, ubecin syöttöjohdot kytketään noparin akkuliittimiin ( jos on irrotettavat akkujohdot monsterissa, niin ne on helppo juottaa noparin pään liittimiin, siis siihen johdossa olevaan liittimeen), sitten monsterin vastariin menevästä johdosta irrotetaan punainen johto liittimineen eli ei poikkaista vaan pinni lähtee liittimestä irti, sitten se suojataan kutistesukalla tai teipillä, ettei aiheuta oikosulkuja, ja lopuksi tökätään ubecin liitin vastarin akkupaikkaan.
Huom. Tämän jälkeen aina ohjelmoitaessa pitää olla akku kiinni, muuten ei toimi.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa ax foff

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1655 : 28.04.09 - klo: 17.06 »
ok..kiitos vastanneista  :wink:

Poissa ax foff

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1656 : 28.04.09 - klo: 17.10 »
mut onks se pakollinen olla jos on 2kpl 2s lipoja 5000mah polyquest akut

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1657 : 28.04.09 - klo: 17.26 »
Normi vastarit ja servot ei kestä suurempia jännitteitä, kuin 6V joten jostain se 6V on saatava.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1658 : 28.04.09 - klo: 17.47 »
Ei tarpeen, ainakaan jos ne on rinnan eli 2S2P setuppi. Monsterissa on sisäinen bec, mutta sitä suojellaan palamiselta kun on 4S tai isommat akut ja virtasyöppö servo.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa ax foff

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1659 : 28.04.09 - klo: 20.21 »
mut ku nopari on mamba monster ni siin ei vissii ole sisäistä becciä mut en usko et nopari käryää 4s sarjaa lipoil? mut jos nii on sit se bec on hankittava...ja servot ovat vakiot mitkä on..ja kone kiina XL 2800kv mut mites sit jos hommaa vastari akun et se ei vissii auta noparin käryämiseen?
« Viimeksi muokattu: 28.04.09 - klo: 20.47 kirjoittanut ax foff »

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1660 : 28.04.09 - klo: 21.45 »
Terve,
nyt tarttis vähän muistin virkistystä. Eli on tossa sähkörossissa Nosram Matrix nopari, ja Nosram Storm 3-star kone, ja moottori lämpenee ~100C. Eli kumpaan suuntaan pitää välityksiä muuttaa, lyhentää vai pidentää. Eihän tuosta lämpenemisestä ole muuten haittaa, mutta magneettihan siitä kärsii.
Ja sitten itsellä vielä johdotkin kärsii. Ja nimenomaan nopari-moottori väliset johdot, ei akku-nopari johdot. Eli minulla on nyt kaksi kertaa liitin irronnut(=juotos sulanut) 5päivän aikana, eli on aika kuumana käynyt. Ja toivoisin että välitysten muuttaminen vaikuttaisi tähänkin. Liitiminä toimii Graupnerin pieni 3.5mm, ja kyllähän noiden nyt pitäs vähän enemmän virtaa kestää. Käytössä on Nimh akku(ex-kisa-akku, eli kyllä sekin virtaa antaa mutta ei käsittääkseni vielä noilla virroilla pitäs tinan sulaa).

Elikkäs siis kumpaan suuntaan muunnan välityksiä, lyhennänkö vai pidennänkö jos moottori käy kuumana(100C).
Ja mainitaan nyt sekin, että akku ja nopari käyvät 40-50C.

Noniin nyt lyhensin välityksiä. Mutta taas suli liitin irti johdosta(moottorinpuoli, niin kuin aina ennenkin). Ja nyt pitäisi olla välitysten just jämptisti oikeat. Alunperin oli 20 pinioni, ja nyt vaihdoin 16 pinioiniin, ja jälleen moottori käy 100C, mutta tällä kertaa noparin siili oli +60C ja akku oli n.60C. Ja ohjekirja sanoo moottorin välityksiski isolle radalle 12:1, ja pienelle radall 13:1. Ja jos on 16p pinioni kiinni, niin on välityssuhde autossa 12.9:1, eli aikasta lähellä ollaan? Ja autolla ajoin nimenomaan "pientä, paljon pieniä kiihdytyksiä ja paljon tiukkoja mutkia" tyylistä rataa, tuossa viereisellä kentällä. Eli ei oikeen kiinnostas joka ajon jälkeen noita liittimiä juotella, joten mikäs olisi ratkaisu tähän "ongelmaan". :huh:
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1661 : 28.04.09 - klo: 21.47 »
Kyllä siinä on, usko vaan mulla on MMM ollu käytössä puolisen vuotta hiukan reilu. Mutta nuo kiinan koneet kannattaa jättää ostamatta, jollet johonkin takavetoon ole laittamassa, ne on aivan ******, Medusa on hyvä kone, sillanen on käytössä ja siinä saa koko rahalla vastinetta, voimaa on kun pienessä kylässä, nuo combon mukana tulevat NEU:t on samaa tasoa, aito NEU on sitten jo ihan eri luokkaa myös hinnaltaan.
Kannattaa varmaan vähän tutustua tuotteeseen ennenkuin ostaa, siinä on sisäinen bec, mutta se saattaa kärvähtää 6S lipo käytössä jos on paljon virtaa vievä servo ohjauksessa...

Samppu, tarkastappa laakerit, jos ne on huonossa kunnossa, niin kone lämpiää vaikka mitä tekisi ja eihän pinjoni ja spurri ole liian tiukassa keskenään?
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Samppu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1662 : 28.04.09 - klo: 22.00 »
Ei ole liian tiukasa, "sanomalehtee palanen välissä" taktiikka olen käyttänyt, ja sitten koittanut että pyörii hyvin. Ja moottorin laakerit pyörii ihan hyvin. Juuri kun pinionin vaihdoin niin samalla koitin käsissäni ettei mistään kuulu rahinaa tai muutenkaan pyöri huonosti.
Ttech predator XRS & XK98 , kyosho stadium baja beetle, T-maxx Picco .26. Sanwa MX3 2.4ghz

Poissa ax foff

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1663 : 29.04.09 - klo: 06.53 »
ok...itelleni tulee sarjaan 4s ja koneeks nyt aluks Kiina mut sit joskus tulee medusan tai neu ja servot ovat ihan vakiot mut tilaan kuiteskii ubecin turvallisuus syistä.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1664 : 03.05.09 - klo: 21.40 »
Mulla on kaapissa iso pino jo harjattoman koneita jotka on kivoja testatessa 1-30 sekunttia, sitten ei.
Aina syynä se, että se kuumentaa ankkurimagneettinsa jonnekkin taivaisiin pidemmällä kaasulla. Millä hyvänsä ajovasteella!
Kerran ylikuumentunut vissiin jää tommoseksi.
Kävi sitten Hobbywing/ EzRun 3300kv koneelle ilmeisesti näin.
Ajeltiin eilen pojan kanssa Slashillä vuorotellen fudiskentällä ja toisen akun ollessa puolivälissä lakkasi kulkemasta. Ilman vastusta pyörii hyvin mutta renkaat maassa nykii vaan. Moottori kuumeni niin että sormet paloi  :cry:
Tänään kokeilin uudelleen ja alussa nyki vähän. Sitten lähti liikkeelle ja puolen minuutin jälkeen loppu meno.  Samat oireet kun eilen. Kone taas tulikuuma.
Akut 2S LiPoja, säädin Hobbywing/ EzRun 60A.

Vinkkejä sopivaan ,kestävään ja mielellään edulliseen moottoriin otetaan vastaan.

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1665 : 03.05.09 - klo: 21.46 »
luulisi että olet jo kovemman kautta oppinut seuraamaan motin lämpöjä muutaman minuutin välein ekoilla kerroilla.
ja tekstistä päätellen ei taida edes mittaria löytyä että saisi ne tarkat lämmöt.

minulla on ainakin pedessä tuo 8.5t ezrun ihan ok toiminut.
2s lipoilla lämmöt n.50 astetta 16/86 väleillä.
3s lipolla sai ajaa n.8 minsaa niin lämmöt oli n.70 astetta jolloin annoin jäähtyä.

pitäisi ainakin 2s akuilla olla huoleton, mutta jollei sitä mittaria löydy niin kannattaa todellakin ostaa ja ekoilla ajokerroilla mitata muutaman minsan välein että miten ne lämmöt nousee.
ja ruohikollahan lämmöt nousee paljon nopeammin kun se on raskaampaa moottorille.
olettaen että kyseinen futis kenttä siis oli ruohoa eikä hiekkaa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa Qazu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1666 : 03.05.09 - klo: 22.58 »
Välitykset kannattaa tarkistaa onko ne liian raskaat. Se mikä rasittaa voimansiirtoa rasittaa myös konetta. Koneen lämmöt kannattaa tarkistaa silloin tällöin ja helppo ne on testata siten, että jos sormea ei voi koneen kyljessä pitää kahta sekuntia niin kone on liian kuuma. Oma ezrun paloi sillä tavalla, että vetoakselin ja alaripustuksen väliin oli jäänyt matala kivi siten ettei sitä päältä päin nähnyt. Ajossa ei varsinaisesti huomannut heti eroa, mutta sitten meno loppui, paloi sormi ja paloi kone. Lämmöt kannattaa tarkistaa viimeistään akkua vaihtaessa... silloin voi tosin se olla jo myöhäistä. Jos kone palaa niin sitä ei kannata enää kytkeä nopariin. Voi olla että on rikkinäisen koneen lisäksi myös rikkinäinen nopari.

...Kannattaa kokeilla myös pienempää pinionia. Slashissä pinionit tais olla 18 ja 23. Kokeile sitä 18:sta jos sulla 23 on kiinni. Periaatteessa liian tiukkaan laitettu luistokytkinkin ei pääse keventämään moottorin taakkaa.
« Viimeksi muokattu: 03.05.09 - klo: 23.12 kirjoittanut qazu »
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1667 : 03.05.09 - klo: 23.02 »
Pitää tarkistaa uudestaan että ei ole kiviä välissä.
Ei ollut ensimmäinen ajokerta, taisi olla viides  :angel:
Hiekkakentällä sladiteltiin kaasu pohjassa melkein koko ajan.

Tilasin uuden samanlaisen moottorin. Pitänee muistaa vaihtaa akku hitaasti.

Poissa OGIpro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1668 : 07.05.09 - klo: 02.10 »
Käykö eri valmistajien nopparit ja moottorit kuinka hyvin keskenään? Harjattomat nimenomaan? Esim speedpassion nopparin kanssa kiina harjaton motti?
TRX Slash 4x4 | Tamiya CR-01 | LRP Shark M FT

Poissa julkku

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1669 : 07.05.09 - klo: 11.04 »
Mulla on ainaki toiminu gm:n nopari nosramin koneen kanssa moitteettomasti. :afro:
|-Traxxas Slash 4x4-|-Spektrum Dx3r-|-Sanwa-|

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1670 : 10.05.09 - klo: 21.06 »
Itselläni on LRP X11 koneen kanssa ongelma. Kone ei pyöri kaasua antaessa,koneen akselille on annettava apua jotta kone alkaa normaalisti pyörimään. Autoa joutuu työntämään alkuun ja sitten kaasutettava jotta auto liikkuu. Mieleen tuli eka että johdot ovat heikosti kiinni moottorissa, mutta kaikki on niin kuin pitääkin. Olisiko niin että minulle on sattunut maanantaikappale koneen osalta
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1671 : 10.05.09 - klo: 21.12 »
Mites se sensorijohto, onko kunnossa?
Kokeile pyörittää moottoria akselista sormineen, tuntuuko pykäliä? Jos ei, niin magneetit on hävinny.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1672 : 10.05.09 - klo: 21.13 »
Kuulostaa sensorivialta. Jos ei sensorijohdon vaihto auta niin todennäköisesti koneen päädystä joku sensoreista rikki. X11:ssä niitä ei saa vaihdettua joten menee koko kone vaihtoon.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1673 : 10.05.09 - klo: 21.15 »
Mites se sensorijohto, onko kunnossa?
Kokeile pyörittää moottoria akselista sormineen, tuntuuko pykäliä? Jos ei, niin magneetit on hävinny.
Kyllä tuntuu sellanen pieni vastus pyörittäessä. En usko sensorin johdon hajonneen, koska kone on uusi. Heuli. Uskomatonta. Kone kuitenkin uusi
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1674 : 10.05.09 - klo: 21.16 »
Onko toista konetta millä kokeilla niin selviää että säädin pelaa oikein?

Poissa vilujanalka

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1675 : 10.05.09 - klo: 21.21 »
jep, testaa myös nopari. Omassa autossa viimekesänä samaa ongelmaa, noparista oli yksi vaihe pimeä ja täysin sama oire. auto piti "potkasta" liikkeelle :) Uusi nopari tuli novakilta takuuseen.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1676 : 10.05.09 - klo: 21.37 »
Vielä en ole toista konetta kokeillut. Nopari on LRP Bullet reverse. Täytynee huomenna kuitenkin testata toisella koneella. Ihmetyttää sekin että moottorista kuuluu ihme helinä kun konetta ravistaa. Aivan kuin jotain liikkuisi koneen sisällä =/
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1677 : 10.05.09 - klo: 23.39 »
Uusi nopari tuli novakilta takuuseen.
Vähän ot. mutta mikä on näissä RC vehkeissä ns. normaali takuu? Jos uusi laite on rikki niin taatusti takuu asia, mutta jos hajoaa lyhyen käytön jälkeen, esim. jokin Traxxas:n RTR tai jokin combo paketti?

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1678 : 11.05.09 - klo: 19.57 »
jep, testaa myös nopari. Omassa autossa viimekesänä samaa ongelmaa, noparista oli yksi vaihe pimeä ja täysin sama oire. auto piti "potkasta" liikkeelle :) Uusi nopari tuli novakilta takuuseen.

Nyt on säädin teastattu, ja toimii oikein hyvin Velocityn koneella. Eli LRP kone on ollut maanantaikappale ilmeisesti
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1679 : 11.05.09 - klo: 20.14 »

Eli sulla vaihtui nyt samalla sensorijohto.

Kokeilitko toista sensorijohtoa siihen LRP:n ensin ?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.