Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 611656 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2160 : 30.09.10 - klo: 18.58 »
Jos se R-määrä tarkoittaa niitä käämejä niin sitten minulla on 5,5t kone(Speed Passion Competition V2.0 5,5R). Eli onko se sitten tehokkaampi kuin tuo linkittämäsi motti, vai onko ne kolmosversion moottorit muuten parempia?

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2161 : 01.10.10 - klo: 04.01 »
Se sun 5.5 kone on tehokkaampi...

Ja melkein uskaltaisin väittää että tuo 8.5 kone on kyseisessä autossa parempi.
Johtuen siitä että mitä kireämpi kone niin sitä lyhyemmän välityksen se vaatii...
Tämäkin aika yleisesti siksi että kireempi kone kiertää selvästi enemmän... teho saavutetaan korkeammilla kierroksilla yleensä väännön suhteessa kärsiessä.

Ja se mitä kyselit aikaisemmin hyötysuhteesta jne niin jos 5.5 ja 8.5 koneen virrankulutusta ja kuumenemista vertaillaan niin hyvin suuresta erosta puhutaan.
Ja siis tietysti se 5.5 kone haukkaa virtaa paljon enemmän... Ajoaika lyhenee selvästi.
Kone kiertää todella paljon... on tarkempi välityksille jne... eli kuumenee myös herkemmin.


5.5 kone on niin kireä että erittäin iso osa ajaa neliveto sähkökrossia kilpaa isommalla käämiluvulla... eli löysemmällä.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2162 : 01.10.10 - klo: 14.39 »
Eikö moottorin tehoon siis vaikuta mikään muu kuin se käämimäärä. Tarkoittaako kv-luku sitten samaa eri tavalla kerrottuna :). Ja onko nuo kalliimmat moottorit paljonkin parempia verrattuna sitten halvempiin yhtä tehokkaisiin.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2163 : 01.10.10 - klo: 17.20 »
Ei (periaatteessa). Ei (periaatteessa). Kyllä (periaatteessa).

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2164 : 01.10.10 - klo: 17.26 »
Kerrankin selvä ja helposti ymmärrettävä vastaus :grin:. Voitko tähän tarkentaa

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2165 : 01.10.10 - klo: 17.28 »
Moottorin tehoon ei vaikuta periaatteessa mikään muu kuin käämimäärä. KV-luku ei periaatteessa ole täysin riippuvainen käämityksestä. Kalliimmat moottorit ovat periaatteessa parempia halvempiin verrattuna.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2166 : 01.10.10 - klo: 17.32 »
Millä tavalla ne kalliimmat ovat parempia. Onko kestävämpiä, parempi hyötysuhde tjs. Ja miksi vain periaatteessa  :wink:. Ja onko se kv-luku niin että mitä isompi, sitä tehokkaampi?

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2167 : 01.10.10 - klo: 17.37 »
Kalliimmissa moottoreissa voi olla paremmat laakerit, helpommin huollettava, parempi hyötysuhde jne.

KV-luku kuvaa kuinka monta kierrosta kone pyörii minuutissa per voltti. Luku kasvaa käämiluvun pienentyessä, mutta sitä voi muuttaa myös roottoria vaihtamalla tai ennakkoa säätämällä.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2168 : 01.10.10 - klo: 19.03 »
Ja miksi vain periaatteessa


Koska ei ole yhtä ainoaa selvää että näin asia juuri on.

Moni asia vaikuttaa toiseen jne.

Eli esim samalla käämimäärällä olevat koneet voivat kiertää eri määrän, eli niiden KV arvot ovat erilaiset.
Mutta sekään ei tarkoita että kone olisi tehokkaampi jos siinä on isompi KV arvo, koska se pienemmällä KV arvolla oleva saman käämityksen omaava kone on aika isolla todennäköisyydellä taas vääntävämpi.

Molemmilla taas saavutetaan sama lopputulos kun sillä halutaan liikuttaa autoa... Eli molemmat voivat olla aivan yhtä nopeita suoralla ja kiihtyä aivan yhtä kovaa.
Näissä vaan tulee käyttää erilaista välitystä.

Toisessa teho otetaan irti vahvemmalla väännöllä ja toisessa korkeilla kierroksilla.

Ja nämä kalliimmat ns. pro koneet on monesti optimoituja käyttäytymiseltään.
Niissä ei välttämättä ole sitä hyötysuhdetta ajateltukaan, koska kilpailuissa akku kyllä kestää ja tehoa akusta on saatavilla tarpeeksi... Muutenkin ajetaan vain 5 minuuttia.

Eli moottorit ovat tavalla tai toisella kaasutuntumaltaan tietynlaiseksi.
Tehot ovat siis monesti paremmin hallittavissa jne.
Monta asiaa jonka oikeastaan ymmärtää vain kokeilemalla ja siis itse toteamalla.

Perus tason moottorit ovat hyviä harrastekäyttöön, koska siellä ei haeta viimeisiä kymmenyksiä kierrosaikoihin... ja treenaamisessa nimenomaan sporttitasoinen kone on erittäin passeli kuskille joka ei tosissaan harjoittele kilpailua varten.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2169 : 01.10.10 - klo: 19.26 »
Nonnih, eiköhän tämä ole tällä selvä. Kiitoksia erittäin paljon kun jaksoitte vastailla. Nyt olenkin jo paljon viisaampi  :grin:. Taidanpa hankkia jonkun vähän halvemman puoleisen 8,5 koneen että kestäisi akku edes muutaman minuutin.

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2170 : 01.10.10 - klo: 19.38 »
Taidanpa hankkia jonkun vähän halvemman puoleisen 8,5 koneen että kestäisi akku edes muutaman minuutin.

Eipä se takaa akunkestoa myöskään, että ostaa halvemman...

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2171 : 01.10.10 - klo: 21.25 »
No ei varmasti, mutta 8,5t kuluttaa akkua luultavasti vähemmän kuin tämänhetkinen 5,5t koneeni, jollaisen mainitsin itselläni olevan pari viestiä tästä ylöspäin

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2172 : 02.10.10 - klo: 01.46 »
Mutta halpa 8,5T ei välttämättä yhtään vähemmän, kun hyötysuhde voi olla suorastaan surkea.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2173 : 02.10.10 - klo: 09.32 »
No eipä tämä nykyisenikään monen kympin kone ole  :wink:. Voiko sen hyösuhteen laskea jotenkin.

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2174 : 02.10.10 - klo: 19.11 »
Mulla on ollut koko kesän VTR turistissa Speed Passion:in
17,5 kone ja nollaennakko noparilla kone ei edes lämpene.

Muutenkin olen ollut tyytyväinen koneeseen.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2175 : 02.10.10 - klo: 19.18 »
No eipä tämä nykyisenikään monen kympin kone ole  :wink:. Voiko sen hyösuhteen laskea jotenkin.

Hyötysuhteen voi laskea niin että jakaa koneesta ulos tulevan tehon koneen ottamalla teholla.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2176 : 03.10.10 - klo: 00.26 »
Jo miten ne sitten saa tietää :).

Poissa Viltsu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2177 : 03.10.10 - klo: 05.08 »
Pliis, lopeta jo. Jos pystyt perustelemaan mitä teet tolla tiedolla, niin sitten eri asia..
Crt.5e pro. Team Magic M8e-projekti, Inferno MP 7,5e, E-Revo, E-Firestorm, Tamiya TRF 415 MRE, Stampede, Nitro 4-Tec "e"-tekele, Losi MRC, NanoDragon ja Minirave.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2178 : 03.10.10 - klo: 11.01 »
Varmaan voi päätellä jos lueskelee aikaisempia viestejä...

Mutta tässä päästään edelleen siihen miksi suosittelinkin tällaisia laatuvalmistajan juuri nimenomaan rc autoihin tarkoitettuja moottoreita...
Niistä on tietoa ja ne on todettu hyväks.
Hyötysuhteet myös ovat hyvät.

Eli kyllä... pistät sen 8.5t koneen autoon niin sulla kestää akku pidempään kuin nykyisellä 5.5 koneella.

Ei tartte laskeskella mitään...

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2179 : 03.10.10 - klo: 14.27 »
Pliis, lopeta jo. Jos pystyt perustelemaan mitä teet tolla tiedolla, niin sitten eri asia..

Halusin vaan tietää eri moottoreiden hyötysuhteita että tietäis mikä kannattais ostaa. Jos alkaa kyselyt ärsyttämään (sitä en kyllä yhtään ihmettele  :grin:), niin voi olla vastaamatta tai vaikka olla lukematta koko aihetta ettei tarvi hermostua.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2180 : 04.10.10 - klo: 03.26 »
Ei sillä hyötysuhteella oikeesti kyllä mitään tee.

Lähinnähän se tarkoittaa vain sitä kuinka paljon käytetystä virrasta saadaan suoraan tehoksi ja paljonko sitä menee lämpönä hukkaan.

Ei tuota oikein voi eikä varsinkaan kannata verrata eri moottoreissa keskenään, koska moottorit ovat niin pirullisen erilaisia.

Esim 8.5 koneessa voi olla huonompi hyötysuhde kuin 6.5 koneessa, mutta silti ajoaika on selvästi pidempi.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2181 : 04.10.10 - klo: 19.48 »
Ei tarvitse olla kovinkaan suurikokoinen ja -tehoinen kone, kun sillä hyötysuhteella alkaa jo kummasti tekemään. Siinä kun laadukkaimmat koneet pääsevät lähelle 90 %:n hyötysuhdetta, halvat (kiinalaiset) jäävät alle 70 % hyötysuhteen. Jo 500 W:n koneella 10 %:n ero hyötysuhteessa tarkoittaa 50 W tehon muuttamista lämmöksi ja tällä todellakin on merkitystä. Kaikki se lämpö on saatava siirrettyä koneesta kuorien läpi ulos ja ympäröivään ilmaan. Mitä huonompi hyötysuhde, sitä enemmän siirrettävää lämpöä on ja sen parempi jäähdytys moottorille pitää järjestää.

Ajoaika on on sitten toinen juttu ja miten se lasketaan. Voi laskea kauanko akku riittää, mutta pitäisi myös pystyä ajamaan se akku tyhjäksi ilman jäähdytystaukoja, muuten ajoaikaa rajoittaa lämpeneminen, eli käytännössä liian heikko hyötysuhde suhteessa jäähdytykseen.

Jos moottoreita vertailee yksittäisessä kaupassa, niin aika hyvän käsityksen hyötysuhteesta saa vertailemalla samantehoisia moottoreita hinnaltaa toisiinsa. Mitä halvempi, sitä heikompi laatuisesta moottorista on yleensä kyse ja sitä heikompi on myös moottorin hyötysuhde. Tietenkään tämä ei ole mikään universaali sääntö, eikä mahdollista moottoreiden vertailemista eri kauppiaiden välillä kovin hyvin, jos lainkaan. Jotain käsitystä sillä tavalla kuitenkin saa, kun muistaa että hyvää ei saa halvalla. Jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa molemmat erikseen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2182 : 04.10.10 - klo: 20.02 »
Kannattaako sitä kuitenkaan alkaa ostamaan mitään kisaajille tehtyjä moottoreita, jos niissä on kerran ajateltu vaan niitä tehoja? Kertokaapa jotain moottoreita jossa tiedätte olevan hyvä hyötysuhde.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2183 : 04.10.10 - klo: 20.19 »
Ne moottorit mitkä on tarkoitettu kisaamiseen on hyviä myös normaaliin käyttöön. Ei se tarkoita sitä että moottori olisi älyttömän yliampuvan tehokas vaikka moottori olisi kisoja varten tehty. Harjattomissa moottoreissa on muutenkin valmiiksi jo erittäin korkea hyötysuhde ja se on paljon parempi kuin vanhoilla hiilellisillä moottoreilla. Kaikki vähän laadukkaammat koneet kuten kisoihin tarkoitetut koneet omaavat hyvän hyötysuhteen ja sun on ihan turha murehtia sitä kun kerralla ostat sellaisen laadukkaan koneen.
- Tapsa

Poissa jesi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2184 : 04.10.10 - klo: 20.23 »
Ja jos arvon Gurvus harrastaisi välillä ja miettis nukkumaan mennessä näitä hyötysuhteita.

Tai toinen vaihtoehto ois se, että teet dynon moottorille ja sitte dataloggerilla tsiikailet mitä siä tapahtuu eri kierrosluvulla ja kuormituksella.
Sitte vielä ottas dataloggerilla radalta pari läppiä logia, ja ohjelmoittis dynon toimimaan radan mukaan, nii pystys toistamaan satoja kertoja samoja luuppeja, voi pojat ku ois makee laskeskella ja spekuloida hyötysuhteita!

Ja sit ois vielä vähän faktaatkin tämän aiheen spekuloinnin sijaan.
/ Jere Siirilä

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2185 : 05.10.10 - klo: 01.49 »
Kannattaako sitä kuitenkaan alkaa ostamaan mitään kisaajille tehtyjä moottoreita, jos niissä on kerran ajateltu vaan niitä tehoja? Kertokaapa jotain moottoreita jossa tiedätte olevan hyvä hyötysuhde.

En minä sanonut että kisakoneissa olis ajateltu vain tehoja.
Vaan niissä on nimenomaan eniten ajateltu ajettavuutta ennemmin kuin parasta mahdollisinta hyötysuhdetta ja akunkestoa.
Nämä asiat kun eivät ratkaise voittoa 5 minuutin kisalähdön aikana.
Kisakoneissa on panostettu paljon siihen miten sen tehon saa hallittua.
Miten lineaarisesti kaasu vastaa jne.

Tällaisilla pikkuviilailuilla ei ole perus pihasudittelijan kannalta mitään merkitystä.
Siellä kun ei taistella kymmenyksien tarkkuudesta kierrosajoissa.

Penquin...
Hyötysuhteella ei näiden tunnettujen laadukkaiden rc autoihin tehtyjen koneiden kanssa ole ihmeempää merkitystä...
Ne kun on kuitenkin suurin osa aikalailla lähellä keskenään.

Ja jos ajatellaan saman valmistajan kisakonetta ja normi harrastajakonetta niin jälleen... hyörysuhteella ei merkitystä siihen ajoaikaan siinä mielessä että voitaisiin kuvitella 8.5T koneen kuluttavan akun nopeammin kuin esim 6.5T koneen.

Näin ei ole, vaan näissä menee aika yksinkertaisesti homma niin että mitä pienempi käämiluku niin sitä vähemmän sillä kestää akku.
« Viimeksi muokattu: 05.10.10 - klo: 01.56 kirjoittanut *HOKE* »

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2186 : 05.10.10 - klo: 02.32 »
Niin kauan kun puhutaan kisalaillisista koneista johonkin tiettyyn luokkaan tai autotyyppiin, niin varmana näin on. Kun puhutaan pihasuttaajan moottorivalikoimasta, jossa mikään muu kuin moottorin tekninen sopivuus autoon ja käyttötarkoitukseen ei ohjaa valintaa, ei tuo ole todellakaan noin yksinkertaista.

Edelleen sillä akun kestolla myöskään ole mitään merkitystä, jos moottori on hetken ajon jälkeen niin kuuma, että päällä voisi kahvit keittää ja makkarat paistaa. Valintaa harvoin tehdään vain tietyn valmistajan eri koneiden kesken, vaan vertaillaan myös eri valmistajien koneita. Ostajan voi myös olla vaikeaa tietää ja selvittää koneiden sopivuutta omaan pihasudittelijan käyttötarkoitukseen ja mikä voi olla riittävän laadukasta johonkin sisäradalla ajettavaan onroad-autoon, voi olla täysin sopimaton ulkona ajettavaan monsteriin. Kuormitus on suurempaa ja erilaista ja moottorin hyötysuhde ei olekaan sellaiseen käyttöön sopiva. On meinaan tullut testattua ja vierestä nähtyä useampikin olevinaan merkkikone, joka niinkin perussuttailuautossa kuin Traxxas Stampede (alkuperäisellä kysyjällä tällainen) lämpenee liikaa ja hajoaa.

Alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että laita siihen autoosi Traxxasin oma harjaton, niin voit keskittyä ajamiseen ja voimaa on aivan varmasti tuohon autoon riittävästi. Nopariksi kelvannee nykyinen 60 ampeerinen, jos se vaan on ehjä.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2187 : 05.10.10 - klo: 02.43 »
Niin kauan kun puhutaan kisalaillisista koneista johonkin tiettyyn luokkaan tai autotyyppiin, niin varmana näin on. Kun puhutaan pihasuttaajan moottorivalikoimasta, jossa mikään muu kuin moottorin tekninen sopivuus autoon ja käyttötarkoitukseen ei ohjaa valintaa, ei tuo ole todellakaan noin yksinkertaista.

Se mistä puhuin, on juuri niin yksinkertaista.

Otetaan esimerkiksi yleisesti kauppojen hyllyiltä löytyviä tunnettuja rc autokäyttöön tehtyjä laatumerkkejä joilta löytyy sekä kisa että harraste koneita... esim. LRP, Nosram, Speedpassion, CS.
Jos näistä lähdet miettimään sitä kestääkö jonkun näistä 8.5T koneella akku vähemmän kuin pienemmällä käämilukemalla olevalla koneella niin kuvio on hyvin yksinkertainen.
8.5T koneella kestää akku pidempään kuin esim 6.5T koneella.

Tuosta viimeisestä maininnasta helppo olla myös samaa mieltä.
Traxxasin oma harjaton paikalleen.
Tarjoaa paljon vääntöä ja soveltuu aivan loistavasti kyseiseen autoon.


Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2188 : 05.10.10 - klo: 15.33 »
kattelin tossa LRP ja SP 7.5t motteje 2wd luokkaan mut toi lrp oli joku 15e kalliimpi, joten onko se sit parempi vai?
ja saako noihin kumpaankaan päätylevyjä jos kirteet menee.
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa Kivelaster

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #2189 : 05.10.10 - klo: 23.11 »
Pistipä silmääni -muutama viesti takaperin- moottorisuositus Stampedeen, SpeedPassion 8,5R Competition V3. Meillä on juurikin yksi tuollainen kone Slashissa, joka on ainakin osiltaan pitkälti sama pirssi kuin Stampede.

Ihan lyhyenä yhteenvetona: SP 8,5R kuljettaa autoa kivasti, vaan ei räväkästi. Ei kuumene, eikä kuumenna nopariakaan (SP Exige 2.0). Kyllä, nopari saattaa olla vähän hento, mutta lienee oikeasti lähempänä Hobbywingin 60A kuin 35A versiota. Meillä on kierrätetty muutamaakin halpiskonetta Slasheissa (näitä siis on perheessä kaksi). On ollut SP:n Sport Tuned JR/Pro, Drift Master ja nyt myös Ezrun 9T/4300KV, kaikki siis näitä "380" kokoisia rimpuloita joissa rivoitettu alumiinikoppa ja normi "540"-kokoista pienempi käämitys sisällä.

Hämmästys oli suuri, kun todettiin kaikkien noiden pienten halpiskoneiden kuljettavan Slashia yhtä kovaa/kovempaa ja kaikin puolin ripeämmin kuin tuo ns. kisamoottori. Tämän vielä jotenkin käsittäisi, mutta kun kisamotin speksit (KV4400 ja 8,5T) antaisivat ymmärtää sen olevan noita halpiksia "kireämpi" kaikin puolin. Lähimmäs pääsee Ezrun 9T/4300KV, mutta Sport Tuned JR (13T ?/3000KV) jää paperilla jo kauas taakse, vaan ei autossa...

Useita välitysvaihtoehtoja on kokeiltu noparin kaikilla ennakoilla jne. Mitatuista nopeuksista sen verran, että Slash kiitää hyväkuntoisella, isolla 2S LiPolla about 45km/h tuolla kisakoneella ja Ezrunilla 55km/h. Vaihtoehtoisesti omatekemällä 6600mAh A123 6,6V LiFejöltillä (josta tuossa kennokonfiguraatiossa voi ottaa jatkuvaa virtaa 200A), kyytiä riittää n. 40km/h kisakoneella ja 47km/h Ezrulla. Nopeudet siis linjassa akkujen jännitteiden suhteessa silloin kun virtaa ei rajoita akku eikä nopari.

Kaiken kaikkiaan 50km/h huippunopeus Slashille tuntuisi mainiolta, auto kulkee mutta ei älyvapaasti. Paikat ei hajoa ja riemua riittää. Tarkoituksena oli saada tuo kyyti mainitulla SP:n 8,5R motilla ja LiFe akulla, jolloin ajoaikaa olisi vielä reilusti yli puoli tuntia. Haaveeksi jäi, kaikki mainitut kiinanihmeet pääsivät samaan tai reilusti yli. Eikä kisakone tryykännyt tuota vauhtia edes 2S LiPolla.

Ezrun on muuten mainio, mutta tuppaa vähän kuumenemaan niillä ennakoilla ja puncheilla, joilla kulku on makeinta. SP:n kisakoneen eduksi voinee lukea kaikkein viilein kulku, oli setuppi mikä hyvänsä. Tehoakin tuosta pitäisi irrrota lki 400W, jos ampeeriluku 55A pitää paikkansa. Sen sijaan nuo rimpulat pyörivät 200W molemmin puolin.

Oikeilla välityksillä koneen teho ratkaisee auton huippunopeuden. Millähän tuon tuplasti tehokkaamman SP:n hengettömyyden selittäisi. Moottori on ehjä kuin myös nopari(t). Voiko mihinkään KV-lukuun/T:hen/tehoon luottaa, vai kipeytyykö aina kantapäät?

Mitähän kokeilisi seuraavaksi... SP:n 7,5R / 6,5R? Niin vähän tuo nopari lämpiää, että tuskin edes 6,5 räjäyttää säädintä, näillä akuilla.

-Mika