Kirjoittaja Aihe: AKK:n tiedote 5/2005  (Luettu 10446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Spif

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« : 07.11.05 - klo: 01.14 »
Tässä pienoisautoilua koskevat kohdat:

AKK:n Tiedote 5/2005

1.   Tietoa toimistolta
1.2  Laji- ja työryhmät 2006
Pienoisautoilu
Tuomo Iso-Aho (Vaasan srk/MRT) pj.
Tony Raikas (KyPAK), Jussi Luopajärvi (VUA), Atte Hietalahti (LaihUA)

7.   Pienoisautoilu
7.1  Uusia luokkayhteyshenkilöitä

URA-AUTOT (skaala ja siipiluokat)
Matti Fyhr
Vaasa
p. 050 3344032
matti.fyhr@fi.abb.com

R/O POLTTOMOOTTORI RATA
Pekka Koivula
Pirkkalantie 262,
37500  LEMPÄÄLÄ
p. 040 7487277
pekka.koivula@kolumbus.fi

7.2  Tärkeimpiä sääntömuutoksia 2006

TS-10 uusi luokkatunnus on TSM-10.

3.4.2. KORI
TP-10 uusi korilista; EFRA luokitellut korit: Frewer 2001 Dodge Stratus EV2, 2002 Opel Astra Coupe, 2003 Dodge Stratus EV1, HPI (Europe) Ltd. 2004 Dodge Stratus Natcc, TRT-Technik 2005 Volvo S60, 2006 Mercedes CLK DTM, 2007 Opel Vectra STW, Protoform 2008 #1461 Alfa Romeo 156, 2009 #1450 Dodge Stratus, 2010 #1468 MG ZS, 2011 #1432 Vauxhall Vectra, 2012 #1466 Mazda 6, 2013 #1464 Vauxhall Astra BTCC, 2016 #1475 Cadillac CTS-VR, 2017  #1477 Dodge Stratus 3.1, Team Losi 2013 Alfa 156, Parma International 2015 #10087 Alfa Romeo 156.

3.5.2. KORI
C-12: EFRA luokitellut GTP / Group C / World Sports Cars (WSC) / GT racing classes 1 A, 2 (GT1&2) / ja Le Mans Prototype (LMP) *tyyppiset korit.

C-12 uusi korilista; Sallittuja koreja ovat: CEFX 14501 DBA (Reynard 02S), 14502 Courage Peugeot, Corally 78100 Nissan GTP long, 78105 Nissan GTP short, 78110 Ferrari WSC hot, 78115 Nissan GTP hot, 78120 Mercedes, CRC 4169 Courage Peugeot C60, Evo3, Hot bodies 12201 Nissan GTP, 12202 Ferrari WSC, Parma 10210 Zytec, 10210L Zytec (lightweight), Protoform 1603 Nissan P-35, 1607 Bentley Speed 8.

TSM-10, TSP-10 ja TSS-10: EFRA-luokiteltu henkilöauton umpinainen kori. Korissa on oltava edessä puskuri tai spoileri. Takana korissa  on oltava puskuri tai korin takaosa sivuhelmojen korkeudelle leikattuna, sekä takavalot (maali/teippi). Sallittuja aukkoja ovat aukot antennia ja korin kiinnitystä sekä kierroslaskentatunnistinta varten. Korissa saa olla takasiipi. Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa ja kokonaan kattolinjan alapuolella. Pystylevyt siivessä siiven päätylevyjä lukuun ottamatta on kielletty. Muut aerodynaamiset lisäkkeet on kielletty. Korin tulee peittää renkaat ja rakenneosat ylhäältä katsottaessa.

TSM-10, TSP-10 ja TSS-10 uusi korilista; EFRA luokitellut korit: Frewer FR29N Chrysler- Dodge- Stratus, GM 93430 Alfa Romeo, HPI  7316 Dodge Stratus, 7381 Vauxhall Astra, Parma 10124 MG X-20, 10089 Alfa Romeo 156, Protoform 1427 Dodge Stratus, 1429 Vauxhall Vectra, 1460 Alfa Romeo 156 2,0, 1463 Vauxhall Astra BTCC, 1467 MG ZS, 1449 Dodge Stratus 2.0, 1476 Dodge Stratus 3.0 (All purpose), 1465 Mazda 6, Slipstream-Trickbits TB7100 Alfa Romeo, Titan T600260002 Alfa Romeo 156, Yokomo ZR-YSB Dodge Stratus Type A, ZR-TCB Toyota Chaser, Rayspeed RS-26 Honda Accord.

3.5.3. AUTON MITAT
C-12
- minimipaino 4-kennon akulla   800 g  / personalponderilla 812 g
 - minimipaino 6-kennon akulla   890 g /  personalponderilla 902 g

3.5.4. MOOTTORI
C-12, TSM-10, M2-10, M4-10
EFRA -säännön mukainen 05 *viritetty tai harjaton sähkömoottori. Harjallisisissa moottoreissa samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat.
TSP-10: EFRA *säännön mukainen vähintään 17-käämikierroksinen harjallinen `05` -moottori sallittu.

3.5.5. AJOAKUT
Sallittuja akkukennoja ovat: Gold Peak GP370SCHR, Gold Peak GP370SCHC, VTEC SC-3700UP, Sanyo RC-3600HV, Intellect IB 3600, Epic Monster Metal GP330SCHR, Gold Peak GP330SCHR, Powers International R3300, Sanyo RC3300HV, Yokomo Z3300HVR, Gold Peak GP300SCHR, Panasonic HHR300SCU, Sanyo RC3000HV, Panasonic HHR300SCP, Panasonic HHR300SCZ, Powers Max 3000, Powers GT-3000 R, Sanyo RC2000 NiCd, Sanyo RC2400 NiCd, Sanyo RC3000, sekä kaikki alle 1700mAh kapasiteettiset NiCd akkukennot.

3.5.6. RENKAAT ja PITOAINEET
Rataluokat: Ainoastaan hajuttomat kaupallisesti saatavat rc-autoihin tarkoitetut pitoaineet ja vesi on sallittu (kaikki cleanerit yms kielletty).
C-12 luokassa renkaan pitää koostua vain yhden kovuisesta / laatuisesta solukumista.
TSM-10, TSP-10, TSS-10: Sallitut renkaat ovat kuivalla kelillä: LRP / NOSRAM  VTEC 27R  24 mm Competition Slick.

3.6.2. ALKUERÄT
Kukin ajaja saa osallistua vähintään kolmeen (SM, NM) alkuerään, joissa ajaa (radasta ja kierroslaskentalaitteistosta riippuen) kerrallaan 5 -15 mahdollisimman samantasoista ajajaa. Alkuerien lähtö tapahtuu seisovana lähtönä viivalta tai lentävänä lähtönä, mikäli automaattinen kierroslaskenta sen sallii. Alkuerien on oltava mahdollisimman samansuuruisia ajajien lukumäärän suhteen. Sähköradioautoilussa ajajan peräkkäisten erien lähtöjen välin on oltava lataustauon takia vähintään 40 minuuttia, mieluummin 1 tunti.

Finaalipaikat / alkuerätulokset määräytyvät seuraavasti;
Tapa 1. Pisteet Alkueräkierroksista jaetaan sijoituspisteet seuraavasti: Nopeimmalle 0, kakkoselle 2, kolmoselle 3 jne. Eräkierrokselta ilman tulosta jääneille kilpailijoille 100 pistettä. Lopullisiin alkuerätuloksiin huomioidaan eräkierrospisteet 2/4 tai 2/3, jos ajetaan vain 3 alkuerää. Tasapisteissä parempi alkueräsijoitus (pienemmät pisteet) ratkaisee. Jos sama, niin paras tulos, toisiksi paras tulos jne.
Tapa 2. Tulos
Alkuerien / aika-ajon paras tulos, tasatuloksissa toiseksi paras tulos, jne ratkaisee finaaleihin pääsyn.
Ajotapa tulee mainita kilpailukutsussa.

EFRA polttomoottorirata
Parhaan tuloksen mukaan 3 - 4 alkuerien / aika-ajon parasta suoraan finaaliin, Alkuerien, osa- ja semifinaalien lämmittely on 3 min ja A-finaalin lämmittely on 5 min.
Ajajan pyynnöstä annettava korjaustauko (10min) on käytössä semifinaaleissa ja A-finaalissa. Korjaustauko on otettava ennen kuin autot on pyydetty lähtöviivalle. Korjaustauon ottaja lähtee finaaliin ruudusta osanottajien määrä +1. Rata on suljettu jos korjaustauko on otettu / myönnetty radiohäiriöiden takia. Rata on avoinna jos korjaustauko on pyydetty auton mekaanisen vian tms. takia. Korjaustauon saa ottaa ainoastaan kerran kutakin semifinaalia ja A-finaalia kohden. Uusi lämmittely alkaa kun 10 min kulunut.

EFRA polttomoottorimaasto
Vähintään kaksi alkueräkierrosta (SM).
Alkuerissä lentävää lähtöä käytettäessä ennen lähtöä ei saa pysähtyä (jäädä jonottamaan lähtöviivalle) eikä ajaa väärään ajosuuntaan (ennen lähtöä oikaisu on sallittu ainoastaan merkityistä paikoista).
Ajajan pyynnöstä annettava korjaustauko (10min) on käytössä semifinaaleissa ja A-finaalissa. Korjaustauko on otettava ennen kuin autot on pyydetty lähtöviivalle. Korjaustauon ottaja lähtee finaaliin ruudusta osanottajien määrä +1, rata on suljettu korjaustauon ajan ja muut kuin lisäajan ottaja eivät saa huoltaa / korjata autoja (muut autot ovat pääsuoralla tai muulla suljetulla alueella). Korjaustauon saa ottaa ainoastaan kerran kutakin semifinaalia ja A-finaalia kohden. Uusi 3 min lämmittely alkaa kun 10 min on kulunut.

3.6.4. AJAMINEN KILPAILUSSA
Liian aikaisesta lähdöstä / auton kiinnipitämisestä viivalla sakko on -1 kierros. Radassa voi olla merkittynä vilppilähtöviiva, jolloin pienestä vilpistä seuraa  ns. stop and go ratavarikolla. Samaa seuraamusta tai 2 -10 s aikasakkoa voidaan soveltaa myös kilpailijaa hyödyttävistä tai tahallisiksi katsottavista oikaisuista.
Team Associated | JConcepts | Reedy | LRP | RCM
www.testlogger.info

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #1 : 07.11.05 - klo: 08.54 »
Kohta 3.5.4:

Lainaus
TSP-10: EFRA *säännön mukainen vähintään 17-käämikierroksinen harjallinen `05` -moottori sallittu.


Tarkoittaako tämä nyt sitä, että ensi kaudella myöskin TSP-10 -luokan koneet pitää olla EFRA hyväksyttyjä kokonaisuudessaan?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #2 : 07.11.05 - klo: 13.37 »
Lainaus käyttäjältä: "copter"
Kohta 3.5.4:

Lainaus
TSP-10: EFRA *säännön mukainen vähintään 17-käämikierroksinen harjallinen `05` -moottori sallittu.


Tarkoittaako tämä nyt sitä, että ensi kaudella myöskin TSP-10 -luokan koneet pitää olla EFRA hyväksyttyjä kokonaisuudessaan?
Tuo tarkoittaa sitä, että koneen tulee olla kuten EFRA-viritetty 05-moottori ainoana poikkeuksena tuo käämirajoitus. Eri valmistajien osia saa sekoittaa edelleen, kunhan ne ovat tyypiltään EFRA-säännön mukaisia. Eli ei eksoottisia käämilankojen muotoja, eikä mitään koboltti yms. magneetteja.

Käytännössä kaikki siis kuten ennenkin.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Re: AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #3 : 07.11.05 - klo: 16.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Spif"
Korjaustauko on otettava ennen kuin autot on pyydetty lähtöviivalle.


Hmmm... mitä pidetään kutsuna lähtöviivalle? En ole kertaakaan kuullut mitään kutsua. Ainoastaan on kuulutettu minuutti, 30sek, 15 sek... ja seuraavaks mennään...

Usein on nähty kun auto kiikutetaan viivalle kun 15 sek on jo kuulutettu.

Eli tuleeko lähtökuulutuksetkin muuttumaan jollain tavalla?

Millä tavoin siis autot kutsutaan M-8 luokassa viivalle?

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #4 : 07.11.05 - klo: 18.30 »
Sääntökirjasta löytyy vastaus:

Erän alku ilmoitetaan ajajalle:
- kolme (sähköluokissa 2) minuuttia ennen lähtöä taululla tai kuulutuksella. Tällöin saa radiolähettimen noutaa säilöstä ja viedä auton radalle lämmittelyä varten
- yksi minuutti ennen lähtöä lipulla/kuulutuksella/valolla/taululla
Lämmittely loppuu, autot tuodaan/ajetaan lähtöviivalle.
- 30 sekuntia ennen lähtöä lippu ylhäällä/vaihtoehtoisesti valo/äänimerkki
- 15 sekunttia ennen lähtöä lippu vaakatasoon
- lippu laskee hitaasti maahan 1-5 sekunttia ennen lähtöä, jolloin autosta on päästettävä irti. Vaihtoehtoisesti valo/äänimerkki kuvaamaan lipun laskeutumista
- Lähtö tapahtuu lipun noustessa/valon vaihtuessa/äänimerkillä

Eli sen jälkeen kun lähettäjän lippu on ylhäällä (30sek) ei autoa saa viedä lähtöpaikalle.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Re: AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #5 : 07.11.05 - klo: 18.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Spif"
...
Rataluokat: Ainoastaan hajuttomat kaupallisesti saatavat rc-autoihin tarkoitetut pitoaineet ja vesi on sallittu (kaikki cleanerit yms kielletty).
...


Tarkoitaako tämä että renkaita ei saa puhdistaa enää kliinerillä? Jos tosiaan näin on nii saisiko hieman perusteluja tälle, kiitos.
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #6 : 07.11.05 - klo: 18.52 »
Lainaus käyttäjältä: "TeemuR"
Lainaus käyttäjältä: "Spif"
...
Rataluokat: Ainoastaan hajuttomat kaupallisesti saatavat rc-autoihin tarkoitetut pitoaineet ja vesi on sallittu (kaikki cleanerit yms kielletty).
...


Tarkoitaako tämä että renkaita ei saa puhdistaa enää kliinerillä? Jos tosiaan näin on nii saisiko hieman perusteluja tälle, kiitos.
Tarkottaa sitä, että mitään renkaisiin tarkoittamatonta kliineriä (eli esim. moottorispray, jarruspray yms.) ei saa käyttää. Perusteluina sekä kilpailullisia, että terveydellisiä syitä. Koko homman tavoitteena on saada eksoottiset mömmöt ja kemikaalit renkaiden käsittelystä pois.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #7 : 07.11.05 - klo: 18.54 »
Lainaus käyttäjältä: "Tappi"
- yksi minuutti ennen lähtöä lipulla/kuulutuksella/valolla/taululla
Lämmittely loppuu, autot tuodaan/ajetaan lähtöviivalle.
- 30 sekuntia ennen lähtöä lippu ylhäällä/vaihtoehtoisesti valo/äänimerkki
- 15 sekunttia ennen lähtöä lippu vaakatasoon
- lippu laskee hitaasti maahan 1-5 sekunttia ennen lähtöä, jolloin autosta on päästettävä irti. Vaihtoehtoisesti valo/äänimerkki kuvaamaan lipun laskeutumista
- Lähtö tapahtuu lipun noustessa/valon vaihtuessa/äänimerkillä

Eli sen jälkeen kun lähettäjän lippu on ylhäällä (30sek) ei autoa saa viedä lähtöpaikalle.


Saa nähä mitä ongelmia tästä saadaan aikaseks... Kuluneella kaudella ainakin ongelmia tuotti monesti kuulutusten kuulumattomuus... Välillä kaikki epätietosia kuinka kauan starttiin on aikaa... Sitten lisätään tähän tämä oikominen ja vääräänsuuntaan ajokielto... Eli kisoissa on siis kuulutusten tultava kellon tarkkuudella ja niin että se kuullaan... Mekkari laittaa sekkarin pyörimään kun lämmittely alkaa, että ei vahingossakaan tapahdu niin ettei ehtisikään kiertämään radan oikasupisteistä ja tulemaan tankille/starttiin oikeeseen aikaan...
Eli paljon parannuksia tarvitaan parilla radalla että homma toimii oikeasti niin kuin se on suunniteltu.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #8 : 07.11.05 - klo: 19.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"
Lainaus käyttäjältä: "TeemuR"
Lainaus käyttäjältä: "Spif"
...
Rataluokat: Ainoastaan hajuttomat kaupallisesti saatavat rc-autoihin tarkoitetut pitoaineet ja vesi on sallittu (kaikki cleanerit yms kielletty).
...


Tarkoitaako tämä että renkaita ei saa puhdistaa enää kliinerillä? Jos tosiaan näin on nii saisiko hieman perusteluja tälle, kiitos.

Tarkottaa sitä, että mitään renkaisiin tarkoittamatonta kliineriä (eli esim. moottorispray, jarruspray yms.) ei saa käyttää.


Teemu: Hommaa Orion tyre cleaner ainetta. Se on tarkoitettu renkaiden puhdistukseen.
Se kannattaa tosin vaihtaa eri purkkiin, mielestäni sumutin on huono.  :oops:
Bonuksena katsastusmiehet saa haisteltavaa ja niillä voi vitsikin irrota :mrgreen:
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #9 : 07.11.05 - klo: 19.16 »
Team Orionin tyre cleanerit pitäisi minunkin käsitykseni mukaan olla sallittuja. Ainakin olen tietoinen, että sallittujen aineiden listaa tehtäessä kyseiset aineet ovat AKK:lle listattu maahantuojan toimesta. Kyseessä siis tuotekoodit 44103 ja 44108.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #10 : 07.11.05 - klo: 20.02 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Kuluneella kaudella ainakin ongelmia tuotti monesti kuulutusten kuulumattomuus... Välillä kaikki epätietosia kuinka kauan starttiin on aikaa... Sitten lisätään tähän tämä oikominen ja vääräänsuuntaan ajokielto... Eli kisoissa on siis kuulutusten tultava kellon tarkkuudella ja niin että se kuullaan... Mekkari laittaa sekkarin pyörimään kun lämmittely alkaa, että ei vahingossakaan tapahdu niin ettei ehtisikään kiertämään radan oikasupisteistä ja tulemaan tankille/starttiin oikeeseen aikaan...
Eli paljon parannuksia tarvitaan parilla radalla että homma toimii oikeasti niin kuin se on suunniteltu.


Kuulutuksien lisänä olisikin hyvä käyttää näyttötauluja - varsinkin mekaanikon on usein mahdoton kuulla kuulutuksia. Väärään suuntaan ajo taas on ollut kielletty varmaan 30 vuotta. Finaalien lähtösysteemikin on ollut sama yhtä kauan, ongelmaksi muodostuu ratojen pituuden kasvu, mutta oikaisupaikkoja tekemällä tästä haitasta päästään.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #11 : 07.11.05 - klo: 20.25 »
Joo tuo vääräänsuuntaan ajaminen tulikin vahingossa tuohon tekstiin mukaan...

Oikasupaikoista tulikin mieleen Tanskan PM radasta yksi kohta... Eli radassa oli yksi mutka kohta jota pystyi kiertämään ympäri, eli siinä pystyi sääntöjenmukaan pyörimään ja kärkkymään itselleen hyvää alkuerän starttipaikkaa... Senkus kiepautti ympäri jos huomasi edessä auton tai aivan lähellä takana tulevan auton...
Suomen radoissa tällaista paikkaa ei ole ollut, jolloin monet ovat joutuneet pysähtymään tai jopa pyörineet ympyrää radalla, mutta tämähän on tiukan tulkinnan mukaan tietysti kielletyä koska väärään suuntaan ei saa ajaa.
Tuo pysähtymis sääntö ihmetyttää suuresti, koska lähinnä ne jotka ovat menneet ponderilinjan eteen autojaan nykimään ovat kärsineet itse eniten. Parasta on ollut kytätä jo kaukaa hyvä lähtöpaikka ja kun aika käy niin sieltä muutaman mutkan takaa lähtenyt muiden perään. Holmöintä kytätä ponderilinjalla muutaman muun auton kanssa ja sitten kilpaa lähteä pääsuoralla vääntämään että kuka on ekana jarrutuksessa...

No mutta mikäli radoille toteutetaan oikaisupaikat järkevästi niin pysähtymisen ei pitäisi tulla mitenkään vaihtoehdoksi.

Pelottavinta on tuo teknisen kympin mekkaus sääntö... Tekee mahdolliseksi epäurheilijamaisen käyttäytymisen, pyytämällä kympin huomattuaan toisella vian saa tehtyä kisatoverille erittäin paljon hallaa...
Sillä ei krossissa suurta merkitystä ole starttaako paikalta 3 vai kaikkien takaa.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #12 : 09.11.05 - klo: 11.13 »
M8 krossiluokasta:

Jos ajatellaan vaikka Lavangon rataa, niin siinä on ihan hyvä ympyrän pyörintäpaikka ennen viimeistä mutkaa, mutta jos erehtyy lähtemään liian aikaisin kohti maalilinjaa jää nyt sitten ainoaksi vaihtoehdoksi ajaa lisäkierros, kun pysähtyä ei saa ennen viivaa. Ei tuo tietty suuri ongelma ole, mutta helposti tulee inhimillinen virhe jarruttaa ennen lähtöviivaa. Mikäs rankaisu siitä sitten tulee? Mikä on ennen maaliviivaa? Montako metriä? Vai voiko sen jotenkin muuten määritellä?

Ymmärrän kyllä sääntöjen laatijoiden idean, joka sinänsä kannatettava, mutta tulkintaa kaivataan lisätietoutta.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #13 : 09.11.05 - klo: 12.31 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Pelottavinta on tuo teknisen kympin mekkaus sääntö... Tekee mahdolliseksi epäurheilijamaisen käyttäytymisen, pyytämällä kympin huomattuaan toisella vian saa tehtyä kisatoverille erittäin paljon hallaa...
Sillä ei krossissa suurta merkitystä ole starttaako paikalta 3 vai kaikkien takaa.


Pakko sanoa että ihan samaa mieltä. Hiukan ihmetyttää miksi muut eivät saa autojaan väkertää kun joku ottaa teknisen kympin?

En näe tässä yhtään mitään järkeä, ainoastaan väärinkäytön mahdollisuuden...
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #14 : 09.11.05 - klo: 14.17 »
Näin se on ollut maailmalla jo kauan. Ja luulen et ainoastaan suomalainen RC10 käyttäjä voi keksiä tällaisen väärinkäyttö ongelman! Ei kukaan järkevä ihminen ota teknistä 10 vaik kaikki on kunnossa, jotta joku muu ei pääsis korjaamaan!

Ja ne jotka jää jonottamaan lähtöviivalle viedään erän jälkeen saunan taakse
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #15 : 09.11.05 - klo: 14.20 »
Järki on siinä et se joka on myöhässä, tai se jolla on ongelmia joutuu itse kärsimään. Esim kaveri joka lähtee 10 ei voi ottaa teknistä10 TQ:n puolesta. Ja myös se et jos jollain on joku pieni ongelma, mut ei viitsi ottaa 10, hän ei pääse korjaamaan sitä jonkun muun 10 takia.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #16 : 09.11.05 - klo: 14.26 »
Tuo mekkauskielto on ihan pöljä sääntö.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #17 : 09.11.05 - klo: 14.37 »
No jos JQ tuo on TQ:n ongelma, niin muutetaan sitten sääntöjä sellaiseksi, että kaikki jotka mekkaavat 10 minuutin aikana tiputetaan lähtölistalla alaspäin. Mutta se, että vain yksi saa sitä tehdä mahdollistaa kiusan teon. Sellaisia sääntöjä ei saa ikinä laatia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #18 : 09.11.05 - klo: 16.47 »
Jep... Säännöt olen kyllä ymmärtänyt, enkä usko että noista ihmeemmin haittaa aikaseks saadaan, tai että mun normaalirutiinehin vaikuttais, mut en tosiaan voi käsittää miksi tuo sääntö on laadittu, kun se tosiaan mahdollistaa todella törkeän tempun.

En myöskään usko että kukaan tulee suomessa tuota koskaan tekemään, mutta kaikkihan on kilpailussa mahdollista.

Otetaan esimerkkinä vaikkapa että SM titteli on katkolla vikassa kisassa... finaalissa on molemmat kuskit jotka ovat parin pisteen päässä toisistaa. Jommallekummalle tulee lämmittelyssä jonkinsortin ongelma ja toinen sen huomaa. Ottamalla kympin kärsii itse korkeintaan muutaman lähtöpaikan (jolla siis ei ole mitään merkitystä), mutta kaveri joka ei ejtinytkään ottamaan kymppiä pääsee vasta startin jälkeen mekkaamaan ja menettää täten useita kierroksia... Tässä tilanteessa jos vaan se toinen kuski pitää auton kunnossa ja pääsee edes jotenkuten maaliin niin SM titteli on voitettu... Erittäin epäurheilijamaista ja aiheuttaa pahimmillaan nyrkkitappelun tai jotain vastaavaa...

Mut hei... Sääntö on sääntö...
Joo sano se siinä vaiheessa kun olet jonkun mahdollisuuden tuolla toiminnalla vienyt.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #19 : 09.11.05 - klo: 16.59 »
Sääntö on suoraan EFRA:n kirjasta, joka ei tietysti tarkoita sitä, että sääntö on hyvä. Joskus vuosia sitteen, ennen EFRA:n sääntöön siirtymistä käytäntö oli seuraava:
Ennen finaalia 3 min lämmittely, jonka jälkeen 10 min tauko. Tauon aikana autoja sai korjata, mutta ajaa ei saanut. Tämän jälkeen uusi lämmittely 3 min ja lähtö. Lisäkymppejä ei käytetty.
Aikanaan päädyttiin tähän käytäntöön, koska lähes joka kisassa joku otti kympin. Kun kymppi oli tavallaan valmiiksi annettu myöskään aikatauluun ei tullut viivettä - helpottaa mahdollisen yleisön kisan seuraamista kun ei tarvitse ihmetellä ylimääräisiä taukoja.
Paluu tähän sääntöön Suomen kisoissa ei käsittääkseni ole mitenkään mahdotonta, jos se paremmalta tuntuu.

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #20 : 10.11.05 - klo: 19.11 »
"Ajajan pyynnöstä annettava korjaustauko (10min) on käytössä semifinaaleissa ja A-finaalissa. Korjaustauko on otettava ennen kuin autot on pyydetty lähtöviivalle. Korjaustauon ottaja lähtee finaaliin ruudusta osanottajien määrä +1, rata on suljettu korjaustauon ajan ja muut kuin lisäajan ottaja eivät saa huoltaa / korjata autoja (muut autot ovat pääsuoralla tai muulla suljetulla alueella). Korjaustauon saa ottaa ainoastaan kerran kutakin semifinaalia ja A-finaalia kohden. Uusi 3 min lämmittely alkaa kun 10 min on kulunut. "

Alkaakos tuo kymmenen minuuttia kulumaan välittömästi, kun se on otettu? Niinhän se on ollut perinteisesti, joten sen ottaminen on kannattanut jättää viimetinkaan.
Vaan entäs, jos joku tekee kepposen ja ottaa sen kymmenen minuuttia ennen erän lähtöä. Pitääkö muiden sitten lopettaa autojensa mekkaaminen ja jatkaa sitä vasta, kun finaalin lämmittely alkaa?

Entäs, jos kaksi tai useampi kuskia on vaiheessa auton rakentamisen kanssa? Yksi heistä saa mekata autoaan ja muut ei? Tässä olisi erittäin tärkeä tietää mistä teknisen kympin laskenta alkaa. Onko se automaattisesti kymmenen minuuttia lisää aikatauluun vaiko alkaako sen laskenta välittömästi, kun sitä joku pyytää.  Tässä on se ongelma, että mitä myöhemmäksi jätät teknisen kympin pyytämisen sitä enempi saatat saada korjausaikaa, mutta toisaalta saatat menettää lopunkin käytössä olevan ajan, jos joku muu ottaa kympin. :roll:

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #21 : 10.11.05 - klo: 22.00 »
- Aika alkaa välittömästi kun korjausaika on otettu.
- korjaustaukoa ei voi ottaa ennen lämmittelyn alkua eli muiden korjausaika ei lyhene, koska korjausajan jälkeen on uusi lämmittely

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #22 : 24.02.06 - klo: 09.54 »
Heips

Postimies toi uuden sääntökirjan ja muistin tämän keskustelun korjaustauosta. Näyttäisi olevan teksti kuten aiemmin on keskusteltu.

Mielestäni olisi nyt hyvä tietää mitä tapahtuu sille kuskille, jonka autoa mekataan korjaustauon aikana vaikka juuri tämä auto ei ole pyytänyt tätä lisäaikaa? Väitän, että näin tulee käymään ainakin kerran tulevana kautena.

Luin kuin "piru raamattua" ja en ymmärrä miksi ei tauon ottajia voi olla useampia. Ja kaikki tauon ottajat/autoihin koskevat lähtevät sitten joukon hänniltä! Vai mikä on tulkinta + rangaistus?

Poissa juska

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #23 : 24.02.06 - klo: 10.22 »
hoke on aivan oikeassa,
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Erittäin epäurheilijamaista ja aiheuttaa pahimmillaan nyrkkitappelun tai jotain vastaavaa...

Mut hei... Sääntö on sääntö...
Joo sano se siinä vaiheessa kun olet jonkun mahdollisuuden tuolla toiminnalla vienyt.


kuten myös JQ
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Näin se on ollut maailmalla jo kauan. Ja luulen et ainoastaan suomalainen RC10 käyttäjä voi keksiä tällaisen väärinkäyttö ongelman!




niinpä, ja maailmaltahan ei koskaan mitään tallikikkailuja esim.vormuloissta olla nähty.
on sit kenenkään turhaa tulla mitään huutelemaan liiton tai kanssa kilpailijoiden puolelta kun kisaa ruvetaan ratkomaan taktikoimalla.
mut ollaan vaan kansainvälisiä, ihan hyvä. helpottaa ulkomaille ajamaan lähtöä kun osaa säännöt jo kotoa.

"voi" tulla aika mielenkiintoinen ja tapahtumarikas kausi.

edit: itse en vielä ole sääntökirjaa käsiini saanut, joten kysymys kuuluu?
 KIELTÄÄKÖ EFRA-sääntö toista kilpailijaa ottamasta "uusinta lämmittelyn" aikana kymppiä. ja onko sääntökirjassa tai siis pakkohan siinä on olla EFRA-säännöt kun niillä kerran ajetaan.[/b]
Racers Group Finland Team

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #24 : 24.02.06 - klo: 11.19 »
Juskan pointti aukaisi ymmärrystäni hieman lisää. Tässä on nyt kaksi eri asiaa tapetilla. Säännöllä voi haitata muita, mutta se mitä itse enemmän ajattelen on, että ei minusta on Suomessa lajin hengen mukaista jos ei ennen lähtöä voi rikkinäistä autoaan korjata. Korjaa ja saa tietoisesti tietyn rangaistuksen. Mutta minkä? Viimeiseksi lähdössä? - 1 kierros jne...

Sääntö on sääntö - ei siinä mitään, tulkintaan ja tuomarointiin vain tarkennus. Ei tarvitse kenenkään tuomarinkaan sitten radalla arpoa tuomiota.

Vielä yksi esimerkkitapaus viime kesältä. Joku oli ottanut sen 10 minuuttisen. Mylläreiden auton ympärillä puhuimme peltolannotetta, kun huomasin heidän autossaan pakoputkituen olevan poikki. Tuo on tietty kohtuu helppo 3 minuutin lämppärin aikana korjata, mutta jatkossa on hyvä tietää saako tälläisestä korjaamisesta mekkauskiellon aikana komennuksen viimeiseksi tai jotain ihan muuta eli taktikoida kannattaako ottaa rangaistus ja korjata heti vai yrittää korjata lämppärin aikana.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #25 : 24.02.06 - klo: 14.08 »
M-8 korjausaika:
Säännössä sanotaan selvästi, että ennen semiä/finaalia myönnetään yksi korjausaika eli uuden lämmittelyn aikana ei korjausaikoja myönnetä.

Korjaustauon aikana muiden kuin korjausajan ottaneen autot laitetaan riviin pääsuoralle tai Parc Ferme alueelle, jolloin ei ole mahdollisuutta korjaamiseen.

Korjausajan ottaneen rangaistuskin löytyy säännöstä: lähtöpaikka on osannottajien lukumäärä+1, eli yleensä paikka nro. 11.
Muiden lähtöruudut eivät muutu.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #26 : 24.02.06 - klo: 14.46 »
Selvä.

Tämän mukaan sitten eletään.

En kylläkään Tappi tarkoittanut peräkkäisiä korjausaikoja vaan samanaikaisesti kaksi tai useampia auto.

Poissa Tappi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.kolumbus.fi/hobbyman
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #27 : 24.02.06 - klo: 15.01 »
Siis korjausaikoja myönnetään vain yksi / semi tai / finaali. Eli samanaikaisia korjausaikoja ei voi olla.

Poissa kaide

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://Kaide.gfoto.com
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #28 : 24.02.06 - klo: 20.52 »
Eli törkeesti voi käyttäytyy esim. jos huomaa jollain ongelmia, ja ottaa teknisen ja vaihtaa kytkinkellon laakeri vaikka "ajankuluksi".. ettei toinen pääsisi hoitaa ongelmaansa pois ja kärsisi siitä sitten..

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
AKK:n tiedote 5/2005
« Vastaus #29 : 25.02.06 - klo: 01.00 »
Ei tuo kympin ottaminen toisen kiusaksi ole todellakaan muodostumassa minkäänlaiseksi ongelmaksi suomessa, täällähän mekataan pahimpia kilpakumppaneitakin, minkä nostamiselta ja ajamiselta kerkeää.

Ennemmin ongelmaa muodostaa tuo, että Auto A:ssa on 1 hammas päärattaasta irronnut, tämä huomataan riittävän ajoissa, mutta kymppiä ei vielä oteta, koska kaikki mahdollinen aika tarvitaan. Auto on valmistumassa hyvissä ajoin, mutta apuri on kokoajan lähtökuopissaan pyytämässä kymppiä, mikäli pieninkin takaisku sattuu, ruuvin kanta pyöristyy tms.
Kuitenkin Auto B:n kuljettaja huomaa että hänen autonsa pitää outo rahinaa ja päättää säätää varmuuden vuoksi kytkinkellon ja päärattaan välyksen uudestaan, ehkä tietämättä operaation viemää aikaa ottaa varmuuden vuoksi teknisen kympin ja BOOM! Auto A:n keskidiffi on juuri täytetty oikeaoppisesti 7k öljyllä, uudella päärattaalla, mutta mekkaaminen on lopetettava, huono tuuri. Auto A starttaa 2 kierrosta myöhässä ja kuski puristaa Graupnerin pistoolia vimmastuksissaan, kun Auto B:n kuljettaja on kovin tyytyväinen uuteen kytkinellon välykseen jota hän pääsi 10min aikana monasti säätämään ja vihdoin löysi sopivan välyksen.

Tämä sääntö tietenkin estää esim. tiimitaktikoinnit, että Kuski C on käyttänyt jo oman kymppinsä edellisessä erässä vaihaessaan kolaroimansa iskarivarren, mutta nyt tölvi kuitenkin ylätukivarrenkin rikki ja tarvitsisi välttämättä uuden kympin ehtiäkseen nousufinaalin alkuun. Kuski D on kuitenkin C:n hyvä kamu ja ottaa teknisen kympin jotta pystyy tarkastamaan renkaiden kiinnityksen viimeisen päälle. Ja näin Kuski C:kin sai armosta toisen kympin ja pysyy mukana kisassa.
(jottei paha saa palkkansa, niin tämä tarina loppui siten että Kuski C: paukautti pahasti päin tolppaa ja putsaamaton servosaver välitti hieman liikaa hittiä sulakerattaalle, boom ja Kuski C tipahti armo kympistä huolimatta)

Miksi mulla ei oo parempaa tekemistä?

 - Hount