Kirjoittaja Aihe: Ongelma ohjaimen kantavuudessa.  (Luettu 2441 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa villeh

  • Jäsen
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« : 27.11.05 - klo: 11.45 »
Meillä on kahdessa autossa seuraavanlainen "ongelma". Ohjaimen etäisyyden ollessa autosta n.30m hidastaa toinen auto huomattavasti vauhtia ja toiselta katkeaa yhteys kokonaan, eli pysähtyy.
Molemmissa autoissa on nopeuden säätimenä Nosram Power Hawk Reverse säädin.
Tiedot:
- Fail Safe
- 100%:sti automaattinen
- Lankarajoitus: 15t
- 4-6 kennolle (4,8-7,2V)
- 3-piirinen suojajärjestelmä

Voiko ongelmana olla ettei säädin saa akulta tarpeeksi virtaa etäisyyden kasvaessa?
Voiko kyseiseen säätimen kanssa käyttää erillistä vastarin akkua?
Voiko säädin kärähtää näin toimiessa.
Autoissa on erilaiset lähettimet ja vastarit keskenään, joten en usko niissä olevan mitään "tyyppi"vikaa.
FG Monster Truck , Traxxas E-Max, Traxxas Stampede, LRP Shark-18 x 2

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #1 : 27.11.05 - klo: 12.22 »
Kerroppas mitkä radiot on kyseessä.

Nythän on selvästi kyse radioiden kantamasta eikä mistään muusta viasta.
Onhan autossa antenni asennettu varmasti oikein.
Eli sopivan pitkä antennipilli ja antennijohto pujotettu siten että se tulee vain pari senttiä pillin päästä näkyviin.

Säätimen virransaannilla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #2 : 27.11.05 - klo: 12.55 »
Tarkista myös patterit/ akut radiosta.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa villeh

  • Jäsen
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #3 : 27.11.05 - klo: 13.03 »
Tässä autossa, joka hidastaa huomattavasti vauhtia on Traxxaksen alkuperäinen ohjain ja vastari.
Ja toisessa, jossa katkeaa yhteys kokonaan, on Hitec Aggressor AM 27.
Antennit on asennettu kuvaamallasi tavalla.

Sen,että auto pysähtyy kantaman ulkopuolella ymmärrän.
Mutta voiko kantaman heikkeneminen tehdä sen, että vauhti hidastuu. Ohjauskin toimii vielä tällöin normaalisti.
FG Monster Truck , Traxxas E-Max, Traxxas Stampede, LRP Shark-18 x 2

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #4 : 27.11.05 - klo: 13.17 »
Kyllä voi... Radioiden välinen signaalihan siis heikkenee jolloin myös virheitä alkaa tulla sekaan. Tämä siis aiheuttaa auton hidastumisen.

Kuulostaa kyllä käsittämättömältä tuo kantama.
Onhan ohjaimessa varmasti tuoreet paristot ja antenni osoittaa ylöspäin, eikä radiota siis pidetä kädessä niin että antenni osoittaa alaspäin.

Mikäli vastaanottimen antennijohto on ylimääräisen pitkä niin onhan ylimääräinen pätkä niputettu jonnekkin niin ettei se ole suoraan yhdessä akku ja moottorijohtojen kanssa.

Poissa villeh

  • Jäsen
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #5 : 27.11.05 - klo: 13.30 »
Patteri on uusittu.
Hitecin vastarissa ei hukka johtoa ole, traxxaksen vastarissa niputettu vastarin tykö.
Autot ovat Traxxas Stampedejä, ostettu rtr setteinä, mekaanisilla nopeuden säätimillä.
Voi olla, että muisti hieman pätkii, mutta mielestäni näitä ongelmia ei ollut noilla mekaanisilla säätimillä.
Tämän takia itselle tuli mieleen, ettäö ongelman lähde on nuo elektroniset säätimet, kun vielä sattuvat olemaan samanlaiset säätimet ja samat ongelmat.
Vielä sen verran, toisessa on auton mukana tullut moottori ja toisessa Vision 17x2.
Eli autojen sähköpuolella ainoa osa joka on molemmissa autoissa sama on nopeuden säädin.
FG Monster Truck , Traxxas E-Max, Traxxas Stampede, LRP Shark-18 x 2

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #6 : 27.11.05 - klo: 13.37 »
Lainaus käyttäjältä: "villeh"
traxxaksen vastarissa niputettu vastarin tykö.

No ei ihme että yhteys katkeaa, vedä se antenni sille kuuluvaan "pilliin" ja jätä ylimääräinen roikkumaan "pillin" päähän.
Älä missään nimessä katkaise vestarin antennia jos haluat parhaan kantaman.

EDIT.
Ainakin lennokissa "mytätty" antenni "täyden kantaman vastarilla" kantaa yleensä max 100m jos sitäkään, suoraan vedettynä +1km!
Tuosta voinette päätellä mikä merkitys voi olla antennin asennuksella.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #7 : 27.11.05 - klo: 14.19 »
Mutta jos sen vetää suoraksi niin pitääkö se nyt jättää roikkumaan siitä putkenpäästä vai poikkasta??  :roll:  :roll:

Poissa tumppi91

  • Veteraani
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #8 : 27.11.05 - klo: 14.22 »
Ite annan sen roikkua.Jos vaikka ostaa pidemmän antennipillin :D

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #9 : 27.11.05 - klo: 14.25 »
No onhan se nyt vähän tylsää ettiä pidempää antenni pilliä... Mulla on noita Hpi:n pillejä. Mistä pisin? Metritavarana :wink:

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #10 : 27.11.05 - klo: 14.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Mutta jos sen vetää suoraksi niin pitääkö se nyt jättää roikkumaan siitä putkenpäästä vai poikkasta??  :roll:  :roll:


Ei missään nimessä ainakaan katkaista, jos haluaa pitää kantaman hyvänä. Mielluummin kannattaa jättää vaikka roikkumaan se pää...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #11 : 27.11.05 - klo: 15.07 »
Hmmm...

Antennijohtoa ei koskaan katkaista, eikä myöskään anneta ylimääräisen roikku ulkona.

Antennijohdon kuuluu tulla pillistä vain hieman ulos.

Mikäli se ylimääräinen roikkuu valtoimenaan niin se voi helposti kiepsahtaa auton kaatuessa esim vetarin väliin ja poiketa. Myöskin radioiden kantamalla on tekemistä tämän asian kanssa. Vastaanottimen antennin PÄÄN pitää olla mahdollisimman korkealla maasta. Mikäli kärki siis roikkuu antennipillistä pitkällä ulkona ei pitkästä pillistä ole mitään hyötyä koska kärki roikkuu jokatapauksessa alempana kuin pillin kärki.

Eli... Sopivan mittainen pilli ja ylimääräinen johto nätisti nippuun vastarin viereen.
Huom. Älä käytä näitä johdon niputtajia jotka ovat muovipäällystettyjä rautalankaa, vaan käytä nippusidettä tai teippiä.
Antennijohdon ympärille kääritty metallilanka ei ole missään tapauksessa hyväksi.

Onhan nyt varmasti häiriönpoistajat asianmukaisesti moottoreissa??

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #12 : 27.11.05 - klo: 15.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
No ei ihme että yhteys katkeaa, vedä se antenni sille kuuluvaan "pilliin" ja jätä ylimääräinen roikkumaan "pillin" päähän.


Luetaanpas niitä viestejä edes hieman...
Antennijohtohan on pillissä niinkuin pitääkin, ja missään nimessä sitä ylimääräistä ei jätetä vapaasti roikkumaan pillin päästä.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #13 : 27.11.05 - klo: 15.53 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
No ei ihme että yhteys katkeaa, vedä se antenni sille kuuluvaan "pilliin" ja jätä ylimääräinen roikkumaan "pillin" päähän.


Luetaanpas niitä viestejä edes hieman...
Antennijohtohan on pillissä niinkuin pitääkin, ja missään nimessä sitä ylimääräistä ei jätetä vapaasti roikkumaan pillin päästä.


No joo, en tarkoitakkaan että "metritolkulla".
Kyse oli Satmpedesta ja sen antennista, siinä on vastari rungon edessä ja kulkee "kourua" pitkin rungon keskiosaan josta nousee pilliin.
Tuolla matkalla "hukkuu" jo sen verta antennikaapelia että pillin päästä ei roiku kuin muutama sentti ko kaapelia (Omassa Stampedessa roikkui yli vuoden aiheuttamatta mitään ongelmaa).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #14 : 27.11.05 - klo: 17.58 »
Niin... Kuten olen sanonut jo niin antennijohdon kuuluu tulla pari senttiä pillin päästä näkyviin.
Enemmästä in vain haittaa koska antennijohto saattaa tarrata johonkin kiinni ja mennä poikki josta sitten taas tulee vielä enemmän ongelmia kantaman kanssa.

Eli pari kolme senttiä piuhaa pillistä ulos on jees... Enempää ei kannata.

Poissa villeh

  • Jäsen
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #15 : 27.11.05 - klo: 22.16 »
Lainaus käyttäjältä: "villeh"
Voi olla, että muisti hieman pätkii, mutta mielestäni näitä ongelmia ei ollut noilla mekaanisilla säätimillä.
Tämän takia itselle tuli mieleen, ettäö ongelman lähde on nuo elektroniset säätimet, kun vielä sattuvat olemaan samanlaiset säätimet ja samat ongelmat.
Eli autojen sähköpuolella ainoa osa joka on molemmissa autoissa sama on nopeuden säädin.


Palatakseni toiseen alkuperäiseen kysymyksee.
Uskaltaako kokeilla.

Lainaus käyttäjältä: "villeh"

Voiko kyseiseen säätimen kanssa käyttää erillistä vastarin akkua?
Voiko säädin kärähtää näin toimiessa.
FG Monster Truck , Traxxas E-Max, Traxxas Stampede, LRP Shark-18 x 2

Poissa tomppa82

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #16 : 27.11.05 - klo: 22.24 »
Lainaus käyttäjältä: "villeh"
Palatakseni toiseen alkuperäiseen kysymyksee.
Uskaltaako kokeilla.

Lainaus käyttäjältä: "villeh"

Voiko kyseiseen säätimen kanssa käyttää erillistä vastarin akkua?
Voiko säädin kärähtää näin toimiessa.


Uskaltaa, kunhan irroitat ensin keskimmäisen noparilta vastarille tulevista johdoista (+johto)...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

Poissa villeh

  • Jäsen
    • Profiili
Ongelma ohjaimen kantavuudessa.
« Vastaus #17 : 27.11.05 - klo: 22.30 »
Kiitos.
FG Monster Truck , Traxxas E-Max, Traxxas Stampede, LRP Shark-18 x 2