Servovarsien pituus: vakiokokoiset alumiiniset FG:n omat Futaban-yhteensopivat siivet, toinen reikä sisältä laskien autosta varmistettuna, siiven päästä sahattu kappale pois, ettei hinkkaa radiotilan roiskesuojaan kääntyessään. Sama temppu tehty etu- ja takajarrujen servoille, sylinterit radiolevyn takana telineissä ja vastarikotelo näiden välissä poikittain.
Näin siis Magurat asennettu omassa offissani.
Tietämättä jarrujesi kunnosta enempää paha sanoa, missä niissä voisi olla vika sitten.
- vuotavat letkut ?
- vuotavat venttiilit ?
- kuluneet osat / tiivisteet, että hukkaa paineet pihalle ?
- toimiiko tuo citikan hydrauliikkaöljy oikeasti tässä käytössä, vai aiheuttiko jarrunesteen käyttö vuotoja / vikaa jonnekin ?
- osia kulunut ?
- kuluneet jarrupalat tai levyt ?
- osien asennuksessa jokin "moka" / puute ?
Ilmaukseen oikein mitään pätevää kikkaa osaa antaa, itse painan hitaasti soppaa sisälle ruiskulla,kunnes ulos tulee kuplimatonta tavaraa. Tämän joutunut tekemään pari kertaa ajokauden aikana ja rauhallisesti kun tavaraa on työntänyt sisälle, niin saanut toimimaan ja vähemmän tulee hävikkiä ulos turhaan valutettuna öljynä.
Ja kyllä auto hyvin pistää hanttiin jarrut päällä yrittäessä työnnellä, ei paras mahdollinen pitovoima verrattuna vaijerijarruihin, mutta silti kohtuullinen / hyvä.
- Kun käytetyistä osista kyse, niin paha sanoa mitään varmaa tietoa, joten paras vaihtoehto, vaikka rankalle tuntuukin on purkaa nuo jarrut tarvittaessa osiin ja katsoa, että onko osissa vikaa tai kulumaa, tai puuttuuko jotain asennusosia kokoonpanosta / koottu väärin.
Oletko kysynyt aiemmalta omistajalta, miten hänellä jarrut toimivat ja miten hän oli ne asentanut?
Itse en tähän tämän enempää osaa neuvoa antaa asiassa tietämättä, miten olet nuo jarrut autoosi asentanut. Jos offimalli kyseessä, niin näihinhän tehdas ei ole alunperin ajatellut noita jarruja edes asennettavan, vaan telineet ovat alunperin ratamalliin tarkoitetut ja offiin joutuu rakentamaan omat pukit jarrusylintereille.
EDIT: Itse olen omat Magurani hankkinut käytettyinä kaveriltani, hänellä nuo olivat olleet kiinni FG:n Bajassa ja toimivat. Itse askartelin jarrut kiinni tässä talven aikana, offin pohjalevyssä on reiät radiolevyn takana ja niihin sylinterit on sovitettuina. Tosin, sylinterien kiinnitystolpat muokkailin jostain TeknoRC:n Revon radiokotelo / tankinpidikesetin osista, niin sai sopivan korkuiset tolpat, mutta "viilailua" ja säätämistä oli silti, että sai nuo oikealle korkeudelle ja sylinterin käyttötankojen liikeradat oikeiksi. Aikaa meni ja paljon, mutta kyllä nuo sai toimimaan, vaikkeivät osat enää olekaan samat kuin tehtaan setissä ratamalliin tulleet.
Ei siis ole mikään suoraan paketista olevilla osilla toteutettu ja osat sai myös käydä läpi ja ostaa uusia tiivisteitä, kun toinen sylinteri vuosi hieman hukaten paineita ja pyörän puolella venttiili päästi juurestaan nesteitä pihalle. Piti siis käydä kaikki osat läpi ja tehdä samalla jarruremontti.
BTW, kumman mallin Magurat kyseessä, laatikkopumppumalliset sylinterit, vai uudemmat saksivarret? Oma kokemus rajoittuu noihin vanhempiin laatikkomallisiin sekä Collareihin, tosin jälkimmäiset eivät kylläkään ole itselläni offikäytössä.
Paras olisi tietysti, jos pääset näyttämään tuota asennustasi luonnossa jollekin kokeneelle harrastajalle, kuin yrittää näin nakuttelemalla täällä auttaa asiassa.
Ja toivon mukaan joku enemmän näiden jarrujen kanssa tekemisissä ollut harrastaja astuisi esiin ja antaisi vinkkejä ja kokemuksia käytöstä sekä säätämisestä. 1:5 ratapuolella kun noita jarruja on ollut pitkään jo käytössä ja kokemuksia luulisi tuolta puolen olevan myös jopa kisakäytöstä.
Itse en 1:5 rataversioilla kilpaa aja ja ensimmäinen ratamalli hankittu pari vuotta sitten käytettynä, eikä sopivien ratojen puutteessa asuinalueeltani ja sen lähistöltä ole tullut juuri ajettua ja sikäli hankittua vielä paljoa kokemusta käytöstä, etenkään näistä Maguran malleista.
Siksi omat vinkit puutteelliset
.
Toivottavasti kokeneemmilta löytyisi enemmän kokemuksia.