Kirjoittaja Aihe: 2 tahdin viritys?  (Luettu 11058 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« : 17.12.02 - klo: 20.04 »
Eli Nyt kun olen ajanut jo tolla motilla melkein 23l , ja puristukset alkaa olla hiukan vähentynyt, niin miten olisi sitten viritys?Eli noilla sisuskaluilla ei enää pahemmin 5 l enempää ajeta , niin sitten olistää virity?Eikös yksi viritys mahdollisuus, olis viilata vähä männästä pakoaukkjen kohdalla, ja sitten jos ostais uudet männänrenkaat, että tois hiukan enemmän puristuksia, vai kandeekko sitten "rikkoa"noi vanhat sisus kalut, ja ostaa kerralla uudet.

Poissa Tomsson

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #1 : 17.12.02 - klo: 20.23 »
En nyt osaa sanoa muuta kuin, että männänrenkaat? Mikäs motti sulla oikein on?
Kyllähän sitä viilailla voi jos muuta virkaa ei enään ole. Kannattaa tosin tietää mistäpäin fiilailee ja höyläilee.
allekiroitus

Poissa Rc hemmo

  • Veteraani
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #2 : 17.12.02 - klo: 20.31 »
Motti gsr 21, ja kyllä olis asiantuntevaa apua.

Poissa jarva

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #3 : 17.12.02 - klo: 21.26 »
jos ei sillä enää kauaa ajeta niin kannattaa melkein laskea kantta, se tekee pienemmän räjähdys tilan ja tuo vääntöä enemmän. eli otat jäähdytys kannen pois ja laitat hiekka paperin pöydälle ja se sylinteri putkihan tulee moottorin rungon ylä puolelle (ainakin gs15r:ssä) sitten viilaat sitä sylinteri putkea vähän, ei kuitenkaan liikaa ettei sano sopimustansa irti. ja tasaisesti joka kohdasta ettei vuoda sitten. ja sitten vois auttaa pakoaukon viilaminen, sitä ei kuitenkaan kannata joka puolelta ottaa eikä todellakaan paljoa. tämän verran herui mun aivoista viritys tietoa :mrgreen: (en mene kuitenkaan vannomaan että tuo toimii, eli älkää sitten mua syyttäkö)

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #4 : 17.12.02 - klo: 22.36 »
hoh hoh, ei kyllä toimi Moponiksit näissä, pikkasen on 40000kier min enemmän kun mopon 5000 kier min, viellä kun rcssä on alumiini mäntä, pappatunturissasi on jotain , jotain,....jotain mäntä, kuitenkin kestävempää kun alumiini, eikä kylla hirveemmin kannattas viilata pakoaukkoo, tiäkkö, kyseessähän ei ollu muutakun moottorin käyttöiän pidentyminen, tai jotaa...ei nyt ihan kannata viilaamalla moottorin runkoa pilata, veikkaan, että näihin isoihin koneisiin maksaa ainakin 60 eruoa runko

Poissa KimmoP

  • Jäsen
    • Profiili
Helpoin tapa...
« Vastaus #5 : 18.12.02 - klo: 11.35 »
...löytää 2-tahtiseen lisäpuhtia on tehdä kokeiluja pakoputkien kanssa. En tiedä minkälainen putki sulla on tällä hetkellä, mutta todennäköisesti se on joku ns. viripilli. Niitäkin löytyy erilaisia, on alempaa ja ylempää vääntävää. Lisäksi todella paljon voi löytyä potkua esim ylemmille kierroksille, kun tekee pieniä experimenttejä pakoadapterin kanssa. Mitä lyhyempi, sitä korkeammilla kierroksilla pakosysteemi on optimaalisesti resonanssissa. Tuota pakoadapteria kannattaa lyhennellä vähän kerrallaan ja aina välissä testata miten kone toimii. Todennäköisesti lopulta sitä tulee lyhennettyä liikaa, jolloin tehot alkavat mennä jo alaspäin, mutta ne on onneksi halpoja. Myös siten voi mennä pituudessa takaisinpäin, että laittaa sellaisen irtisahatun adapterin palan takaisin adapterin ja pakoputken väliin sen silikonikumin sisään.  

Männänrenkaitahan näissä laitteissa ei ole ja männät on yleensä kaikissa mahdollisissa polttomoottoreissa (mopoista, m-pyöristä autoihin tai vaikka panssarivaunuihin) alumiinia joko valettuna tai taottuna. Tietysti erilaisia seos- ja/tai pinnoitusmateriaaleja voidaan käyttää.

Nämä koneet tosiaan kiertävät vakiona jo niin paljon, että useimmiten ajoitukset koneessa on jo melko "tapissa" ja liikaa niitä muuttamalla päästään yleensä vain huonompaan tulokseen kuin alkuperäisellä setupilla. Lisäksi ajoituksia ei ole järkevä muuttaa ottamalla materiaalia pois sylinteriputkesta, koska siinä oleva pinnoite voi lähteä lohkeilemaan. Pako- ja ylösvirtauskanavien ajoitusta voi tietysti muuttaa ottamalla tavaraa pois männnästä, mutta samalla tulee pienennettyä puristussuhdetta ja männän tasapaino voi mennä pieleen. Kantta voi laskea, mutta siinäkin on omat riskinsä. Kone alkaa käydä kuumempana, tulppa tulee lähemmäksi mäntää, jolloin väärillä säädöillä on helpompi polttaa mäntään reikä jne.

Kanavia kannattaa viimeistellä ja suurentaakin jonkun verran lohkosta, koska yleensä ne ei ole halvoissa koneissa niin viimeisen päälle tehtyjä. Alkuperäiset muodot on kuitenkin syytä säilyttää ja muutenkin ottaa ennemmin liian vähän kuin liian paljon, jos ei todella tiedä mitä on tekemässä.

Tuollaisen loppuunkuluneen moottorin viritys on yleensä kuitenkin vähän kyseenalaista, koska siinä muutoksien vaikutukset näkyvät aika heikosti. Varsinkin joku koneistamalla tehtävä viritys ei tuo helposti suurtakaan lohtua, vaan esim ajoitusten muuttaminen (pakoaukon nosto/männästä tavaraa pois) vain heikentää koneen käyntivarmuutta ja vääntöä. Ainoa ilo voi olla se, että se kiertää "vinguttamalla" korkeammalle kuitenkin ilman sen suurempaa tehoa.

Poissa Ari

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.vaski.net
2 tahdin viritys?
« Vastaus #6 : 04.01.03 - klo: 21.28 »
"Männänrenkaitahan näissä laitteissa ei ole "

Poikkeuksia on ;-)

Mulla on tossa viereisellä pöydällä kaksi konetta, joissa kummassakin on kaksi männänrengasta ja mäntäkin on terästä.
Molemmat on vanhoista siimaohjatavista lentokoneista. 5cc Tigre (siis TIGRE)

Poissa Ari

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.vaski.net
2-T viritys
« Vastaus #7 : 04.01.03 - klo: 21.36 »
Viritettäessä 2T konetta, erityisesti korkeakierroksista, en muuttaisi missään tapauksessa ajoitusta. Siinä menee näppituntumalla metsään ja syvälle. Jos on mokattavaksi kokeilukoneita vaikka 5kpl ja jämpti tapa testata muutoksia, niin saattaa saada jo pienen aavistuksen siitä mitä ajoitukselle pitäisi tehdä. Kunnon ammattilainen tekemään työn korvaa tietysti nuo tuhottavat koeyksilöt ;-) Tai useimmat niistä :-(

Siis en koskisi mäntään (missään tapauksessa), enkä imu- tai pakoaukkojen korkeusmittaan.

Sen sijaan ko. aukkojen leveyttä voi muuttaa, mikäli esimerkiksi sylinteriputken pinnoitusmateriaali kestää sen lohkeilematta ja sylinterin muu mitoitus antaa myöten.

Pakokanavan, - sarjan, ja putken valujäljet voi poistaa "snurralla" ja sovittaa eri osien aukot toisiinsa täsmääviksi.

Virityspillin mitoitus on kaikkein oleellisin asia. Jos siinä mokaa, niin mikään edelläolevista ei auta. Pilli koneen mukaan laatutietoiselta valmistajalta.

Poissa Ari

  • Tulokas
    • Profiili
    • http://www.vaski.net
2 tahdin viritys?
« Vastaus #8 : 04.01.03 - klo: 21.58 »
Saattaa olla totta, mutta kaikkeen kuultuun ja jopa nähtyyn suhtaudun varauksella ;-)

En itse kuitenkaan luota Kyoshon taitoon/haluun myydä kovin tehokkaita moottorikombinaatioita.
Se, että kuka tekee parhaat onkin oma mielenkiintoinen kysymyksensä...

Poissa KimmoP

  • Jäsen
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #9 : 05.01.03 - klo: 11.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Ari"
"Männänrenkaitahan näissä laitteissa ei ole "

Poikkeuksia on ;-)

Mulla on tossa viereisellä pöydällä kaksi konetta, joissa kummassakin on kaksi männänrengasta ja mäntäkin on terästä.
Molemmat on vanhoista siimaohjatavista lentokoneista. 5cc Tigre (siis TIGRE)


Tietty kun mennään suurempiin kuutiotilavuuksiin, niin männänrenkaatkin tulevat kuvaan mukaan. Puhuttaessa alle 3.5cc koneista männänrenkaat ovat kuitenkin äärimmäisen harvinaisia. Tuo teräsmäntä kuulostaa aika eksoottiselta, varsinkin jos tuo Tigre on kovakin kierroskone.

Uudessa R/C Car -lehdessä oli muuten testissä mielenkiintoinen viripilli (siis paisuntakammio) T-Maxxiin. Se oli motocross- ja muista mp-yhteyksistä tutun RCR-pajan tekemä ja lehden testin perusteella todella tehokas. Lisää tällaista! Olenkin entisenä enska- ja crossiharrastajana hieman ihmetellyt, miksi näihin RC-laitteisiin ei ole saatavilla parempia tehoputkia.

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
2 tahdin viritys?
« Vastaus #10 : 22.02.03 - klo: 14.42 »
Moottorien virittämisestä sanon sen, että jos ei tiedä mitä on tekemässä niin parasta on vain putsata moottori valu ym virheistä. Myös kanavien aerodunamisuutta voi parannella. Usein myös vähäviritteisissä koneissa, kuten Kyosho GS ym vastaavat männän alareunasta voi viilata samanlaisen palan pois imupuolelta, kuin oikeissa kisakoneissa. Kun on nämä toimenpiteet tehnyt voi vielä kokeilla nostaa pakoporttia korkeintaan 0.60 milliä riippuen koneesta. Virityksia kannattaakin harjoitella juuri halvoissa koneissa. Kannen laskemisesta polttomoottoreissa ei ole juurikaan hyötyä ellei muuta polttoaineen nitromäärää. Parhaan kannan välyyden löytää kokeilemalla. Itse aloitin virityskokeilut Force 3,5cc 4 porttisella stanukoneela, jonka virityksessä onnistuin hyvin ja sain moottorin todellakin kiekumaan. Nyt olen viilannut useita koneita. Etenemällä pienin muutoksin huomaa missä menee raja maksimitehoille.
Mopejen ja muiden "oikeiden" vehkeiden virityksiä on turha yrittää sovelttaa pienoispolttomoottoreihin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Mika R

  • Vieras
2 tahdin viritys?
« Vastaus #11 : 22.02.03 - klo: 17.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Ari"
Saattaa olla totta, mutta kaikkeen kuultuun ja jopa nähtyyn suhtaudun varauksella ;-)
En itse kuitenkaan luota Kyoshon taitoon/haluun myydä kovin tehokkaita moottorikombinaatioita.
Se, että kuka tekee parhaat onkin oma mielenkiintoinen kysymyksensä...

Täsmälleen! Kyoshon autot on hienoja, mutta moottorit ovat enemmänkin RTR periaatteella tehty; siis mukaan tulevalla motilla pääsee kyllä ajamaan, mutta siinä se sitten onkin. Niiden luotettavuudesta voi sanoa, että kustannuksethan on pidettävä erittäin alhaalla, joten ..
Sen sijaan en epäile etteikö heiltä löytyis myös hyviä pillejä; tossa on nyt pari erilaista testissä tulevalle kaudelle. Pitäs vielä hankkia moottorivalmistajan (OS) oma putki, mutta on niin pirun hintaisia ettei ihan hyvikseen viiti ostaa vaan kokeilumielessä

Poissa Hui!!!

  • Tulokas
    • Profiili
hmm
« Vastaus #12 : 09.03.03 - klo: 04.59 »
kuluukos rc auton moottorit nopeesti? ja onkos kukaa kokeillu mitää kunnon sekotuksia mis ois esim nitroa aika paljo ja öljyä enemmän et voitelis ja ois tehoa? hajoaako moottori jos on nitroa ja öljyä pelkästää? en tiie kyl mitää noista rc auton moottoreista mut kanavien avarrus tuo tehoa varmaa jonkuu verran jos se toimii samalla tavalla ku mopossa eli pakokanavaa ylös ja alaspäin viilaus nostaa vääntöaluetta ja sivuttain viilaus laskee sitä ja jos kumpaakii tekee ni sit kummassakii vääntö lisääntyy ja pystysuuntaa pystyy varmaa enemmin avartamaa ku ne on yleensä poikittain ellipsin muotosia ainakii mopoissa ja sitte pakoputket on yleensä vähä tukkosia ku niis on niin pienet loppukäyrät mut en tiie rc autojen pakareista mut se pitäis lisää tehoa jos vakioputkesta pääsis ilmaa vähä helpommin ulos ja jos hankit uuden moottorin ni kokeile saatko hajoamaa sun vanhaa konetta rallittamalla täysillä ja ihan pohjille avarretuilla imu ja pakokanavilla ja kaikilla muilla ja kerro mitä kävi ja oliko tehoa enempää ennen ku hajos ja jos hajos:)

Poissa Hui!!!

  • Tulokas
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #13 : 09.03.03 - klo: 05.05 »
mitenköhän mopo lähtis rc:n bensalla? :twisted:

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
2 tahdin viritys?
« Vastaus #14 : 09.03.03 - klo: 09.18 »
Ei mopo lähde rc auton bensalla käyntiin. Se hajoaa kun bensa on suunniteltu hehkutulpalle eikä mopoissa ole hehkutulppia vaan aivan tavallinen magneetolla toimiva. Luultavammin se poksahtaisi... ja kovaa. Nuo mopo viritykset eivät toimi kunnolla rc:issä. Olen nähnyt läheltä kun eräs kaveri espoosta viilasi konettaan. Käynnisti ja ajoi hetken aikaa ja sitten kuului semmoinen outo kirahtava metallinen ääni. Sylinteri leikkasi kiinni ja kampiakseli murtui ja koko kone meni täysin kelvottomaksi, se murtunut kampiakseli sai aikaan kamalaa jälkeä motissa... Joten en suosittele tuota viritystä kenellekään, ellei sitten löydy sitä ylimääräistä tuohta mielettömästi. Suosittelen niiden pakoputkien kanssa pelaamista, se on mielenkiintoista hommaa. Aikomuksen olisi rakentaa oma viripilli, mutta aikomukseksi se taitaa jäädäkin kun ei ole tarvittavia taitoja eikä materiaaleja.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa feenovi

  • Veteraani
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #15 : 09.03.03 - klo: 10.56 »
Eiks teme oo rakentanu oman "viripillin" silt vois varmaan kysyä apua?
täysii

Mika R

  • Vieras
2 tahdin viritys?
« Vastaus #16 : 09.03.03 - klo: 11.38 »
Muistaakseni se Temen moottori meni nopeasti väljäks tolla omalla pillilla kun sen pakovastus ei ollut moottorille sopiva. Kyllä asia on niin että noi moottorit on optimaalisesti kehitetty 10-30% nitrolle joten omilla säädöillä vaan saadaan moottori nopeammin rikki. Ainoa mitä voisin kuvitella on sivupuhalteisen mutkan pakoaukon avartaminen niin että kaasut pääsee liukkaasti ulos moottorista (alla)

Myös vetarin poisto voi tuoda lisää potkua ja kaikkein tärkeimpänä tietty säädöissä oleva moottori sekä oikeanlainen pilli ja hyväkuntoinen tulppa.

Poissa Hui!!!

  • Tulokas
    • Profiili
hmm
« Vastaus #17 : 11.03.03 - klo: 04.24 »
nelari rc:ssä on aika helppoa ku ei tarvi mitää vastapainetta et ois tehoa ja ei se 2-t leivo kii niin helpolla ilman sitä vastapainetta...ajatelkaa et mikä siinä lämmittäis muka enemmän ja mikä muka lisäis sen kitkaa? ilmathan pääsee sit vapaammin ulos..ennemmin se leikkais jos ois joku ihan tukkonen pilli ku suora putki ja sitte se mopo bensa homma ni käytetäähän formuloissakii metanolia jne polttoaineena ja rc:n bensassa myös ni miks mopo ei toimis jos nitron jättäis pois ja laittais vaikka 4% risiini öljyä ja loput metanolia? eihän 2-t mopois oo hirveitä puristuksia et se ainakaa heti räjähtäis:)

Poissa testi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #18 : 11.03.03 - klo: 06.56 »
Kokeili kerran yhteen projekti 4-tahtiin kaadoin bensan sekaan nitro kakkuja , kun yritin nykiä käyntiin se vain alkoi "luvata" lähteäkseen käyntiin , hetken kiskonnan jälkeen pakoputkeen taisi "vähän" valua kakkua ja tuli juuri sopivasti kipinä,  niin ulos tuli aika miehekäs liekki .
Näin on .

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
2 tahdin viritys?
« Vastaus #19 : 12.03.03 - klo: 00.09 »
Pelkkä nitro ja öljy eivät sekoitu, vaan tarvitaan vähintään 1% metanolia mukaan. Ajoin kesällä vene MM kisoissa 60% nitrolöpöllä. Kahden 20 min erän jälkeen toisesta moottoristani oli mäntä alkanut sulaa pakopuolelta, että se siitä. Polttomoottoreissa yleensä korkein mahdollinen öljymäärä on 20 %, sillä muuten öljy alkaa jähmettämään laakerit. 20 % on jo todella paljon ja sillä ei monikaan autokone toimi. Veneissä, joilla ajetaan pitkiä aikoja suurilla kierroksilla käytetään yleensä max. 18 % öljyä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa Niko

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • www.hobao.fi
Re: hmm
« Vastaus #20 : 12.03.03 - klo: 00.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Hui!!!"
ei se 2-t leivo kii niin helpolla ilman sitä vastapainetta...ajatelkaa et mikä siinä lämmittäis muka enemmän ja mikä muka lisäis sen kitkaa? ilmathan pääsee sit vapaammin ulos..ennemmin se leikkais jos ois joku ihan tukkonen pilli ku suora putki ja sitte se mopo bensa homma ni käytetäähän formuloissakii metanolia jne polttoaineena ja rc:n bensassa myös ni miks mopo ei toimis jos nitron jättäis pois ja laittais vaikka 4% risiini öljyä ja loput metanolia? eihän 2-t mopois oo hirveitä puristuksia et se ainakaa heti räjähtäis:)


Ensiksikin 2-t toimintaperiaate perustuu vastapaineseen joka tehdään pakoputken kartiomuodolla. http://www.smp-slide.ch/engine.htm

Sitten viellä tohon formula juttuun, että kyllä ainakin f1 autot käyttää ihan tavallista lyijytöntä 95:ttä. Metanoli vaatii nimenomaan toimiakseen suuremmat puristukset.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Poissa joksa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #21 : 12.03.03 - klo: 03.15 »
off-topiccina maininta jotta eikös indy-formulat käytä metanolia polttoaineena?
Ovat ainakin käyttäneet, joskus nähnyt tv:stä kun varikolla on syttynyt paniikki niin kaikki huitoo ja heiluu mutta ilman näkyvää syytä. Metanolihan siellä syttynyt ja palaa peijakas vieläpä näkymättömällä liekillä.
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Poissa Hui!!!

  • Tulokas
    • Profiili
formula1 polttoaine
« Vastaus #22 : 13.03.03 - klo: 01.15 »
miks formula1:ssä oli juttua et ne tiedemiehet suunnittelee oikeanlaisen bensan et se palaa nopeesti ja bensaa menee enemmän tai sit semmosta et se palaa huonommin eri kisoja varte ni ne varmaa lisää metanolia siihe ja vähentää tai jotaa sinne päin mut 95e polttoainetta niis ei käytetä

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Re: hmm
« Vastaus #23 : 13.03.03 - klo: 08.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Niko"

Sitten viellä tohon formula juttuun, että kyllä ainakin f1 autot käyttää ihan tavallista lyijytöntä 95:ttä.


Formula ykköset käyttää kaikkea muuta kuin tavallista bensaa. Bensa on toki lyijytöntä, mutta oktaaniluku saa olla 95 - 102. Eli käytännössä oktaaneja on 102. Muiltakin osin kyseinen polttoaine poikkeaa tavallisesta "pumppubensasta" huomattavasti.

Poissa kartturi

  • EPUArc
    • Profiili
2 tahdin viritys?
« Vastaus #24 : 21.03.03 - klo: 23.18 »
Rc polttiksen (2-tahti) pakoputki on kaiken a ja o. Omia virityksiä itse pillin suhteen kannattaa välttää siis tarkoitan omatekoista pilliä. Ainoastaan käyrän pituuden muuttelu on sellainen, jota kannattaa tehdä. Sillä saa vaikutettua vääntö - ja tehokäyrään. Lisäksi pilli pitää olla moottorin koon mukaan sovitettu, muuten vastapaineet eivät ole kohdallaan. Tämä johtaa siihen, että moottori saattaa mennä laihalle ja leikata kiinni / männästä tulee "putki" kun laki lähtee katsomaan "kuka kiusaa".