Kirjoittaja Aihe: Akut ja muistiefekti  (Luettu 1787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Akut ja muistiefekti
« : 19.01.03 - klo: 12.45 »
Selailin tuossa webbiä ja törmäsin mielenkiintoiseen artikkeliin:

http://www.repairfaq.org/ELE/F_NiCd_Battery.html#NICDBATTERY_026
Ja
http://www.repairfaq.org/ELE/F_NiCd_Memory.html

Näiden mukaan NiCd akuilla ei ole varsinaista "muistiefektiä" kapasiteetin (mAh) osalta, vaan asia liittyy enemmänkin jännitekäyrässä tapahtuviin muutoksiin. Lopputuloshan voi olla kyllä sama, joten siltä osin on kyse hiusten halkomisesta, mutta artikkelissa ei myöskään erityisesti suositeltu akkujen purkamista joka kerta. Paitsi jos akuista halutaan ehdoton maksimiteho ulos eikä akkujen eliniän lyheneminen ole ongelma. Eli siis kilpailukäyttöön tarkoitetut paketit.

Mielenkiintoinen kommentti oli myös se, että akkujen tyhjentäminen lyhentää niiden elinikää eikä itse asiassa paranna sitä... :?:

Onko viisaammilla kommentteja asiasta? En etsi tässä yhteydessä mitään "juupas-eipäs ja vaarin housut"-tyyppistä mutu-keskustelua, vaan tsekatkaa nuo artikkelit (ketä kiinnostaa) ja kertokaa jos olen ymmärtänyt asian väärin.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Akut ja muistiefekti
« Vastaus #1 : 21.01.03 - klo: 12.37 »
Enpä muuta kommentoi, kuin että NASAlla on kyllä varmasti kovin erilaiset tarpeet akuille. Ne käyttävät akkuja lähinnä energipuskureina. Eli latausta tulee koko ajan ja purkua myös. Näissä olosuhteissa NASAlla oli NiCd akkujen kanssa suuria elinikäongelmia, joiden takia koko tutkimus käynnistettiin. Jos tätä tietoa haluaa soveltaa RC-autoiluun on tutkimustuloksia luettava aika rivien välistä.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Akut ja muistiefekti
« Vastaus #2 : 21.01.03 - klo: 13.38 »
Itse kiinnitin huomiota lähinnä siihen kommenttiin, jossa todettiin ettei akkujen tyhjentäminen (syväpurku) itse asiassa vaikuta mitenkään akkujen kapasiteettiin tai varauksenpitoon. Eli siis syväpurkaminen joka ajokerran jälkeen olisi siis turhaa ja vain lyhentää akkujen käyttöikää (lisäämällä aina yhden "syklin").

Sen verran uskaltaisin vielä puolustaa kantaani ja tuota artikkelia, että jos lukee luvun 2.9 (eka linkki), niin siinä käydään läpi sitä kemiallista reaktiota joka tapahtuu NiCd-akussa. Siltä osin kaikki NiCd-akut lienevät samanlaisia.

No, oli miten oli. Selvä on ainakin se, että ajamalla akut "loppuun" akkupaketin pystyy tuhoamaan varmasti (cell reversal). Eli siinä mielessä purkulaudat ovat se oikea tapa purkaa paketti (tai sitten varmistaa ettei paketin jännite voltteina putoa alemmas kuin kennojen määrä).

[Edit]: Ai niin. En siis väitä sitä, etteikö akuissa tapahdu muutoksia ajan ja latauskertojen myötä, mutta nämä johtuvat siis niistä kemiallisista reaktioista joita akuissa tapahtuu, eikä niinkään siitä että akussa olisi muistiefekti (ref: luku 2.9).

No, voi olla että nämä filosofiset pohdinnat eivät kiinnosta suurta yleisöä...  :D
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann