Kirjoittaja Aihe: CEN Matrix ja Arena  (Luettu 135059 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #30 : 17.08.06 - klo: 13.35 »
Nyt kun olen mekannut tätä autoa ees taas ja vaihdellut öljyjä ym. niin erittäin miellyttävä auto mekata. Tämä tulee monista pienistä jutuista, ruuvit, diffit, konstruktio ja pienet rakenteelliset asiat jne vaikka periaatteessa kaikkihan nää buggyt on kaikki samanlaisia.

Kokemusta buggyista siis on järsjestyksessä GS, Kyosho 7.5 & 777, Xray ja tämä Matrix

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #31 : 17.08.06 - klo: 13.57 »
Omat kokemukset Matrixista on ihan hyvät, joskin melko kuluvia ovat jotkut osat, mutta kestävä se on.
Paitsi etuylätukivarret ovat ehkä turhan lyhyet. Siinä on mielestäni ainoa kestävyys ongelma, joskin harvinainen.

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #32 : 17.08.06 - klo: 16.23 »
Jep, voi olla.. aika näyttää
 
Hiilikuituista etuiskaritornia lukuunottamatta ;-) Mutta RTR mallissahan ne onki alumiinia

Tosiaan drive cupit/diffien ulostulot kuluu nopeasti mutta tekeillä on vissiin uudet paremmasta materiaalista - ehkä

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #33 : 18.08.06 - klo: 22.11 »
Jartsa, yksi syy miksi etutukivarret ovat lyhyemmät -- siitä on vähän hyötyäkin, nimittäin kuningaspultteihin pääsee käsiksi irroittamatta ylätukivartta.

Siis silloin kun haluaa tarkistaa että kaikki ruuvit ja pultit ovat kiinni ennen erää.

Kyoshossa ei yläpuolelle pääse linkkiä irroittamatta.

Laitoin muuten nuo Racers Edgen ultra-hyper-super kestävät CNC ohjauspalat Kyoshosta tähän autoon. Luulen että tuli ohjaustakin pikkasen samalla lisää.

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #34 : 19.08.06 - klo: 22.08 »
Sikäli hauska homma että voin hyödyntää koko 777:n moottoriosaston osat tässä koska se menee heittämällä Matrixiin aluslevyjä myöten. Siten voin lennosta vaihtaa RB:n ja Sirion välillä ja hyödyntää kaikki alu- ja komposiittikytkinpalat ym. jotka mulla on Kyoshon jäljiltä tuossa Matrix autossa. Eikä tarvii ihan heti hommata CENin vastaavia kun ne kuluu.

Jos ette ole vielä nähneet niin Matrix Arena Truggy video http://www.cenracing.com/cars/video/CENArenaTruck.wmv
vaikka ketä nyt truckit kiinnostaa.....

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #35 : 23.08.06 - klo: 10.00 »
Tässä kuva CNC iskaritornista, työstöjälki todella siisti (tämä siis korvaa lavangossa rikkoutuneen carbon vastaavan)


Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #36 : 24.08.06 - klo: 15.24 »
Howdy M8 Racers

näyttäis tulevan debyytti tuolla Turun Openissa 2.9.

kävin aamulla tyyppää, rata oli osittain märkä joten kokeilut jäi vähän puolinaisiksi

ei silti, hyvältä tuntui, testatasin parit tankilliset sekä RBllä että Siriolla, molemmat hyviä vähän eri kytkin setupein. no, auton suhteen hieman vaikea sanoa kun ei ollut mihin verrata ja koko rata ei ollut käytettävissä
mutta sen mitä pystyi niin hyvä. Turbo 6 buggy tulpalla tuo Sirio ainakin nyt näytti käyvän ja kiertävän todella nätisti mutta koputetaan puuta

tällä kertaa autossa oli lyhyempi alusta (PRO stock) ja jäykemmät diffit ja iskariöljyt, ketterästihän tuo meni. lyhyempi alusta tuntui jopa pidempää aavistuksen paremmalta ainakin noin lyhyessä testissä. vaihdetut ohjauspalat toivat pikkasen lisää ohjaustakin

peräkin pysyi aika hyvin matkassa mutta enpä tiedä, saa nähdä sitten jos pääsee kilpaa ajamaan

alla vielä hatara kuvatus tuosta lyhyemmästä alustasta



työn jälki on kaikinpuolin viimeistelty vai mitä

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #37 : 24.08.06 - klo: 16.06 »
Kuivuuko rata täksi illaksi? Mitä arvelet?

Ja rata on hyvässä kunnossa pm-kisoista huolimatta. Paras läppiaika taisi olla 44 alkuinen, mutta jos vetelee alle 50 sekan, niin hyvin menee. Pitäisi tulla kokeileen ekaa kertaa miten torsseni edessä rokkaa. Pitää kokeilla sitä ennen kuin auto lahoo alta kokonaan. Taitaa olla osa osista vuodelta 2002.

Sinäkin puljaat noítten kytkinten kanssa. Minä tai me ei ymmärretä mitään niistä, kun hobaon vakiolavat toimii kuin junan vessa ennen pendolinoja. Tai mitäs me siihen, kun ei paremmasta (kytkimestä) mitään ymmärretä.

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #38 : 24.08.06 - klo: 16.37 »
Moi Tuukka, rata kuivaa jos siellä ajetaan eikä uutta vetta tule

Itse en viitsinyt sotkea autoani yksin :)

Vakiokytkimillähän minäkin

RB:ssä Kyosho 3-palainen komposiitti, 14T kello ja 0.95mm jouset (soft). Hain vähän sellasta ettei perä lähtisi irti liukkaalla alustalla ku meikäläisen kaasusormi ei ole herkimmästä päästä.. toimi ihan mukavasti. Hyvinhän tuo vanha C5 jakssa vääntää ja 14T tuo nopeutta suoralla mukavasti, en vielä tiedä jaksaako hypätä tuplat tuolla miten

Siriossa ihan CENin vakiosälät 1.1 jouset ja 3-pala alaumiini, K-factory 13T kello
Pirtsakka ja nopeakin, tuttua kamaa

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #39 : 25.08.06 - klo: 08.44 »
Ja tosikuski ei kytkintä tarvitse. Kaasu on aina päällä.

Oletko kokeillut sellaista sekalapazydeemiä? Käyttää eri painoisia kytkinlapoja tai jäykkyyksisiä jousia. Eikös silloin saisi pehmeämmän kytkimen. Sellainen osittain luistava. Taitaa kyllä lämmetä ja kulua, mutta mitäs siitä. Muistan joskus nähneeni oliko se Kanailla jossain kisassa. Silloin sanottiin että oli varaosien puutteen takia sekalavat. Ei ole kaverilla suhteet kyoshoon kondiksessa tai varaosatilaus myöhässä.  :lol:

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #40 : 25.08.06 - klo: 08.56 »
Haha :D

J Kortz käytti ainakin yhtä alua ja kahta komposiittia mutta sitten pitää tosiaan olla rikas kaveri tai suhteet kunnossa ;-) Kokeilin itse viime syksynä ja kyllähän se tuo sellasta iskua lisää mutta auttaako liukkaalla, tuskin. Nopeasti kului palat, silloin oli kostea rata.

Ei mennyt Kanaillakaan kovin hyvin........ :D

Turun suunnan K kuskit on tainnu viimeaikoina sekottaa jousia esim. 1x1.1 ja 2x.1.0 jouset. Itse en ole kokeillut

Tonnäkösellä Turkuun jos kotiolot sallii


Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #41 : 25.08.06 - klo: 11.09 »
Osaiskos joku laskea kytkimen toiminnan eron, jos tietää lavan painon ja jousen jäykkyyden? Nyt ei ole mitään hyvää tuntumaa miten paljon vaikuttaa kunkin osan muuttaminen. Pitäisikö ottaa joku matikan kirja esiin? tai sitten googlettaa? Ei kait tuo ole kuin keskipakovoiman laskentaa suhteessa kierroslukuun?

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #42 : 25.08.06 - klo: 11.41 »
Nyt kyllä olet Tuukka ihan väärässä topikissa ;-)

Täällä ei tunneta kuin takapuoli edellä puuhun -menetelmä

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #43 : 25.08.06 - klo: 12.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"
...Ei kait tuo ole kuin keskipakovoiman laskentaa suhteessa kierroslukuun?


keskeiskiihtyvyys a = (v*v)/r

jossa v=ratanopeus eli lavan nopeus kehän tangentilla
         r=säde

F=m*a

F=jousivoima k*x (jousivakio * liikematka)
m=lavan massa

oisko jotensakkin tolleen..
Power-Save-Racing Team

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #44 : 25.08.06 - klo: 13.20 »
Ihan näyttää oikealta. Pirskatti, kun just heitin jousioppaan rosiksen. Olisi saanut vähän jousivoimalle jotain noin arvoa.

Toinen juttu on tietty tuon lavan massa. Kokonaismassaa ei voi käyttää, koska osa massasta on "väärällä" puolella vastapainona sekä osa jousen massasta pitää myös huomioida. Pitäisi mattopuukolla katkaista yksi lapa niin, että tapin ympärillä on 50/50 suhteessa tavaraa ja punnita sitten se lavan kärki+ vähän vaikka laskea jousta mukaan samaan tyyliin. Vähän vielä excelöintiä ja bingo. Sinulla on taulukko, josta voit laskea millä kierrosluvulla toimii mikäkin kombinaatio.

Mukavaa että muitakin kiinnostaa asioiden teoretisointi.

Ja sais sitten cen matrixin käyttäjät, sorry käyttäjä, kunnon kytkintietoa :lol:

PS. Mattopuukko toiminnon voi korvata fysiikan yläkoulun kokeella, että mitataan lavan syrjäyttämä nestemäärä ja kerrotaan se lavan tiheydellä. Tiheys tietty lasketaan ensin mittaamalla lavan kokonaismassa ja kokonais syrjäytymämäärä. No nyt ei failsafe toimi tässä mopossa ...

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #45 : 25.08.06 - klo: 13.51 »
Aikamoisia tiedemiehiä olette...

Tosin Matrixin käyttäjä taitaa jatkaa enemmänkin empiiriseltä pohjalta - kun ei ole Nomadion tmv. kierroslukumittaria autossakaan......nyyh

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #46 : 25.08.06 - klo: 15.46 »
Lähti lapasesta, vaikkei edes todellisia arvoja, joten ihan teoreettista tarkastelua.

http://aapro.org/sekalaista/kytkimen%20jousi.pdf
Power-Save-Racing Team

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #47 : 25.08.06 - klo: 21.52 »
Mielenkiintoista Antti -
voitko vähän kertoa mitä tuosta nyt sitten voisi päätellä/oppia

Poissa RC_seniori

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #48 : 26.08.06 - klo: 08.47 »
Tossahan on vielä puutteita mm. Tuukan mainitsema lavan vastapaino-osuus. Sen voisi mielestäni riittävällä tarkkuudella hoitaa korjauskertoimella. Kaikissa paloissa (eri tiheyksisissä) on vastapainon suhteellinen osuus sama, noin ainakin lähelle sinnepäin (tietty kevennykset yms. sotkee pakkaa).

Noi jouset oli Tuukalle, jos into riittää tehdä exceliin jotain, niin tossa parit alkuarvaukset. Jos laitat oikeat arvot, eli kiepin sisähalkaisijan ja langan paksuuden voin laskea tuon jousivakion sillekin.

Mika:

Tämmösellä laskennalla voisi optimoida kytkimen kiinnioton ajankohtaa. Hakea sopivia pala - jousi yhdistelmiä, joilla
vaikka kytkin toimisi samanlailla kuin se paras kytkin, mikä otti kiinni niiiin hyvin :)

kytkinkelloa voisi myös käyttää samassa sopassa säätökomponenttina, niitähän on myös hieman eri halkaisijalla.

Eli lähinnä eri kytkinkomponenttien vaikutuksen arviointia.

Vielä kun lisäisi kitkan mukaan, niin voisi tutkia luistamista. Eli millä kierrosluvulla on kytkimellä kyky siirtää kaikki moottorin antama teho. Siihen vielä moottorin vääntökäyrä mukaan, niin olisikin mallinnettu kytkimen luisto suhteessa moottorin kierroslukuun......
Power-Save-Racing Team

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #49 : 26.08.06 - klo: 17.48 »
No onhan siinä

Empiirisessä kokeilussa Sirio pelitti tänään RB:tä paremmin kaikin puolin mutta Siriossa jäi kummastuttamaan yksi palanut tulppa, mutta tankilliselle lähtiessä soundi oli kyllä alhaalta hieman räkäinen joka ehkä aiheutti tuon. Tulpassa ei näkynyt mitään outoa. Ilman lämpö oli tänään kovasti vaihteleva.

Poissa moukari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Racers Group Finland
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #50 : 26.08.06 - klo: 18.02 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"
Tossahan on vielä puutteita mm. Tuukan mainitsema lavan vastapaino-osuus. Sen voisi mielestäni riittävällä tarkkuudella hoitaa korjauskertoimella. Kaikissa paloissa (eri tiheyksisissä) on vastapainon suhteellinen osuus sama, noin ainakin lähelle sinnepäin (tietty kevennykset yms. sotkee pakkaa).

Noi jouset oli Tuukalle, jos into riittää tehdä exceliin jotain, niin tossa parit alkuarvaukset. Jos laitat oikeat arvot, eli kiepin sisähalkaisijan ja langan paksuuden voin laskea tuon jousivakion sillekin.

Mika:

Tämmösellä laskennalla voisi optimoida kytkimen kiinnioton ajankohtaa. Hakea sopivia pala - jousi yhdistelmiä, joilla
vaikka kytkin toimisi samanlailla kuin se paras kytkin, mikä otti kiinni niiiin hyvin :)

kytkinkelloa voisi myös käyttää samassa sopassa säätökomponenttina, niitähän on myös hieman eri halkaisijalla.

Eli lähinnä eri kytkinkomponenttien vaikutuksen arviointia.

Vielä kun lisäisi kitkan mukaan, niin voisi tutkia luistamista. Eli millä kierrosluvulla on kytkimellä kyky siirtää kaikki moottorin antama teho. Siihen vielä moottorin vääntökäyrä mukaan, niin olisikin mallinnettu kytkimen luisto suhteessa moottorin kierroslukuun......

voe helvatta mikä ydinfyysikko ;)
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #51 : 27.08.06 - klo: 21.23 »
Palaataanpa tieteiden maailmasta käytäntöön :D

Eilen ja tänään lisää rata-aikaa.. mahtavat olosuhteet Lavangossa, sadekuurojen ansiosta rata pysyi sopivan kosteana osittain. Porukkaa pyöri paljon, pääasiassa uusia naamoja.

Sirio vei autoa hienosti mutta poltti pari tulpaa viikonlopun aikana ja kiertokangen lenkki näyttäisi tutkinnan jälkeen väljältä. Pari vkoa sitten Salossa tuli sähkövika ja auto huusi selällään joka saattaa olla syy..Vaihtoon kun ehtii. Sinänsä moka oli oma, heppoisiin liittimiin ei ole luottaminen.. Tämä sittemmin poistettu :D

..

Aamun ajojen jälkeen päivällä pulttasin RB:n kiinni, vaihdoin suodattimet ja laitoin 1.1mm/alu/13T setupin, palasin radalle - auto keuli kun laittoi lämän tiskiin 8) Autossa on välitykset kohillaan.

Vihmon Jukan kanssa pääsi sitten kokeilemaan tosissaan autoa. Tyytyväinen pitää olla sillä saatiin varsin tasaista kilvan ajoa kaatamatta pitkiä aikoja. Ajettiin tankillisia toisensa perään ja viihdytettiin yleisöä. Rocks :D

Ajamiseesa Jukka on kyllä edellä joten kun hän pääsi karkaamaan niin kiinni en tahtonut saada, CENiin olen kuitenkin todella tyytyväinen, hyppää mainiosti, röykyt eivät ole ongelma ja välitykset todella kohillaan, nopeutta riitti. Parempi kokonaisuus kuin osasin odottaa....  8)
Diffit alkaa olla sisäänajettu joten autokin alkaa toimia. Mitään sen ihmeellisenpää säätämistä tuossa autossa ei ole ollutkaan; diffit 5-5-5 ja iskarit 35wt

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #52 : 04.09.06 - klo: 20.36 »
Yeah..

Nyt kun auto alkaa olla säädöissä, diffit sisäänajettu niin kaikin puolin hyvä fiilis tuosta kärrystä. Enää ei tarvitse löytyä kuin vauhtia hivenen lisää. Kauhean monta kaatoa ei nimittäin viikonloppuna tullut joka on ehdottamasti plussaa omassa ajamisessa sitten kun rata alkoi alkukankeuksien ja hissuttelun jälkeen löytyä.

Kaiken hyvän lisäksi muutama nega:

- takadiffin ja keskidiffin ulostulot kuluvat todella paljon. Edessä kuitenkin vähemmän. Vaihtokunnossa litran parin välein

- PRO mallin iskaritolpat pitäs olla CNC:tä jo heti kättelystä, ei tuo CF kestä millään. Epäilin jo heti alkuunsa tuota mutta pitihän se itse todeta että rikki menevät, myös takaa

- Ohjauspalat. Sama juttu kuin esim. Kyoshossa, saisi olla CNC heti lähdössä. Palat ovat kyllä kiillotetut mutta CNC paloilla saa hieman kääntyvyyttäkin lisää.

En siis pidä ollenkaan huonona vaihtoehtona muille PRO krossareille.

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #53 : 05.09.06 - klo: 12.26 »
CEN Matrix Pro wins the OFNA challegne at Revelation Racway, CA. Andy Smolnick piloted the Matrix Pro and took the win from OFNA's Jay Halsey, jeffery lin and Kyosho's Cody King, Ryan Luts and Levi Jackson. Andrew was testing his new motor and is way faster than everyone else on the field.

Toki kaikki parhaat olivat tuolloin Indonesiassa tai toipumassa siitä....

CNC takatorni tuli tänään. Arvelin että tulee tietty maanantaina kun ei kisaan kerennyt. Aika lähelle osui..... otti 2 vkoa mutta toisaalta shippaus maksoi alle euron :D

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #54 : 05.09.06 - klo: 21.13 »
Laitoin CNC takatornin kiinni ja samalla käänsin takadiffin ulostulot puolelta toiselle. Diffi oli sikajäykkä uutena kun kiristi ruuvit loppuun asti, ei se edes pyörinyt, nyt "sisäänajon" jälkeen todella pehmeä.

Ei ihme että kaverit sisäänajaa ko. diffejä useamman tunnin porakoneella.

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #55 : 06.09.06 - klo: 20.53 »
CENillä on muuten mielenkiintoinen autonvaihto -ohjelma joka toimii maailmanlaajuisesti

http://www.cenracing.com/rccarswap.html

Enpä ole nähnyt muilla vastaavaa

Jenkeissä voi myös kisaamalla ja sijoittumalla klubikisoissa tienata puhdasta käteistä$$$

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #56 : 07.09.06 - klo: 07.11 »
Btw:

Onko nyt parasta mitä rahalla saa :lol:  :wink: ?
-Team lapsena liian vähän leluja-

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #57 : 07.09.06 - klo: 08.36 »
Lainaus käyttäjältä: "Mika R"
CENillä on muuten mielenkiintoinen autonvaihto -ohjelma joka toimii maailmanlaajuisesti

http://www.cenracing.com/rccarswap.html

Enpä ole nähnyt muilla vastaavaa

Jenkeissä voi myös kisaamalla ja sijoittumalla klubikisoissa tienata puhdasta käteistä$$$


Kappas vaan, pitäiskö heittää aktiivikäytöstä jäänyt reiska vaihtoon ;)

(pitäis vaan tilata useampi kun on tuo osatarjonta aika heikkoa suomessa)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #58 : 07.09.06 - klo: 10.49 »
Hehe.. sepä se on. Mutta osat tulee 1$ kahdessa viikossa lahden toiselta puolen joten jos vähän ennakoi niin ei paha. Vaikka kyllä mua harmitti kun se takatorni tuli pari päivää liian myöhään kisojen jälkeen ;-)

Plussaa Kyosho/Mugen osat sopii tarvittaessa paikoin

Mika R

  • Vieras
CEN Matrix ja Arena
« Vastaus #59 : 07.09.06 - klo: 10.50 »
Lainaus käyttäjältä: "racer"
Btw:

Onko nyt parasta mitä rahalla saa :lol:  :wink: ?


Ehkä :lol: