Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989869 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1260 : 02.10.09 - klo: 21.29 »
ÄÄÄÄÄÄHHHH!

Heppu ei vaan haluu pistää neitseellistä vehjettä menemään kuluneen suuntaan. On kai pölyt pyyhitty joka ilta?  :grin: :grin: :grin:
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1261 : 02.10.09 - klo: 21.33 »
JariV !! Voiko olla mahollista, et toinen putki vaan meni muutenkin metsään, eikä siis toiminu tuo stingeri  :wink: Kokeile siihen ekaan myös.

Mäntää tässä illalla värkänny, eli suomeksi keventäny. Pitää nyt kattoa, ottaako helmasta yhtään. Mäntä painaa nyt 22gr, jos helmaa hiplaa, voi olla 20gr saavutettavissa. En ole myöskään mitään reikiä/koloja mihinkään tehny.

Vakio 35mm mäntää painaa 34gr,  mun puntarilla.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1262 : 02.10.09 - klo: 21.40 »
Ei voinu noin käydä. Mä tein täsmälleen samoilla mitoilla ja työtavoilla tän tokan putken. Ekaan mä en koske enää MISSÄÄN tapauksessa. Se rokkaa niin älyttömän hyvin. Sain vielä hieman alavääntöä lisää kun poistin sen lämpöeristenauhan eikä sillä ollu mitään vaikutusta yläkierroksille, naukuu yhä todella korkeelle.

Mulla tulee kanssa vähän ajan päästä toi sisäinen keventäminen ja pikkuisen lisäporttausta.

Täytyy vielä kokeilla varmuuden vuoks eripitusilla X-porteilla tota viritettyä pituutta niin sit tietää ton putken kaikki ominaisuudet varmasti.
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1263 : 02.10.09 - klo: 21.54 »
Joo, sitä x-porttia meinasinkin ehottaa, mut eipä tarvinnu.

Pyörittelin sylkkyä tuossa päivällä, ja mietiskelin imu ja pakopuolen fiilausta. Jos haluaa pitää pakopuolen kanavan muodon samana, ei ole kyllä kovin paljon varaa ottaa tavaraa, että ei mene laipankiristys hankalaksi.

Olen aina ollu sillä ajatuksella liikkeellä, et pakokanava pitää putkea kohti levetä, ja imu pouli taas kaveta kaasaria kohti, niin kuin tossa 29cc näkyy olevankin. Sanoisin, et levennys varaa on yht. 2mm et saa vakio kiinnityksiin laipan kiinni.

Baja foorumilla puhutaan reilusta levennys varasta, ei ymmärrä. Jos siis pitää kanavan oikean muotosena.


Niin JariV, kuinka paksua peltiä olet putkiin käyttäny ?
« Viimeksi muokattu: 02.10.09 - klo: 22.19 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa -rcmh-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1264 : 03.10.09 - klo: 00.00 »
ÄÄÄÄÄÄHHHH!

Heppu ei vaan haluu pistää neitseellistä vehjettä menemään kuluneen suuntaan. On kai pölyt pyyhitty joka ilta?  :grin: :grin: :grin:

Joo, mä laitan sen tonne hyllyyn koristeeksi vaan, eihän tällä aidolla kiinan-ihmeellä raaski ajaa :lol:
HPI Savage Flux | HPI Savage X 4.6 | Losi 5ive-T | Rusty Monster Energy | Hong Nor SCRT10 | Hong Nor X2e | Axial Wraith | Stampede & Rustler XL-1
YouTube Kanava

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1265 : 03.10.09 - klo: 09.00 »
1.0mm. Taipuu hyvin ja tottelee vasaraa jouheasti. Ei pala hitsatessa Migillä tai Tigillä hirveen helposti läpi kunhan ilmarako on oikein asetettu riippuen hitsikoneesta.
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1266 : 03.10.09 - klo: 11.16 »
Juu, näinhän se on.

Tuli illalla(yöllä) mieleen sellanenkin hullu ajatus, et tekis x paksusen laipan tuohon pakopoulelle ja pulttais noihin olemassa oleviin kiinnitys reikiin kiinni. Tiiviste väliin. Ja siihen sitten uudet laipanreijät + kierteet tietysti

Näin sais portattua pakokanavaa vielä isommaksi, pitäen samalla kanavan muodon oikeana. Ja pituus lisääntyisi sen laipan verran.

Jos toimis, vois harkita laipan hitsaamista kiinni. Mikä voi olla homma sinäänsä.
Davella sen verran halapa tämä 29cc setti, 19D mäntä ja pytty, jos ottaa sen mitä niillä jää yli kun tekevät näistä niitä 30,5cc.

Varmaan tulen tätäkin kokeilemaan tässä talven aikana.
« Viimeksi muokattu: 03.10.09 - klo: 11.51 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1267 : 04.10.09 - klo: 19.27 »
Putki numero 2 on maalia vaille valmis. Pitää ihan samanlaista meteliä kuin putki nro 1. Tosin pieniä eroja näissä on. Mutta Buttenmeisterin dynossahan ne erot sitten selviää.

Pehmeät Hostilen sliksitkin ostin jo ja väänsin vanteille niin pääsee asvaltilla ja dynossa toivottavasti nauttimaan hyvästä pidosta. Tuleepahan ton Lauterbacher-kytkimen pito testattua kuten myös voimansiirto.

Hitto kun aprikoin tässä että pitäisikö sitä ostaa vertailumittaukseen tollanen VRC PRO takaputki... siihen olis hyvä verrata kun se on kukkulan kunkku tällä hetkellä mitä tulee isompitilavuuksisien virimottien putkiin. Meinasin tosin kyllä vertailla myös perus-VRC takaputkea. Ja olishan mulla se perus VRC sivuputkikin.... onhan tässä taas tätä.
Just joo.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1268 : 06.10.09 - klo: 08.52 »
Noni, tuli tilapäisessä mielenhäiriössä tilattua itsellekkin Baja5 SS. Onko mitään tarpeellista päivitysosaa tiedossa mitä olisi nyt kasaus vaiheessa laittaa?

Ilmeisesti tämä kytkin setti http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.4176/.f ,mut onko muuta?

... ja samalla tarvisin tietoa hyvästä ja toimivasta takapuhalteisesta tehoputkesta, saisi olla kuitenkin mahdollisimman hyvin suojassa.

Nämä nyt osuivat ensimmäisenä silmiin:
 http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.6516/.f , http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.5885/.f

.. mielellään kuitenkin joku vaimennettu malli tai sitten irroitettavalla vaimentimella.
« Viimeksi muokattu: 06.10.09 - klo: 09.01 kirjoittanut Jankka »

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1269 : 06.10.09 - klo: 09.26 »
Eli aloitat siis SS-sarjalla ja sen vakio 26cc koneella?

Noista mainitsemistasi putkista kummatkin on hyviä. GBE:n meluista mulla ei oo tietoa mutta tota on kyllä sanottu tehokkaaksi. Itselläni on VRC taka ja VRC sivu, kummatkin vaimennettuna. Meteli ei ole ollenkaan paha. Mutta nää kummatkin putket on tehty vakio26:sta varten ja alavääntöputkiksi joten jos isompaa mottia mielit tulevaisuudessa niin nää ei sit enää toimi.
Yleisesti ottaen paras tehoputki 26:seen on Dominator V2 mutta se metelöikin sitten siihen malliin että. Mutta siihen voi laittaa vaimentimen päähän toki.

Kytkimeksi laittaisin itse Turtle HD clutch systemin Lauterbacherin nelikäpäläisellä säätökytkimellä. Sellainen itsellä ja olen erittäin tyytyväinen.
Just joo.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1270 : 06.10.09 - klo: 09.35 »
Ok, kiitos tiedoista.

..ainakin nyt talven yli mennään tuolla vakiopadalla ja katselen sit keväällä asiaa uuden moottorin osalta.


Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1271 : 06.10.09 - klo: 19.25 »
Tollasta tällä kertaa, saa nähä miten kestää:
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1272 : 07.10.09 - klo: 15.33 »
Hei millä sait tuon tasapainotettua?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1273 : 07.10.09 - klo: 16.44 »
Millasia iskari ja diffi setuppeja olette käyttäneet vai oletteko menneet ihan ohjekirjan setupilla?

.. ja jos on linkkiä pistää et mistä näkis jotain rata setup sheettejä eri pinnoille, niin pistäkää ihmeessä.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1274 : 07.10.09 - klo: 17.30 »
No tänään tuli sit kevennettyä mäntä ja porttasin sen samalla ja tein lisää asteita kaikkiin kanaviin männällä. Sylinteriin ei tarttenu koskea koska se on OIKEESTI todella hyvin tehty toi ESP FullMod&Port 30,5 -pytty.


JÖSSES!! ku pistin käyntiin ni tokihan seokset oli enemmänku metikössä ja siinä sitä kun säätelin aikani ja aloin ajamaan kaasu pohjassa asvaltilla slikseillä p*skarinkiä ni lämpömaalit alko lähtee säleinä pakoputkesta huitsin nevadaan!!! Pyttylämpöjä mittailin teollisuuskosketuslämpömittarilla heti täyskarjutuksen jälkeen niin 120C oli, eli kärsii kääntää laihemmalle vielä. NYT alkaa pakolämmöt nousta sinne race-alueelle, eippäääsiiisttiiii!  :grin:

Puntittelin vauhtipyörän silleen et mul oli yks ylimääränen 23cc akseli josta leikkasin rälläkällä kytkimen puoleisen akselin irti siitä kampurapuntin juuresta, sorvasin pään ja pulttasin vauhtiksen kytkimen kartiokolopultilla kiinni. Sit mul oli yks ylimääränen lohkonpuolikas johon prässäsin kampuralaakerin ja pistin akselitumpin vauhtiksen kanssa siihen pyörimään vapaasti. kiinnitin sen ruuvipenkkiin pystysuoraan ja pyöritin vauhtista käsin katsoen pysähtyykö aina samaan paikkaan, näin tapahtu. Kunnes sain näennäisen epätasapainon pois, niin sit pistin paineilmapistoolilla ilmaa että sai rundeja, katoin mihin kohtaan pysähty ja pidin lohkosta käsin kiinni että tunsin tärinät (tää on sit VAARALLISTA!!), no se vipotti vielä hieman ja poistin vielä ainesta pois ja sit pyöri todella tasasesti ja annoin ilmalla vauhtii niin paljon että se vauhtis oikeen kilju huolella siinä. Totesin et ny o hyvä!!  :grin: Ja eikun kiinni.

Nyt voi sanoo et laite räkii ja huolella. :grin:
Just joo.

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1275 : 07.10.09 - klo: 21.50 »
Joo tolla siun konstruktiolla saatetaan olla jopa 7-9hv lukemissa?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1276 : 07.10.09 - klo: 22.02 »
Oli pakko ottaa käytännöllisyyden takia hieman takapakkia. Tyhjäkäyntiä piti tolla ultrakevyellä vauhtipyörällä pitää melko korkealla ja käynnistäminen todella kimuranttia. Joten tein toisesta vakiovauhtipyörästä vähemmän kevennetyn version perinteiseen tyyliin eli leikkasin jäähdytysripoja kapeammaksi ja tasapainotin sit. Mä luulisin, että tää ultrakevyt vempele on soveltuvampi on-road kilpuriin.

En mä nyt noista tehoista niin hirveesti osaa sanoo. Sen nyt ainakin että 9 heppaan en usko mutta 7 vois olla lähellä. Tai sit mä oon ihan metässä suuntaan tai toiseen, kieltämättä viime aikoina en oo muistanu et toi on kuitenkin 10kg painava vehje.
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1277 : 07.10.09 - klo: 23.01 »
Kieltämättä mäntä on mielenkiintosen näkönen. Eipä ole moista ennen tullu vastaan.

Ja varmaan hyvä ajatus antaa kanavien olla rauhassa. Niin kuin itekin totesin tosta omasta race portatusta 29cc pytystä, hirveesti ei omasta mielestä suurennus varaa ollu, olen kylläkin ne avartanu jo  :roll:.

Saako kysyä, miten noissa esp portatuissa on moottorin lohkoja käsitelty ? vai onko mitenkään. Siis kohdistusta huuhtelukanaviin.

Lähinnä niissä kiinnostaa, onko pyöreät muodot siellä ns. pohjan ja kylkien kohdissa.  Vai terävät ? Ääh, hankala selittää, toivottavasti saat tolkkua
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Jankka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1278 : 08.10.09 - klo: 08.35 »
Onko tämä ollut asiallinen liike? http://www.mmrlargescale.co.uk/shop/

.. no tuli tilattua Davesmotors:lta GBE Hornet V2 -putki, lähinnä sen takia kun se on suojassa paremmin kuin tuo VictoryRC:n, tehoissa voi hävitä mut lommoton kausi voi olla pidempi...  :p

« Viimeksi muokattu: 08.10.09 - klo: 09.40 kirjoittanut Jankka »

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1279 : 08.10.09 - klo: 08.51 »
Kyllä mmr on asiallinen ostopaikka mun listalla.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1280 : 08.10.09 - klo: 16.12 »
Do dii, baja ois taas nipussa porttauksien ja muiden hommien jälkeen. Lunta on jo täällä, mut eiköhän kohtuudella vielä asfalttiakin löydy, et saa kuivalla koittaa.

Niin, kohteena siis edelleen 29cc race portattu, olikohan 3,75 hp ilmotus teho. Kairasin kumpaakin imu ja pako 1mm pois. Huuhtelut olikin jo kesällä karkea säädetty, nyt sitten pieniä hienosäätöjä niihinkin.

Mäntä keveni 35gr:sta 21gm:aan

Nyt sitten pitäs uskaltaa käyntiin laittaa, aina se tahtoo jänskättää perkl. :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1281 : 08.10.09 - klo: 16.16 »
Tuli tilattua sytytysennakkoboxi. 10 erilaista sytytysennakkokäyrää, eli saa myöhästettyä sytkää kovilla kierroksilla ja aikasemmalle alhaalta = enemmän vääntöä ja tehoa. Jos hyvin käy niin on perjantaina mulla.

Eli tollanen: http://www.oddified.com/services.php

Uus oma paras nopeus tutkattuna nyt 87 km/h, samat välitykset ja samat renkaat ja sama paikka. Oli männällä väliä, tosin ei ihan niin paljon kuin luulin. Odotin jotain sellasta 5 km/h lisäystä. Mutta lisää tehoa siis tuli koska huippunopeus parani.

Laita Habaku käyntiin vaan. Niin mäkin tein. Sääli on sairautta.
« Viimeksi muokattu: 08.10.09 - klo: 16.19 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa jspl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1282 : 08.10.09 - klo: 18.37 »
mihinkä hintaan tota ecua myydään?
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1283 : 08.10.09 - klo: 19.43 »
170 puntaa plus 10 puntaa rahti.
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1284 : 08.10.09 - klo: 19.49 »
Jees, justiin tulin testi reissulta. Pirssi hörähti käyntiin helpommin kuin koskaan, melekeen niin ku elokuvissa. Pari nykäsyä ryyppy päällä ja pari ilman ja siinä se. Seosruuvitkin säätelin kotona, positiivisin odotuksin eli lisää auki  :roll:

Pintakaasu pörräyksen jälkeen sitte tietysti piti alkaa antaa hanaa. Ilokseni hoksasin heti parantuneen kaasuun vastaavuuden ja korkeammalle kiertävä moottori. Sitä myös olin hakemassa.

Nyt moottorin luonne on aika yläviritteinen, kytkinkin on säädetty niin alhaalta ottavaksi kun saa, eli n. 6000:ssa kytkin on säädettävä 4-pala elcon. Pitäs kiristää, että sais kierrokset alhaaltakin heti kohilleen.
Jo pelkästään tuon gbe:n takia se kannattas olla kireämmällä, kun sekin on yläpäävoittonen putki, toki alhaallakin voimaa on tarpeeksi.

Nyt tulee puolikaasun jälkeen selvä piikki ja auto ampuu aika haipakkaa täyteen vauhtiin. Aikasemmin ei voi edes sanoa, et mitään piikkiä oli olemassa. Mutta kyllä donitsit pyörii pintakaasullakin, eli ei nyt ihan kirros koneeksi pelkästään voi sanoa  :wink:

Niin, uskaltasko sitä nyt sitten todeta virityksen onnistuneen. Perstuntumalta kuitenkin puhtia tuli lisää selvästi.

Huomenna otan, jos ilmat kohillaan jotain viteoa tuosta. Saako valokuva kameralla tarpeeksi hyvää materiaalia ? En ole ennen mitään vilmejä ottanu, ja laitetaanko se tänne samalla tyylillä kuin kuvat ?

JariV ! Oliko kallis laite ? Tuo ois kyllä tarpeellinen laite, kertakaikkiaan. Toivottavasti saadaan tietää miten toimii ?
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa jspl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1285 : 08.10.09 - klo: 20.17 »
170 puntaa plus 10 puntaa rahti.

thanks! n.200e toimituksineen ei kuulosta pahalta!
MCD Race Runner EVO3 + HN SCRT10 + Team Academy SBV2 + Futaba 3pks. MCD Finland, PRCA

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1286 : 09.10.09 - klo: 14.34 »
Taas ilmanputsarijuttuja:

Kävin hakemassa Mopo-Sportista Pipercross MPX1000R -suodattimen. Aivan täydellinen Bajaan jossa kaasarissa on Velocity Stack.
Just joo.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1287 : 09.10.09 - klo: 20.27 »
No niin, saatiin jonkinlainen pätkä otettua ajoista http://www.youtube.com/watch?v=Zc_Se0CboZA

Välitykset on tuossa 19/55. Eilen hirvitti vinguttaa 18/56  :roll:

Taustalla on E4 tie tornio/kemi välillä, et autot ajaa varmaankin sitä 80km/h.

P.S Tarkka silmäset(se pitääkin olla) hoksaa, et meinaa kolahtaa mesen keulaan kun ilmesty yllättäen paikalle  :shocked:

« Viimeksi muokattu: 09.10.09 - klo: 23.26 kirjoittanut Habaku »
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa rampa

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1288 : 09.10.09 - klo: 21.04 »
Mahtavan kuulosta ja näköstä, noi välitykset on just asialliset! Mikäs kaasari siulla olikaan?
HPI Baja 5b SS 30,5cc rear VRC, levyjarrut.
HPI Baja 5t 29cc dominator v1, levyjarrut.

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #1289 : 09.10.09 - klo: 21.23 »
Kiitti vaan rampa. Kaasari on ihan vakio 668 walpro. Säädöistäkään vielä ihan perillä, muuta kuin että pitää olla enemmän auki kun aikasemmin.
Tossa nyt olikin sen verran rikkaalla, ettei menny särki ainakaan.
Se vaarahan näissä kötöstelyissä lisääntyy.

Kiihtyvyydestä olen kyllä positiivisesti yllättynyt, en noinkaan hyvää odottanut, kun vertaan aiempaan samoilla välläreillä tehtyyn testiin.

Vielä kun sais sen putken teon käyntiin ja tulis vielä tossa koneessa toimiva. Tarkotus ois saada vielä lisää kyytiä = kierroksia. Mut saapa nähä, parempi kun ei odota liikoja  :roll:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2