Kirjoittaja Aihe: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)  (Luettu 17055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #30 : 06.08.07 - klo: 14.51 »
No koneen lämpö olis melkein pudonnut tuostakin vielä
jos olisit koittanut 5-kennolla.

Me ei olla muuten säätimen asetuksiin edes koskettu
tai no kaasu ja jarru on säädetty mutta muuten mennään
säätimen perus asetuksilla.
Kuusaan viri kokeilussa mentiin ekaa kertaa säätimen
säätöihin kun LRP:n 4.5 sintteri roottori jarruttaa todella paljon.
Kiitti vieläkin Aakelle vinkistä.

Me koitetaan tuota Novakkia sintterillä matolla heti kunhan uudet
matot tulee Raision lukiolle.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #31 : 07.08.07 - klo: 10.21 »
Minulla oli tarkoituskin testata että miten se kone kestää ajaa säätimeen asetetulla maksimipuchilla, raskaalla liipaisimella ja 6 kennolla ilman jäähdytystä koneelle. Ja hyvin se kesti :smiley:

Kierrosaikoja ei mitattu jo senkin takia kun ajettiin rataa myötäpäivään :cool:
Sponsored by own wallet

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #32 : 10.08.07 - klo: 11.56 »
Lashi

Muistatko miten paljon pitemmällä välkällä pääsitte 5 kennolla lähelle 6 kennon läppejä?
Sponsored by own wallet

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #33 : 10.08.07 - klo: 13.18 »
Kuusankosken baanalla muistaakseni noin 5.6 oli sopiva sintratulee 8,5 Novakille.

Tiistaina tuli testattua 9,5T koneita. Niistä jäi vähän semmonen fiilis, että tehoa ei ole tarpeeksi TSP-luokkaan (5 kennolla).

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #34 : 10.08.07 - klo: 15.37 »
Muistaakseni 2 piikiä isompi oli välitys.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #35 : 19.08.07 - klo: 17.28 »
Calelle tiedoksi

Tänään oli aikaa tutkia ja mittailla autoa ja sen varusteita.

Vaaka kertoi seuraavaa:

Tamiya 415 MRE jossa on LRP sphere, Novak ss5800, 5 kennoa ja personal ponderi paino oli Mazda6 normi korilla 1430g

Mazda6 lw korilla 1415g

Ajattelin vaan heittää tietoa sinulle, että kun päätätte myös sen prostockin painorajan niin mieluiten sellainen johon kaikilla ko luokkaa ajavilla on mahdollisuus päästä.
Sponsored by own wallet

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #36 : 02.09.07 - klo: 18.46 »
Moro,

Tänään tuli ajettua taas rc-autolla lyhyen tauon jälkeen, Vantaan FTT-kisassa olen viimeksi tainut ajaa. Tällä kertaa oltiin Riihinmäen sisäradalla ottamassa tuntumaa miltä turisti tuntuu 5-kenolla, Novakin prostock koneella ja sintratulla roottorilla. Toki testissä oli myös ne uuden Sorexin renkaat.

Ajoin 4 - 5 akkullista. Kuka sitä tarkkaa määrää alkaa muistelemaan. Yleis fiilis koko paketista on varsin hyvä. Vauhti käyttämälläni välityksellä oli mielestäni oikein sopiva. Sähköt eivät lämmeenneet yli 50 asteen. Moottori oli se lämpimin osa, akut ja nopari oli noin 40 asteen tuntumassa.

Renkaat tuntui toimivan minusta varsin hyvin ja olivat todella tasaiset koko akun ajan. En myöskään havainnut merkittävää muutosta renkaiden pidossa niiden kuluessa. Liimaus keskti myös yllättävän hyvin. Kerran jouduin paikkaamaan vähän takarenkaan liimausta.

Mitään varsinaista kunnon testiä en siis tehnyt. Mutta se fiilis mikä jäi treeneistä käteen on todella positiivinen. Auton balanssiin saaminen sitten edellytti minulta T2:n noin 30g lisäpainoja akun taakse moottorin painoa kompensoimaan. Myös vastarin siirsin servon päältä akkujen puolelle akkupaketin etupuolella. Tuolla konstruktiolla auton sai melko hyvään balansiin. Vaakaa ei juuri nyt ole mutta eilen illalla kun punnitsin osia ja koko settiä ilman painoja jne. niin se asettui sinne 1440 - 1450 g luokse. Noilla lisäpainoilla sitten tuleekin painoa se 30g lisää.

Laitetaan kokemuksia lisää kun ajometrejä kertyy lisää. Nyt on kuitenkin sellainen fiilis, että odotan hurjasti, että pääsee ajamaan tuolla konstruktiolla lisää.

--
Timo

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #37 : 10.09.07 - klo: 12.33 »
Omia tunnelmia ensi mattotesteistä.

Itse testasin Rajatorpalla viimeviikonlopulla uutta autoa, Sorex renkaita ja 5 kennoa hiilettömillä 10 akullista. Ensi vaikutelma oli että etenkään suoralla kulkua ei ollut riittävästi.

Mutta kun ajoin enemmän ja muutin välitystä pitempään päin niin alkoi sitä vauhtiakin löytyä. Autohan on nyt kevyempi 5:llä kennolla (punnitsin omani 1400g tasan) ja se tuntui ainaskin mutka osuuksilla missä auto oli parempi/nopeampi ajaa. Uudet Sorex renkaatkin toimi loistavasti ja oli edelleen kuin uudet ajosession jälkeen. Käsiajanotolla best lap oli 8.9s mikä ei muistaakseni hirveesti jäänyt viime kevään parhaasta.

Kone oli suorastaan haalea suoraan ajosta mitä ihmeteltiin porukalla. Tuo sintrattu ei lämpeä näköjään kovin herkästi vaikka kuinka runnoo menemään, joten sillä saralla näyttää ainaskin hyvältä, eikä se tykkää huonoa vaikka ajaisi pitemmälläkin välkällä.

Tästä on hyvä jatkaa...
Sponsored by own wallet

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #38 : 26.10.07 - klo: 14.35 »
Moi

Nyt sitten on kapinat ajettu tulevalla prostock moottoripaketilla ja mielestäni homma toimi hienosti. Porukat ajoi eri välityksellä 6.7- 7.1 eikä lämpöongelmia tainnut olla kellään.

Oliko Björn ja Mikke ainoat jotka ajoi SpeedPassion 9.5 koneilla? Voisivat kertoa kokemuksiaan millaiset ne oli ajaa vs Novak 8.5?

Tuo sintratun roottorin salliminen oli hieno juttu ja autokin tuntui hyvältä ajaa kevyempänä 5-llä kennolla ja Sorexit ovat kestäneet mulla 40 akullista treeniä eikä niitten ajo-ominaisuudet ole heikentyneet merkittävästi elinkaaren loppupuolellakaan.

Itse ajoin koko viikonlopun kisat jo treeneissä käytetyillä renkailla. Ainut mikä piti muistaa tehdä oli korjausliimaukset joka toiseen hiittiin. Sen jos unohti niin näki sen myös ajossa :tongue:

Kaikenkaikkiaan nautin leppoisasta viikonlopusta jossa oli rento meininki varikolla ja tiukkaa taistelua radalla :mrgreen:

Oliko muilla mitään ongelmia yms?
Sponsored by own wallet

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #39 : 05.05.08 - klo: 19.17 »
Tuossa kauden aikana on ollut pikku pärinää meidän "Team salaisuudesta"
eli välituksestä.

No miksi ei ole kaikkea kaikille kerrottu on se että tein viime syksynä ja talvella
aika paljon hommia että selvitin tuon Poro koneen ominaisuuksia.
Ajetiin radalla tiedonkeruu paikalla ja jarruttelin kotona tuota konetta
jonka jälkeen data Excelille ja meni aika monta yötä aamu 4 kunnes huomasi
että muuten piti mennä nukkumaankin....
Jonka jälkeen Raision Radallle testaamaan ja taidetiin pari konettakin
polttaa testien aikana ja jokunen roottori.

Joten asiaan eli Joni ajoi talven kisat 4,8-5,4 välityksillä.
Stanun konetta ajetiin 3,3 välityksellä matolla eikä lämmöt menneet 55 yli.

Tässä kannattaa muistaa sitten että koneen vääntö aluetta voi
"säätää" enakkoa muuttamalla ja sen että säädin millä me ajetiin eli
LRP 2007 Edition antaa ennakkoa kierrosten lisääntyessä.

Joten tältä pohjalta kokeilemaan miten kone kulkee mutta kannattaa
pitää mielessä että me poltettiin talven aikana melkein 10 (kymmenen)
roottoria.

Huom. Tähän vielä lisäyksenä että yli kuummennut roottori ei palaudu
alkuperäiseen kuntoon vaikka jotkut mittaukset niin näyttivätkin.
Roottorissa on ominaisuus että lämmetessään sen magneettisuus pienenee
ja kerran "poltetulla" roottorilla tuo ominaisuus on jyrkempi.
Joten jos joku lähtee tälle linjalle välitysten suhteen saa varautua
siihen että joka kisassa menee vähintään yksi roottori.

No mitä tällä saavutetiin...
Kauheita 0.1-0.2 sekan parannuksia Best Läpeissä. Joten oliko tuo
kaikki vaivan väärtti. En tiedä kertokoon viisaammat mutta oli
ainakin mielenkiintoista.

Ainoa mistä olin oikeastaan aika hämmästynyt testien aikana oli se
että tuo LRP 2007 Edition säädin näytti kestävän kaikki nuo kokeilut joista
osa oli tehdessäkin jo hieman "vähä järkisiä".
Vaikka tuota säädintä jo kokeiltiin X11 4,5T koneella 6.0 välityksillä
ja Säätimen punch astuksella 7 ja se lämpeni hieman mutta puhaltimen
kanssa sitä pystyi ulkoradalla ajamaan ongelmitta aina akun kerrallan.


Tästä päästäänkin sopivasti ehdotukseen ensi vuoden poro ajeluihin.
Copteri:han oli jossain vaiheessa Saksassa kisoissa ja siellä ajetiin
harjattomilla koneilla ja kiinteällä välityksellä. Tämän tavan toivoisi
tulevan myös Suomeen ensi kaudella Poroon.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #40 : 06.05.08 - klo: 10.13 »
Kylläpä on melko edullisen kuuloista säätämistä harrastajaluokassa.

Laurilan Miika veti prostock-vakiokoneella about tuplaten lyhemmällä välityksellä koko talven, huonoin sijoitus 2. alkuerissä. Nolla rikottua konetta, samalla myllyllä ajanut koko talven. Valtasen Jannen saldona 2. ja 3. sijat nollatreenillä, sama kone autossa kiinni avaamatta syksystä asti, sama välitys kuin Miikalla eli 7-8. En sit tiiä missä se mieletön "viilaaminen" näky ketkä moisilla virityksillä ajo, tai oisko pojat dominoinu kisoja suuremmassa määrin ja isommalla erolla noilla kikoilla, tuskin. :azn:

Ei muuta ku handout koneet vaan ens kauden kisoihin niin ei jengi pääse spedeemään noiden koneiden kans ihan miten sattuu.

1.   #55  Tom Kalves           TamUA       [ 100  100  82   72  ] 282
2.   #60  Miika Laurila        OUA         [ 90   66   100  90  ] 280
3.   #64  Tomi Myöhänen        UAU         [ 82   76   57   100 ] 258
4.   #1   Henry Salmén         LahUA       [ 76   82   69   76  ] 234
5.   #8   Joni Hiltunen        TUA         [ 72   90   60   66  ] 228
6.   #54  Mika Mänty           OUA         [ 66   72   76   52  ] 214
7.   #5   Janne Valtanen       OUA         [ 34    0   90   82  ] 206
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #41 : 06.05.08 - klo: 10.27 »
Itse olen ajanut 6-7 välityksellä koko kauden tähän saakka. Tietysti ulkona ehkä mennään hieman pidempään välitykseen. Kyllä ne roottorit kuluvat ihan normaalissakin ajossa, eli ei se magneettisuus palaudu kaikissa tapauksissa vaikka ajaisi lyhyelläkin välityksellä. Roottorin magnetismin merkitys kyllä tietysti korostuu mitä pidemmällä välityksellä ajetaan.

Mitä tulee noihin Saksan kisoihin, niin LRP kisoissa tosiaan ajettiin LRP "Stock Spec" 9.5R koneella joka mielestäni oli varsin hyvä. Konetta ei saanut millään tapaa muokata ja välitys oli rajattu, että tietyn minimin alapuolelle ei saanut mennä (rajat oli 5.8 ja 6.6, mutta en muista kumpi oli hiilikoneelle ja kumpi hiilettömälle). Käytännössä kaikki ajoi sillä minimillä, kuten myöskin itse. Ainut huono puoli oli se, että koneen ennakkoa silti pystyi säätämään, eli sitä ei ollut lukittu. Tämä ilmeisestikin sen takia, että koneen valmistus tulisi kalliimmaksi jos ennakko olisi lukittu. Koneet kun ovat yksilöitä ja jos kaikista koneista oikeasti haluttaisiin samanlaisia lukitulla ennakolla, niin jokainen kone tulisi mitata ja tuon lukitun ennakon paikka hakea erikseen yksilökohtaisesti.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #42 : 06.05.08 - klo: 11.55 »
Niin tää kirjoitus tehtiin kun kukaan ei tuntunut tietävän noista harjattomista koneista mitään tai ei ainaakaan julkisesti kertonut mitään ja kuten sanottu noita saa kukin ymmärtää miten tahtoo ja tehdä ihan omat johtopäätöksensä.

Mutta mulla oli ainakin kivaa ja mielenkintoista tutkia näitä koneita.

Lisäksi uskon että sällilläkin oli hauskaa kun säädetiin konetta hänen ajotyylille sopivaksi joten ehkä tästäkin puuhasta on joskus tulevaisuudessa hyötyä.

No ens vuoden poro koneet vois olla kiinteä ennakkoisia esim 10.5T Novakkeja joissa on värikoodilla merkattu pääty joka on kiinteä. Noista uusista LRP:n 10.5T koneista en tiedä onko näissä tätä mahdollisuutta mutta lajiryhmä varmaan tutkii asiaa.

Edit:
Niin unohtui mainita että juuri "Harrastaja luokka" oli mitä parhain luokka tälläiseen säätämiseen kun ei ollut sen kummenpaa väliä mikä oli tulos. Siis tuskin se yhtään ainoatta sponsoria tai yleensäkään ketään kauheesti sytytä jos on ajanut jonkun harrastaja luokan kärkeen. Pääasiahan harrasteluokassahan on uuden opettelu ja hauskan pito. Me ainakin otetiin se opin kannalta ja sitä tietoa tuli.
« Viimeksi muokattu: 06.05.08 - klo: 15.29 kirjoittanut LasHi »
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

stimpson

  • Vieras
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #43 : 06.05.08 - klo: 12.10 »
Käytännössä kaikki ajoi sillä minimillä, kuten myöskin itse. Ainut huono puoli oli se, että koneen ennakkoa silti pystyi säätämään, eli sitä ei ollut lukittu. Tämä ilmeisestikin sen takia, että koneen valmistus tulisi kalliimmaksi jos ennakko olisi lukittu. Koneet kun ovat yksilöitä ja jos kaikista koneista oikeasti haluttaisiin samanlaisia lukitulla ennakolla, niin jokainen kone tulisi mitata ja tuon lukitun ennakon paikka hakea erikseen yksilökohtaisesti.

Eikös hiilikoneissa tosiaan tuon ennakon kanssa ole ollut ihan sama ongelma? Ja silti maailmalla on ajettu ja ajetaan vieläkin kiinteän ennakon handout koneilla. Hiilettömissähän tuota ennakkoa pystyy toki ruuvaamaan myös säätimestä...

Mutta enpä näe tätä nykyistäkään tilannetta kovin ongelmalliseksi. Ilman poltettuja roottoreitakin on ajettu kärkipaikoista kilpaa ihan tosissaan! Ja meille peräpäässä ajaville se koneen säätäminen / toiminta ei ole se suurin ongelma.  :wink:

Saapa nähdä mitä kesäkausi tuo tullessaan. Hyvinkäällä se koneen vauhti ja lämmönsieto mittaillaan!  :afro:

Poissa Kolera

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #44 : 06.05.08 - klo: 16.39 »

Joten asiaan eli Joni ajoi talven kisat 4,8-5,4 välityksillä.
Stanun konetta ajetiin 3,3 välityksellä matolla eikä lämmöt menneet 55 yli.
 

Jos saa tiedustella tuosta stanukonetestistä sen verran että kumpi kone on ollu kysessä ja millaisella profiililla sillä on ajattu?
 
Kuulostaa tuo välitys niin luonnottamalta sisälle. Mitä oon Novain stanukoneella ajavien kanssa keskustellut, nii he ovat ajaneet sisällä 4-4.5 välityksillä. Itse ajoin Speed Passionin stanukoneella talvikaudella 5.5-6.3 välityksillä. Elikkä ainakin nuo välitykset ovat todella kaukana teidän käyttämästä välityksestä.

Jukka

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #45 : 06.05.08 - klo: 20.25 »
Viime Lauantaina Tattarisuolla kun ajeltiin niin juttelin parin stanu-isukin kanssa ja tuli puhetta millä välityksellä pojat tuolloin ajoi vastaus oli että 3.5-3.3 välkät autoissa.

Mitenhän sitten Hyvinkäällä..?
Sponsored by own wallet

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #46 : 06.05.08 - klo: 20.57 »
Ajoin itse ekat treenit TSP-koneella Tattarisuolla sillä jo talven kisoista tutulla noin 6.4 välityksellä. Mielestäni välitys oli jo aika lähellä oikeaa ja olin positiivisesti yllättynyt vauhdista. Katsotaan nyt vielä tarkemmin ihan lapcounterin kera...
---

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #47 : 06.05.08 - klo: 21.38 »
Lainaus käyttäjältä: LasHi
Niin tää kirjoitus tehtiin kun kukaan ei tuntunut tietävän noista harjattomista koneista mitään tai ei ainaakaan julkisesti kertonut mitään ja kuten sanottu noita saa kukin ymmärtää miten tahtoo ja tehdä ihan omat johtopäätöksensä.

Sen verran pitää kyllä vielä sanoa, että kyllä tietoa koneista, välityksistä, ennakoista jne on liikkunut varikolla sekä muissa yhteyksissä mielestäni ihan hyvin. Ainakaan itse en ole törmännyt mihinkään "kielimuuriin" taikka vastaavaan. Itse olen pyrkinyt jakamaan tietoutta kaikille muille kuskeille mikäli jotain on kysytty, taikka asia on jotenkin muuten tullut keskusteluissa ilmi. Olen myöskin oma-aloitteisesti pyrkinyt auttamaan varikolla läheisyydessäni olevia kuljettajia mikäli siihen on ollut mielestäni tarvetta niin kisoissa kuin treeneissä. Uskoisin että tämän voi aika moni porokuski myöskin vahvistaa.

Jos nyt mietitään tuota yllä olevaa kirjoitusta ja sitten verrataan sitä tässä alapuolella olevaan, niin eikö tässä nyt ole jokin selkeä ristiriita näiden välillä?

Lainaus käyttäjältä: LasHi
Tuossa kauden aikana on ollut pikku pärinää meidän "Team salaisuudesta"
eli välituksestä.

No miksi ei ole kaikkea kaikille kerrottu on se että tein viime syksynä ja talvella
aika paljon hommia että selvitin tuon Poro koneen ominaisuuksia.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #48 : 06.05.08 - klo: 21.40 »
 :grin:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Kolera

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #49 : 07.05.08 - klo: 12.22 »
Viime Lauantaina Tattarisuolla kun ajeltiin niin juttelin parin stanu-isukin kanssa ja tuli puhetta millä välityksellä pojat tuolloin ajoi vastaus oli että 3.5-3.3 välkät autoissa.

Mitenhän sitten Hyvinkäällä..?

Joo, voi todellaki olla että Novakissa loppuu välitykset kesken Hyvinkäällä...

Tuo Hiltusen 3.3 välitys SISÄLLÄ ihmetyttää edelleen..

-J