Kirjoittaja Aihe: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)  (Luettu 17056 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« : 10.11.06 - klo: 07.51 »
tätä aihetta varmastikin moni TSP- ja TSM-kisaaja joutuu pohdiskelemaan hankkiessaan kisakalustoa tulevalle kaudelle. viime kaudenhan piti olla ns. läpimurtokausi hiilettömille koneille TSM-luokassa. talvikaudella moni vaihtoi kalustonsa (säätimet, koneet) hiilettömiin, mutta kauden mittaan lähes yhtä usea siirtyi takaisin hiilikalustoon erinäisistä syistä.

nyt kun hiilettömät on sallittu myös TSP-luokassa, niin tuli mieleen asioita, joista ei ole puhuttu ainakaan kovin kovaan ääneen, ehkä siksi, koska tietoa asioista ei paljoakaan ole:

*säätimet tuntuvat olevan keskeisessä osassa hiilettömillä ajettaessa; EM:ssäkin taisi olla aika paljon eroja yksilöiden välillä myös huippukuskien säätimissä (näin olen antanut itseni ymmärtää); onko nyt jatkossa oltava monta säädintä, joista sitten valitsee sen parhaan kisasäätimen vai onko tuo huhu vain pelkää huhua?

*koneiden erot; hiilikoneissahan on eroja käämitysten ja magneettien jne. takia, mutta onko hiilettömissäkin sama juttu? käämitykset löytyvät sieltäkin ja samoin pyöriviä massoja jne. eli pitääkö koneita olla muutamia, joista sitten valitaan se paras kisakone?

vai tuleeko se autuus nyt siitä, kun vaihdetaan hiilettömiin...

tässäpä muutamia ajatuksia keskustelun pohjaksi.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #1 : 10.11.06 - klo: 11.21 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
*säätimet tuntuvat olevan keskeisessä osassa hiilettömillä ajettaessa; EM:ssäkin taisi olla aika paljon eroja yksilöiden välillä myös huippukuskien säätimissä (näin olen antanut itseni ymmärtää); onko nyt jatkossa oltava monta säädintä, joista sitten valitsee sen parhaan kisasäätimen vai onko tuo huhu vain pelkää huhua?

.


EM kisoissa oli hieman kurja keli.....

Ainakaan LRP säätimien kesken ei ollut mitään eroja, eikä ongelmia.
Nyt tuo säädin tulee myyntiinkin.

Hiilettömät tosiaan löivät itsensä läpi viime kaudella.
Nyt kun vielä sintratut roottorit sallitaan, niin on ihme jos joku vielä ajaa hiili koneella TSM luokassa.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Re: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #2 : 10.11.06 - klo: 12.10 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Ainakaan LRP säätimien kesken ei ollut mitään eroja, eikä ongelmia.
Nyt tuo säädin tulee myyntiinkin.
.


Mitäpä muutakaan voi sponsoroidulta henkilöltä kuulla.

Itsellä on vasta toinen Sphere menossa ja vaikka ongelmia on ollut, en ole palaamassa hiilellisiin enää. Sen verran kelpo laite tuo LRP on ollut. Myöskään eroja yksilöiden suorituskyvyn suhteen en huomannut.

Moottoreissa on varmasti eroja; käämin laatu ja roottorin balanssi. Näitä varmaan ruvetaan hienosäätämään, kunhan vehkeet saadaan ajettua läpi 90% harrastajista. Tiimikuskeillahan ei tietenkään ole muuta, kuin huolella tehdyt vehkeet alla..
---

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Re: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #3 : 10.11.06 - klo: 18.54 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
...Tiimikuskeillahan ei tietenkään ole muuta, kuin huolella tehdyt vehkeet alla..


Aika rohkea olettamus  :mrgreen:
-Pekka

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
kuulumisia
« Vastaus #4 : 15.01.07 - klo: 17.50 »
nyt kun ensimmäiset tosikoitokset lähestyvät, niin millaisia kokemuksia porukalla on noista hiilettömistä vehkeistä TSP-/TSM-luokassa? onko koneet ja säätimet kestäneet ja kulkeneet vai onko niissä ollut ongelmia? entäpä kaasun "tunto", onko se riittävän hyvä perinteisiin laitteisiin verrattuna?

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Re: kuulumisia
« Vastaus #5 : 17.01.07 - klo: 16.07 »
Lainaus käyttäjältä: "m.e."
nyt kun ensimmäiset tosikoitokset lähestyvät, niin millaisia kokemuksia porukalla on noista hiilettömistä vehkeistä TSP-/TSM-luokassa? onko koneet ja säätimet kestäneet ja kulkeneet vai onko niissä ollut ongelmia? entäpä kaasun "tunto", onko se riittävän hyvä perinteisiin laitteisiin verrattuna?


Muilla ei tietoa?

Sen verran olen hiilettömällä Novak 8.5:lla ajanut (Ruotsin kisan ja hieman treeniä) että voin sanoa säätimen kestävän, mutta toinen kone on mulla ajossa. Ekasta hajosi updated roottori ja konekin meni siinä samalla jotenkin epäkuntoon. Onneksi tuotetakuu toimi.

Välitystä olen vielä hakenut eri radoille ja alkanut löytää sellaisen jolla kone ei kuumene liikaa ja kulkuakin on ollut sopivasti.

Ainaskin LRP:n Sphere comp 2007 säätimessä kaasun tunto on ollut hyvin lähellä samaa kuin KO VFS säätimessä jota olen aiemmin ajanut.

TSP Koneiden kestosta saadaan varmasti tietoa, kunhan eka SM kisa on ajettu ja pöly on laskeutunut.
Sponsored by own wallet

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #6 : 22.01.07 - klo: 15.10 »
No nyt on FTT 1 2007 ajettu ja voin ainakin prostock luokan puolelta kommeintoida.

Novakin moottorin kanssa tuntuu olevan todella paljon luotettavuusongelmia. Niitä meni sunnuntain aikana rikki aivan luvattoman paljon. Rikki meni niin uusia kuin aiemmin hyvin toimineita moottoreita. Vakio roottorilla ja päivitysroottorilla olevia. Sunnuntain jälkeen mietin vakavissani siirtymistä DC:n moottorilla ajamiseen. Vähän vaan arveluttaa niiden saaminen nyt ja tulevaisuudessa.

Osa vaihtoi säätimiäkin kesken kisan, itse en kuitenkaan jaksa uskoa, että säädin aiheuttaisi ongelmia. Kaikki prostock luokan moottoriongelmat sysäisin Novakin niskaan.

--
TimoK

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #7 : 27.01.07 - klo: 20.42 »
Kuten Timo tuossa kertoikin, niin ongelmia tuon SS5800 koneen kanssa on ollut. Siihen liittyen olen hieman tarkemmin kirjoitellut aiheesta tänne: http://www.rc10.fi/viewtopic.php?t=20046

Poissa m.e.

  • Veteraani
    • Profiili
    • https://fi-fi.facebook.com/WinterJumps/
2008 TSP
« Vastaus #8 : 19.06.07 - klo: 13.10 »
Wanha kausi on vielä käynnissä, mutta mites ensi vuonna TSP-luokka? Millaisilla vehkeillä siellä silloin ajellaan? Montaako kennoa käytetään ja millaisillä moottoreilla? Ajatuksia siitä...

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #9 : 19.06.07 - klo: 16.38 »
5 kennoa ja 8,5t sintrattuna voisi olla asiaa. Samalla stanuun 5 kennoa ja moottoreiksi 13,5t sintratut 27t koneiden rinnalle. "EN AJA ENÄÄ KOSKAAN 6 KENNOLLA", toivottavasti eivät muutkaan :mrgreen:

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #10 : 19.06.07 - klo: 16.53 »
Stanuun voisi olla hyvä vaihtoehto koneeksi LRP Eraser Sport Modified 13.5t ja 5 kennoa ?
Siirtymävuodeksi voisi sallia myös hiilikoneet.

stimpson

  • Vieras
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #11 : 20.06.07 - klo: 07.08 »
Tuo novakki on ollut sen verran susi käytössä, että ensi kaudeksi pitäisi keksiä joku OIKEASTI huoleton moottori. 8.5-10.5t sintrattu moottori voisi tulla kyseeseen, riippuen siitä, ajetaanko 5- vai 6-kennoisilla akuilla.

5-kennolla voisi toimia jopa tuo sintrattu novakki, mutta sitä pitäisi testailla. TimoK on tainnut ajaa aika paljonkin treeniä sillä sintratulla, niin hän varmaan voisi kertoa enemmän siitä? Ja jos aikaa riittää, niin varmaan testailla sen toimivuutta 5-kennolla?

Mielestä olisi tärkeää, että vauhtia ei TSP luokkaan tule yhtään lisää, mieluummin vähän vähemmän! Jos luokasta tehdään vielä nopeampi, niin yli 18v aloittelijoiden pitäisi päästä ajamaan stanua. On nimittäin todella hankalaa päästä harrastukseen sisään, kun ainoat luokat joihin pääsee ajamaan ovat aivan liian nopeita aloittelijoille. Eikö TSP-luokan pitänyt olla HALPA HARRASTAJALUOKKA, jota kautta allekirjoittaneen kaltaiset 30vee aloittelijatkin pääsevät kisoihin mukaan?

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #12 : 19.07.07 - klo: 15.30 »
Pienen hiljaiselon jälkeen olen ajatellut hommata ja ruveta testaamaan tuota Novakin 8.5:sta sintratulla roottorilla ja 5-kennolla kunhan mattokausi taas alkaa.

En ole nyt kuullut asiasta mitään uutta, mutta mietin vaan että oisko tuossa ideaa Kallen ja Ollin puolelle miten prostockissa kapinat tullaan ajamaan?


Ensikautta silmällä pitäen... prostockiin Novak 8.5 sintratulla, 5-kennoa ja paino esim. 1400g?

Tuo painoajatus tuli vaan siitä kun olen nyt katsellut- ja jutellut viri puolen kavereitten kanssa jotka on joutuneet tekemään suuriakin muutoksia autoihin että saavat sen painon edes lähellekkään 1350g ja vaikeeta näyttää olevan ilman dremeliä ja muita työstölaitteita


Tässä ajatuksia näin nopeasti työajalla mietittynä.

Muita ajatuksia?
Sponsored by own wallet

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #13 : 19.07.07 - klo: 16.23 »
Päätöksiä koneesta ei ole vielä tehty. Se mikä on varmaa on se, että ajetaan 5 kennolla ja harjattomassa koneessa on sintrattu roottori. Itse olen myös ajatellut, että tuo painoraja voisi olla stanussa esim. tuo 1400 g tai 1425 g, jotta ei jouduttaisi keventämään hirveästi kestävyyden kustannuksella.

Myös vakioluokkaan on tulossa harjaton vaihtoehto.

Poissa JUkka-san

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #14 : 19.07.07 - klo: 19.22 »
Painoraja ehdottomasti semmoiseksi että EI tarvitse lähteä autoa keventelemään, ennemmin pienillä lisäpainoilla autot sopivan painoisiksi.

Koneeksi olisi tosiaan kiva saada kestävä hiiletön. Olisiko juuri tuo Novakin Velocity 8,5 sintratulla roottorilla  semmoinen? SS5800 kannattaa mun mielestä ainakin unohtaa...

Moottoriin kiinteästi asetettava jäähdytyssiili/tuuletin pitäisi mun mielestä sallia, sehän ei suurenna koneen ulkomittoja oikeasti, mutta ehkä säästää konetta ylimääräiseltä kuumenemiselta ja loppujen lopuksi alentaa kustannuksia.

Stimpyn kanssa samaa mieltä...ei ainakaan lisää vauhtia Pro-Stock autoihin!

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #15 : 19.07.07 - klo: 20.15 »
Tuo koneen jos tosiaan sais semmoisen jolla ois toivoo kestää niin heittäisin minäkin hiilelliset kaappiin. Voin vaikka ilmoittautua vapaaehtoiseksi testaamaan jotain konetta jos siitä olisi apua.

Tuohon paino hommaan vielä, että kun viime la Kuusaalla sadetta pidellessä juttelin Ivan Laptevin kanssa sen uudesta MI3:sta niin siinä oli itse porattu etu- ja taka bulkit reikiä täyteen kuin emmentaalit jotta autoa oli saatu keveämmäksi... miten lie keston laita kun kunnon tälli tulee :huh: Samoin Teemurrin ja Bastin autot oli ihan huolella kevennetty. Mielestäni aika floppi tuo 1350g painoraja 5 kennolla virissä. Se 1400g on mielestäni realistisempi saavuttaa.

Vauhti on tällähetkellä mielestäni sopiva prostockiin
Sponsored by own wallet

stimpson

  • Vieras
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #16 : 20.07.07 - klo: 07.45 »
Koneeksi olisi tosiaan kiva saada kestävä hiiletön. Olisiko juuri tuo Novakin Velocity 8,5 sintratulla roottorilla  semmoinen? SS5800 kannattaa mun mielestä ainakin unohtaa...

Novakilta ei taida Velocity sarjaa saada kuin 7.5r asti langoitettuna. Tuo 8.5r on sitten SS8.5 Pro, joka kait on lähes sama kuin tuo nykyinen SS5800 kone sintratulla roottorilla. GM:ltä olisi tarjolla EVO3 9.5T moottori, joka saattaisi olla enemmän kilvanajoon tarkoitettu, kuin nuo useampilankaiset novakit. Noita 8.5r koneita on vähänlaisesti kellään tarjolla. Novakin SS8.5 Pro on lähes ainoa? 9.5r ja 7.5r koneita sitten taas löytyy. 7.5r kuulostaa kyllä liian tehokkaalta / vauhdikkaalta koneelta.

Pitäisi varmaan jostain koittaa hankkia noita koneita testiin, että näkisi niiden vauhdin ihan käytännössä.

Lisäksi herää kysymys, vieläkö ensi kaudella saa hiilikoneilla ajaa? Jos halutaan tasaväkiset hiilettömät ja hiilikoneet, niin 8.5r sintrattuna taitaa olla liian tehokas verrattuna 17t hiilikoneisiin. Tätäkin kyllä pitäisi päästä testaamaan ihan käytännössä radalla, että miten nuo suhtautuvat toisiinsa. Timo K taisi mielestäni sanoa, että sintratun Novakin vauhti oli suunnilleen sama kuin 17t koneen, mutta ampui mutkista pihalle paljon paremmin. (Välittämällä lisää vauhtikin olisi ehkä kasvanut?)

Omasta mielestäni painoraja pitäisi olla jossain 1400-1425g tietämillä, niin ei tarttisi alkaa kikkailla auton keventämisen kanssa. Tarkoitushan on kait ajaa TSP:tä harrastajaluokkana, eikä huippujen SM-kisana.

EDIT: juttu painorajasta
« Viimeksi muokattu: 20.07.07 - klo: 11.26 kirjoittanut stimpson »

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #17 : 23.07.07 - klo: 12.50 »
Koneitten vertailusta kun on ollut juttua niin viikonlopulla
kokeiltiin eri vaihto ehtoja Raision radalla seuraavin tuloksin:

ss5800 viri roottorilla ja 6 kennolla
Best Lap: 25,47   Tulos: 12L 5,12

ss5800 sintteri roottorilla ja 5 kennolla
Best Lap: 25,59 Tulos: 12L 5,14

LRP X11 4,5 ja 4 kennolla
Best Lap: 26,98 Tulos: 12L 5,26

LRP X11 4,5 ja 6 kennolla
Best Lap: 24,45 Tulos: 12L 5,01

Joten ei tuo 5 ja 6 kennosen ero ole käytännössä mitään.
Taitaa olla jos kun alettais enemmän säätämään
autoa kevyemmän mukaan niin voi olle että tulokset
menee aivan samoihin.
Testit ajettu saman merkkisillä ja tyyppisillä akuilla.
Lisäksi kokeiluun vaikutti se että ei toistaiseksi ollut kuin
1kpl 4 ja 5 kennoisia akkuja. Ennen kokeen alkua ajetiin
muutama akku normaali Prostokkia ja rikottiin uudet renkaat.

Kuski ainakin piti tuosta 5 kennosesta vaihtoehdosta eniten.
Auto tulee hivenen kövyemmäksi ja mukavammaksi ajaa.

Ainoa asia milä mulle tulee miinuksena mieleen
5 kennoseen siirtymisestä on se että tuleeko
näin TSP luokasta akku luokka. Jossa hyvien akkujen
tärkeys korostuu. Tällä hetkellä TSP luokassa ei ole niin
koska mekin ollaan koko vuosi ajettu viime vuotisilla
GP 3700 akuilla.

Mitä tulee tuohon Novakin ongelmiin niin taitaa olla
jo kaikille selvää että sen koneen ongelma on
se neodyymi roottori tai sen megneetin heikkeneminen
kun se kuumenee ja se että ankkuri lähtee akselista irti.

Joten helpoin vaihto ehto ens vuotta varten on että
Novakkeihin vaan vaihdetaan sintteri roottorit ja
ajetaan 5 kennolle.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #18 : 23.07.07 - klo: 13.59 »
Ainoa asia milä mulle tulee miinuksena mieleen
5 kennoseen siirtymisestä on se että tuleeko
näin TSP luokasta akku luokka.

Ei tule. Ei ne koneet ota niin paljon A, että se vaikuttaisi käyttöikään.
---

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #19 : 23.07.07 - klo: 14.10 »
Varmaankii LasHi tarkoitti, että 5 kennolla ajettaessa kennojen jännite vaikuttaa enemmän. Eli niillä kulkee parhaiten jotka saa parhaat akut.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #20 : 23.07.07 - klo: 16.13 »
Varmaankii LasHi tarkoitti, että 5 kennolla ajettaessa kennojen jännite vaikuttaa enemmän. Eli niillä kulkee parhaiten jotka saa parhaat akut.

Kyllä minulla vielä senverran järki pelaa, että tiedän mitä tarkoitettiin. Ainakin luulen näin. :cheesy: Ei tälläkään kaudella voitosta ajeta 1-2 vuotta vanhoilla GP3700:lla. Lisäksi nykyakuissa on niin pienet erot, että jos joku huomaa niissä radalla eroa toisiinsa, niin minulle voi ilmoittautua.
---

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #21 : 23.07.07 - klo: 18.36 »
Niin tuota kenno jännitettä juuri tarkoitin...
Tämän heitin mukaan vain siksi että tälläistä pulinaa olen
kuullut stanu ja viri kuskien keskuudesta.
Eli tarinaa tyyliin että kyllä mekin ajettais kovaa kunhan vaan
olisis kunnon akut.

Mitä tulee tuohon GP3700 akusta niin sälli on nyt sijalla 8
TSP:n sarjassa ja bestlapit on välillä ollut suht kohtuullisia
jos verrataan Henkaan, Jyriin ja Janneen. Joten olisin sitä
mieltä että ei ProStokkissa pärjäminen ole tällä hetkellä akuista kiinni
ja toivottavasti luokka pysyykin sellaisena.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

stimpson

  • Vieras
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #22 : 23.07.07 - klo: 21.36 »
Joten helpoin vaihto ehto ens vuotta varten on että
Novakkeihin vaan vaihdetaan sintteri roottorit ja
ajetaan 5 kennolle.

Eiköhän pitäisi olla sellainen kone, jonka saa valmiina suoraan kaupan hyllyltä, eikä tarvitse ostaa erikseen viripäätyjä ja sintteriroottoria? Sikäli kun SS8.5 Pro (wink wink) on sama kuin SS5800 sintterillä, niin sallittakoon tuo jälkimmäinenkin.
« Viimeksi muokattu: 23.07.07 - klo: 21.55 kirjoittanut stimpson »

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #23 : 23.07.07 - klo: 22.03 »
Kyllä nuo koneet on samoja. Meillä on nimittäin myös tuollainen
8,5R pro kone. Siihen kun laittaa tuon neodyymi roottorin niin
radalla ei huomaa eroa ss5800 koneeseen. Eroa ei löydä kuski ajamalla
eikä  Orionin Lap Counteria käyttämällä kierros ajoista.
Eikä eroa ole jos verrataan ss5800 konetta sintteri roottorilla
sekä tätä 8,5R pro konetta.

Tais muuten tuossa testissä olla juuri koneena tuo 8.5R pro kone
paikalla kun ajetiin 5 kennoisella akulla.
http://www.teamnovak.com/products/brushless/sspro_motors/index.html

Tässä mielessä ensi vuoden kone vaihtoehtona olis helpoin
nämä koneet. Kun voi ostaa kokonaan uuden tai sitten päivittää
vanhan koneen ostamalla sintteri rottorin. Toki tarvitaan toinen
päätykin isomman rataan puolen laakerin tähden vastavalla tavalla
kun kone on päivitetty viri roottorille.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #24 : 23.07.07 - klo: 22.40 »
Hyvä Lashi. Sinä ja Jani aktiiviharrastajina sentään olette tehneet asialle jotain että saadaan sitä konkreettista tietoa.

Tietty noita ss5800 koneita on varmaan aikamonella prostock kuskilla jolloin tuo rootoripäivitys olisi helpoin vaihtoehto monelle. Toki voi hommata tuon pro koneen jos haluaa ja sekin saadaan lailliseksi.

Mitä tulee noihin sinun kierrosaikoihin niin huolestuneena olen pannut merkille että olet ollut välillä jopa nopeampi radalla kuin monet muut, paitsi että huono onni on estänyt kunnon tulokset... voit korjata jos olen väärässä.

Tärkeintä on saada sarjaan kone joka kestää ajaa enemmän kuin yhden kisan :tongue: 
Sponsored by own wallet

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #25 : 23.07.07 - klo: 22.47 »
Testailin viikonlopulla "poroNovakkia" viidellä kennolla ja sintratulla roottorilla. Tehot olivat mielestäni riittävät ja vauhtikin ihan sopivaa, kunhan välitykset sai kohdalleen. Peräkkäisillä akullisilla jäin kierrosajassa noin sekunnin viriluokan autoon verrattuna.

Tässä vaihtoehdossa tulisi vielä selvittää moottorin/magneetin kestävyys (= lämpöjen pysyminen aisoissa). Itse en saanut konetta kovinkaan lämpöiseksi kuumallakaan kelillä. Tosin autoni painoi 1350 g, mikä on todennäköisesti ainakin 50 g vähemmän, mitä ensi kauden TSP-auto. Ja kenties en osannut lämmittää konetta, TSP-luokan tapaan  :wink:.

Kokeilkaa koneitanne viidellä kennolla ja sintratulla roottorilla. Ajakaa kuten ajatte kisoissa ja kertokaa kokemuksia, miten lämmöt pysyy kurissa. Aivan kuten Lasse edellä sanoi, voisi tämä olla helpoin vaihtoehto ensi kauden TSP-koneeksi, kunhan vaan moottorin kestävyydestä päästään johonkin varmuuteen.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #26 : 23.07.07 - klo: 23.30 »
Moro,

Itse en ole saanut tota poronovakkia sintratulla kuumenemaan millään, siis vaikka ajaisin pitkällä välityksellä jo todella revittelisin. Bondatulla roottorilla kyllä kuumenee nopeasti etenkin jos roottori ei ole uusia ja jarruttaa paljon. Sintrattu kestää kuumenematta ihan eri tavalla.

--
Timo

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #27 : 24.07.07 - klo: 08.27 »
Olisin samoilla linjoilla TimoK:n kanssa että sintteri
roottorilla kone ei lämpene niin kuin tuolla bondatulla
roottorin kanssa käy. Mutta seuraavaksi kun menään radalle
niin teen lisää noita 5 kennoisia akkuja ja ajetaan
enemmän niin katsotaan mitä seuraa.
Mutta edellisessä testissä siihen juuri siihen kiinnitin huomiota
ajon jälkeen että 5 kennolla ja sintteri roottorilla
kone oli melko viileä ajon jäljiltä. Toisin kuin esim
4 kennoa ja viri kone joka ajon jäljiltä oli tosi lämpöönen.

Olet Jyri kyllä oikeassa että tänä vuonna ei ns "onnettaret hymyilleet"
meidän teemin suuntaan. Mutta tässä nyt opetellaankin uutta
hienoa lajia ja ehkä se joskus tuuri kääntyy.
(tai mekaanikko oppii hommansa  :wink: )
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #28 : 28.07.07 - klo: 19.36 »
Kuten Calen kanssa oli Vaasassa juttua niin tuota Novakin konetta
sintteri roottorilla täytyy kokeilla kuinka se lämpenee
kun sen kanssa hullutellaan.
No tänään kun oli aurinkoinen keli Raisiossa ja lämpöä
noin 20 astetta.
Laitoin koneeseen aika pitkän välityksen siinä toivossa
että saadaan max lämmöt esiin.

Akkuja latasin 2kpl 5-kennosia ja 2 kpl 6-kennoisia.
Jotka ajetiin "putkeen" eikä koneelle annettu aikaa jäähtyä.
Autossa oli vielä lisä painona tiedon keruu ja akku panta n.70g.
Ainoastaan 5-kennosten ja 6-kennostan välillä puretiin data
ulos tietokoneelle jossa meni hetki aikaa (laiteessa on n.12min tallennus aikaa).

Summana n.puolen tunnin sisällä ajetiin 4 akkua. Kokonais ajo aika oli 21-22 min
ja kahden 5 kennosen jäljiltä lämpö oli max. n.40 astetta
ja kahden 6 kennosen jäljiltä lämpö oli max. n.45 astetta
Tuossa samassa mitta paikassa (koneen päällä) on joskus ollut
bondatulla roottorilla yli 55 astetta josta on ollut seurauksena
puutumista konessa. (Ajettu Ilman jäähdytys puhallinta) 
Mikä parasta mitään hyytymää vauhdissa me ei havaittu sintteri roottorilla.

Kierros ajat oli tuota samaa luokka kuin edelläkin kerralla mitä
tuosta rpm käppyröistä nyt voi arvioida. Toki 6-kennosella
mentiin n. puol sekkaa lujempaa kuin normaalisti.

Täytyy varmaan uusia vielä sama testi 5-kennosella mutta
ilman moottorin jäähdytys puhallinta. Taitaa olla
siinä ja siinä että kärsii ajaa ilman puhallinta.
Tätä en toki uskalla suositella koska riski rajoilla mennään.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Hiilikone vs hiiletön (TSP&TSM)
« Vastaus #29 : 06.08.07 - klo: 13.35 »
Moi Lashi

Nyt pääsin viime lauantaina ajamaan taas pitkästä aikaa. Kävin Tattarisuolla ajamassa prostock novakilla johon vaihdoin sintratun roottorin. Säätimeen laitoin max punchsit, eikä koneelle mitään jäähdytystä. En jaksanut ruveta muuttamaan mitään ja ajoin 6 kennolla ja 1500g autolla.

Ajettiin 6 vetoa TommiW:n ja parin virikuskin kanssa kirimielessä ja mitattiin lämmöt heti ajon jälkeen jolloin lämmöt oli siinä 55 asteen tietämissä, joka oli mielestäni aika viileä kun kelikin oli tuolloin lähellä 30astetta ja radanlämpö paljon enemmän. Kokeilin kahdella eri välityksellä ja parin asteen ero lämmöissä oli pitemmällä välkällä. Mitä se olisi näyttänyt 5 kennolla jäi nyt arvoitukseksi...

Voisi tietysti koeilla jokukerta sillä 5 kennolla ja 1400g painolla, mutta varmaan vasta matolla kun kausi on ajettu.

Sponsored by own wallet