Päävalikko

A123 M1 akkuja Rc-auto käyttöön

Aloittaja IIVONEN, 18.12.06 - klo: 10.31

Nicke

Lifet saa myös näin sharkin kyytiin, jos haluaa 1100mAh kennoja.


Roffe

#31
Noniin nyt sai vähän paremman käsityksen noiden kuvien perusteella, kiitti niistä!
Jospa sais itsekkin tommoset hommattua ettei tarvitsis koko ajan ladata nimhejä...
LRP Shark Monster ft Brushless, Kyosho Mini-z monster x-speed & Traxxas E-maxx

Penguin

Mistäs löytäisi edullisen ja i*ioottivarman laturin näiden akkujen lataamiseen? Ajattelin kustomoida yhden Nikon käyttämään näitä (3S) ja pitäisi laturiksi saada jotain sellaista, ettei tarvitse kuin laittaa piuhat kiinni ja ladata.

Edit: näppärä automaattisensuuri täällä ;)
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Qazu

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 15.11.08 - klo: 22.16
Mistäs löytäisi edullisen ja i*ioottivarman laturin näiden akkujen lataamiseen? Ajattelin kustomoida yhden Nikon käyttämään näitä (3S) ja pitäisi laturiksi saada jotain sellaista, ettei tarvitse kuin laittaa piuhat kiinni ja ladata.
Ihan ku joku olisi puhunut että lyijylangalla latailee näitä suoraan akulta. :D
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Sysi

Losilla on Nimh laturiin laitettava lisälaite, joka katkaisee latauksen tietyssä jännitteessä. Kalliimpi vaihtoehto on overloader 2.
Jere M

jesi

Taikka sitten kiinasta tasurilla oleva halpislaturi ns markalla.
Saa toki suomestaki vastaavia.

OT:

Ja kokemuksesta sanon että överilööder kakkosessa on vittumaine softapugi, joka ainakin ilmenee life-latauksessa.

Laturi nostaa 2s pakassa 7.2v jännitteen kennoihin ja sit tuuttaa että valamis.
Oikeassa elämässä pitäis nostaa 7.2v jännite, sit pitää jännite siinä ja alkaa pikkuhiljaa laskemaan latausvirtaa, mahheja menee silti helpostikki 500-1000mah.

Sitten kun laturin boottaa, ja laittaa latauksen uudestaan niin lataa täyteen.

Teen tarkan tutkielman aiheesta huomenna ja alan selvittelemään myyjältä/valmistajalta että mitvit.
/ Jere Siirilä

Penguin

Tarttis löytää sellainen laturi, jolla lapsikin osaa ladata, mutta silti turvallisesti. Käytännössä siis johdot kiinni ja laturi seinään. Oliskos noista "markan latureista" mitään konkreettista esimerkkiä?
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

jesi

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 15.11.08 - klo: 23.39
Tarttis löytää sellainen laturi, jolla lapsikin osaa ladata, mutta silti turvallisesti.

Pojan kanssa ollaan vloppusin radalla noin 12h/vrk, jossa hän omatoimisesti lataa autonsa lifet akkujen kuivuttua.
Ikää tuli juuri mittariin 6v  :police:
/ Jere Siirilä

tomije

#38
-
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

tomije

#39
Lainaus käyttäjältä: jesi - 15.11.08 - klo: 23.31
Taikka sitten kiinasta tasurilla oleva halpislaturi ns markalla.
Saa toki suomestaki vastaavia.

OT:

Ja kokemuksesta sanon että överilööder kakkosessa on vittumaine softapugi, joka ainakin ilmenee life-latauksessa.

Laturi nostaa 2s pakassa 7.2v jännitteen kennoihin ja sit tuuttaa että valamis.
Oikeassa elämässä pitäis nostaa 7.2v jännite, sit pitää jännite siinä ja alkaa pikkuhiljaa laskemaan latausvirtaa, mahheja menee silti helpostikki 500-1000mah.

Sitten kun laturin boottaa, ja laittaa latauksen uudestaan niin lataa täyteen.

Teen tarkan tutkielman aiheesta huomenna ja alan selvittelemään myyjältä/valmistajalta että mitvit.

Itse olen ladannu lifet bantamin e-station bc-501 laturilla.
Lyijyakku ohjelmalla 5A latauksella 2000 mah capacity cutoffilla.
Kunhan vain olen purkanut akut ajossa 2V/kenno cut-off jännitteeseen asti.
Ja sen jälkeen ladannut muutama minuutti 7.2V asti ja manuaalisesti painaa stoppia.

Mun mielestäni tossa life latauksessa ei pitäis tarvita mitään lipo tyylistä lataus virran pudotus hifistelyä.
Lifehän pitäis kestää hieman ylijännitteeseenkin latausta.

Ens viikolla pitäs testata 10A latausta kaverin Bantam E-Station BC6-10 laturilla että miten se lataus "virallisesti" pitäs mennä.

Ot:
Miten poistan edellisen turhan viestini?
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

ToniA

3s Lifen voi tosiaan ladata melkein suoraan vastuslangalla 12V lyijyakusta. Mulla on Spedessä tuollainen systeemi käytössä, akkuna 3s 2300mAh A123. Latausaika on lyhyempi kuin ajoaika...

Katso täältä lisää: http://wiki.lennokit.net/index.php/LiFe

Muita lataustapoja, oikean Life-latausohjelman lisäksi:
* 2s Lifen voi ladata 6V lyijyakkuohjelmalla (mä käytän Swallow Advance-laturia tähän)
* 4s Lifen voi ladata 12V lyijyakkuohjelmalla
* Katkaisulaitteen avulla voi ladata minkä tahansa Lifen, kun vaan on joku sopivasti virtaa pukkaava NiXX-laturi virtalähteenä

Lifet ladataan vakiovirralla ja lataus lopetetaan kun päästään tiettyyn jännitteeseen (3.6V per kenno). Hidasta loppulatausta lipojen tapaan ei tarvita.

Nuo lyijyakkuohjelmat jättävät akun aavistuksen vajaaksi, mutta esim. 4s 1100mAh Life jää jotain parikymmentä milliampeerituntia vajaaksi noin -> ei mitään merkitystä. Swallow Advancen tapauksessa 3s 1100mAh A123 tulee täyteen noin 22 minuutissa kun ohjelmana on 5A virta ja 12V lyijyakkuohjelma. Jos käytän katkaisulaitetta, ja Swallow'ssa 5A ja NiCd-ohjelma, niin akku tulee täyteen jo 15 minuutissa kun laturi ei himmaile loppua kohti.

jesi

tomije:


Juuri latasin tyhjäksi ajetun akun:

- jännite kohdassa 7.2v, ladattu 800mah
- jännite latauksen loputtua 7.2v, ladattu yhteensä 2150mah
- Latausaika 20min

Välissä siis noin 1350mah ero...



enivei, aika sama, toimii.

/ Jere Siirilä

Mikko L

Mistäs näitä kennoja saa ostaa?

Oonko ymmärtänyt oikein, että kennoja löytyy 1100 mAh ja 2300 mAh versioita?
Old fart

ToniA

Aivan oikein. Mä olen ostanut niitä Hobbycitystä ja Aircraft Worldistä (postikulut $2.50). Kummallekin kelpaa PayPal. Aircraft World saa yleensä paketin postiin viimeistään seuraavana päivänä, Hobbycity ei ole ihan yhtä nopea. Tavallinen lentoposti tulee vajaassa viikossa, kunhan vaan pääsee liikkeelle ensin.

Ja sitten se pakollinen tullimaksuista jne: Jos paketin päällä on tullauskortti jossa paketin arvoksi on merkitty summa joka on suurempi kuin noin €45, on todennäköistä että Tulli haluaa osansa ja saat hakea paketin lähimmästä tullipostista (näitä ei ole liian tiheässä) tai maksaa postille tullauksen hoitamisesta. Maksettavaa tulee 22% arvonlisävero ja mahdollisesti tullimaksua (ei mitään käsitystä meneekö akuista jotain, yleensä nämä ovat muutamia prosentteja, pienoismallien osista 0%).

Alle €45 arvoisista paketeista ei tule mitään lisäkustannuksia.

I.J.L

"Kyllä oma menestys on parasta, mutta ei toisten epäonneakaan sovi väheksyä"

ToniA

Juu. Meinasin just sanoa että hinta on paljon kovempi, mutta noiden kennojen hinta ulkomailla on näköjään noussut. Mä ostin omani $16.50 kappalehinnalla silloin kuin eurolla sai vielä lähemmäs $1.50.

nnikkem

Mikäslaisia nämä ovat yritin lukaista Topiccia, mutta jostain kumman syystä en ymmärtänyt :mrgreen:.  Elikkäs näitä voi yhdistellä ja näitä voi ladata suurilla ampeereilla, vaikka milliamppeeri lukema olisi pieni? Saakos näitä suomesta? Pitääkö naihin laittaa kuori, kuten kaikissa akuissa on?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

Penguin

Kyllä näitä (LiFePO4, A123, M1) saa ihan valmiina paketteinakin ja jopa Suomesta. Vaan toi sun XL-5 ei taida oikein olla sopiva näille, kun kahdella kennolla on jännite vähän alakanttiin ja kolmella menee jo yli sen mitä tuon luvataan kestävän.

Ovat siis ihan akkukennoja, mutta toisin kuin NiMH (1,2V) tai LiPo (3,7V) näiden kennojen nimellisjännite on 3,3V. Kennoja on periaatteessa kahta kokoa (1100 mAh ja 2300 mAh). Akut kasaan laittamalla kennoja sarjaan ja rinnakkain, jotta saadaan haluttu jännite ja kapasiteetti. Nämä on koteloitu kuten NiHM-kennot ja siten kestävät paremmin fyysistä käsittelyä kuin LiPo-kennot. Kooltaan nämä ovat kuitenkin epäsopivia verrattuna muihin yleisesti käytettyihin kennoihin ja siten soveltuvuus suoraan NiMH:in tai LiPo:n tilalle on tapauskohtaista.

Merkittävimmät edut ovat nopea lataus- ja purkukyky, turvallisuus, käytön helppous. Haittoina voisi mainita LiPo:a heikomman kapasiteetin suhteessa painoon ja tilavuuteen sekä tuon "epästandardin" koon.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

nnikkem

No, eivoi mitään. Tottapuhen en kyllä noita kasatakkaan osaa... :mrgreen: Kysympäs vaan, että minkälainen nopari vähintään pitäisi olla, että soveltuisi noihin?
|  Associated B5M  |  Revo 3.3  |  Tekin  |  Muchmore  |  Radiopost  |  Futaba  |  Reedy  |

ToniA

Lainaus käyttäjältä: thorak - 18.11.08 - klo: 08.42
No, eivoi mitään. Tottapuhen en kyllä noita kasatakkaan osaa... :mrgreen: Kysympäs vaan, että minkälainen nopari vähintään pitäisi olla, että soveltuisi noihin?

Mä ajelin ihan Speden XL-1 noparilla 3s A123-kennoilla. Nopari ei ottanut nokkiinsa, mutta olisi pitänyt käyttää vielä 13-hampaistakin pienempää pinjonia 18-hampaisen tilalla.

3s A123:lla riittää että nopari kestää 9.9V nimellisjännitettä. Cutoffin kanssa ei ole väliä, kunhan se ei ole liian korkealla. Nuo akut eivät ota nokkiinsa siitä että ne ajaa tyhjäksi, auton kulku loppuu kuin seinään akun tyhjentyessä. Esim. Speden kulku ei juuri hyydy ennenkuin akku on täysin tyhjä, sitten sillä ei enää pääse edes kahtakymmentä metriä.

Qazu

Hobbycityssä myynnissä ensimmäisiä A123 pötköjä:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?idCategory=218

Vielä kun myisivät vaikka 3sp2:sta. :)
Lazer ZX-5, Slash, E-CRT.5, Hobao ST-E, E-Revo 1/16, X1X E-CRT, Hobao ST-E
...love the smell of 2 burned coil(s) in the morning...

Penguin

Lainaus käyttäjältä: ToniA - 18.11.08 - klo: 11.03
Mä ajelin ihan Speden XL-1 noparilla 3s A123-kennoilla. Nopari ei ottanut nokkiinsa, mutta olisi pitänyt käyttää vielä 13-hampaistakin pienempää pinjonia 18-hampaisen tilalla.

Ihan varotuksena vain ajattelin mainita, että XL-5:n speksien mukaan tuo 9,9 V on liikaa. Voihan sekin sen kestää, mutta kun ei itsellä ole tietoa niin en mene vasta äskettäin aloittaneelle harrastajalle neuvomaan sellaista, mikä voi noparin hajottaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

ToniA

Lainaus käyttäjältä: Penguin - 19.11.08 - klo: 10.51
Lainaus käyttäjältä: ToniA - 18.11.08 - klo: 11.03
Mä ajelin ihan Speden XL-1 noparilla 3s A123-kennoilla. Nopari ei ottanut nokkiinsa, mutta olisi pitänyt käyttää vielä 13-hampaistakin pienempää pinjonia 18-hampaisen tilalla.

Ihan varotuksena vain ajattelin mainita, että XL-5:n speksien mukaan tuo 9,9 V on liikaa. Voihan sekin sen kestää, mutta kun ei itsellä ole tietoa niin en mene vasta äskettäin aloittaneelle harrastajalle neuvomaan sellaista, mikä voi noparin hajottaa.

Juu, ja speksien mukaan se on liikaa myös XL-1 noparille. Mutta se tosiaan kesti, moottori ei.

-SS-

Soveltuuko tämä (hyväksi ja tehokkaaksi) laturiksi noille A123 kennoille:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018

Jos lataan esim. 2300mAh akkupakettia, sitä saanee ladata max. 6,9A virralla,
mutta mainittu laturi ei sellaiseen kykene, mikä kykenee, edullisesti?

Ovatko nuo A123/sonyn kennot (yksi kenno) mitoiltaan NiMh kennojen kokoisia?
Tietäs suurpiirtein millanen möhkylä se olis verrattuna lipoon.

tomije

Lainaus käyttäjältä: -SS- - 19.11.08 - klo: 18.30
Soveltuuko tämä (hyväksi ja tehokkaaksi) laturiksi noille A123 kennoille:
http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39666&grpid=5018

Jos lataan esim. 2300mAh akkupakettia, sitä saanee ladata max. 6,9A virralla,
mutta mainittu laturi ei sellaiseen kykene, mikä kykenee, edullisesti?

Ovatko nuo A123/sonyn kennot (yksi kenno) mitoiltaan NiMh kennojen kokoisia?
Tietäs suurpiirtein millanen möhkylä se olis verrattuna lipoon.

Laturissa on näköjään life ohjelma mutta latausvirta ainoastaa 6A

Itse tilasin tollasen:
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792&Product_Name=iCharger_106B-plus_250W_6s_Balance/Charger
JQ products, Hobbyfactory, EA-import

Penguin

Lainaus käyttäjältä: -SS- - 19.11.08 - klo: 18.30
Jos lataan esim. 2300mAh akkupakettia, sitä saanee ladata max. 6,9A virralla,...

Ovatko nuo A123/sonyn kennot (yksi kenno) mitoiltaan NiMh kennojen kokoisia?
Tietäs suurpiirtein millanen möhkylä se olis verrattuna lipoon.

Kun tuollaisen saa vartissa ladata täyteen, niin eikös sinne silloin saa tunkea 4C eli ladata 9,2 A virralla.

A123-kennon pituus on 62 mm ja halkaisija 27 mm. Paino 75 g.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

ToniA

Laturissa pelkkä maksimi latausvirta ei ratkaise, vaan myös teholla on merkitystä. Esimerkki:
* Swallow Advance lataa max. 5.0A virralla
* Mutta max. latausteho on kuitenkin 50W
-> Latausvirran ja latausjännitteen tulo on korkeintaan 50, eli täyden latausvirran saa vain 10V jännitteeseen asti

Tuo iCharger on varmasti erittäin asiallinen peli.

Ja mitä tulee latausvirtaan, tuo 4C eli noin 10A latausvirta on valmistajan varovainen suositus pitkäaikaiseen käyttöön. Maailmalta löytyy pakkoja jotka on aina pikaladattu noin 20A virralla, noin 6-8 minuutissa. Yli 400 syklin jälkeen nämä ovat vielä lähes uudenveroisia, virranantokyky ei ole laskenut mutta kapasiteetista puuttuu parisataa milliampeerituntia.

Mä lataan omiani (3s pakkoja) vastuslangalla 12V lyijyakusta. Lataus lähtee vähän yli 20 virralla ja putoaa sitten pikku hiljaa loppua kohti niin että akun ollessa täysi virta on enää luokkaa 10A.

-SS-

#57
Mistä noita Sonyn akkuja/paristoja saa?  :grin:
Siis suomesta?

Janezki

Sonysta en tiedä mutta A123 kennoja löytyy ainakin Vertical Hobbystä.

-SS-

Juu, Vertical näyttä olevan yksi ainoista, joilla tuota A123 löytyy,
onko muita tiedossa olevia liikkeitä suomessa ja mistä ulkomailta kannattaa katsella?