Kirjoittaja Aihe: Hiilikuidun sähkön johtavuus  (Luettu 7064 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« : 17.02.03 - klo: 13.19 »
Pienoismallissa oli ilmeisesti juttua tosta hiilikuidun sähkön johtavuudesta ja sen aiheuttamista vahingoista. Mulle ei pienois mallia tule ja en pääse sitä lukemaan niin en tiedä siitä sen enempää.

Ja mulla on ongelma noiden akkujen kanssa tossa Asson TC3:ssa kun ne menee siihen ihan "just ja just". Laitoin reunoille teippiä ja sitten akkut ei enää mahtuneetkaan sinne, ja niitä piti pitää vinossa ajon aikana.

Olen vasta pari kertaa ajanut tolla touringilla, kun sain sen vasta äskettäin ja kisat ajoin krossarilla.  Ekalla kerralla aijoin ilman mitään teippejä ja hyvin toimi.  Sitten laitoin reunoille sähköteippiä.  Auto toimi vieläkin ihan hyvin  :)  ,mutta akut ei mahtuneet niiden koloonsa.

Otin sitten kotona teipit pois ja mittasin yleimittarilla johtavuutta = mistään hiilikuituosasta en saanut virtaa läpi. Kaikki metalli kyllä johti ja mittari toimi.

Onko noi teipit sittenkin hyvä laittaa vaiko onko koko hiilikuidun johtavuus pelkkää yli liioittelua ?


- En jaksaisi kaikkia akkuja uudestaan kolvata (silloin pitäisi kultaliittimet varmaankin nostaa ylemmäksi)


- Kestäisköhän runko pientä "viilausta" ?


- Vai meneekö akut ihan noin, ilman mitään teippejä ?


Mites te muut assokuskit/omistajat olette ongelman ratkaisseet ?

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #1 : 17.02.03 - klo: 13.34 »
Nyt pitää tietenkin muistaa että Asson/Yokomon/Losin/muiden nykyisten "Graphite" autojen hiili-muovi-mössö-rungot eivät ole mitenkään verrattavissa HIILIKUITUSIIN runkoihin, kuten corallyt, Xrayt ja muut vanhat levyrunkoiset. Se hiili-muovi puriste josta nämä ammerunkoiset autot on tehty ei taida johtaa sähköä kovinkaan hyvin, jos ollenkaan.

Ongelmia siis voi syntyä jos auton runko on aitoa hiilikuitua, ja akut (joissa paljasta metallia esillä) ovat kosketuksessan siihen hiilikuituseen runkoon (josta vielä on kulunut pois lakka/epoxy pinta niin että hiilikuidut ovat paljaana).

Myyntinimi Graphite EI ole sama asia kun hiilikuitu.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Re: Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #2 : 17.02.03 - klo: 13.47 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"


- En jaksaisi kaikkia akkuja uudestaan kolvata (silloin pitäisi kultaliittimet varmaankin nostaa ylemmäksi)

- Kestäisköhän runko pientä "viilausta" ?


Kyllä runko toimittaa vielä asiansa, jos esim. corallyn naarasliittimille veistää sopivan kolon sopivalle kohtaa. Toisaalta liitimien uudelleen kolvaaminen ei myöskään ole huono vaihtoehto.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #3 : 17.02.03 - klo: 14.56 »
Mietityttää vaan että jos ulkoreunasta vähän kovertaisi ja joku muu auto sattuisi tulemaan sopivasti kylkeen, niin voisi loksahtaa helpommin poikki.

Mutta jos tosiaan on niin että Asson runko ei johda sähköä, niin ei muuta voi olla kuin onnellinen  :P

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #4 : 17.02.03 - klo: 20.27 »
ei se mulla ole ainakaan tuottanu ogelmia vaikka akut ottaa kiini runkoon
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #5 : 17.02.03 - klo: 20.50 »
Lainaus käyttäjältä: "teemu12"
ei se mulla ole ainakaan tuottanu ogelmia vaikka akut ottaa kiini runkoon


Onko sulla se Factory Team versio ?


Mitä mieltä ootte: tarviiko teippejä, vai meneekö ihan noin ?
Tosiaan yleismittarillakaan en saanut mitään lukemaa ennen kuin päät oli niin lähellä toisiaan että olivat kosketuksissa.

Ja eiköhän asso ole ihan tarkoituksella tehnyt rungosta sellaisen ettei se johdä sähköä !?  Muuten voisi ongelmia olla.

Taas yksi syy/plussa assolle/asson  hankinnalle (vähän niinkuin tiedoksi feenoville :wink:  )

Poissa AssoRacing

  • EKpa ry
    • Profiili
    • http://www.saikart.fi/
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #6 : 17.02.03 - klo: 23.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Mietityttää vaan että jos ulkoreunasta vähän kovertaisi ja joku muu auto sattuisi tulemaan sopivasti kylkeen, niin voisi loksahtaa helpommin poikki.

Mutta jos tosiaan on niin että Asson runko ei johda sähköä, niin ei muuta voi olla kuin onnellinen  :P


Ite tein kolot kardaanin puolelle eli keskelle.... Enkä usko että Asson "hiilikuiturunko" johtaa sähköä.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #7 : 17.02.03 - klo: 23.42 »
Lainaus käyttäjältä: "AssoRacing"
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Mietityttää vaan että jos ulkoreunasta vähän kovertaisi ja joku muu auto sattuisi tulemaan sopivasti kylkeen, niin voisi loksahtaa helpommin poikki.

Mutta jos tosiaan on niin että Asson runko ei johda sähköä, niin ei muuta voi olla kuin onnellinen  :P


Ite tein kolot kardaanin puolelle eli keskelle.... Enkä usko että Asson "hiilikuiturunko" johtaa sähköä.


Sitten siinä tulee vaan se ongelma että johdot osuu kardaaniin/menee väliin.

Poissa jarva

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #8 : 18.02.03 - klo: 07.33 »
Ei, kyllä minullakin on kolot keskellä kardaanin vieressä eikä osu johdot kardaaniin, eikä mene väliin.

Mutta juuri äskeittäin mittasin johtaako se asson "hiilikuiturunko" sähköä, niin eipä tullut lukemia.
Paitsi sitten kun mittasin kaiverretuista koloista joista on suojalakka (vai mitä mömmöä se nyt on) lähtenyt pois, en juuri saanut lukemasta selvää koska se heitteli paljon, mutta oli havaittavissa pientä johtavuutta! Mittarin johdonkärkien etäisyys oli noin 15cm. Mitenskäs tämä on mahdollista?!

Poissa testi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #9 : 18.02.03 - klo: 07.57 »
Jarva :
opettele käyttämään yleismittaria , kerro mielummin resistanssi luku kuin höpötät "jotain" johtavuutta ( ota nyt taas selvää )

teemu12 :
Siinä tapauksessa autosi runko EI ole hiilikuitua .
Näin on .

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #10 : 18.02.03 - klo: 07.58 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Onko sulla se Factory Team versio ?



kyllä on
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa jarva

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #11 : 18.02.03 - klo: 08.19 »
Testi: sainoin vähän tyhmästi tuon "sähkön johtavuus" jutun, mutta tarkoitin siis sitä, että kulkeeko virta läpi vai ei. Mittasin resistanssin ja se oli 530 ohmia. En sitten tiedä aiheuttaako tuo tuhoa mutta ei minulla ole mitään käynyt.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #12 : 18.02.03 - klo: 08.41 »
Muistuu mieleen mattoautoajalta, että leikatut pinnat suositeltiin lakkaamaan , koska niitten kautta johti runko sähköä. Jopa matoista tuleva staattinen sähkö runkoon saattoi aiheuttaa häiriöitä.
Asson hiilikuiturakenteesta ei ole tietoa, mutta voisi kuvitella, että ainakin pinta olisi käsitelty jollakin eristysaineella. Mitä sitten tapahtuu, jos pinta menee rikki?
Onko asia näin, joku viisaampi voisi valaista.

Poissa testi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #13 : 18.02.03 - klo: 09.04 »
Jarva :
Kiitos kun valaisit asiaa , no jos se menee oikosulkuun noiden mitattujen pisteiden välillä niin tuolla resistanssi arvolla niin ei ole välitöntä vaaraa , jos se on vähämmän kuin 50 ohmia niin silloin tapahtuu ihmeitä ( savu pääsee karkuun ja laite ei toimi enää ilman savua  :mrgreen:  )
Näin on .

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Hiilikuidun sähkön johtavuus
« Vastaus #14 : 19.02.03 - klo: 14.19 »
Eli onkos se nyt niin että ei ole mitään vaaraa, vaikka en käytäkkään teippejä ?
___________________________________________________
On se varmaan, mutta pitää nyt kumminkin varmistaa  :wink: