Päävalikko

M-8 B-EM kisat Sand Saksa 2007

Aloittaja Tuukka, 11.01.07 - klo: 09.06

Tuukka

Infoo tullut tuosta kisasta. mm. http://www.mscsand.de/

Kiinnitin huomiota tähän lauseeseen radasta "One Jump in front of the high speed straight and one in the Infield and after this a table. The complete Track is lying on a small hill and the Infield is very curvy". Että kokonaista kaksi hyppyä!? Viime kesän Italian B-EM kisoissa juttelin saksalaisten kanssa ja he sanoivat Italian rataa vaikeaksi, kun oli niin monta hyppyriä ja ISOJA. Ja hyppyreitä oli vissiin 3. Ja minä sanoin ko rataa helpoksi, kun ei ollut niitä hyppyreitä. Eipä tietty hyppyrit pelkästään rataa tee, mutta eipä taida olla jakoa menestykseen, jos rata on niin poikkeava Suomiradoista. Pintakin näytti nimensä mukaisesti hiekalta. Kiinnostus lopahti. Ei kiinnosta tasamaahiekkaspedeily.

JQ

siis sehän on nimenomaan sitten helpompaa mennä sinne ja näyttää mistä kana pissii
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

jerzirccar1

sehän sopii myös sitten minullekin :wink:
jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Vesa

pitäsköhän itelläki innostua aiheesta ja lähtee:)
  V-Dezign | Reedy| Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Niko

Koska saa laittaa hakemuksia sisään ja minne?  :shock:

Mä oon menossa.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

HVoltage

Millon nää on, vois lähtee itekki :twisted:

(Talo kun näyttää valmistuvan aikataulussa)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mr Cale


Tuukka

B kisat on aina kesäkuun toinen viikonloppu. Kirjattu ihan sääntöihin.

Muistan lukeneeni, että Suomella on 5 paikkaa varattuna.

Pitää ensin saada mahdollisuus harjoitella tommoisella radalla ennen kuin laittaa edes kuponkia vetämään. Vaikka Lavangon 1/1 autojen rataa sieltä penkalta  :D

Tuukka

Mr Cale oli nopeampi kuin minä. Mikä sinänsä ei hämmästytä yhtään.

Mr Cale

Heh, näin tällä kerralla. ;)

Nuo sivut eivät ainakaan minulla näytä täysin toimivan, mutta kun lataa tuon Stage One Reportin, niin löytyy tietoa aikatauluista, karttoja kisapaikalle ja tietenkin myös kuvia radasta.

Niko

Joo eli noi 5 paikkaa ei riitä mihinkään. Kaikki siis ei pääse.

Halukkaita on ainakin:

Jethro
Lintula
Tomi Björkman
Ari Heinonen
Markku Honkanen
Arto Heinonen ?
Niko Andersson
Juha Sartesuo ?

Siis kannattaa ottaa nopeesti selvää onko oikeesti halukas lähtemään koska 5 varmasti lähdössä olevaa kuskia löytyy heti kun hakemukset saa laittaa sisään.

Ari, Sartesuo ja Hoke pääsee nyt ainakin jos halua riittää. Muut saa sitten tapella paikoista  :mrgreen:
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

*Wimmu*

Ari ei ole ainakaan lähdössä,näin ilmoitti.
Varsinaisiin EM:iin on kyllä laittamassa hakemuksen sisään!
Eli siinä on yks nimi "varmoista" pois...
The

Niko

Korjaan ton asian ensitilassa  :mrgreen:  Arille olisi paljon tärkeämpi B-EM A-finaalipaikka kuin joku EM 1/8 tai 1/4 finaali. Suomessa ei ees pääse treenaa sellaisia tasaisia ratoja.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Olbe

Junnumestari 2007

Tuukka

Upataan tämä topikki, että huomaatte katsoa miten suomalaiset pärjää tulevana viikonloppuna Saksassa. Edellyttää tietysti, että joku saksalainen osaa webbiin jotain laittaa.

Itse lähdetään torstaina rataa etsimään. Muut lähtijät ovat Sartesuo, vanhempi Heinonen, Hoke ja Niko.

HVoltage

Kuulin että HOKE olisi heittänyt pyyhkeen kehään?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

*HOKE*

Saisinko tiedustella mistä tämä huhu olisi taas lähtenyt???

Mika R

Kyllä nuorempi Heinonenkin sinne lähti ainakin.

*Ari*

En oo lähtenyt.. Suomessa ollaan.
hobbyfactory.fi kyosho, AKA

Olbe

Junnumestari 2007

Mika R

Näyttäisi seuraavalta lopputuloksissa
Juha 28.
Tuomas 36.
Arto 60.
Niko 99.

Tuukka

Hei! Voitettiin kaikki ruotsalaiset. Siinä tärkeimmät.

JQ

JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Tuukka

Kirjoitetaan nyt vähän laajemminkin.

Perjantaina oli vuorossa pelkät harjoittelut, joiden perusteella laitettiin sitten uusiksi varsinaiset alkueräjaot.

Rata oli rakennettu rinteeseen, mutta ei ollut "poikittain" ajajakorokkeeseen nähden vaan poikittain. Pääsuora oli jyrkkää alamäkeä kohti koroketta ja sen suojaseinää. Radassa oli kolme hyppyriä, joista kaksi oli oikeastaa pudotusta ja se ainoa oli rakennettu levyistä ja päällystetty huovalla. Kaikki spedetkin osasivat hypätä ne. Ainoastaa pääsuoran pudotuksessa joskus joku mokasi. Radan pinta oli varmaan osaksi betoniin sekoitettua savea. Ei hiekkaa kuten luulimme kuvien perusteella.

Tuomaksen lämpät menivät ihan ok. Hän oppi radan "vasta kolmannella kierroksella". Eka kierros oli driftailua, mutta sen jälkeen kuin asfaltilla ajoa. Parhaimmat ajoivat kierroksen joskus 25 alkavaksi, yleensä 26 ja loput 27 tai 28. "Kadun mummokin", joita kyllä Sandissa piisasi, olisi vetänyt alle 30 läppejä kisan loppuvaiheessa. Kysymyksessä olikin siis kuka pystyy hyviä läppejä vetämään ilman mokia.

Ensimmäinen ajo ei merkannyt yhtään mitään. Seuraavien kahden 10 minuuttisten loppujen 5 minuutin aikana kellotettujen kolmen peräkkäisen kierroksen hyvyys pisti miehet ja ainakin yhden naisen jonoon. Ja koska naiset kiinnostavat, niin hänen nimensä oli Katja. Saksalainen. Ihan puikkoihin ei Tuomakselta mennyt tuo osuus, osaksi omien ja osaksi muiden tötöilyjen takia, polttoainettakin vaihdettiin välillä. Sama meno kuin viime vuonna Italiassa tuntui olevan vallalla, ohittaneen perään ajetaan seuraavassa mutkassa. Tulos oli 83. Sitten tulikin shokki uusien eräjakojen ilmaannuttua. Tuomas pistettiin erään nro 11, joissa oli jopa yksi ajamaton ja kolme "kadun mummoa", loput joskus rc auton nähneitä.

Vähän yritettiin udella syytä moiseen, kunnes EFran Carlos Gomes kävi sen meille lauantaina kertomassa, kun seuraavana aamuna sain hänet kiinni hotellin aamiaisella. Kuskit jaetaan 40 blokkeihin ja tehdään jako neljään. Eli Tuomas oli viimeisen blokin kolmanneksi paras, siis erään 11 paikalle yksi numerolla 111. Komea numero, mutta ei lohduttanut kilpailun kannalta. Gomes on muuten ihan mies paikallaan.

Perjantain viimeiseksi sitten ajettii uusilla eräjaoilla 10 minuutin ajo ilman kellotusta. Se meni hyvin, mitä nyt pari puskasta tielle episodia tapahtui. Kamat kasaan ja apetta vatsaan. Myönnän oluenkin nauttineen. Me oltiin Sandin pikkukylässä( 1 km radalta), muut jossain muualla, jossa oli tarjoilijat nuorempia.

Torstaina mekattiin autoa noin 4 h kondikseen radalla, kun eräät olivat sillä vähän ajaneet ennen kisaa Lavangossa.

Ensimmäinen hajahuomio tämän päivän loppuun. 1,6 Passatilla pääsee yli 200 km/h, jos on hyvä alamäki. Ainakin siihen meni 3 minuuttia saavuttaa lämä tiskissä.


Tuukka

Perjantain avajaiset jäivät mainitsematta. Siellä pojat marssivat saman kappaleen perässä kuin eestin poika edellä. Kylttityttömme sai Arton avustamana Hilfer kulkuluvan kuljettajien nimikirjoituksilla varustettuna. Liekö ainoa tyytyväinen tyttö Saksanmaalla meidän jälkeemme?

Samoin perjantaina puolilta päivin saatiin Werksin soppaa koneelle. Se pisti säätöjä uusiksi. On selvästi laihempaa kuin aiemmin käyttämämme, joten ruuveja piti kiertää kiinni. Siinä Arto avusti meitä loistavasti. Ensin pukilla ehkä jopa puolikierrosta kiinni,loput 2 minuutin välein, jopa sunnuntaille saakka. Tässä yksi syy myös perjantain keskinkertaiseen ajoon. Kone kyllä toimi hyvin, muttei ollut etu. Oman fuilin saapumiseen saakka ajeltiin saksalaisen junnuvoittajan aineella, johon edellisenä vuotena tutustuttiin. Suhteita kannattaa luoda myös miehiin.

Lauantain sää oli helteinen kuten perjantainakin. Eka aika-ajo sujui keskinkertaisesti, tulos 70. Ei saa kaataa sitä kertaakaan.

Takaiskareiden öljyt päätettiin vaihtaa 5 astetta jäykempiin ja maavaraa laskettiin. Se olikin parannus, mutta kun lämppärikierroksilla samassa hyppyrissä vedettiin konttiin kahdesti, niin meno katkesi takaripustusten rikkoutumiseen jo ennen ajanlaskua.

Jatkossa pitäisi siis onnistua hyvin, jos meinaa sijoittua edes jotenkin. Kolmas menikin jo ihan kivasti. Johonkin nelosella alkavaan kymppilukuun. Yksi kaato jälleen oli liikaa.

Neljännellä vedolla tuli kaato, mutta vauhti oli niin hyvää, että tulos oli jotain 25. Parempaankin olisi ollut saumoja, jos tuomarointi olisi ollut näissä mutaerissä samaa tasoa kuin "niillä paremmilla". Monta ohitusta onnistui vasta kyttäämisen jälkeen. Rata oli nimittäin sellainen, että ohittaminen vaati huomattavasti nopeamman vauhdin tai kaverin mokan. 12 kierrokselle olisi sillä voinut päästä, joka oli sitten se tosi miesten lukema. Joku paikallinen spede sai liveselostuksen yleisölle + tuomarituen ajaen samalla kierroksella heikommin. Oman erän kohdalla tuomari joi kahvia. Ei katkeruutta, mutta kyllä tasapuolinen kohtelu pitäisi taata kaikille tai edes pyrkiä siihen.

Tulostaulun luvun jälkeen paikalla oli tuuletus, koska 42 sija tarkoitti 1/8 nousuun pääsyä viimeisenä ja koska paras ruotsalainen jäi sille 43 sijalle.

Kolmas erä ajettiin DLD:n Hat trickeillä. Ne kirjaimellisesti hajosivat liimauksistaan erän lopuksi sekä samoin kuvio. Rata oli aika julma renkaille vaikkakin moni rengas toimi ihan hyvin. Crimet, Adherikset, Bowtiet, Atomicit, Hat Trickit sekä Lugsit oli monella käytössä. Lugsit olisivat olleet SE rengas, jos vain niitä olisi ollut. Näin Ronnefalkinkin iskä sanoi.

Paikallinen kauppias pyyteli renkaista reilu 50 egee per kierros vanteineen. Ei oikein napannut, kun kesto oli tuskin 20 minuuttia ja niitä Lugseja ei saanut. Köyhät tai tallittomat älkööt vaivaituko meininkiä. Olisi ehkä hyvä, että näissä kisoissa olisi vakiorenkaat ainakin tälläisille lentomatkaajille. Pitää olla yksi matkalaukullinen renkaita, jotta on sitä oikeaa rengasta riittävän monta mukana.

Aika-ajojen jälkeen alkoi paikallinen seura korjaamaan rataa. Siihen oli tullut maksimissaan kymmenen naurettavan pientä rikkoumaa. Ehkä siksi Tuomaksen viimeinen vetokin oli niin hyvä, kun muut joutui ongelmiin radan takia. Otti kupoliin moinen tasoittelu. Ne laittoi jotain sementin sekaista tavaraan oikein liipalla tasottaen. Krossia, joopa joo.

Sen sijaan järjestäjien kakkuvalikoima oli mitä mainioin. Tuomas elikin niillä kolmisen päivää. Minä sen sijaan söin mielelläni bratwurstin ja join piiiiip juoman.

To be continued ketä kiinnostaa...

Mika R

Kiinnostaa kiinnostaa! Hyvä Tuukka ja Tuomas + muut finskit

Tuukka

Lukijoiden helpotukseksi tarinan kolmas ja viimeinen osa. Hajahuomioita ja kuvia voi vielä tippua.

Sunnuntaina oli pelkkien finaalien vuoro. Niistä oli odotettavissa tasaisia ja sellaisiksi ne sitten muodostuivat.

Alimpienkin finaalien ajo oli jonossa menoa, virheisiin ei ollut varaa.  Tietysti niinhän se pitää ollakin isois kisois, mutta tällä kertaa isoimpana syynä oli radan helppous. Vaihtoehtoisia ajolinjoja ei oikein ollut, pinta tasainen -  ei yllättäviä mokia helposti ja pito hyvä. Kaikille tietysti sama, ei siinä mitään.

Tuomaksen nousufinaali oli loppujen lopuksi yksi kovimmista eristä koko kilpailussa. Hän johti sitä tai oli nousijan paikalla kunnes ihan lopussa tuli yksi tai kaksi mokaa liikaa. Auto kippasi pidosta ja jäi aurinkoa ottamaan. Nostajat olivat yleisesti ottaen ripeitä, mutta usein oli pitkä matka auton luokse.

Nousu jäi haaveeksi ja lisäksi erän 4 sija taisi mennä Tuomaksen luultua olevansa jo maalissa. Hän ajoi varikolla vasta linjan ylitse. Ja se 4. oli se saksalainen Katja, jonka kanssa hän ajoi puolet finaalista peräkkäin. Pitää vissiin valistaa poikaa miten niiden tyttöjen kanssa kuuluu vehdata.

Kanssakilpailijoille annetaan tunnustusta, että ajo oli muuttunut herrasmiesmäiseksi näissä nousuissa. Hyvää mies miestä vastaan taistelua puhtain linjoin. Werksin kone lauloi nyt hyvin. Tankkivälikin saatiin seitsemään minuuttiin, kun pikku hiljaa kiristettiin ruuveja. Kurkun kuristin on jatkossa tarpeen, jos haluaa tankkiväliä kasvattaa. Nyt kaikki tehot oli tarpeen. Tässä kisassa tämä mylly oli yksi parhaimmista alumiinikytkimellä varustettuna. Samoin Werksin fuili muutti jopa koneen käyntiäänen sekä tyhjäkäynnin paremmaksi.

Siihen loppui kilvanajo. Tulos olisi voinut olla parempikin pienellä onnella ja jossittelulla, mutta niinhän se aina on. Itse olimme tyytyväisiä siihen, että kun vielä vuosi sitten jäätiin vauhdin osalta kärjelle, niin nyt ei ero ollut kuin markinaalinen ja sekin säädöistä johtuvaa. Vaikka erät eivät ole täysin vertailukelpoisia, niin kyllä se kertoo jotain, että tuolla ajalla olisi toisesta semistä menty finaaliin toisella sijalla.

Arto huomasi kisan jo meikäläisiltä loputtua, että ulosjoustoahan meidän olisi pitänyt rajoittaa, jotta auto ei kallistelisi ja kippaisi. Mutta kun ei tajua, niin ei tajua. Ei Suomessa juuri koskaan sitä tehdä krossissa. Olisi pitänyt kysellä ja höpötellä, ihmetellä ja niin edelleen. No ensi kerralla tiedetään sekin...

Lopputulos siis 36. ja junnuissa 4., se pytty jäi pienestä kiinni.

Me ajettiin vihdoinkin nousua ilman teknisiä murheita, luultiin jo, että se on meidän yksinoikeus, mutta onnetar oli nyt muille suomalaisille julmempi.

Semien loputtua antoi paikallinen Esteri tulla reilun tunnin oikein kunnolla. Finaali lyhennettiinkin 30 minuuttiin, mutta sitä ajettiin kuitenkin perinteiset 45 minuuttia, kun ajanlaskenta petti 10 minuutin jälkeen. Se pisti ajot uusiksi. Finaalin autot menivät oikeaan järjestykseen paitsi yksi Thunder Tigeri kuski, jolla tuli konemurheita. Hän oli ainakin toiseksi nopein ellei peräti nopein. Nimeä en nyt muista.

Isot kiitokset kaikille, jotka mahdollistivat tämän kisan sekä tekivät siitä mukavan. Suomalaisilla on aina hauskaa yhdessä verrattuna muiden kansakuntien jäykistelyyn.

RC-Garagen väki ja JQ on syytä erikseen mainita, KIITOS!

"Life is like a box of chocolade, you never know what you are goint to get" sanoi Forrestinkin äippä. Tälläkin kertaa ihan hyvin meni. Sen tajusi viimestään illalla hotellin ravintolassa, jossa vaihdoimme yhden saksalaisen perheen kanssa kuulumisia. He olivat pyöräretkellä. Heidän kehitysvammainen poikansa ymmärsi heti digikameramme kuvista ja videoklipistä, että hauskaa se rc-autoilu on! Olennaisen tajuaminen on usein hyvin yksinkertaista.

Tuukka

Kun tarinaa pukkaa, niin laitetaan.

Kisassa oli aika epäolennaista minkä merkkisellä autolla oli liikkeellä. Muut jutut merkkasivat enemmän. Sellaisia autoja oli liikkeellä mitä Suomessa on vähän harvemmin nähty tai vähemmässä määrin. Näitä olivat Carson, Crono, Thunder Tiger ja GS. Xrayta oli paljon ja Hobaoita vähän.

HongNorin tankki oli ilman suodatinta maksimikokoinen kohtuu lyhyillä letkuilla. Suodattimen kanssa taitaa olla ylimittainen.

HongNorin High downforce siiven tarkastutin ekana päivänä. On vähän epäselvyyttä mikä siipi on laillinen ja mikä ei. Heidän tulkintansa oli sellainen, että jos ne keskimmäiset tukievät takaa ottaa pois, niin on laillinen. Ne sitten dremelöitiin pois. MIttaus oli siis päältä päin. Ja silloin siivestä tuli kuten Prolinen vastaava. Osalla näytti evät olevan eikä siitä haloota noussut.

JQ

Ja pannu kavi-> Palkkaatko mut ajamaan teidan pannut sisaan tasta lahtien? :evil:

Harmi etta se junnu-3 sija jai saamatta. Mutta ensi vuonna se ei enaa haittaa ku tulee se 1.sija. Ei muutaku lisaa treenia! Ja Tuomas, sa voitit artsin (joka havis tytolle)  :mrgreen:
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Tuukka

Pannuja voit ajaa sisään. Sehän on nyt sitten vaan hintakysymys, mutta tukivarsien tekoon voin itse antaa oppitunnin. :grin: