Kirjoittaja Aihe: Novak SS5800 keskustelua  (Luettu 10628 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TimoK

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vähän kokemuksia sintratusta roottorista.
« Vastaus #30 : 05.03.07 - klo: 16.28 »
Moro,

Nyt on yhdet treenit ajettu Novakin sintratulla roottorilla SS5800 kannussa. Kannu oli sama jonka vaihdoin Ylistaron kisoissa pois käytöstä kun sen sisällä ollut päivitysroottori tuli tiensä päähän.

Kannu toimi Riihimäellä sunnuntaina treeneissä ihan hienosti sintratulla roottorilla. En varsinaisesti yrittänyt vielä kokeilla miten auton saa sillä kulkemaan. Ajoin koko päivän samoilla välityksillä ja samalla punchilla. Punchia oli LRP:n 2007 spehere competitionissa 3, joka on melko hillitty arvo edelleen. Välitys oli 8,4. Auto kulki tuolla about samaa luokkaa kuin Stilon Novakki heikentyneellä päivitysroottorilla. Moottorini oli joka kerta akun jälkeen noin 63 astetta lämmin. Eli sen perusteella vauhtia voisi ottaa enempi koneesta tarpeen vaatiessa. Noilla lämmöillä ja nopeuksilla se nyt tuntuu olevan todella hyvä kone treenaamiseen. Huoleton ja yhtä nopea kuin kisakone.

Viikonloppuna testailen vähän enempi asioita sen kanssa jolloin kirjoittelen lisää tarinaa...

--
Timo

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #31 : 05.03.07 - klo: 16.54 »
Sintrattu roottorihan kiertää vähemmän mutta vääntää paremmin kuin bondattu eli on syytä muuttaa välitystä esim. numerolla pidemmäksi.

Poissa Teppo

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.mx.teamentisetkuskit.com
Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #32 : 05.03.07 - klo: 17.40 »
Kyllähän zapperin rakentaa kotitarpeistakin teoriassa, muttei siitä tule pientä taikka turvallista, jos tekee edullisesti. Jos haluaa kunnollisen rakentaa niin taitaa päästä halvemmalla/helpommalla ostamalla uuden roottorin.

Ja mitä lämpöön tulee niin en kyllä ajattelisi itse että 63 asteisessa koneessa on paljoa "kiristettävää" koska roottori on todennäköisesti huomattavasti lämpöisempi kuin kuori ja lämpö ei tee hyvää.

Poissa Thormax

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #33 : 05.03.07 - klo: 20.31 »
Olen ja olemme ihmetelleet jonkin aikaa oman moottorini alhaisia lämpöjä.
Olen pitänyt ennakkoa, pitkää ja lyhyttä välitystä. (kuusankoski n.7,9)
Koneessa ei ole yhtään jäähdytys ripaa, eikä tuuletinta.
Lämmöt jatkuvasti 39-41 astetta!
Kulku omasta mielestä ihan kohdallaan... eikä ongelmia pätkimisen suhteen. Nämä siis vakio roottorilla.

Päivitys roottorilla ajoin kuusaalla pari erää ja sen kanssa moottori oli todella vaisun tuntuinen. Lämpöjä en silloin ehtinyt tarkastamaan.

Noparista olen pitänyt maximi punchin päällä. (Nosramin Matrix Evolution)

En tiedä mistä johtuu moottorini käyttäytyminen, verrattuna muihin vastaaviin.

Varmaan laukee seuraavax
See it. Feel it. Drive it.

Poissa sv

  • Jäsen
    • Profiili
Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #34 : 06.03.07 - klo: 15.37 »
Olen ajellut kisat ja vähäiset treenit viime syksystä kahdella eri SS5800 moottorilla 7,5 välityksellä moottorivalmistajan ohjeiden mukaisesti ja ongelmia ei toistaiseksi (kop, kop...) ole ollut. Akkuina uudet IB:t. Toisessa koneessa päivitysroottori ja toisessa velociti-roottori. En omista lämpömittaria joten en ole päässyt lämpötiloja seurailemaan (olisi ehkä syytä hankkia). Välillä on ollut siili kiinni koneessa, ilman puhallinta, välillä ei sitäkään. Noparina LRP sphere comp. 2007, punch 6 muistaakseni. Ainoa mitä olen tehnyt on ollut piitahnan laitto moottorissa keskellä olevan holkin alle. Tuo holkin sovitus on ainakin näissä koneissa ollut aika väljä joten ko. operaatio tehostaa varmaankin lämmön välittymistä koneesta ulkomaailmaan...??? Piitahna tulee mukana esim. Novakin originaalissa jäähdytyssiilessä ja saahan sitä erikseenkin ostettua elektroniikka-huoltoliikkeistä.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #35 : 06.03.07 - klo: 19.45 »
Njoo. Mulla toinen kone sano poks viime viikonloppuna. Käämit palo kannusta, vaikka välitys oli tosiaan jotain 8,6 tms pintaan, eli siis välitys ei ainakaan ollut mitenkään liian tiukka.

Homma meni aika samalla tavalla kuten joku täällä jo aikaisemmin kertoikin, eli siis kone oli edellisellä akulla varsin vaisu, eli tuntui ettei lähtenyt mihinkään mutkista jne vaikka sitten suoralla kyllä kyytiä riitti ihan normaalisti. Välitys oli jotain 8,2 pintaan ja sama kuin edellisellä kerralla, eli siis toiminta poikkesi aikaisemmasta samalla välityksellä ja se hieman ihmetytti. Vaihdoin sitten lyhyempää välitystä ja auto menikin todella mallikkaasti sen jälkeen muutaman minuutin, kunnes sitten jokin meni pieleen ja auto ei liikkunut enää kuin pintakaasulla ja silloinkin nykien. Mielenkiintoista hommassa oli että kone ei ollut mitenkään erikoisen lämmin.

Kotiin päästyä avasin koneen ja totesin että käämit olivat palaneet (koneesta ja kuskilta). :mrgreen:

Nyt toiseen koneeseen tilasin jäähdytyssiilin piitahnoineen, jos vaikka kone sitten kestäisi hieman pidempään sen avulla. Tuolla edellisellä koneella siis ajettu 2 treeniä ja yhdet kisat. Välitys ei koskaan ole ollut alle 7,5 ja melkein aina päälle 8, joten siis ei pitäisi olla siitäkään kyse että konetta olisi jotenkin väärällä välityksellä ajettu.

Jos seuraavakin kone päättää poksahtaa niin voipi olla että sorville saattanee löytyä taas käyttöä hetken tauon jälkeen. Hyvä puoli harjattomissa on se, että niiden säätimiin yleensä käy myöskin harjallinen kone. ;)

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #36 : 28.03.07 - klo: 17.42 »
Jees, en tiedä mitä muut meinaa, mutta itse ainakin kyllä jätän tämän koneen sikseensä. Mäntsälässä paloi taas yksi kone ja vielä sitten säädin siinä mukana. Melko hapokasta sanoisinko.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #37 : 28.03.07 - klo: 20.43 »
Jees, en tiedä mitä muut meinaa, mutta itse ainakin kyllä jätän tämän koneen sikseensä. Mäntsälässä paloi taas yksi kone ja vielä sitten säädin siinä mukana. Melko hapokasta sanoisinko.

Eikös noissa Novakeissa ala olemaan jo selvät viallisen tuotteen tunnusmerkit, siis jos tuote ei sovellu tarkoitukseen mihin se on tehty, on tuote viallinen (Tuotteen takuulla tai takuuttomuudella ei tässä tapauksessa siis ole mitään merkitystä).
Ei tuollainen määrä viallisia moottoreita enään oikeen selity millään satunnaisella huonolla tuurilla (Joka valmistajalta löytyy aina jonkin verran susi yksilöitä), kyllä syy on ennemminkin suunnittelussa, laaduntarkailussa tai käytettävissä materiaaleissa.
Kumma juttu että Novakin kopioijat ovat ilmeisestikkin onnistuneet paremmin (vai ovatko?).....

 
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #38 : 28.03.07 - klo: 20.52 »
Eikös noissa Novakeissa ala olemaan jo selvät viallisen tuotteen tunnusmerkit, siis jos tuote ei sovellu tarkoitukseen mihin se on tehty, on tuote viallinen (Tuotteen takuulla tai takuuttomuudella ei tässä tapauksessa siis ole mitään merkitystä).
Ei tuollainen määrä viallisia moottoreita enään oikeen selity millään satunnaisella huonolla tuurilla (Joka valmistajalta löytyy aina jonkin verran susi yksilöitä), kyllä syy on ennemminkin suunnittelussa, laaduntarkailussa tai käytettävissä materiaaleissa.
Kumma juttu että Novakin kopioijat ovat ilmeisestikkin onnistuneet paremmin (vai ovatko?).....

 

Moottori on ilmeisesti suunniteltu pääosin pihasuditteluun, eikä kisailuun. Joillain radoilla se toimii ihan ok kisakäytössäkin. Lisäksi niitä 'huonoja' yksilöitä on suhteettoman paljon liikkeellä. Itselläni katosi hyvän yksilön roottorista magneetit joten vaihdoin uuteen ja tästä vaihdosta alkaneesta ketjureaktiosta paloi 2 konetta sunnuntaina kisoissa.

Tiedä sitten, ehkäpä sintratulla roottorilla homma olisi paremmin hallussa.
---

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: Novak SS5800 keskustelua
« Vastaus #39 : 29.03.07 - klo: 16.01 »
Imho. Tuolla koneella voisin ajaa (sitten kun ne alkaa kestämään) ensivuonna 5:llä kennolla ja sintratulla roottorilla :wink:
Sponsored by own wallet