Päävalikko

Kestävä vaihteisto 1/8 krossariin?

Aloittaja JariV, 09.02.07 - klo: 16.11

JariV

Onko olemassa moisia vaihteistoja jotka laitettuna buggyyn nelarikoneen kanssa voisivat olla sopivia?

Moottori pyörii maksimissaan 13-14000 rpm.

Onko olemassa mitään soveltuvaa vaihteistoa?
Just joo.

Niko

HoBaolla ja Kyosholla on ainakin 2 portaiset vaihteistot, jotka sopivat krossareihin. Sopivat kumpaankin merkkiin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Catiska

Niissäkään ei riitä välitykset, koska ne on ajateltu 2T-moottorien kanssa käytettäväksi tai O.S FS40C/CX moottorin kanssa joka kiertää reilusti yli 20 000rpm...

Tuohon pitäisi soveltaa ylinmääräistä ylennysvaihteistoa jotta saisi välitykset kohdalleen. Eikös Kyöstin Madissä ollut jokin ihmeellinen ketjuvälitys/ratasvälitys? Saisikohan siitä irti mitään hyödyllistä?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Niko

Tarpeeksi iso kytkinkello kehiin.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

JariV

Joo,

Niko on juurikin asian ytimessä. eli ajattelin laskea välityssuhteet niin, että laite tulisi kulkemaan suunnilleen hunttia mahdollisesti ja täten siis kytkinkellon hampaissa tulee olemaan enemmän hampaita kuin spurrissa. joten vaihdelaatikon ulostuloakselista eteenpäin koko voimansiirto pyörii siis niinkuin ei tietäisikään että nelari on moottorina.

Ja täten siis pystyisi kaikkein parhaiten käyttämään hyödyksi kovan alaväännön. Ja on siinä sekin ero, että kun kone pyörii kakstahtarina keskimäärin alueella 20-45.000 rpm ja nelari taas 3000-12.000 rpm niin moottorin kuluminen on täysin eri luokkaa.
Just joo.

Catiska

Silloin kannattaa unohtaa tehdastekoiset kellot/kytkimet. Ne ei kestä moisia välityksiä. Jo paljon tiheämmillä välityksillä tuntuu nämä tavalliset kytkimet antautuvan nelarin alaväännön edessä, noilla välityksillä ei kannata edes yrittää. Kasvata kytkimen koko suosiolla 35mm paikkeille.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

JariV

Brutales tai joku muu:

Mitä olette mieltä tällasesta vaihdelaatikosta:

http://www.rcfun.nl/product_info.php?products_id=14827&sid=72d0ed740d50f28dc9597dee249a7fca

Olis 3-vaihteinen...
Just joo.

Mika R

Jari, tule katsomaan Kössin 2-vaihteista keskiviikkona niin päätä vasta sitten. Sanoisin että 2 riittää.

JariV

Ok,

katsellaan se ensin läpi. Mä oikeestaan vaan kyselin tosta lootasta ihan vaan muuten.

Ton lootan huono puoli varmaankin on suuri tilantarve.

Soitan sulle Mika jossain välissä ennen keskiviikkoa niin sovitaan tapaaminen tarkemmin sit.
Just joo.

Mika R

Jep, se voi olla vähän hankala sijoittaa krossariin, etuna olis pakkimahdollisuus :D

ok!

JariV

TAAAAS kysymys:

Brutales, sä kehoitit menemään kytkimen halkaisijassa 35mm paikkeille. Mä aloin kyselemään pienkoneiden huoltoliikkeistä pieniä kytkinkelloja joita sitten soveltaisi mahdollisesti tohon.

Mutta kysymys kuuluu että onko RC-puolella mitään isompia kytkimiä?

Soittelin Hobbylinnaan ja kyselin FG:n isojen bensa-autojen kytkimien halkaisijaa niin se on jo kerrotun perusteella 70mm luokkaa, siis liian iso.

Itse ajatteli luokkaa 40-50mm halkaisijaa. Oonko pimeessä yössä vai onko tässä valookin näkyvissä?

Pienkoneiden käyttökierrosalue kun sattuis passaamaan hyvin.
Just joo.

Mika R

Japanista saa nelarikäyttöön tarkoitettuja isompia kytkinkelloja ja -paloja. Yksi valmistaja oli Cross jonka tehdas muistaakseni paloi mutta osia voi saada vielä. Osaa myytiin myös Kyoshon brandillä. Yritä googlettaa

MKE

Tuli tuossa mieleen kun tätä kytkinongelmaa lueskelin että, mites nuo rc koptereiden kytkinkellot? Niistä voisi löytyäkin kello jonka halkaisija olisi 40 mm (+-5mm). Tosin kellon hammastuksesta ei oo hajuakaan. Mut tutkimisen arvoinen juttu varmaankin.

JariV

Kiitti MKE,

toi oli hyvä tieto. Täytyy tutkia asiaa.
Just joo.