Omista lähtökohdistahan se rassauksen tarve on kiinni. Mikäli haluaa että auto on vimpanpäälle, niin jokusen tovin saa sen kanssa viettää. Mainitsemassasi Hyper 8:ssa, kuten kilpailijoissaankin, on tuo huoltaminen tärkeänä osana otettu jo rakennusvaiheessa huomioon, eli tasauspyörästöt ja muut "täyttöä" vaativat kohteet ovat helposti saatavilla. Mutta kylläpä niissä tasauspyörästöissä se öljy pysyy varsin mukavasti ja iskareillakin ajaa pitkän tovin ennenkö rupeaa peruskäyttäjä toiminnassa heikentymistä huomaamaan.
Mä en tiedä mikä siinä on, mutta jotenkin rupeaa karvat nousemaan pystyyn näistä 'nitrokonetta pitää säätää niin kauheesti'-kommenteista. Mikä siinä koneessa jatkuvasti muuttuu kun pitää niin kauheasti olla säätämässä? Päivän mittaan olosuhteet muuttuvat (kosteus, lämpötila) ja ilmansuodattimen läpäisykyky. Mikäli oikeasti saisi koneensa niin veitsenterälle, että 15min tapahtuva ilmastonmuutos tekisi koneen toiminnassa havaittavaa eroa, niin täytyisi onnitella ja sanoa että näillä säätötaidoilla ei nitromoottorin kanssa tule mitään ongelmaa. Kuitenkin se kone on useimmiten vähän sielläpäin ja mielummin turvallisella puolella, jolloin pienet olosuhteiden muutokset eivät aiheuta havaittavaa eroa, eikä konetta myöskään täydy jatkuvasti rupeltaa. Mikäli se oma kone vain on perustoimivaa mallia (jotkut on oikeasti ronkeleita) ja homma muuten kunnossa (ilmanputsari asianmukainen, letkut ehjät, etulaakeri kunnossa ja kone muutenkin elinvoimainen), niin säätöihin koskemisen tarve pitäisi olla aika mitätön. Pieni yläneulan hienosäätö tarpeen mukaan on usein kaikki mitä tarvitaan. Itsellä taisi kesällä kaksi kertaa pääneula liikkua yli 30min ajosession aikana, toinen oli sisäänajossa ja toinen rikkinäisen fuililetkun vuoksi. (Miksi en heti uskonut nyrkkisääntöä: vaihda ne letkut!) Useilla ajoreissuilla meisseli tuli otettua laukusta esille, mutta eipä sillä sitten mitään tehtykkään. (Ehkä olen vain laiska, kun en jaksa kutitella sitä viimmeistä tehonripettä sieltä koneesta irti, mutta kun vähempikin on riittäny hyvään vauhtiin. Hitaus on nopeutta.)
Useimmillahan nuo nitrokoneen kauhukokemukset periytyy sieltä halvasta-käytetystä-loppuunajetusta autosta, jolloin se oma osaaminenkaan ei varmasti ole ollut parasta mahdollista. Traumaattisia vehkeitä sikäli, mutta mikäli se koneen trimmaus (en puhu edes säätämisestä, kun sekin on usein liian yliampuva nimi moiselle pienoperaatiolle) on ylivoimainen homma, niin mitään polttomoottoriin viittaavaakaan en autoon suosittelisi laittamaan.
Enempää ei uskalla näistä koneista horista omiaan, kun joku vetää hernoset nenuun puhtaasti mielipidepohjalta syntyneeseen tekstiini ja synnyttää bensa vs nitro -taistelun... ei hyvä, eikä tätä nyt ajeta tässä takaa.
Se miksi itse en aja noilla bensavehkeillä johtuu täysin niiden olemuksesta. Se on niin toivottoman kömpelöä jotenkin ja alustan toimintaankin panostaminen on vasta nyt lähtenyt pikkuhiljaa käyntiin. Sitä järkyttävää 'pomppulinna'-meininkiä näennäisesti tasaisessa maastossa ei vaan meikäläinen selvinpäin kestä. Että kai se krossariin on taipuminen ollut sähäkän olemuksen, ajettavuuden ja juuri sen särmän takia. Truggykin on omaan makuun liian löllö, vaikka moisella rataa saattaa moni krossaria nopeammin kiertää, tai ainakin tehdä paremman erätuloksen. Mutta se nyt olen kuitenkin vain minä ja minun mielipiteeni.
Kaikkein isoin tekijä varmaankin on tuo radalla ajo, sekä kilpailutoiminta joka on vienyt mukanaan. (herätyskello kilahtaa 5:00 ja siitä ruvetaan sitten keräämään luita kohti Valkeakoskea, tosin ei ajomielessä, mutta touhua pitäisi siltä riittää) Offi-Bensavehkeillä kun ei vain pääse samaan meininkiin, tai sitten moisille ei vaan ole vielä ollut sopivaa rataa. Tulevaisuus näyttänee mihin niillä kyetään, toistaiseksi eivät ole minua (painotan: mielipide) säväyttäneet millään muotoa.