Toisaalta sitten kun se balanceri löytyy niin miksei sitä käyttäin joka kerta? Melkein yhtä nopeeta, ellei aivan yhtä nopeeta, on ladata balancerin läpi.
Käytännössä akun voi ladata vaikka 90% täyteen ilman balanceria ja sen jälkeen loput tasurilla, lopputulos on sama, mutta lataus nopeampi. Kennojännitteiden ero muuttuu "vaaralliseksi" vasta ylijännitteelle mennessä ja eron kertautuessa lataus-purku -sykleissä.
Karkeasti voi myös sanoa että mitä pienemmillä purkuvirroilla akkua puretaan, sitä vähemmän kennojen välinen balanssi kärsii. Eli jos akusta revitään raja-arvoja jatkuvasti, on balansointi "ehdotonta". Samoin mitä lähemmäs kennojen maksimi/minimijännitteitä purussa ja latauksessa mennään, sitä kriittisemmäksi tasaus tulee.
Käytännössä LiPoissa, kuten NiMHeissäkin kennojen väliset erot tulevat esille raja-arvoilla purkaessa. Huonompi kenno pystyy antamaan vähemmän virtaa ulos ja olosuhteista riippuen sen jännite joko jää korkeammaksi tai laskee alemmaksi. Mikäli akku vielä ajetaan tyhjäksi, saattaa jokin kenno pakasta päästä alijännitteelle ja mitä todennäköisemmin vaurioituu. Sittemmin pakkaa ladatessa kennojen väliset virranottokyvyt ovat erilaiset ja balanssi saattaa olla niinkin hyvin pielessä, että koko pakan jännitteen ollessa laturin tavoitejännite, onkin yksi kenno ja ylijännitteellä ja riskialtis.
Oleellista siis tasurin lisäksi on se, ettei akkupakkaa alimitoiteta, eikä ajeta alijännitteelle. Akkupakan alimitoitukseen täytyy käyttää hieman päätä, mutta alijännitteeseen auttaa säätimien cutoffit. Niitä vain ei tunnu kovinkaan monessa budjettihintaisessa- tai kisasäätimessä olevan. Lennokkipuolella säätimet ilman cutoffia ovat taas harvinaisia..
Mainittakoon että itse palasin vastariakkuina takaisin NiMHeihin. Ovat ne polttiskäytössä vaan niin paljon helpompia ja puoli-ilmaisia.