Päävalikko

Jännitemittari

Aloittaja FrzT, 04.03.07 - klo: 01.41

FrzT

Tervehdys kaikki alan harrastajat!
Tässä olisi kytkentä, jonka itse olen todennut erittäin hyödylliseksi.

Eli kyseessä on LM3914 toteutettu yksinkertainen jännitemittari. Toiminta on erittäin yksinkertainen, jännitteen laskiessa ledit alkavat sammumaan yksi kerrallaan. "Näytettävä" jännite on säädettävissä kahdella trimmerillä 4V ja ainakin 10V välillä.

Kytkentäkaavio - Piirilevy - Osasijoittelu

Mikäli valmistat piirilevyn huomio, että piirilevyssä oleva teksti tulee oikeinpäin. Piirilevyssä olisi tarkoitus käyttää pystymallisia monikierrostrimmereitä, mikään ei toki estä juottamasta perustrimmereitä johtojen varaan. Trimmereiden ei tarvitse olla juuri 10k, kunhan ne vain ovat saman arvoisia ja yli 1k niin kytkentä toimii. Laitteen saa myös toimimaan "dot modessa" jos katkaiset mikropiirin nastaan 9 menevän johtimen (johdinta ohennettu), dot mode kuluttaa vähemmän virtaa.

Näytettävän jännitteen säätminen: aseta esim. virtalähteestä haluttu minimi jännite ja säädä LO trimmeriä kunnes vain punainen ledi palaa. Nosta jännite maksimiin ja säädä HI trimmeriä kunnes kaikki ledit palavat. HI trimmerin säätäminen vaikuttaa hieman LO trimmerin säätöihin, joten pientä hienosäätöä on tehtävä.

Itse käytän kyseistä laitetta vastarinakun sekä ajoakun varauksen näyttämiseen. Kaverini käyttää kyseistä laitetta lipojen kanssa, jotta lopettaisi ajamisen ennenkuin kennojännite laskee liian alhaiseksi.

Toivottavasti kytkennästä on teille iloa!

:!: Piirilevyn käyttäminen kaupallisessa mielessä ehdottoman kiellettyä :!:

-TF