Kirjoittaja Aihe: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori  (Luettu 2020 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TomiM

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« : 25.04.07 - klo: 20.02 »
Reilun kolmen pienoisautottoman vuoden jälkeen alkaa taas liipasinsormea syyhyttämään ja horisontissa siintää jonkilainen come back-visio laduille. Mihinkään oikeaan kilvanajoluokkaan en enään rahkene lähteä spedeilemään, jonka takia ajattelin kokeilla M8(?)-seniililuokkaa, eli polttiskrossia :P

Polttiskrossikalusto on minulle aivan tuikituntematonta ja tekniikkakin kehittyy valtavin harppauksin. Tämän takia pyydän apua kaluston hankinnassa. Minkäänlaista merkkiuskollisuutta minulla ei ole, mutta jotenkin silmäni lepäävät Losin 8IGHT autossa ja muutenkin Losin autoista on hyviä kokemuksia touringista ja sähkökrossista. Uusia automerkkejäkin on tullut kuin sieniä sateella. Toiseksi polttomoottoreista ei ole mitn kokemusta. Herrasmiehet voisivat suositella perustelluin mielipitein auto- ja moottoriehdokkaita.

Lähinnä päälimmäisenä kriteerinä autolle on nopeus, ajo-ominaisuudet, helppo säädettävyys, ja luotettavuus. Tietenkin arvostan varaosahuoltoa pk-seudulla ja muiden kilpakumppanien merkkitukea.

Poissa mitmit

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #1 : 25.04.07 - klo: 20.13 »
Hong Nor X1-CR FT on kyllä semmonen auto jolla pärjää ja niitä löytyy radoilta.
Samoin Team Magic M1 buggy.

"Mihinkään oikeaan kilvanajoluokkaan en enään rahkene lähteä spedeilemään, jonka takia ajattelin kokeilla M8(?)-seniililuokkaa, eli polttiskrossia"

Mikäs sen enempää oikeaa kilvan ajoa kuin M8 :grin:
Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #2 : 25.04.07 - klo: 20.31 »
Vaihtoehtojahan on automarkkinoilla paljon, lisättäköön edellisiin mm. Hobao ja Xray. Mainitsemallasi Losilla jos ei kerkeä, niin vika on ratin takana.

Tuo nopeus on kaikille autoille vakio, nimittäin 0. Ruutihan tulee moottorista, ja melkeinpä kovaa huippunopeutta tärkeämpi on alavääntö, radasta tottakai riippuen.
Moottoripuolen muurahaispesään en lähde sohimaan, paljon hyviä vaihtoehtoja.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa tuplaesa1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #3 : 25.04.07 - klo: 20.37 »
Parhaasta en tiedä mutta Cen Matrix on huippuvehje, Jr-Hobby diilaa niitä tämän viikon vielä aika edukkaasti, niillä on siellä jotkut sikapäivät kun tänään viimeksi liikkeessä kävin.
Hypistelin hetken Matrixia ja erittäin laadukkaalta vaikutti, varaosa toimituskin pelaa, siellä näytti olevan seinällinen varaosia CEN:in autoihin..
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #4 : 25.04.07 - klo: 20.52 »
No itellä ei kyllä mennyt rahat ihan roskiin ku sain ton hobberoisen. Voin kuvitella vain kuinka hauskaa kilvan ajo voi olla jos pihalla vähän pyörittelee ja sekin tuntuu yllättän hauskalta. Harmi vaan raumalla ei ole lajin harrastajia oikein paljon et sais näille oman crossiradan. Motocross radal olis lastenrata mut ne ei vissii oikein pitäis jos vähän teen jyrkempiä hyppyreitä sinne   :roll:

Mika R

  • Vieras
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #5 : 25.04.07 - klo: 22.33 »
"Auton kriteerinä nopeus, ajo-ominaisuudet, helppo säädettävyys, ja luotettavuus."

Sanoisin näin että kaikki kisabuggyt (ja moottorit) ovat riittävän nopeita, ainostaan kuskin taidot ratkaisee. Tietysti autoon pitää laittaa ensin kisaservot ja kisamooottori, tai ainakin jotain lähelle tätä. Sitten ei enää autolla ole suurta merkitystä koska kaikki ovat vasta-alkajalle (ja kokeneemmallekin) riittävän hyviä. Mutta kisa-auto huonoilla servoilla ja moottorilla on yhtä huono kuin halvin RTR, joten noissa ei kannata lähteä sitten kauheasti tinkimäänkään. Koko paketti siis ratkaisee, sen pitää olla tasapainossa joka osa-alueella - kaiken ei tarvitse olla parasta mutta vähintääkin hyvää keskitasoa. Myös RTR autoista löytyy tällaisia joten niitä ei kannata automaattisesti ohittaa...

Listataanpa autoja: Kyosho, Hobao, Losi, Mugen, Xray, HongNor, CEN, TM, TT... Minkä tahansa noista valitsetkin niin ainoastaan sinun taitosi kuljettana alkuvaiheessa ratkaisevat. Pidemmälle auton säädöt jne. ja niihin varmasti löytyy apua niin radalta kuin täältä forumista automerkkiin katsomatta. Siten säädettävyyden merkityksellä ei kauhean suurta merkitystä..sitä paitsi ne ovat joka tapauksessa suht lähellä toisiaan ainakin perusperiaatteiltaan .. Samaan kategoriaan putoaa ajo-ominaisuudet.

Myös luotettavuudeltaan alkaa tavara olla sen verran hyvää johtuen kovasta kilpailusta että silläkään osastolla on vaikea tehdä eroa.. Joten mikä ratkaisee enite on se mistä tykkäät itse eniten ja millä mahdollisesti kaverisi ajavat (se auttaa säätämisessä, varaosien hankinnassa ja jakamisessa radalla jne).

Polttiskrossi on vaativa laji, autot nopeita ja myös kuskin on oltava nopea jos ei halua taistella jumbosijoista. Sitä ei mitenkään voi luokitella seniiliksi.

Poissa TomiM

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #6 : 25.04.07 - klo: 23.22 »
Luulen että minulla perusajotaito on kohdallaan. Ainakin tiedän, että liipasinta vetämällä auto kiihtyy ja työntämällä jarruttaa..rattia kääntämällä ohjaavat pyörät kääntyvät.

Anteeksi artikulaationi. Kuljettaja tosiaan tekee nopeuden, mutta auto määrittelee miten helposti moottorin voiman saa siirrettyä kierrosaikoihin. Joillakin autoilla se vaan onnistuu vähemmällä työllä ja resursseilla kuin toisilla.

Unohdetaan tyystin ainakin RTR:t ja suurinosa kaukoitäiset. Todellisina kilpa-autoehdokkaina pidän Kyoshoa, Hobaota, Losia, Mugenia ja Xrayta. Losi miellyttäisi keveydellään, perinteillään ja teknisillä ratkaisuilla. Sitä taasen en tiedä onko se liian sähköautomainen ja on kokoajan rikki..

Tärkeintä ei ole voitto, vaan hienot välineet :P

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #7 : 26.04.07 - klo: 08.13 »
Losi miellyttäisi keveydellään, perinteillään ja teknisillä ratkaisuilla. Sitä taasen en tiedä onko se liian sähköautomainen ja on kokoajan rikki..

Meilläpäin rataa kiertää aktiivisesti kaksi Losia ja allekirjoittaneen vähän harvemmin ainakin toistaiseksi. Näihin nojaten voin väittää että ei ole kokoajan rikki, itse asiassa hämmästyttävän lujaa tekoa, tosin mikään ei ole ikuista. Tämä alkuperäinen kytkin kuluu aika nopeasti mutta on myös mielestäni paras kytkin mitä olen kokeillut (kunnes taas toisin todetaan). Keskidiffin huoltoa varten joutuu purkamaan normaalia enemmän (tuet eivät ns. "halkea"). Vastapainona tälle vastaavasti radiolevypakettihässäkkä on vain 4 ruuvilla kiinni pohjalevyssä.

Tuohon sähköautomaisuuteen en osaa sanoa mitään koska en ole ajanut sähkökrossilla 15 vuoteen. Mutta tietääkseni sähköautosta ei tule sitä pörinää ja nitron katkua :laugh: Mitä edelliseen kisapirssiini vertaan niin Losi on nopeampi, lähinnä sen takia että on helpompi ajaa mutta tämäkin on hyvin yksilöllinen mielipide.
« Viimeksi muokattu: 26.04.07 - klo: 13.14 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #8 : 26.04.07 - klo: 09.17 »
Luulen että minulla perusajotaito on kohdallaan. Ainakin tiedän, että liipasinta vetämällä auto kiihtyy ja työntämällä jarruttaa..rattia kääntämällä ohjaavat pyörät kääntyvät.

Anteeksi artikulaationi. Kuljettaja tosiaan tekee nopeuden, mutta auto määrittelee miten helposti moottorin voiman saa siirrettyä kierrosaikoihin. Joillakin autoilla se vaan onnistuu vähemmällä työllä ja resursseilla kuin toisilla.

Unohdetaan tyystin ainakin RTR:t ja suurinosa kaukoitäiset. Todellisina kilpa-autoehdokkaina pidän Kyoshoa, Hobaota, Losia, Mugenia ja Xrayta. Losi miellyttäisi keveydellään, perinteillään ja teknisillä ratkaisuilla. Sitä taasen en tiedä onko se liian sähköautomainen ja on kokoajan rikki..

Tärkeintä ei ole voitto, vaan hienot välineet :P

Ei tarvitse pyydellä anteeksi  :angel:
Näytät valineen Losin, tuskin huono valinta. Mitä kaukoidän autoihin tulee niin CEN Matrix voitti muut autot 2 vkonloppua sitten  :wink: Mutta oli pätevä kuskikin. Joten kaikilla voi voittaa. Tämä ei ole mainos vaan kertoo siitä että autojen taso, myös RTR:ien, on hämmästyttävän hyvä tänä päivänä.
(yes, ajoin kaksi kautta Kyosho 777:lla ja sitä ennen 7.5:llä joten jotain ymmärrystä pikkuhiljaa on)

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Paras 1/8 polttiskrossari ja moottori
« Vastaus #9 : 26.04.07 - klo: 10.58 »
Tekniikan harppaukselliseen kehitykseen en usko. Pieniä ovat olleet parannukset sen ajan kun itse olemme olleet hommassa mukana (n 4 v). Kuskin ja varsinkin mekaanikon uskon parantaneen (jopa harppauksin), siksi auto kulkee paremmin.

Tervetuloa mukaan. Lavankoon katselemaan ja kyselemään, saat parempia vastauksia kuin foorumissa. Näet nimittäin itse miten kukin ja mikin menee. Foorumissa pärjää sanasepot. Tosin kaipaamiasi Loseja taitaa olla vähän vähissä. Itse en muista yhtäkään nähneeni.