Kirjoittaja Aihe: k: Sanwa M8:n käyttäjille  (Luettu 2721 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nitrobuggy

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/buggy
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« : 19.03.03 - klo: 15.09 »
1. Olen hankkinut Sanwa M8 ohjaimen. Onko hyviä ideoita miten niitä AA pattereita pystyisi lataamaan avaamatta sitä luukkua ja patterikotelon poistamista?
2.  Lähetinakku mikä löytyy PowerRacingin kotisivuilta näyttää olevan aika kallis. Kuinka pitkä käyttöaika yhdellä latauksella? Mikä laturi olisi hyvä sille?
Tällä hetkellä löytyy 8kpl GP:n 1800mAh AA kennoja. Olisi kivaa jos niillä pystyisi virittämään joku kätevä lataussysteemi. Laturi mikä löytyy kaapista on Supernova 250S (1-25 kennoja, charge current 0,1-5A)

-Henkka

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #1 : 19.03.03 - klo: 16.23 »
Onhan siinä patteritelineessä liitin pohjassa, joten jos poraa reiän samalle kohtaa ohjaimen pohjaan, niin sitten ei tarvitse ottaa sitä koteloa ulos.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #2 : 19.03.03 - klo: 18.00 »
Hyvä vinkki JesseT!
Me olemme käyttäneet kameroihin tarkoitettuja 1700mAh Ni-MH akkuja ja ladattu niitä kahdella MH-akkujen lataamiseen tarkoitetulla laturilla. Hieman hankalaa!
Jos olisi joku sopiva laturi, jolla voisi ladata suoraan patterikoteloon päin, tietoa otetaan kiitollisuudella vastaan.

Poissa Nitrobuggy

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/buggy
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #3 : 19.03.03 - klo: 20.27 »
En nähnytkään että pohjassa oli liitin. Kiitos tiedosta.

Mutta nyt seuraava kysymys:
Uskaltaako ladata 0,4A virralla tuon M8 läpitse? Tarkoitan kun toi patterikotelo on kiinni ohjaimessa niin se latausvirtahan menee myöskin suoraan ohjaimen elektroniikkaan.

Tulen käyttämään tällaista laturia:
http://www.rcbatteryclinic.com/nova.htm

-Henkka

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #4 : 20.03.03 - klo: 10.44 »
Jos on joku pulssilaturi hakkuri tai sellainen, niin en ainakaan suosittelisi pitämään radiota päällä. Jos on ihan DC- laturi niin ei semitään tee. Ja pieni tarkennus, ei se virta radion läpi mene, ainoastaan jännite menee radiolle.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #5 : 20.03.03 - klo: 10.45 »
Niin joo vielä, itse olen ihan quadralla noita lataillut puolella ampeerilla. Jos virtaa on liikaa, niin sen tietää siitä, että akku alkaa lämpenemään, vaikka ei ole vielä täynnä.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
m8
« Vastaus #6 : 20.03.03 - klo: 15.16 »
CAi varmaan voisi valaista millä virralla EI kannata ladata M8 akkua, jos EI halua polttaa latausjohtoa...... :wink:

Itse olen ladannut 0,5-1,5A käyttäen robitronicin Pro2000+ laturia. Akut on 99 vuonna ostetut 1600mAh Hitachit omassa M8:ssa, ja hyvin on kestäny kisapäivän läpi, kaksipäiväisetkin skabat.

Kunhan vain pitää huolen etteivät akut/kotelo ylikuumene latauksessa. 0,5A lähempänä oikeaa ja "järkevää" latausvirtaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #7 : 20.03.03 - klo: 15.48 »
Normaalit hidaslaturit lataa noita akkuja noin 100-250mA... Ja semmosta akkujen valmistajat yleensä suosittelee... Eli 500mA voi olla liikaa, tai lyhentää akkujen elinikää, mutta tuskin niin paljoa että sitä huomaisi...

Poissa Nitrobuggy

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/buggy
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #8 : 20.03.03 - klo: 17.54 »
Olen varmasti ihan tymä mutta miten Robitronicilla lataa sitä akkupakettia. Laturihan on tarkoitettu 4-7 kennolle!?
Omistan Robitronic 2000+ laturin. Onko ihan ok lataa niitä 8kpl GP:n NiMH 1800mAh akkuja sillä laturilla kun akkupaketti on kiinni M8:ssa (sanotaan 0,5A)?

-henkka kysymysmerkki

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #9 : 20.03.03 - klo: 19.02 »
Robitronicilla lataa radion akkua ihan hyvin kun ei nosta latausvirtaa liian korkeaksi. Koska akussa on 8 kennoa, jossain vaiheessa latausjännite ylittää korkealla virralla ladattaessa laturin sisäänottaman jännitteen(~13V), jolloin lataus katkeaa.

Eli kun lataat akkuun esim 1,5A, saat sen tod. näk lähes täyteen, muttet ehkä kokonaan.

Jokatapauksessa ilman ongelmia olen samoja akkuja ladannut noin 50 kisaan ja varmaan 250 treenikertaan. Eikä ole ainakaan vielä ilmennyt ongelmia.

Otan tietysti akun aina pois radiosta latauksen ajaksi, ja kytken liittimen kennokoteloon, ja johdot luonnollisesti laturiin. Jesse taisi jo mainitakin aiheesta, mutta kovin vaihtelevaa virtaa ei kannata pukata,jos radio on päällä. Ja sitäpaitsi, ulkoinen virtalähde on kisoissa kielletty.

Eli, miksipä ei, kokeile pienellä virralla. Ei laturi tiedä montako kennoa sinulla on akussa. Voit verrata tilannetta hunoon ajoakkuun. Jännite nousee latauksen lopussa jopa lähelle 11 Volttia....Siis todella huonokuntoisissa akuissa. Perusmatematiikallahan siinäkin olisi 9 kennoa...:)
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Nitrobuggy

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/buggy
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #10 : 20.03.03 - klo: 19.34 »
Kiitos paljon tiedoista! Aion porata reiän ohjaimen pohjaan ja siitä pistoke kiinni. Robitronic saa hoitaa latauksen noin 0,5A:lla. En pidä ohjainta päällä latauksen aikana.

-viisaampi Henkka

Poissa karisi

  • Jäsen
    • Profiili
kennoston jännite kisakäytössä
« Vastaus #11 : 20.03.03 - klo: 21.13 »
Koska radiot on tällä hetkellä ainakin kisakäytössä tehotarkkailussa, kannattanee lähettimien akut ladata hyvissä ajoin ennen kisastarttia jottei nimellis hyväksyntäjännite ylity.
vrt. toinen topicci jossa viitataan kennoston jännitteeseen.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
k: Sanwa M8:n käyttäjille
« Vastaus #12 : 20.03.03 - klo: 21.18 »
Mutta toihan on vähän niinku "pitäis laittaa tyhjät patterit..."....;)
Ehkä homma nyt ei kuitenkaan (toivottavasti) mene noin pilkun viilaukseksi. Täytyyhän muistaa että akuissa nim.jän. on 1.5V ja kennoissa 1.2V.

Säännöllä on käsittääkseni pyritty eliminoimaan monien käyttämä 9:s kenno (häiriöherkkyyden poistamiseksi/lähetystehon lisäämiseksi käytetty.).
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC