Menneenä lauantaina varikolla sadetta pidellessä tuli puhetta jälleen jo vanhasta aiheesta, eli erillisesta sadekelin autosta. Ehdotettiin, että rataluokissa sadekelillä sallittaisiin toisen auton käyttäminen. Tällä haettaisiin sitä, että kynnys märällä radalla ajamiseen kilpailuissa madaltuisi.
Käytännössä tämä tarkoittaisi siis sitä, että sateen sattuessa, voit vaihtaa auton kesken kilpailupäivän, mikä on siis nykyisin kiellettyä. Sadekelin auton käyttäminen sallittaisiin silloin, kun ajettava erä on ilmoitettu märäksi eräksi. Toki voi ajaa myös vain yhdellä autolla, kuten tähänkin asti.
Sähkölaitteet ja moottorit (sekä sähkö- että polttomoottorit) saadaan kyllä suojattua erittäin hyvin vettä vastaan nykyisin. Laakerit ym. teräsosat ovat kuitenkin edelleen veden armoilla, jolloin osa porukasta näitä säästääkseen jättää ajamatta. Tällä tavoin sadekelillä voisi käyttää vaikka vanhaa autoaan, mihin on tehnyt tarvittavia sadekelin suojauksia jo valmiiksi, eikä laakereistakaan ole enään niin suurta huolta.
Asiassa on tietenkin paljon sekä hyviä, että huonoja puolia:
+ ei tarvi riskeerata ykköskalustoa sateella
+ voi tehdä tarvittavat suojaukset huolellisesti valmiiksi
+ sähkölaitteet ja moottorit säilyy varmemmin ehjänä
+ jne...
- jos haluaa käyttää tätä mahdollisuutta, on pidettävä kahta autoa ajovalmiudessa (kustannukset)
- ?
Tätä ehdotettiin siis sekä sähkö- että polttisturistiluokkiin ja tällä kertaa ehdotus tuli lajiryhmän suunnalta. Joten jos me kuljettajat tätä halutaan, saadaan sääntö melko varmasti toteutumaan.
Nyt pyytäisin teiltä arvon ratakuskit mielipiteitänne ja hyviä perusteluita suuntaan tai toiseen.