Kirjoittaja Aihe: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?  (Luettu 5504 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« : 18.07.07 - klo: 10.07 »
Menneenä lauantaina varikolla sadetta pidellessä tuli puhetta jälleen jo vanhasta aiheesta, eli erillisesta sadekelin autosta. Ehdotettiin, että rataluokissa sadekelillä sallittaisiin toisen auton käyttäminen. Tällä haettaisiin sitä, että kynnys märällä radalla ajamiseen kilpailuissa madaltuisi.

Käytännössä tämä tarkoittaisi siis sitä, että sateen sattuessa, voit vaihtaa auton kesken kilpailupäivän, mikä on siis nykyisin kiellettyä. Sadekelin auton käyttäminen sallittaisiin silloin, kun ajettava erä on ilmoitettu märäksi eräksi. Toki voi ajaa myös vain yhdellä autolla, kuten tähänkin asti.

Sähkölaitteet ja moottorit (sekä sähkö- että polttomoottorit) saadaan kyllä suojattua erittäin hyvin vettä vastaan nykyisin. Laakerit ym. teräsosat ovat kuitenkin edelleen veden armoilla, jolloin osa porukasta näitä säästääkseen jättää ajamatta. Tällä tavoin sadekelillä voisi käyttää vaikka vanhaa autoaan, mihin on tehnyt tarvittavia sadekelin suojauksia jo valmiiksi, eikä laakereistakaan ole enään niin suurta huolta.

Asiassa on tietenkin paljon sekä hyviä, että huonoja puolia:

+ ei tarvi riskeerata ykköskalustoa sateella
+ voi tehdä tarvittavat suojaukset huolellisesti valmiiksi
+ sähkölaitteet ja moottorit säilyy varmemmin ehjänä
+ jne...

- jos haluaa käyttää tätä mahdollisuutta, on pidettävä kahta autoa ajovalmiudessa (kustannukset)
- ?


Tätä ehdotettiin siis sekä sähkö- että polttisturistiluokkiin ja tällä kertaa ehdotus tuli lajiryhmän suunnalta. Joten jos me kuljettajat tätä halutaan, saadaan sääntö melko varmasti toteutumaan.

Nyt pyytäisin teiltä arvon ratakuskit mielipiteitänne ja hyviä perusteluita suuntaan tai toiseen.
« Viimeksi muokattu: 18.07.07 - klo: 10.21 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #1 : 18.07.07 - klo: 14.05 »
Ääni tälle o/

Ainakin viri- ja polttisluokissa tämä voisi toimia hyvinkin. Moni ratakuski uusii kuitenkin kalustonsa vuosittain, jolloin yksi auto jää helposti sitten seuraavan vuoden saderientojen varalle, ja melkein jokaisella sähkökuskilla on hiilisähköt jääny ylimääräisiksi(ellei ole jo myynyt) jotka ovat helpommat suojatakkin kun uudet hiilettömät. Suomen kesässä on kuitenkin niin vähän viikonloppuja että ei onnistu jenkkityyliin perua kisat aina sateen sattuessa.
« Viimeksi muokattu: 18.07.07 - klo: 14.08 kirjoittanut TeemuR »
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa HarriK

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #2 : 18.07.07 - klo: 18.59 »
Ehdoton kyllä KIITOS :mrgreen:

Poissa pcu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #3 : 20.07.07 - klo: 23.34 »
-ainakin viri ja polttisluokissa tämä voisi toimia hyvinkin-...stanuluokassa ei toimi?
stanuhan on muutenkin niin helppo luokka että tietysti se kannattaa jättää huomioimatta.

Poissa TeemuR

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #4 : 21.07.07 - klo: 11.49 »
Ajattelin että stanuluokassa huomattavasti harvemmalla kuskeilla on se edelliseltä kaudelta "ylimääräiseksi" jäänyt auto, ja tätä kautta ei välttämättä toimisi ehkä ihan niin hyvin sielä  :roll:
Tamiya - racing factory/ S-Grafix /

Poissa Mikko M

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #5 : 22.07.07 - klo: 20.51 »
Stanuun ei erillistä sadekeli autoa, koska monellakaan ei ole ylimääräistä autoa ja sähköjä.

Monilla virikuskilla on luultavasti vanhoja autoja kaapeissa ja sinne voitaisiin sallia sadekeli auto.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #6 : 23.07.07 - klo: 13.05 »
Mielestäni TSP luokkaankin vois hyväksyä tämän
sade auton. (pääsee ainakin jollain ajamaan kun
ollaan kerran kisoihin tultu)
Kypakki viikonlopulla (Lauantai aamuna) rakentelin yhdestä
hylätystä autosta sade autoa ja sillä jopa
vielä ajetiinkin kisassa...
Eka yritys ei vielä mennyt ihan putkeen mutta
illemmalla kun muu porukka oli mennyt kotiin
ja LRP säädin saatu kuivattua niin ajelimme
lauantai illalla "sala treenejä".
Joka onnistui sitten jo paremmin.

Ajojen jälkeen kun vaan muistaa tuon CRC ruiskutuksen
niin ei siinä ihmempää ongelmaa pitäis olla. (Vert. RC-Crossi)
Toki en silti laittais kisa auto vesi kelille.

Mutta muuten tämä kisojen peruutus ei oikein miellytä.
Nytkin näytää siltä että ajetaan 3 kisaa peräkkäisinä
viikonloppuina.
Vaikka mehän ollaan sitä mieltä että Kuusalla ajettiin
jo TSP luokan sijat 1 ja 2. (Kaksi urhoollista oli TSP
luokasta lauantaisna satessa radalla)
Jos jotain uusinta kisoja ajetaan niin sitten nuo
pisteet on jo jaettu.
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #7 : 30.07.07 - klo: 07.13 »
Kannatetaan kaikkea, mikä tukee osallistumista kisaan RADAN puolella.

Kuusankoskella ainakin harmitti vietävästi, että kaiken valmistautumisen (kisaajat ja ERITYISESTI järjestäjät) jälkeen niin moni ilmoittaa ettei haluakaan ajaa, kun on niin märkääkin.

Sallitaan siis mahdollisuus "sadekelin/vara-auton" käyttöön ja toivotaan, että useampi kuski haluaa tuoda autonsa radalle ja kilpailla.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa PMi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #8 : 01.08.07 - klo: 11.17 »
Jos ja kun asiaa päätetään niin joka luokkaan sadekeliauto mahdollisuus, silloin kaikki on samalla viivalla. Kaikilla ei varmaankaan ole kahta autoa, mutta suurimmalla osalla kyllä ja kellä ei ole tekee oman ratkaisunsa ajamisesta märällä. Et näin   :cool:
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #9 : 03.09.07 - klo: 10.34 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 22.40 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #10 : 03.09.07 - klo: 10.48 »
Mä ehdotan että siinä vaiheessa ku vettä alkaa sataa ja rata on märkä, pikkuautokamat pistetään pussiin ja suunnataan autot kohti kotia.... Tämän kesän sadekelikisoja kiertäneenä, voin sanoa huvittuneena ettei oikein vastaa kisaamisen tarkoitusta se kamojen tuhoaminen enää.

Näyttäis että sade on kisoissa nykyään enempi sääntö kuin poikkeus. :cry:

Lisäksi ehdotan että joku rakentaa Suomeen sisäratoja joissa kesän kisat voisi järjestää....  :afro: :police:

Toivottavasti ens kesänä on hyvät säät kisoissa, pikkuautoilijat kun eivät säitä voi muuttaa.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa jtp

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #11 : 03.09.07 - klo: 12.32 »
Lainaus
Ehdotan seuraavia sadesääntömuutoksia ratapolttiksiin:
- Sadekelille ehdottomasti toinen auto luvalliseksi
- Sadekelin autoon ilmanputsari täysin vapaavalintaiseksi (ins-box ei pakollinen)
- Sadekelin autossa saisi käyttää halutessaan eri transponderia kuin kuivankelin autossa.
- lyhennetään sadekelin finaalinpituuksia.. semit 15min ja finaali 30min..


-Sadekelillä ins-boxi ei ole pakollinen jo nyt
-Transponderin vaihto ajanottojärjestelmään tuottaa ajanotajalle melkopaljon hommaa etenkin jos rata välillä kuivuu, jolloin tarvisi taas käyttää kuivankelin autoo.

-Finaalien lyhennys olisi minustakin ihan hyvä asia.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #12 : 03.09.07 - klo: 15.34 »
Tuohon alumiinisten pohjalevyjen turpoomiseen löytyi
syy, kylläkin kisojen jälkeen.
Pääsuoran jälkeisen suoraa seuravan mutkan sisäreunassa
oli ilmeisesti mennyt keltainen molla rikki ja jäänyt
ruuvi pystyyn asfaltille. Johon auto pysähtyi kuin
seinään (kokemusta nimittäin on) jos ajoit liian sisälle
tuohon oikealle kääntyvään mutkaan.

Meille ei tainnut muuta sähkö ongelmaa olla kuin että
yksi vastari lopetti toiminnan. Toivottavasti kuivuttuaan
alkaa taas toimimaan.

Pahin ongelma meille oli pikku kivet joista yksi päätyi
jarrun mekanismiin ja piti jarrua hieman päällä
koko finaalin.

Edit:

Nyt kun on toista tuntia satessa rullattua autoa purettu jota
kisapaikalla jo clenerin kanssa putsattu muutamaan kertaan.
Kun kotona sain radio levyn autosta ja diffit pois niin oli
näky aika muurheellinen siis auto oli aivan järkyttävän likanen.
Jopa ruuvin kannat on täynnä pikku kiveä ja tiukassasa.
Tähän vois lainata Korvenmaan Matin sanoja: "polttis crossi
on tähän verrattuna puhdas laji".

Joten ainoa todellinen vaihtoehto taitaa olla tuo Vesan reipas
mielipide ...

Ei tuossa sade touhussa ainakaan harrastuksen hauskuus lisäänny
vaikka aina on kivaa kun päästään ajamaan kilpaa.
Vaikka meillä sinällään ei ole sadekisoja mitään vastaan
saatiinha me sateella todella hyvä tulos:
Eka aikakierroksen TQ ja finaalissakin 4:s.
Silti tässä on jäänyt miettimään onko meidän vara-auto
edes rittävän huono tälläiseen puuhaan.
« Viimeksi muokattu: 04.09.07 - klo: 06.34 kirjoittanut LasHi »
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #13 : 14.02.08 - klo: 08.31 »
Näin kesää ja sadekisoja odotellessa katsoin Winternatsin videoita YouTubesta.
Esim. Floridassa on myös muutamana päivänä tullut vettä :

http://www.youtube.com/watch?v=kvpIH0Vl2-M

No ei siinä mitään ihmeelistä ole mutta katsokaa tuon
videon n.5 minuutin kohtaa niin siinä näkyy millaisella laitteella
ammeriikan pojat kuivattaa rataa.

Tuollainen härveli tarttis olla Suomen kisoissakin.

« Viimeksi muokattu: 14.02.08 - klo: 13.21 kirjoittanut LasHi »
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #14 : 14.02.08 - klo: 08.35 »
jenkeissähän ei tunnetusti ajeta metriäkään sateella, vaan kamat pakataan nippuun pienemmissä 2pv kisoissa ja painutaan kämpille mikäli alkaa sataa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #15 : 14.02.08 - klo: 12.32 »
Tähän vois lainata Korvenmaan Matin sanoja: "polttis crossi
on tähän verrattuna puhdas laji".


Jep...
http://www.gfoto.com/GetUserPic.asp?uid=5186D2C20FBA432F9BC1F4585E785136&alid=163331&pid=3558428&size=3

3 kiloa ylimääräistä mukana.

Poissa LasHi

  • RSRCA
    • Profiili
Vs: Erillinen sadekelin auto rataluokkiin?
« Vastaus #16 : 14.02.08 - klo: 13.31 »
No parastaikaa ajettava Winternats 2008 on viikon kisa joten
ilmeisesti ei ainakaan vielä ole kukaan kotiin lähtenyt....

Mutta tässä linkki jossa näkyy paremmin tuo edellä mainittu "RC auto".

http://www.redrc.net/2008/02/2008-winternats-wednesday-qualifying/
RAISION SEURAKUNNAN RC-AUTOKERHO
Rc on kivaa. LRP Areena Cupin Turisti ohjeistus: http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=40980.0;attach=14957