Kirjoittaja Aihe: One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??  (Luettu 2903 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HessuH

  • Jäsen
    • Profiili
Eli nyt olisi kysymys paljon testanneille kisaajille. Aihetta on jo sivuttu micro rs4 otsikon alla mutta varmaan asia kiinnostaa jotakuta näin omana topiccinakin.
Nyt kuitenkin turistien ominaisuuksista.

Onko oneway se ainut ja ehdottomasti nopein vaihtoehto jokaiselle radalle ja joka autoon?

Onko eri rengastyypeillä (foam / normaali kumirengas) vaikutusta diffin säätöön / valintaan ?

Mitä kokemuksia on spool- eli kiinteästä etudiffistä? Onko missään olosuhteissa tai autossa yhtä nopea tai nopeampi kuin one-way vai onko ainoastaan helpompi ajaa?
esim. Clevelandin kisassa joka ajettiin foam renkailla ainakin Losin autoissa pari kärkikuskia ajoi joko spoolilla tai erittäin kireällä normaalidiffillä.

Tässä alkuun, jos joku jolla on aiheesta kokemuksia voisi kommentoida.

Poissa Tuure

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
...
« Vastaus #1 : 22.03.03 - klo: 19.54 »
Clevelandissa ajettiin normaali diffillä tai lukolla lähinnä sen takia että autot käänty liikaa one-wayllä..

Poissa HessuH

  • Jäsen
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #2 : 22.03.03 - klo: 20.52 »
Oliko se ainoa syy? Yleensä jos on kysynyt neuvoja auton liikaan kääntymiseen, on tarjottu etuvakaajaa, jäykempää etupäätä, kovempia eturenkaita y.m y.m. mutta ei kukaan ole muistaakseni käskenyt ottamaan oneway diffiä pois.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Spool vs one-way
« Vastaus #3 : 22.03.03 - klo: 23.06 »
Jospa minä vastaisin. Olen kerännyt jonkin verran käytännön kokemusta  spoolista, kahdella eri automerkillä Xray T1:llä ja FtTC3:lla. Ensiksi spool (joksi jenkit sitä kutsuvat) on ominaisuuksiltaan vähän kuin one-way paitsi että etupää ei rullaa vapaasti samallatavalla kun löysäät kaasun johtuen siitä että spool on ontto (eli ei mitään yksisuuntalaakereita ym. kuulia sisällä) Mutkaan sisään ajettaessa spool ei käänny ehkä yhtä nopeasti joten joudut säätämään autoa hiukan eri tavalla että kääntyvyyttä tulee lisää kuten one-way:llä. Mutta mutkasta ulos se lähtee yhtä hyvin kuin one-way muistaen että etupyörät ovat suorassa siihen suuntaan minne olet menossa. Ylivoimaisen spoolista tekee se että huonolla pidolla ajettaessa tiukanpaikan tullessa voit jarruttaa vaikka kesken mutkan ilman että perä irtoaa lainkaan (täys nelipyörä jarrutus) jota todellakaan et voi tehdä one-way:llä. Hyvällä Rajatorpan pidolla en huomannut isoakaan eroa näiden kahden ominaisuuksien välillä, mutta kuten jo totesin niin kannattaa ajaa spoolilla huonolla pidolla niin sen hyvät ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa. Spool on tietyssä mielessä varma ostos koska siinä ei ole mitään helposti hajoavia osia kuten joidenkin valmistamissa one-way laakereissa. Vetoakselitkin edessä tulevat kestämään pitempään spoolilla kuin one-way:lla. Nytkin odotan jo taas innolla kesää ja isoja asfaltti ratoja ja nopeita loivia mutkia koska ymmärsin että niissä spool olisi elementissään enemmän kuin matolla.
Sponsored by own wallet

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #4 : 22.03.03 - klo: 23.27 »
myykö rc-piste asson spoolia?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa HessuH

  • Jäsen
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #5 : 22.03.03 - klo: 23.56 »
Niin, hyvä että joku muukin on todennut saman asian. Tuntuu että one-way on vain tullut kisakäyttöön aikamoiseksi itsestäänselvyydeksi ettei mikään muu toimi kuin one-way. Yhden harjoituspäivän spoolilla ajaneena kuitenkin totesin auton olevan suunnilleen yhtä nopea kuin one-wayn kanssa (mittarina toinen kuljettaja jonka kanssa on ajettu kerta toisensa jälkeen samaa vauhtia, eli ei kelloa joka olisi ollut tässä asiassa luotettavampi mittari). Kun muutosten välissä on viikko niin vertailu on hieman hankalaa ja menee aina hieman mutu tuntumalla. Spoolin kanssa autosta tulee huomattavasti rauhallisempi ajettava ainakin meidän likaisilla ja huonopitoisilla(?) matoilla. Ainoa missä huomasi eron one-wayn hyväksi oli hidas tiukka 180 mutka jossa auto puski ja sen joutui ajamaan hitaammin kuin aiemmin. Myös Cruisaajan mainitsemat jarrutusominaisuudet tuli pari kertaa testattua kun joku pyörähtli pääsuoran päässä olevassa loivassa nopeassa mutkassa eteen. autolla todellakin pystyi kunnolla jarruttamaan ja välttämään kolarin poistumatta itse perä edellä radalta ulos.
Mutta kertokaa lisää kokemuksistanne joilla niitä on.

Poissa Ismael

  • KUArc
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #6 : 23.03.03 - klo: 19.28 »
Omat kokemukset kiinteästä etupäästä, autona Evo2 (C-hubeilla):
- yksittäiset kierrosajat yhtä nopeita kuin One-way:llä
- auto on helpompi hallita ja menee sinne minne etupyörät osottaa
- auto menee nihkeämmin nopeissa (esim. pääsuoran jälkeisissä) mutkissa kuin One-way:llä, johtuu siitä että ulompi etupyörä "hannaa" spoolilla ajettaessa
Se taitaa riippua vähän kaikesta (ajotyyli, rata...) kumpi näistä loppujen lopuksi on nopeampi.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #7 : 23.03.03 - klo: 20.10 »
Matias: Assoon et saa spoolia Rc pisteeltä. Omani tilasin Towerhobbiesilta jenkeistä. Xrayh:in sain ko osan Dantomilta Tampereelta.
Sponsored by own wallet

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #8 : 23.03.03 - klo: 20.26 »
Millä autolla Hessu itse ajelet? Tuota juttua kirjoittaessani eilen illalla jo silmät ristissä en varmaan maininnut sitä että se oli TC3 joka muuttui hieman puskevaksi spoolin kanssa, mutta Xray c-hub setillä varustettuna en sitä juurikaan huomannut,  ainaskaan Torpalla.
Sponsored by own wallet

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #9 : 23.03.03 - klo: 21.17 »
Onko tietoa, miten yleisesti "lukkodiffi" on käytössä Suomessa/muualla?

Poissa HessuH

  • Jäsen
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #10 : 23.03.03 - klo: 21.46 »
Autohan on Losi xxx-s G+ jonka mukana tulee spool vakiona. Losin spool sarja on itse asiassa kaksi diffiin sopivaa hiekkapaperi rinkulaa. Vakiodiffistä jätetään kuulat pois, laitetaan diffiin edellämainitut paperirinkulat kitkaa lisäämään ja kiristetään diffi tarpeeksi kireälle että se on varmasti kiinni ja spool on valmis.

Nämä vastaukset ovat olleet vahvistuksena sille mitä ajattelin kun kokeilin spoolia.
Täytyy jatkaa omia kokeiluja kun taas ehtii n. kuukauden päästä seuraavan kerran ajamaan. Tähän asiaan kuten moneen muuhunkaan touring autoja koskevaan säätöongelmaan ei näytä olevan apua muutamasta tuhannesta mattoautolla aikanaan ajetusta kilometristä.

Kiitos kommenteista, lisääkin saa kirjoittaa.

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
One-way / spool / normaali etudiffi mitä vaikutusta??
« Vastaus #11 : 23.03.03 - klo: 21.53 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Onko tietoa, miten yleisesti "lukkodiffi" on käytössä Suomessa/muualla?


Täällä Härmälässä on ilmeisesti muutama allekirjottaneen lisäksi, jotka sitä ovat testanneet. MUU maalaisista ei ole varmaa tietoa :mrgreen:

Olen seurannut asiasta käytävää keskustelua eräällä isolla jenkkisaitilla ja kyllä ne vakavasti ottaen ajavat lukkodiffillä paljonkin, mutta enimmäkseeen solukumirenkailla.
Sponsored by own wallet