Mun mielestä ei yhden kisan perusteella kannata vetää välttämättä johtopäätöksiä. Vantalla on mukana enemmän truggeja ja taso kovempi. Hanki sellanen niin huomaat kuinka makeeta sellasta on ajaa
Kansainvälisesti luokka on kasvava (ehkä kasvavin) joten eikö nyt kannata hakee sitä oppia mahdollisimman aikasessa vaiheessa. 10 vuotta sitten tilanne oli varmasti ihan sama buggy luokassa? Maaliin asti pääsi vain osa.
Mutta sellanen minimiosallistujamäärä vois olla ihan järkevä juttu? Jos alle 12 autoa niin luokkaa ei ajeta. Ainakin Hobao Cupissa; tosin siellä autoja on ollut enemmän.
En tehnyt johtopäätöstä yhden kisan perusteella, tosin vesitysyrityksessäni se ei ilmene. Katsotaan noita hankitoja sitten ehkä talvella, silloin voi olla mahdollisuus hankkia repullinen ohjausservoja kun näkyy olevan kulutustavarana noissa...
Tuohon trukki luokan mielekkyyteen sen verran että olen samoilla linjoilla Mikan kanssa, eikö se ole aika selvää että luokka on kovassa kasvussa, ja ensi vuonna voisi hyvällä tuurillä olla puolet enemmän harrastajia mukana? Ja luokan "keskeneräisyyttä" ei varmastikkaan korjata ajamalla vähemmän.. Tämän viikonlopun osallistujamääristä ei kannattane tehdän järin pitkiä johtopäätöksiä, olihan buggynkin puolesta ylivoimaisesti pienimmät kisat tänä vuonna..
Jälkeenpäin mietittynä niin olisi varmasti kannattanut keskittyä ajamaan yhtä luokkaa noin pienessä kisassa, hieman huvittavaa että ajajakorokkeella on 2/3:aa ajasta.
Se mistä itkemiseni juontaa juurensa on puhdasta matematiikkaa...
Kisa - Maaliin/Finaalisteja - Prosentti% - Kisaajia
Valkeakoski I - 5/11 - 45% - 11
Valkeakoski II - 6/10 - 60% - 19
Hobao I Turku - 8/12 - 66% - 20
Hobao II Vantaa - 3/12 - 25% - 21 (Tästä en ole ihan varma mutta näin muistan jonkun kertoneen)
Hobao III Tampere - 5/12 - 42% - 19
PRCA I Tampere - 3/8 - 38% - 8
Finaalimaaliintulokeskiarvo 46%
Keskimääräinen osallistujamäärä 16
Jos oikein katsoo tuota osallistujamäärää noissa kisoissa niin mistään suuresta kasvusta ei voida puhua, tuossa on vielä mukana satunnaiset REVOstelijat yms. Toki missään nimessä laji ei ainakaan kasva jos sille ei ole kilpailuja, tässä Kaius on oikeassa. Toki voimme kysyä myöskin kenen etu se on, kauppiaidenko? Servovalmistajien?. SM-Arvoa ei ole, eikä varmasti ole lähivuosina tulossa joten kansainvälisiin mittelöihin ei ainakaan treenata kisaamista. Mitä nyt ehkä pari mahdollista kaupallista hallikisaa tai jotain muuta vastaavaa.
Voidaan ajatella myös niin että kilpailuista hyötyy tietysti harrastaja, onhan se kivaa puhaa. Kuitenkin kuluvana vuotena on kokeilijoita ollut enemmän kuin vakionaamoja joka kertoo siitä että ei se ainakaan ole lyönyt kuin tuhat volttia ja varsinaista kasvua ei ole ollut.
Itse näen edelleen koko luokan tietynlaisena ajanhaaskauksena ja päivän pidentäjänä (Toki voinhan itse jättää nämä kilpailut väliin). Tiedän että samalla tavalla ajattelevia on minun lisäkseni enemmänkin, osa syy tähän on tietysti se että itse ei ole tullut ko. härveleillä kilpaa ajettua. Täytynee ilmeisesti työntää kortensa kekoon ja hankkia tuollainen "ruma" ja iso möhkövekotin, onpahan sitten jotakin mitä korjata erien välissä kun tuo buggy tahtoo kestää ja kestää ja kestää kuin Duracel pupu.
Tuolla keskeneräisyydellä tarkoitan sitä että vakionaamoja ei juurikaan ole kuin tuo kourallinen. Autot ovat buggyjohdannaisia joka omalla tavallaan tekee niistä teknisesti heikompia kestävyydessä, tämän osoittaa jo keskeytysprosentti. Tämän päälle vielä se että radat ovat ainakin suomessa suurimmaksi osaksi liian ahtaita. Ja lopuksi vielä omasta mielestäni nuo ovat kalliimpia ylläpitää kuin buggyt, tämä ei ole täysin omakohtainen kokemus.
Oli niin tai näin niin luokka on tervetullut jos kilpailijamäärät pyörivät kisasta toiseen tuolla 20 hujakoilla...
PS:
Tuli tässä vielä mieleeni että mitäpä jos kilpailussa käytettävä aikataulu suhteutettaisiin osallistuvien kilpalijoiden määrällä. Eli jos on 60 buggyä ja 20 truggyä niin 75% ajasta käytetään Buggykisaan ja loput 25% tukeille...