Kirjoittaja Aihe: Mikä akuissa?  (Luettu 2384 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« : 02.04.03 - klo: 21.22 »
Minulla on 2kpl 2000mah akkuja, toinen on mätsätty, LRP:n mätsäämä taitaa olla. Nyt kuitenkin on semmonen pulma, että nämä 2kpl 2000mah akkuja, eivät jostain syystä ole "virroissansa" Yleismittarin mukaan. Parina ekanapäivänä koitin mätsättyä akkua yleismittarilla, se näytti = 00.0, noh, menin sitten kenno kennolta akun läpi, sitten toimi, jännite taisi olla 3.5 hujakoilla, jos oikein muistan.

Parinpäivän päästä koitin uudelleen akkua yleismittarilla. 00.0 ?!?!? Mietin vähän aikaa, menin kenno kennolta läpi, edelleen 00.0.....Sitten koitin toista ei mätsättyä  2000mah sanyoa. Se näytti myös 3.5 V. Sitten latasin akkua....koitin autoon...ei mitään.. Ihmettelin hetken ja katsoin yleismittarilla akun jännitteen 00.0...

Siis mitä ihmettä mun akuille on käynyt? Onko mahdollisesti yleismittarissa vikaa, tosin, se näyttää muiden akkujen jännitteet. Akkujen läpi menee kyllä virta, yleismittarin sensurointi äänellä kun koitin ;D. Voiko olla, että akku on TYPÖ tyhjä? Ei minun mielestäni, vaikka aloittelia sähköautoissa olenkin. Onko akut sitten rikki?

Poissa MattiM

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #1 : 02.04.03 - klo: 21.31 »
En noista akuista tiedä, mutta millä mittaus alueella kokeilit tuota virran läpi menemistä? Ei kai vaan ohmi mittarilla? Itse onnistuin hajottamaan yleismittarin täydellisesti kun mittasin ohmi alueella johtavuutta akusta. Mittasitko sähkön läpi menoa vasta kun totesit akkujen jännitteiden olevan nollilla? Kannattaa ehkä kokeilla jostain varmasti toimivasta akusta jännitemittausta. Oletko mitannut laturin latausvirtaa/lataako se muita akkuja?

Korjatkaa jos jotain meni väärin.

edit: En sitten taaskaan lukenut viestiä kunnolla.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #2 : 02.04.03 - klo: 21.39 »
Lataa akut ensin ihan täyteen ja mittaa sitten jännite (ei pitäisi olla ainakaan 0.00).

Ja jos olet kytkenyt johdot vääriin kohtiin yleismittariin niin ei toimi.
Katso että miinus on com kohdassa ja plussa siinä millä voidaan mitata voltteja.
Ja tietysti mittari pitää olla käänettynä oikealle alueelle  :)

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #3 : 02.04.03 - klo: 21.41 »
No tässä on vain tämmöinen Juttu kun esim. laittaa yleismittarin navat yhteen niin piippaa, eli sillä voi katsoo esim. toimiiko sulake ym..Ensin katsoin että akuissa on 00.0 virtaa ja sitten katsoin meneekö virtaläpi ja kyllä meni. Olen katsonut jännitteitä joka akusta ja niissä ne on kohdallaan, tai siis näyttää jännitteen. Laturi on 4A lataava LRP micro charger, joka on siis tuollainen pieni 12v laturi, aika surkea, mutta riittää jotenkin ;/. Laturi lataa Nicad akkuja, mutta olen minä noita 3000:siakin sillä lataillut, katsomalla vaan akun lämmön ja 40 asteessa ottanut akun pois.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #4 : 02.04.03 - klo: 21.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Pete88"
Lataa akut ensin ihan täyteen ja mittaa sitten jännite (ei pitäisi olla ainakaan 0.00).

Ja jos olet kytkenyt johdot vääriin kohtiin yleismittariin niin ei toimi.
Katso että miinus on com kohdassa ja plussa siinä millä voidaan mitata voltteja.
Ja tietysti mittari pitää olla käänettynä oikealle alueelle  :)

YRITIN ladata akut täyteen, mutta eipähän lataa! Yleismittariin olen johdot kytkenyt oikein, 20v kohdassahan tuo nuoli aina jännitteen katsomisessa minulla on...
Edit: siis muita akkujahan tuo lataa, mutta näitä kahta ei...Kyllä micron valo vilkkuu ihan normaalisti miten pitääkin muidenkin akkujen latauksessa, mutta ihmettelin kyllä, kun tuo yksi akku ei ollut täynnä ,kun piti mennä ajamaan.

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #5 : 02.04.03 - klo: 21.51 »
Jos ostit akut irtokennoina, niin toivottavasti olet tinannut ne oikeaan järjestykseen. Eli  |+-|+-|+-|+-|+-|+-|

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #6 : 02.04.03 - klo: 22.04 »
Olen tinannut ne oikein. kun ostin asson käytettynä, niin mukana tuli akut kaikki oli sadlepack mallia, mutta 1kpl oli pötkö, jonka joutin sadle pack malliin. Kyllä minä ne oikein juotin, enkä usko että liittimiä väärin laitoin, koska luulisi että laturista kärähtäisi sulake.. (?!)

Otsomaani

  • Vieras
Mikä akuissa?
« Vastaus #7 : 02.04.03 - klo: 22.10 »
Minkälaisella tinalla olet juottanut?
Jos tinassa ei ole sitä mönjää (flux englanniksi, mutta en vieläkään tiedä suomenkielistä termiä) joka auttaa tarttumista niin juotospalat saattavat irroilla. Varmista että juotospalat ovat kunnolla kiinni.

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #8 : 02.04.03 - klo: 22.19 »
1.5mm tinalla ja 100w kaveruksilla minä akkuni juotan. Onhan siinä sitä "Mönjää" eli sitä epämäärästä kellertävää, vai minkäväristä ainetta nyt onkaan.....

Poissa pete||

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #9 : 02.04.03 - klo: 22.41 »
Lainaus käyttäjältä: "TeMe The RC man"
Olen tinannut ne oikein. kun ostin asson käytettynä, niin mukana tuli akut kaikki oli sadlepack mallia, mutta 1kpl oli pötkö, jonka joutin sadle pack malliin. Kyllä minä ne oikein juotin, enkä usko että liittimiä väärin laitoin, koska luulisi että laturista kärähtäisi sulake.. (?!)


Siinähän se voi ollakkin. Eli jos oot laittanut liittimen/liittimet vahingossa  väärinpäin niin laturin oikosulun suoja menee päälle eikä lataus toimi.

Jos siinä laturissa on se oikosulun suoja mikä aika monissa LRP:n latureissa on, niin silloin laturi ei kärähdä vaikka kytkisit johdot väärinpäin.

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #10 : 02.04.03 - klo: 23.47 »
Oliskohan nyt vain niin, että joku kennoista on pimeänä syystä tai toisesta välillä. Silloin ei auta muu,kuin ottaa pimeä kenno pois ja korvata se terveellä. Ei akkua voi ladata, jos yksi kenno on oikosulussa.

Poissa JesseT

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #11 : 03.04.03 - klo: 09.50 »
Mielestäni yleismittarilla ei helposti voi mitenkään katsoa, että johtaako kenno ilman muita komponenteja. Siis "piuhat suoraan kennon päihin katsotaan piippaako" ei ainakaan toimi.

Jos kenno on oikarissa, niin sen saa eloon vain kovalla virtapiikillä. Usein ihan hetken lataus 10A:lla tai "12V lyijyakkuun suoraan sekunniksi kiinni latautumaan" auttaa. Zapperi olisi tietenkin helpoin vaihtoehto. Ikuinen korjaus mikään ei kuitenkaan ole enää tässä tilanteessa.

Poissa Mre

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • http://www.remonen.net
Mikä akuissa?
« Vastaus #12 : 03.04.03 - klo: 12.11 »
Lainaus
Ei akkua voi ladata, jos yksi kenno on oikosulussa

Kyllähän akkupakettia voi ladata jos yksi kenno on oikarissa. Silloinhan siitä menee kaikki virta läpi ilman häviöitä. Paketti on vain yhtä kennoa vailla.

Teme: tsekkaa nyt vielä kerran, että akut on kytketty oikein, eli rinnakkaiset kennot on eri päin. Jos sulla on + kytketty +:aan jossain kohtaa, niin ei tuo toimi. Edelleen: onko johdot ehjät? Onko liitin ehjä? jne.

Ja vaihda patteri siihen yleismittariin. Varsinkin halvemmat mittarit alkavat näyttää mitä sattuu kun patteri on lopussa.
What! Me Worry? - Alfred E. Neumann

Poissa Teemu L

  • Veteraani
    • Profiili
Mikä akuissa?
« Vastaus #13 : 03.04.03 - klo: 19.19 »
jees.....sain toisen akun toimimaan, liittimet olin vahingossa huolimattomasti kolvannut väärinpäin  :oops: Sitten todellakin alkoi pelata...toinen akkukin tuli ladattua...BRAVO! 1.38v....ei vaan tykkää jännite nousta vaikka kuinka latailee?