Moi täältä pohjoisemmasta Suomesta. Siis aivan Lapin läänistä.
Tämän jutun kun löysin puoli vahingossa, niin en malttanut olla rekisteröitymättä tänne voorumille.
Ostin tuossa loppu kesästä Tamiya R-sarjan Scanian. Tämä on siis lähes vakio 2-akselinen nuppi jota olen aatellut modailla sora-autoksi tyyliin 8x4*4.
http://www.autokanta.com/koeajot/kpb/kp0805B48-50.pdf Elikäs akseleita ja runkoa ois tarkoitus hommailla / modailla. Kuitenkin siihen tyyliin, että alkuperäiseen voi vielä joskus palata, jos niin haluaa.
-Tähän mennessä olen korottanut autoa 6mm molemmista päistä, asentamalla muoviset korotus palat jousipakkojen ja akselien väliin. Sekä tämän takia tietysti akselin henkselit piti eteen tehdä pitemmät, ja taka-akselille vaihtaa pidemmät pultit.
-Kokeilin lavan ja apurungon tekoa 0.6mm pellistä pokkaamalla. Apurungon avulla sain hieman rungolle lisää pituutta. Lavan osat leikkasin peltisaksilla ja heppasin kasaan migillä. Perälauta puuttuu vielä. Samalla sain painoa auton perään.
-Tein valot, eteen 5mm super kirkkaat ledit lähi- ja kaukovaloille. Taakse parkki valoiksi punaiset 5mm ledit sekä oranssit 3mm ledit vilkuiksi eteen ja taakse. Valojen laseja ei tarvinnu sitten värjäillä. Osat maksoi alta 15e SP-elektroniikassa Oulussa. Ja ledejä ois vielä kasa oottamassakin...
Kuis oot geswas tuon King Haulerin rakennellut, eli onko osat (akselit yms.) pulttaa kiinni periaatteella. Ja onko kippi hydrauliikalla toimiva sekä mistä hommasit osat?
Sori jos oot jo vastaillu kyllästymiseen asti tämmöisiin "tyhmiin" kysymyksiin. Oon kai sitten nOOb tällä voorumilla.
Moro! Nonii kerkeehän sitä välillä tännekkin pyörähtämään, menny vähän aika viime viikkoina ton 1:1 offipelin ja opiskelun merkeissä. Kommee Scania sulla, jos tää harrastaminen ei ois välillä rahasta kii ni oisin kans hommannu scanian ohjaamon alunperin, mutta toistaseks ainakin ajellaan mersulla.
Mesesessä on etummainen ja telin vetävät akselit tamiyan omat. 4-akselin tein itte rhs profiilista, ja jonkun vanhan rc krossin navoista. Akseli nousee ja laskee paineilmalla, kompura on kopissa. 1,5 barin paineella ottaa kuormaa noin 3 kiloa, mikä helpottaa sopivasti telipainoa ja etuakselin painoa. Pehmeessä ja tyhjänä nostaa sitte ylös ni ei jarruta menoa. Kippi on mekaaninen, eli porakoneen mottori ja planeetta pyörittää kierretankoa jossa kippivarret liikkuu ja nostaa sitte lavan. Pyöräkoneessa on RB 35 vaihteisto moottorit 1:200 välityksellä ja ne tuli saksanmaalta. Pistän myöhemmin vähän kuvia molemmista ni selventää asiaa.
Olis tarkotus tehä vähän ajomestaa talven ajaks tonne emännän kotipaikalle. Parinsadan neliön kasvihuone on käyttämättömänä aina talvet ni sinne sais hyvän sorakasan ja työmaan tehtyä.
Toivottavasti lupa irtoaa ni voi harrastaa talvikaudenki!