Nyt Oulun minikisan jäljiltä voisin tähän kirjoitella sen perusteella hieman kokemuksia ja huomioita.
Moottoreista sen verran, että on nyt hyvä huomioida sitten se, että kun auton ostaa paketissa jossa moottori tulee mukana, niin siinä tulee 540SH moottori mukana eikä 540J joka on sallittu. Eli siis mukana tuleva kone ei ole nykyisten sääntöjen mukaan sallitu. Tältä osin ei muutoksia mielestäni tarvita jos kaikki vain tietävät sen ja vaihtavat koneen. 540SH konetta ei saa erikseen tilattua joten sen takia 540J kone on valittu tietääkseni.
Oulussa oli vapaa maavara ja olen ehdottomasti sen puolella. Mielestäni ajaminen tulee paljon hauskemmaksi ja vääntö on tasaisempaa kun alustan oikeasti saa säätää ajettavaksi. Toki varmasti joku minimi on hyvä olla, mutta mielestäni 10mm on hieman liikaa. Kukaan ei pakota ajamaan tietenkään minimillä.
Jos Miniä jollain tapaa rinnastetaan ralliin, niin eihän oikeissakaan ralliautoissa ole mitään kiinteää maavaraa vaan maavara valitaan radan perusteella. Sama itseasiassa pätee varmaan lähes jokaiseen 1:1 luokkaan. Tämän takia en näe miksi pitäisi olla 10mm maavara miniminä. Kaikki jotka Oulussa olivat ajamassa niin varmasti voivat yhtyä siihen että siellä voimassa olleella maavarasäännöllä oli todella hyvää vääntöä niin alkuerissä kuin finaaleissakin.
On hyvä huomata että auto ei tälläkään hetkellä ole paketista valmis radalle vaan moottori ja renkaat pitää vaihtaa, joten halutessaan samassa yhteydessä ole kovin suuri homma madaltaa jousitusta samassa yhteydessä. Mielestäni myyjät voisivat lisätä RTR tuotekuvauksiinsa tarkemmat tiedot moottoreista sekä renkaista ja myöskin ehkä huomautuksen siitä että ne tulee vaihtaa ennen kisaamista. Mitä tulee madaltamiseen, niin kyseessähän on muutaman minuutin homma ja siitä voitaisiin laatia ohjeistus jos ongelmana on se, että aloittelijat kokevat muutoksen liian vaikeaksi.
Iskareiden ja diffin puolesta säännöt ovat varsin hyvät.
Mitä taas tulee alumiinipaloihin, niin tällä hetkellä aluminiset takahubit ovat kielletty sen takia koska niissä on eri auraus (1,5 astetta M03R paketin paloilla). Muoviset 0 ja 2 asteen takahubit ovat kuitenkin sallittu. 3racingiltä löytyy alumiiniset ohjauspalat 0 ja 2 asteen aurauksella (sekä 1 ja 3). Geometria ei muutu jos käytetään 3racingin 0 taikka 2 asteen takahubeja, joten en näe syytä miksi niillä ei saisi ajaa?
Moottoreiden osalta myöskin voitaisiin vakavasti harkita handout moottoreita koska koneen hinta on niin alhainen ja erot moottoreiden suorituskyvyssä melko suuria.
Mitä taas sitten tulee muihin optio-osiin, niin mielestäni ei ole järkeä kieltää kaikkia optiopalaa mitä autoon saa. Autoon on todella paljon alumiinista "karkkia" saatavilla mitä varmasti moni haluaa autoonsa laittaa kiinni. Jos osat eivät muuta auton geometriaa eivätkä muutenkaan tarjoa mitään etua kilpailuun nähden vaan lähinnä ovat omistajan iloksi autossa kiinni taikka jollain tapaa ovat muuten hyödyllisiä, niin siinä tapauksessa tälläisten osien kieltäminen ei mielestäni ole järkevää. Hyvänä esimerkkinä voidaan pitää Squaren valmistamia koritolppien jäykistäjiä jotka auton kipatessa estävät tolppia taipumasta sekä akun pikakiinnitystä joka helpottaa akun kiinnittämistä mutta ei tarkota mitään etua (paitsi ehkä jossain endurance kisassa). Lisäksi autoon on saatavilla samalla geometrialla alumiiniset tukivarret niin eteen kuin taakse, alumiininen "pinioniluukku" ja muuta karkkia jotka eivät sinänsä mitään etua tarjoa, ehkä painon puoleta jopa päinvastoin, joiden kieltämiseen en näe perusteita. Myöskin pehmustettua puskuria tms muuta auton kestävyyttä edistävää osaa on saatavilla.
Ja tosiaan kyseessä ei ole mikään huutoäänestys. Esitän vain näkemykseni asiaan.