Kirjoittaja Aihe: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto PÄIVITETTY 28.2.2008  (Luettu 4951 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Radio-ohjattavien 1/5 touringautojen vuoden 2008 SM-sarjan säännöt löytyvät AKK-Motorsport Ry:n nettisivuilta osoitteesta:

http://www.akk-motorsport.fi/lajit/pienoisautoilu/ls5/

Jokaisen SM-sarjaan osallistuvan velvoitetaan omaehtoisesti tutustumaan sarjan sääntöihin ennen kauden alkua. Jokaisen tulee myös ennakkoon varmistaa, että oma auto on sääntöjen mukainen. Asioita, joihin on syytä kiinnittää huomiota jo autoa rakennettaessa ovat:

-auton paino
-kori
-takasiiven mitat ja paikka

Säännöissä on julkaistu nyt voimassa oleva kansallinen korilista. Listaan päivitetään uudet Efran hyväksymät korit, kun Efran uusi lista on valmis. Uusi päivitetty kansallinen lista tulee voimaan 1.5.2008 ja julkaistaan näillä nettisivuilla.

DTM- sarjan autojen korit ovat kiellettyjä vuonna 2008, kuten jo ennakkoon kauden 2007 säännöissä kerrottiin.

Auton minimi paino transponderilla polttoainetankki tyhjänä on 10.000 g auton merkistä, mallista ja valmistajasta riippumatta.

Takasiipi ei saa ulottua auton korin takalinjan takapuolelle.

Sääntöihin on lisätty AKK:n sääntökirjasta kohdasta Pienoisautojen kilpailusäännöt osiot nostovuorot ja lähetystapa, koska kaudella 2007 nämä asiat tuottivat jossain määrin lajin uusille harrastajille ihmetystä.

Kullakin kilpailijalla tulee olla voimassaoleva pienoisautoilun kansallinen lisenssi.

SM-sarja edellyttää, että uusi kilpailija ilmoittautuu luokan yhteyshenkilölle ennen ensimmäiseen osakilpailuun ilmoittautumista saadakseen kilpailijanumeron. Osakilpailuun ilmoittautuessa vaaditaan jo kilpailijanumero ja lisenssinumero.

Kaikkiin SM-sarjaan ja kalustoon koskeviin kysymyksiin vastaa luokan yhteyshenkilö Ilpo Koivisto. Yhteystiedot löytyvät sarjan säännöistä.

25.2.2008 päivitetty kilpailijanumeroluettelo:




Terveisin

Ilpo Koivisto
 
« Viimeksi muokattu: 25.12.08 - klo: 18.00 kirjoittanut copter »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto
« Vastaus #1 : 15.01.08 - klo: 22.40 »
Sääntöihin on lisätty AKK:n sääntökirjasta kohdasta Pienoisautojen kilpailusäännöt osiot nostovuorot ja lähetystapa, koska kaudella 2007 nämä asiat tuottivat jossain määrin lajin uusille harrastajille ihmetystä.

Voisikos joku tarkentaa tuo lähestystapa sääntö tänne.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto
« Vastaus #2 : 17.01.08 - klo: 08.35 »
Siis eikös LS-5 sarjassa ollut näin että kuin finaalin lähtöön oli 1min niin autot varikolle ja siitä kuuluuttaja ilmoittaa kaverin nimen ja hän ajaa lähtöruutuunsa missä lippu mies on ottamassa kuskin vastaan :huh: vai ajetaanko tänä vuonna just niinkuin säännöissä sanotaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa jarkko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • PKSRCA kotisivut
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto
« Vastaus #3 : 17.01.08 - klo: 09.07 »
... vai ajetaanko tänä vuonna just niinkuin säännöissä sanotaan.
Jerzi

Eikös se ole kaikille selkeämpää, jos lähdöt hoidetaan niinkuin säännöissä sanotaan. :cheesy: Ei tarvitse arpoa mikä tapa milloinkin on käytössä.

Kun luokalla on nyt SM-arvo, on säännöt syytä ottaa ihan kirjaimellisesti.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto
« Vastaus #4 : 17.01.08 - klo: 12.57 »
Samaa mieltä Jarkon kanssa. AKK:n sääntökirja ei taida olla word tiedosto jota voi muokkailla oman mielen mukaan.
Tai jos voi niin ensi kaudella vedetään tolla hopalla :mrgreen:
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto
« Vastaus #5 : 20.01.08 - klo: 22.56 »
Olis hieno nähdä livenä kuin 2 kuskia ajaa ja toisella on tuo 26 ja toisella on tuo 23 ja nähdä mikä on se ero radalla.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa koivisi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
28.2.2008 päivitetty FIN LS-5 sarjan korilista
« Vastaus #6 : 25.02.08 - klo: 19.54 »
Efra on 17.2.2008 päivittänyt LS-5 korilistan. Uudet korit on luettelossa lihavoitu.

 

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto PÄIVITETTY 28.2.2008
« Vastaus #7 : 21.05.08 - klo: 22.29 »
Mistä juontaa juurensa tuo että 5 menee suoraan finaaliin. Nyt kuin meillä on kuskeja näinkin paljon (ja taso on todella hyvä) niin voitaisi ottaa  tuo 2 haara systeemi käyttöön joka on minun mielestä reilumpi. Eihän siinä ole mitään mieltä että 5:es sija palkitaan alkuerien jälkeen paikka suoraan pääfinaaliin.

Yksityyppi rengas ei saada mitenkään toimimaan täällä meilläpäin mutta sehän olis meidän hienoon luokkaan suorastaan lottovoitto jos löytyy semmoinen rengastus.

Ajetaanko muissakin maissa finaalit 8 kuskilla.

Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Stonde

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto PÄIVITETTY 28.2.2008
« Vastaus #8 : 21.05.08 - klo: 22.52 »
Itse asiassa MM-kilpailuissa menee 150:en kuljettajan joukosta 4 suoraan finaaliin. sielläkin taitaa olla kova taso?
RS5 Modelsport | Modellsport IT | PowerHD

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto PÄIVITETTY 28.2.2008
« Vastaus #9 : 22.05.08 - klo: 09.09 »
Koska tuossa yhdessä viestissä viitataan löyhästi minuun niin oikaisempa pari asiaa kun on kerran on näin pahasti asia ymmärretty pieleen.

Ensinnäkin aluksi en ottanut mitään kantaa mihinkään muuhun kuin siihen että voisiko alkuerän pituus olla nykyisen 3+10min sijasta 3+5min silloin kun kisapäivä jaetaan muiden luokkien kesken.

Tämän jälkeen alkoi tämä rengas soperrus johon sitten nokkelana (ellen jopa nokkavana) heitin tämän yksityyppi ehdotuksen sen enempää LS-5 luokan hienouksia tietämättä. Se että ajaako LS-5 luokka 1 - 100min alkueriä niin se on minulle aivan yksi ja sama, mutta niin kauan kun se vie joltakin toiselta luokalta ajoaikaa ilman muuta perustelua, kuin tuo rengas, niin se on mielestäni täysin kohtuutonta ja tähän kun lisätään vielä kertoimeksi harrastajamäärä. (Onhan tuossa tuo riittävä 3 min lämmittely jotta renkaanne saatte toimimaan ja käytetäänhän sähkörataluokissa renkaanlämmittimiä kun muuta keinoa ei ole.)

Tähän voisi nyt liittää keskustelun T8 ja M8 luokan väännöstä sopivatko ne samaan päivään...   ...ja miten siinä kävikään...  ...sanompa tähän vielä että krossiluokissa tuo renkaan merkitys pyörii lähteestä riippuen 80-90% tietämillä!

Omalta osaltani halusin avata keskustelua toisesta näkökulmasta ja väitän siinä onnistuneeni jos joku on eri mieltä niin olkoon sitten. Jos joku mielessän ajattelee että olen tässä ampumassa koko luokkaa alas tai olen sitä vastaan niin on sitten täysin väärässä! Toivottavasti luokka kehittyy ja kasvaa ja saatte paljon uusia renkaanpolttajia mukaan... 

Päätän osaltani LS-5 keskusteluni tähän kun ilmeisesti minulta ei tähän riittäviä valmiuksia löydy (eli ~3500kpl)...    Kiitos että kuuntelitte!

e: typot
« Viimeksi muokattu: 22.05.08 - klo: 09.42 kirjoittanut HVoltage »
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #10 : 22.05.08 - klo: 09.57 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 22.05 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: FIN LS-5 2008 SM-sarjan ohjeisto PÄIVITETTY 28.2.2008
« Vastaus #11 : 22.05.08 - klo: 10.22 »
Nykyisellään suomen ajokaavio LS-5 kisoissa poikkeaa finaalien osalta EFRAn vastaavasta. Tosin se voi olla hyväkin asia, sillä tasoerot tuntuvat olevan vielä melko suuria. EFRAssa on käytössä 2-haarainen "finaalipuu". Kukaan ei pääse suoraa finaaliin ja finaalit ajetaan 10 autolla.

Ajoajat:
Harjoitukset max. 8 min.
Alkuerät 10 min.
Alemmat nousut 15-20 min.
Semit 30 min.
Finaali 30 min.

Alemmista nousuista nousee 3 parasta suoraa seuraavaan finaaliin ja semeistä nousee 4 parasta molemmista ja vielä 2 ajan perusteella.


Tämä ajotapa tuskin ainakaan lyhentäisi kilpailupäivää. Nyt Tattarisuolla ajettiin LS-5 finaaleita lämmittelyineen 87 minuuttia, EFRAn kaaviolla finaaleita olisi ajettu 117 minuuttia. Lisäksi semit 10 autolla olisivat Tattiksella nähdyn perusteella näin pienillä osallistujamäärillä ehkä turhan "tapahtumarikkaita", sillä tasoerot sijojen 1-19 välillä on sen verran suuret.

2 pitkien finaalien luokkaa samalle päivälle tekee päivästä väkisin pitkän jo näilläkin osallistujamäärillä. Tattarisuolla molemmissa luokissa ajettiin vain 3 alkuerää ja TP-10:ssä finaalien pituudetkin oli vedetty jo normaalia lyhyemmiksi. Jos odotetaan, että kisaajamäärät jatkossa nousee, on asialle tehtävä jotain. TP-10:ssä mahtuu alkuerissä se 10 autoa radalle melko mukavasti, mutta LS-5:ssa se ei kuullosta hyvältä idealta.

Tällä kaudella ei tätä 2 luokan haastetta onneksi ole kuin yhdessä toisessa kilpailussa. Sarjojen vetäjät, herrat Koivula ja Koivisto voisivat kuitenkin yrittää sopia jonkun toimintamallin, millä kilpailupäivää saadaan tarvittaessa puristettua pienempään tilaan, jos päivän pituus uhkaa karata.