Kirjoittaja Aihe: AJOTAITO vs. KALUSTO  (Luettu 8017 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #30 : 29.06.03 - klo: 22.51 »
Lainaus käyttäjältä: "PJEP"
Kun valittelin noita rengaskuluja kilpailussa, niin eihän ne renkaat hurstille asti kuluneet, toki ne käy vielä harkkarenkaiksi.
 Mutta tosiasia on, ettei niillä voi mennä ajamaan enää seuraaviin kisoihin, vaan jokaiseen kisaan on hankittava uudet rengassarjat eli kaksi sarjaa maksaa n 90 euroa. Onhan se merkittävä kustannuslisä, kun matkojen,majoituksen ja osallistumismaksujen lisäksi tulee yleensä hankittavaksi muitakin pieniä pussukoita.

Miksei niillä voi mennä enää seuraaviin kisoihin ajamaan? Hommahan on ihan siitä kiinni, kuinka paljon haluaa panostaa. Voihan niitä renkaita käyttää kisoissa kunnes ne puhkeaa - uusilla pääsee vaan lujempaa. Samaten esim. uusia hiiliä voi laittaa vaikka joka erään - taas mennään kovempaa. Entäs sitten akut, autot... käytännössä ihan mikä vaan suorituskykyyn vaikuttava kuluva auton osa on uutena (lähes) aina nopeampi kuin käytettynä. Jokainen vaan määrittelee itselleen sen panostamisen tason millä haluaa harrastaa ja vaihtaa uutta osaa sen mukaan.

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #31 : 30.06.03 - klo: 09.19 »
MrCale: Juuri näin !
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #32 : 30.06.03 - klo: 12.28 »
MrCale puhuu jälleen vähän, mutta asiaa.
-Pekka

Poissa PJEP

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #33 : 30.06.03 - klo: 12.44 »
Lainaus käyttäjältä: "Mr Cale"

Miksei niillä voi mennä enää seuraaviin kisoihin ajamaan? Hommahan on ihan siitä kiinni, kuinka paljon haluaa panostaa. Voihan niitä renkaita käyttää kisoissa kunnes ne puhkeaa - uusilla pääsee vaan lujempaa. Samaten esim. uusia hiiliä voi laittaa vaikka joka erään - taas mennään kovempaa. Entäs sitten akut, autot... käytännössä ihan mikä vaan suorituskykyyn vaikuttava kuluva auton osa on uutena (lähes) aina nopeampi kuin käytettynä. Jokainen vaan määrittelee itselleen sen panostamisen tason millä haluaa harrastaa ja vaihtaa uutta osaa sen mukaan.


Niinhän se on.... 2000 akkujakin saa tosi halvalla! :wink:
Vaatii vaan kovaa motiivia lähteä kisoihin alitehoisella kalustolla.

Mutta kun ihmetellään kisoihin osallistujien vähäistä määrää, niin raha voi olla yksi syyllinen....
kaikilla kun ei ole sponsoreita ja isäpappa ei aina taida olla se paras sponssi, joskin monelle ainoa.

Olet täysin oikeassa siinä, että jokainen määrittelee itse mihin harrastukseen haluaa panostaa ja kuinka paljon.
Itsekin olen joutunut miettimään, missä kulkee kipuraja,  ehkäpä joku muukin miettii samaa asiaa.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
kallista
« Vastaus #34 : 30.06.03 - klo: 12.58 »
Kyllä se sähköautoilun kalleus vaikuttaa harrastajamääriin muuallakin. Jenkeissäkin käydään keskustelua siitä miksi niin monet sähköautoilijat siirtyvät polttiksiin. No HINTAhan siinä ratkaisee. Sähkökisailu on mennyt siellä liian hintapäälikkö touhuksi.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: kallista
« Vastaus #35 : 30.06.03 - klo: 13.02 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Kyllä se sähköautoilun kalleus vaikuttaa harrastajamääriin muuallakin. Jenkeissäkin käydään keskustelua siitä miksi niin monet sähköautoilijat siirtyvät polttiksiin. No HINTAhan siinä ratkaisee. Sähkökisailu on mennyt siellä liian hintapäälikkö touhuksi.


Kyllä se polttispuolellakin kuluja teettää, varsinkin rata-autoissa, joilla ajetaan oikeesti lujaa! Nopeat koneet on kalliita, rekaita kuluu jne.
Polttis-krossi on ehkä hiven halvempaa johtuen alitehoisista koneista, koska radat on liukkaita.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #36 : 30.06.03 - klo: 13.11 »
Ei ole pakko panostaa "liikaa".
Jätettäköön meikäläisen todelliset mahdolisuudet pärjätä huipuille toiseen keskusteluun, mutta käytännössä ainakin itse satsaan juuri sen verran, että harrastus on mukavaa/hauskaa/kivaa/ei liian kallista, jolloin mielekkyys pitää kipinää yllä.
Ilmaiseksihan ei voittoja kuitenkaan tule.
Sen lisäksi, että kaluston pitää olla kunnossa, tulee osata a) ajaa b) säätää kalustoa ja nämäkin seikat vaativat panostusta testaamiseen ja treeniin.
-Pekka

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
??
« Vastaus #37 : 30.06.03 - klo: 14.06 »
Cai, älä kirjoita sellaisista asioista joista et tiedä mitään. Ei ne koneet ole alitehoisia. Ne ei vaan rasitu samalla tavalla kuin ratakoneet. Ja ratakoneista otetaan yleensä kaikki tehot irti mitä niistä saa, joka tietenkin lyhentää niiden ikää.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa nikoprkl

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • http://www.teamentisetkuskit.com
Re: kallista
« Vastaus #38 : 30.06.03 - klo: 16.05 »
Lainaus käyttäjältä: "CAi"

Kyllä se polttispuolellakin kuluja teettää, varsinkin rata-autoissa, joilla ajetaan oikeesti lujaa! Nopeat koneet on kalliita, rekaita kuluu jne.
Polttis-krossi on ehkä hiven halvempaa johtuen alitehoisista koneista, koska radat on liukkaita.


Jos hiemankaan jaksat perehtyä aiheeseen, niin huomannet, että Turisteissa on koneiden viritystä nimenomaan rajoitettu (4 porttia, 16% nitroa) kun taas M8 luokassa ei rajoituksia ole porttien lukumäärässä, vain nitro on rajoitettu 25%:iin. Voit myös verrata koneiden tehoja suhteessa iskutilavuuteen.. Myöskään M8 koneet ei minusta paljon sen enmpää lepoa kisan aikana saa, johtuen vain 1 vaihteen käytöstä. Jos radalla hiemankin on kunnollinen suoranpätkä, niin kyllä siinä huutaa krossarin konekin pitkän matkaa täysillä kierroksilla ennen seuraavaa kurvia.
EuroRC / TEK

Poissa CAi

  • Veteraani
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #39 : 30.06.03 - klo: 19.07 »
Jose: Joo, en polttis-crossi tuntija, joten oli väärä sanamuoto toi "alitehoinen", ehkä parempi on sanoa , että kone ei rasitu sillä tavalla koska pito on rajallinen ja koneet on enemmänkin vääntö-tyyppisiä kuin kierroskoneita vrt. C-8. Sorry.

Niko: Siis C-8 Autoissa on 7-11 porttia, kierrokset n. 40.000 ja tehot jopa 3 hp ! C-8 koneen hinta on n.480€ ja crossikoneen n. 250€ puhuin rata-autoista en pelkästään polttisturistista....

Lainaten Teppoa polttisturistista eri palstalta:
snip"""finaalin jälkeen kyllä tuli mieleen, että tätä pitää saada lisää, tosin yksi kalleimpia luokkia harrastaa jos haluaa ajella ihan kilpaa. Renkaita, moottoreita ja kuluvia osia yms. taitaa kulua enemmän kuin sähkötouringissa ja polttsikrossissa yhteensä.. voin olla väärässäkin. """"snip.

Teppo ehkä tuossa vähän huumorilla höysti, mutta kallista se kuitenkin sekin

Nähtyäni viikonlopun polttiscrossikisan osallistujamäärän yllätyin suuresta osallistuja määrästä ja varsinkin junnuja oli paljon. Hienoa
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                      (__\==*==/__)

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
joo
« Vastaus #40 : 01.07.03 - klo: 09.18 »
Ekassa kisassa oli saman verran. Ilmoittautuneita oli 36. Hyvältä näyttää
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Juha

  • Jäsen
    • Profiili
AJOTAITO vs. KALUSTO
« Vastaus #41 : 15.08.03 - klo: 10.40 »
Reittila kiteytti aika hyvin ajatuksen.
Jos halua pitää hauskaa ja harrastaa omaksi iloksi, niin sitä voi ite päättää paljonko on valmis maksamaan.

Jos haluaa voittaa täytyy panostaa enemmän, mutta ei se silti niin hirveesti ole, jos muihin lajeihin vertaa.
Sekin on totta, että täytyy osaa ajaa virheittä ja sen hetkisestä kalustosta on otettu kaikki irti ennenkuin siirrytään seuraavaan asteeseen. Pikkuhiljaa hyvää tulee. Heti ei voi olla voittamassa A-finaalia.

Kun alkaa miettimään miten tulos voisi parantua kannattaa aloittaa miettiminen peilin edestä. Voiko vielä jotakin tehdä paremmin? Eikä ensimmäisenä rynnätä kauppaa.