Kirjoittaja Aihe: SARJASÄÄNNÖT - KyPak Ralli 2008  (Luettu 2381 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KyPak

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
SARJASÄÄNNÖT - KyPak Ralli 2008
« : 02.04.08 - klo: 14.48 »
SARJASÄÄNNÖT - KyPak Ralli 2008
+ Tekniset säännöt 2008 - TOURING RALLY-10 / TSR-10



Kuva: PRfoto

Touring Rally on nopeuskilpailu Touringautoilla radalla, joka on kovapintainen (asfaltti/öljysora/betoni tai vastaava). Varsinaisia hyppyreitä ei radalle saa rakentaa mutta loivat autoa keventävät kohoumat sekä korkeuserot ovat jopa suositeltavia.

SÄÄNNÖT

KORI
Ainoastaan 1/10 mittakaavan MM-Rallisarjan (vuodesta 1990 eteenpäin WRC ja A-ryhmä) korit ovat sallittuja. Korit tulee säilyttää mahdollisimman esikuvan mukaisina.  Toisin sanoen korin helmat tulee leikata siten, ettei esim. puskureita poisteta. Eli koreissa tulee olla puskurit tai etuspoileri ja takahelma selkeästi näkyvissä. Ylimääräisiä reikiä korikiinnitystä, antennia tai kierroslaskentatransponderia  lukuunottamatta ei sallita. Siiven tulee olla kiinni korissa esikuvan mukaisessa paikassa.

MITAT
Pituus: (esikuvan mukainen)
Leveys: max .200 mm ( jos kori kapeampi, pyörät saavat tulla korin ulkopuolelle eli korin ei tarvitse peittää renkaita.)
Akseliväli: max. 273 mm
Korkeus: min. 130 mm
Maavara: min. 10 mm (alustalevyn alapinnasta mitattuna)
Minimipaino: 1425 g
Siiven pinta-ala: max. 4000 mm2 (siiven leveys x  siipijänteen pituus)
Siiven sivulevyt: max. 25 mm korkea ja max. siipijänteen pituus. Pätee silloin jos siiven kiinnitys koriin on toteutettu muualta, kuin sivulevyistä. HUOM! Tuomaristo voi määrätä pienentämään kohtuuttoman suuriksi katsomiaan sivulevyjä vaikka nämä toimisivat siipiprofiilin kiinnityksenä.
Siiven takaylitys: max. 10 mm
Siiven on oltava esikuvan mukaisessa paikassa kattolinjan alapuolella (myös sivulevyt).
Siiven saa siis rakentaa vaikka uusiksi oheiset mitat huomioiden.

MOOTTORI
Harjallinen:
EFRA-luokiteltu 05 -viritetty sähkömoottori. Samarium-koboltti, neodyymi tms. harvinaiset maametallimagneetit on kielletty. Moottorin laakerointi, ennakko ja päätykappaleen kiinnitys ovat vapaat. Käämikierroksien lukumäärä vapaa.

Harjaton:
EFRA-luokiteltu harjaton sähkömoottori sallittu.

AJOAKUT
Pienoisautojen kilpailusäännöt 2008 (3.5.5.)
Enintään 6-kennoiset akut sallittu.

RENKAAT
LRP (tai Nosram) VTEC 27R 24 mm Competition Slick (sama rengas kuin touring-luokissa kesällä). Renkaita saatavilla useilta eri jälleenmyyjiltä. Vanteet ja insertit vapaat.

Renkaiden käsittely pitoaineilla tai muilla kemikaaleilla on kielletty.

MUUT RAKENNEMÄÄRÄYKSET
Pienoisautojen kilpailusäännöt 2008  (3.5.8.)

AJOKAAVIO

Rallicross-tyyppinen (perinteinen)
Alkuerät ja finaalit 3 min. joko aikana tai kierroksina. Vähintään 3 alkueräkierrosta joista n. 2/3, 2/4, 3/5, 3/6 parasta alkueräkierroksen tulosta lasketaan pisteillä; eräkierroksen voittaja 1 piste, toiseksi paras 2 pistettä jne. Lähdöstä poisjääneille annetaan viimeistä sijaa (eräkierroksella)  vastaavat pisteet. Vähiten pisteitä alkuerien jälkeen kerännyt on A-finaalin paalulla jne. Tasapisteissä ratkaisee ensin paras sijoitus. Jos sijoituset ovat samat, ratkaisee ensimmäisen alkuerän tulos, jos sama (keskeytys), niin toisen jne. Alkueristä osa voidaan ajattaa ajosuuntaa muuttaen tai myös vaihtaen rataprofiilia. Asiasta on mainittava kilpailukutsussa sekä selvennettävä kisapaikalla ilmoitustaululla kuvin sekä ohjaajakokouksessa.

Finaalit ajetaan 8:lla tai 6:lla ajajalla riippuen radasta ja osallistujamäärästä (ilmoitetaan ohjaajakokouksessa) ja nousufinaaleina siten, että 2 finaalin parasta nousee seuraavaan finaaliin. Finaalien väli väh. 15 min. A-finaali ajetaan kaksinkertaisena ja samalla pistesysteemillä kuin alkuerät. Tasapisteissä ratkaisee ensin paras sijoitus, tämän jälkeen parempi aika sen jälkeen toiseksi paras aika ja viimeiseksi lähtöpaikka.

Erikoiskoe-tyyppinen
Kilpailu muodostuu n. 12 erikoiskokeesta. Erikoiskokeet ajetaan yksi auto kerrallaan (tai kaksi autoa ns. superspecial-tapaan) ja oikean rallin tapaan 1-4 erikoiskokeen jaksoissa ilman huoltoa. Kilpailija ajaa kaikki jaksoon kuuluvat erikoiskokeet peräkkäin. Jaksojen välillä on huolto- ja akkujen lataustauko. Erikoiskokeiden tulee olla pituudeltaan ajallisesti 30s - 3 min ja ne jaetaan jaksoihin siten, että yhden jakson yhteenlasketuksi ek-ajoajaksi muodostuu n. 3 minuuttia. Erikoiskokeiden tulee olla yksinkertaisia (esim. tietty määrä kierroksia jollain tietyllä rataprofiililla), joten erillisiä kartanlukijoita ei tarvita.
Tulokset muodostuvat joko siten, että erikoiskokeilta jaetaan sijoituspisteet rallicross-ajotavan mukaan tai "isojen autojen" tyyliin laskemalla kaikkien erikoiskokeiden ajat yhteen. Aikakilpailussa erikoiskokeen keskeyttämään joutuneelle kuljettajalle annetaan erikoiskokeen hitain aika + 5-10s riippuen erikoiskokeen pituudesta.

Kilpailussa käytettävä ajotapa ilmoitetaan kilpailukutsussa.

AUTOJEN NUMEROINTI
Korin molempiin kylkiin tulee akselien väliin jäävälle alueelle jättää 45 x 60 mm (korkeus x leveys) tila kilpailijan numerotarraa varten. Kilpailun järjestäjä jakaa jokaiselle kilpailijalle 3 paria numerotarroja. Numerot määräytyvät viimekauden sarjasijoitusten mukaan (lista ohessa). Uudet kilpailijat voivat varata numeronsa sähköpostitse kymenpienoisautokerho@gmail.com

KILPAILUNUMEROT 2008
1 Pekka Heikkilä MäntsMK
2 Kalle Lehto KyPak
3 Veini Mäkinen JärvSRK
4 Mikko Pyhältö TUA
5 Jani Hovi HyUA
6 Pekka Reittilä JärvSRK
7 Miika Kaukovalta JärvSRK
8 Jesse Kähkönen SRC
9 Heikki Helenius AL Myrskylä
10 Henry Salmén LahUA
11 Jouko Laine TUA
12 Jomi Pulli KyPak
13 Jarmo Viljakainen TCOF
14 Christer Andersson MMRc

KyPak Ralli -sarja 2008
Touring Rallyssa ajetaan kaudella 2008 viisi osakilpailua käsittävä KyPak Ralli -sarja. Lopputuloksiin lasketaan pisteet 4/5. Sarjan voittajalle on luvassa "Punainen Paroni" -kiertopalkinto vuodeksi palkintokaappia komistamaan. Pokaali on kiertanyt vuodesta 2001 ja aikaisempien voittajien nimet on kaiverrettuna pokaaliin. Sarjapisteitä osakilpailuissa jaetaan seuraavasti: 50,45 40, 36, 32, 29, 26, 24, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Sarjan aikaisemmat voittajat:
2001 Veini Mäkinen VAU
2002 Kalle Lehto KyPak
2003 Kalle Lehto KyPak
2004 Kalle Lehto KyPak
2005 Veini Mäkinen JärvSRK
2006 Veini Mäkinen JärvSRK
2007 Pekka Heikkilä MäntsMK

KILPAILUKALENTERI

su 27.4. Ralli 1 + Tamiya Mini
rallicross ajotapa, sisäkilpailu, Kuusankoski

la 28.6. Ralli 2, EK-ajotapa,
su 29.6. Ralli 3 + Tamiya Mini, rallicross-ajotapa
ulkokilpailu, Kuusankoski

su 17.8. Ralli 4, EK-ajotapa
ulkokilpailu, Kuusankoski

su 9.11. Ralli 5 + Tamiya Mini
rallicross-ajotapa, sisäkilpailu, Kuusankoski

ILMOITTAUTUMINEN
Kaikista kilpailuista julkaistaan kilpailukutsu rc10.fi foorumilla n. 3 viikkoa ennen kilpailua. Ilmoittautumismaksu on kesän kilpailuissa 20 €/yksittäinen kilpailu tai 30 €/kilpailuviikonloppu (ralli 2+3). Rallin ensikertalaiset voivat osallistua kauden kaikkiin kilpailuihin puoleen hintaan!

Tervetuloa mukaan!
« Viimeksi muokattu: 24.06.08 - klo: 22.23 kirjoittanut Mr Cale »

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SARJASÄÄNNÖT - KyPak Ralli 2008
« Vastaus #1 : 03.04.08 - klo: 16.53 »
Siis sisälläkin väännetään VTEC:eillä?

Poissa Mr Cale

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: SARJASÄÄNNÖT - KyPak Ralli 2008
« Vastaus #2 : 04.04.08 - klo: 09.36 »
Se oli tarkoitus, mutta voipi hyvinkin olla, että "joudutaan" ajamaan Sorexeilla. Ensi alkuviikosta tulee varmistus.

Poissa J.Hovi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: SARJASÄÄNNÖT - KyPak Ralli 2008
« Vastaus #3 : 04.04.08 - klo: 15.49 »
Olisikohan ssinä mitään järkeä jos sallittaisiin kummatkin renkaat sekä ulkona että sisällä?
Saattaisi helpottaa auton saamista bälänssiin, ja siten tasoittaisi ehkä kilpailua.