Kirjoittaja Aihe: Traxxas Slash 2wd  (Luettu 1287070 kertaa)

0 jäsentä ja 11 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Take95

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3810 : 01.06.12 - klo: 21.44 »
Nyt on otettu ekat tyypit omavalmiste alumiinirungosta. :grin: Tuli tykitettyä hyppyreistä ihan säälimättä, että näkee mitkä paikat ei kestä. Aluksi meinasi olla ongelmia rungon taipumisen kanssa, mutta pari alumiinikulmaa lisää, niin rupesi runko pysymään suorempana. 3 millinen levy on kyllä ihan minimi pohjalevyksi paksuutensa puolesta. Sen verran on vielä jälkiviisautena opittu parannuskohteita, että voi olla että rungosta tulee tehtyä vielä 2. versio.


Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3811 : 01.06.12 - klo: 22.01 »
Pätevän näköinen :smiley:
Akkukotelon ulkopuolelle voi hyvin laittaa vaikka polyeteeniä alumiinin tilalle niin säästää muutaman gramman painossa.
Olen itse tehnyt kolme pohjalevyä joista viimeiseen olen jo aika tyytyväinen. Sekin tuli tehtyä vähän hutiloiden ja helppoja ratkaisuja tehden loppuun kun aika meinasi loppua. Jos jossain vaiheessa ehtisi viimeistellä ja korjailla ja sitten tekisi omaankin autoon uuden pohjan.

Poissa Co-driver

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3812 : 02.06.12 - klo: 11.43 »
Olis harjalliseen Slashiin tulossa harjaton paketti Hobbywing ezrun 10T 3500kv koneella.

Minkälaisia välityksiä kannattais kokeilla? Orkkiksena 19-90 ja mukana tuli 23 pinjoni ja 86 spurri. Luultavasti vois vähän tihentää kun kauheita huippunopeuksia en tartte ja tilasinkin jo 17 pinjonin. Minkälainen spurri kannattais hommata ja kestääkö muovinen enää? Ja jos ei kestä niin mistäs hommaan paremman?


Poissa allu 6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3813 : 02.06.12 - klo: 14.27 »
 Välityksistä en tiedä,mutta kyllä muovisten spurrien pitäis kestää.Paperin laitat pinjonin ja spurrin väliin niin tulee oikea välys niin ei luulis spurrien menevän ihan heti. :wink:
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3814 : 02.06.12 - klo: 17.24 »
TRX:n takavedossa näkee rattaiden väliin niin välyksen voi säätää silmälläkin.

Poissa GTI

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3815 : 02.06.12 - klo: 23.00 »
Aloittelija kyselee apuja: upouudesta slash vxl 2wd eka tyypit otettu. Mutta mikä vikana kun auto jää paikalleen lähes aina sen jälkeen kun pysähtyy liikkeestä ja yrittää vaihtaa suuntaa?
Sama juttu eteen ja taakse. Vaikka liipasin pohjassa niin autosta kuuluu surina/naksunta, mutta ei liiku. Sitten kun antaa pienet alkuvauhdit autolle niin taas lähtee iloisesti liikkeelle...??

Ohjekirjasta ei löytynyt apuja, vaivautuisko joku täältä vastaamaan?

GTI

ps. uskomattoman hauska laite vaikka mitään kokemusta RC autoista ei tätä ennen ollut! En kyllä vielä ymmärrä paljoakaan noista hienouksista, mutta oli tyytyväinen jo tähän kun sain auton liikkeelle ja ohjauskin alkoi sujumaan suht. pian...ainakin harjoitus-moodissa:) Nyt vaan pitäs saada tuo mainittu paikalleen jämähtämis-ongelman pois...


« Viimeksi muokattu: 02.06.12 - klo: 23.15 kirjoittanut GTI »

Poissa allu 6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3816 : 02.06.12 - klo: 23.30 »
TRX:n takavedossa näkee rattaiden väliin niin välyksen voi säätää silmälläkin.
Joo kyllä sen voi.Tarkoitin lähinnä ettei väärän välyksen takia mene sitten niitä spurreja ainakaan.
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

Poissa jos

  • Jäsen
    • Profiili
    • RaumRC
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3817 : 02.06.12 - klo: 23.40 »
Aloittelija kyselee apuja: upouudesta slash vxl 2wd eka tyypit otettu. Mutta mikä vikana kun auto jää paikalleen lähes aina sen jälkeen kun pysähtyy liikkeestä ja yrittää vaihtaa suuntaa?
Sama juttu eteen ja taakse. Vaikka liipasin pohjassa niin autosta kuuluu surina/naksunta, mutta ei liiku. Sitten kun antaa pienet alkuvauhdit autolle niin taas lähtee iloisesti liikkeelle...??

Ohjekirjasta ei löytynyt apuja, vaivautuisko joku täältä vastaamaan?

GTI
Jos nyt ymmärsin oikein, niin itsellä oli samanlainen ongelma stampedessa, eli liikkui hyvin mutta kun pysähtyi kuului vaan surinaa ja ei liikkunut mihinkään. Avasin ratas boksin ja siellä oli syy: rattaasta oli kulunut/katkennut hampaita/piikkejä pois, jolloin moottorista tullut voima ei välity seuraavaan rattaaseen, eli rattaassa oli tyhjä kohta hampaista/piikeistä.
Tähän voi olla syy liian kireä diffi ja suuri pito renkaissa samaan aikaan, jolloin rattaat eivät kestä nopeaa alku ``rykäisyä´` ja katkeavat/kuluvat pois.

Mutta tämä on vain yksi mahdollisuus monesta mitä voi olla tapahtunut, ja ehkä niistä ärsyttävin kun pitää koko takapää tuhota atomeiksi ainakin stampedessä  :cry: :cry:. No virheestä opii  :cool:.
« Viimeksi muokattu: 02.06.12 - klo: 23.44 kirjoittanut jos »
RaumRc

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3818 : 02.06.12 - klo: 23.45 »
Muistakaa slipperin säätö, oikein säädettynä se nimen omaan suojaa vetopuolen rattaita,
eli mieluummin pikkusen luistavana ku kireelle vedettynä.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa GTI

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3819 : 02.06.12 - klo: 23.56 »
Aloittelija kyselee apuja: upouudesta slash vxl 2wd eka tyypit otettu. Mutta mikä vikana kun auto jää paikalleen lähes aina sen jälkeen kun pysähtyy liikkeestä ja yrittää vaihtaa suuntaa?
Sama juttu eteen ja taakse. Vaikka liipasin pohjassa niin autosta kuuluu surina/naksunta, mutta ei liiku. Sitten kun antaa pienet alkuvauhdit autolle niin taas lähtee iloisesti liikkeelle...??

Ohjekirjasta ei löytynyt apuja, vaivautuisko joku täältä vastaamaan?

GTI
Jos nyt ymmärsin oikein, niin itsellä oli samanlainen ongelma stampedessa, eli liikkui hyvin mutta kun pysähtyi kuului vaan surinaa ja ei liikkunut mihinkään. Avasin ratas boksin ja siellä oli syy: rattaasta oli kulunut/katkennut hampaita/piikkejä pois, jolloin moottorista tullut voima ei välity seuraavaan rattaaseen, eli rattaassa oli tyhjä kohta hampaista/piikeistä.
Tähän voi olla syy liian kireä diffi ja suuri pito renkaissa samaan aikaan, jolloin rattaat eivät kestä nopeaa alku ``rykäisyä´` ja katkeavat/kuluvat pois.

Mutta tämä on vain yksi mahdollisuus monesta mitä voi olla tapahtunut, ja ehkä niistä ärsyttävin kun pitää koko takapää tuhota atomeiksi ainakin stampedessä  :cry: :cry:. No virheestä opii  :cool:.

Kiitos vastauksesta.

Muuten vois ollakkin tuosta kysymys, mutta auto on uusi ja oli 50% tehojen ohjelma päällä alusta asti, heti ekat kokeilut hiljaisella vauhdilla päättyivät auton reagoimattomuuteen. Sinänsä surinaa ei kuulu kun auto ei liiku, vain naksahduksia samassa rytmissä kun yrittää painaa kaasua. Eli enempi vaikuttas sähkö/kosketus vialta??

Toki rattaat voi olla hajalla jos heti uutena valmistusvika, ei kai voi olla niin huono tuuri...? Pitänee kuitenkin varalta aukaista se ratasloota jos ohjekirjasta löytys vinkkiä mista/miten...

Diffiä tai slipperiä tai mitään muutakaan en ole osannut vielä säätää, oletan että tehtaalla on osattu laittaa perussäätöihin..

Tulisko kellään muita syitä mieleen, mistä vois hakea vikaa?

GTI

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3820 : 03.06.12 - klo: 00.07 »
Auton takaa moottorin päästä suojakuori irti, niin näet rattaat.
Moottorin akselilla oleva ratas on pinjoni, joka ottaa kiinni spurri rattaaseen.
Spurrin akselilla on jousi ja mutteri, mutteria kääntämällä säädetään slipperiä,
eli vastapäivään kiertämällä löystyy ja myötä päivään kiristyy.

Auto pitävälle alustalle ja säätämään, huomaat kyllä, että missä vaiheessa luistaa ja missä ei.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa jos

  • Jäsen
    • Profiili
    • RaumRC
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3821 : 03.06.12 - klo: 00.25 »
Spurri voi olla ihan kunnossa, mutta tarkoitin ratasboksin sisällä olevia rattaita, spurri ja pinjoni on siis tavallaan ratasboksin ulkopuolella tässä tapauksessa.  Jos oikein muistan nin ratasboksin keskinmäinen ratas hajos (spurrissa kiinni oleva ratas on metallia, jolloin keskinmäinen ratas boksissa hajoaa,kun ei kestä alku rykäisyä, jolloin tapahtuu tämä kyseinen ilmiö)
RaumRc

Poissa GTI

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3822 : 03.06.12 - klo: 00.50 »
No nyt haisee palaneen käry...tai sitten jotain jäi ymmärtämättä.

En vielä avannut "spurrikoteloa", mutta otin sen tulpan pois ja yritin säätää slipper clutchia.

Siellä näkyy mutteri, jota siis säädetään avaimella vastapäivään löysemmälle ja myötäpäivään tiukemmalle.
Vääsin avaimella hiljaa löysemmälle, sitten lujempaa ja lujempaa kunnes rattaat ei enää pysy paikallaan alustaa vasten...mutta ei vaan mutteri liiku, ei kumpaankaan suuntaan...eikö tuon pitäs olla löysällä!??

GTI





Poissa seeveerii

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3823 : 03.06.12 - klo: 00.55 »
No nyt haisee palaneen käry...tai sitten jotain jäi ymmärtämättä.

En vielä avannut "spurrikoteloa", mutta otin sen tulpan pois ja yritin säätää slipper clutchia.

Siellä näkyy mutteri, jota siis säädetään avaimella vastapäivään löysemmälle ja myötäpäivään tiukemmalle.
Vääsin avaimella hiljaa löysemmälle, sitten lujempaa ja lujempaa kunnes rattaat ei enää pysy paikallaan alustaa vasten...mutta ei vaan mutteri liiku, ei kumpaankaan suuntaan...eikö tuon pitäs olla löysällä!??

GTI






Taitaa olla mutteri niin löysällä, että pääsee pyörimään tyhjää ja sen takia tulee palaneen käry.
HPI Savage flux HP,Traxxas slash vxl ,Team C tc02, Axial ax10

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3824 : 03.06.12 - klo: 01.01 »
Renkaista kiinni ja mutteri takas jengalle, auto asfaltille ja kaasu pohjaan ja sit säädät sitä
slipperiä aina pikkusen kerrallaan, kunnes huomaat, että luistaa pikkusen.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa GTI

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3825 : 03.06.12 - klo: 09.04 »
No nyt haisee palaneen käry...tai sitten jotain jäi ymmärtämättä.

En vielä avannut "spurrikoteloa", mutta otin sen tulpan pois ja yritin säätää slipper clutchia.

Siellä näkyy mutteri, jota siis säädetään avaimella vastapäivään löysemmälle ja myötäpäivään tiukemmalle.
Vääsin avaimella hiljaa löysemmälle, sitten lujempaa ja lujempaa kunnes rattaat ei enää pysy paikallaan alustaa vasten...mutta ei vaan mutteri liiku, ei kumpaankaan suuntaan...eikö tuon pitäs olla löysällä!??

GTI


Taitaa olla mutteri niin löysällä, että pääsee pyörimään tyhjää ja sen takia tulee palaneen käry.

No niin...seeveerii:
voin kyllä alkaa vitsailemaan kanssasi, mutta tämä foorumi ei ole siihen oikea ulottuvuus. Jos ei ole muuta sanomista, niin voi pysyä poissa tästä keskustelusta ja säästää kaikkien aikaa, kiitos.

Voyager: kiitos asiallisista yrityksistä auttaa. Mutta pointti on se, että se slipperin mutteri oli väännetty VALMIIKSI täysin tiukalle, eli jousi läjässä. Sen säätäminen ei siis vielä kiinnostanut, vaan se että onko oikeassa asennossa, ja onko siellä syytä miksi uusi auto ei toiminut kunnolla edes 50% tehoilla ja hiljaisella vauhdilla kokeiltuna.

Mutteri siis oli valmiiksi väärässä asennossa, joten se "jos" nimimerkin ehdottama rattaiden vika voisi olla mahdollista..Mutta ihmetyttää kuka UUTENA minulle myytyä autoa olisi rapannut ennalta (tuskin tehtaalla noin mokaavat?)..

Tässä on nyt liikaa epäselvyyksiä, joten yksinkertaisesti palautan auton.
Jos itse olisin auton rikkonut, niin toki korjaisinkin itse. Mutta nyt olen 100% varma että ongelma oli autossa jo sen saapuessa minulle, joten jälleenmyyjä saa itse hoitaa sotkunsa. Tilasin auton suurehkoksi itseään mainostavalta kotimaiselta firmalta (jota en nimeä ainakaan vielä), joten oletan että hoitavat tapauksen asiallisesti.

GTI

« Viimeksi muokattu: 03.06.12 - klo: 09.30 kirjoittanut GTI »

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3826 : 03.06.12 - klo: 09.48 »
Niin epäselvää myöskin tuo gti:n kirjoittelu että ihan turha kiukutella vastauksista. Jos slipperi on liian löysällä, niin toki se luistaa liikaa ja silloin myöskin voi tulla käryä. Spurrin suojus on kiinni kahdella ruuvilla, ne kun ottaa irti näkee onko hiekanmurusia hammasrattaissa, hampaita sileänä tai muuta mikä voi aiheuttaa äänen. Ja pystyy pitämään kiinni spurrista ja saa sen slipperin mutterin auki ja pääsee tekemään sen perussäädön. Eli mutteri täysin kiinni ja siitä puoli kierrosta aukipäin. Sitten tarpeen mukaan pientä kiristelyä löysäämistä. Eli et voi tietää onko mutteri oikeassa asennossa ellet saa sitä liikkelle, kierrä pohjaan ja avaa sitä "oikean" määrän.

Samalla kuin spurrinsuojus on irti, näet mitä tapahtuu kun auto on paikallan ja surisee ja naksuu. Eli pyöriikö moottori ja spurri, vaikka auto ei liiku? silloin vika vaihteiston sisällä. Mun slässistä on hajonnut niitä rattaita vaihteiston sisältä, juurikin liian tiukan slipperin takia ja kun auto on tullut veto päällä hypystä alas.

Voithan toki palauttaa auton jos liikkessä suostuvat, mutta kannattaisi silti itse edes vähän yrittää haarukoida missä vika on. Silloin on paljon helpompi myös reklamoida tuotteessa mahdollisesti olevasta virheestä. Ja muista että jokainen RC auto tarvitsee enempi tai vähempi huoltoa ja säätöä ajojen välillä, siltä ei voi välttyä. Siksihän niissä tulee jopa mukana niitä kuusiokoloavaimia ja muuta että pääsee säätää ja touhuamaan.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa GTI

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3827 : 03.06.12 - klo: 10.55 »
Niin epäselvää myöskin tuo gti:n kirjoittelu että ihan turha kiukutella vastauksista. Jos slipperi on liian löysällä, niin toki se luistaa liikaa ja silloin myöskin voi tulla käryä. Spurrin suojus on kiinni kahdella ruuvilla, ne kun ottaa irti näkee onko hiekanmurusia hammasrattaissa, hampaita sileänä tai muuta mikä voi aiheuttaa äänen. Ja pystyy pitämään kiinni spurrista ja saa sen slipperin mutterin auki ja pääsee tekemään sen perussäädön. Eli mutteri täysin kiinni ja siitä puoli kierrosta aukipäin. Sitten tarpeen mukaan pientä kiristelyä löysäämistä. Eli et voi tietää onko mutteri oikeassa asennossa ellet saa sitä liikkelle, kierrä pohjaan ja avaa sitä "oikean" määrän.

Samalla kuin spurrinsuojus on irti, näet mitä tapahtuu kun auto on paikallan ja surisee ja naksuu. Eli pyöriikö moottori ja spurri, vaikka auto ei liiku? silloin vika vaihteiston sisällä. Mun slässistä on hajonnut niitä rattaita vaihteiston sisältä, juurikin liian tiukan slipperin takia ja kun auto on tullut veto päällä hypystä alas.

Voithan toki palauttaa auton jos liikkessä suostuvat, mutta kannattaisi silti itse edes vähän yrittää haarukoida missä vika on. Silloin on paljon helpompi myös reklamoida tuotteessa mahdollisesti olevasta virheestä. Ja muista että jokainen RC auto tarvitsee enempi tai vähempi huoltoa ja säätöä ajojen välillä, siltä ei voi välttyä. Siksihän niissä tulee jopa mukana niitä kuusiokoloavaimia ja muuta että pääsee säätää ja touhuamaan.


kiitos kommenteista Volvospede:
Sorry jos kirjoitin liian moniulotteisesti, yritänpä uudelleen.

Sillä "palaneen käryä" jutulla tarkoitin, että "ihmetys ja epäilys heräsivät"...you know. Autosta itsestään ei siis tule mitään palaneen käryä. Ainut ongelma on, että käyttöönoton ensi metreiltä asti, auto lähti liikkeelle vain joka toinen kerta tai pienen alkusysäksen avulla.

Kerrataanpa alusta asti:

1. olen aloittelija tässä RC-hommassa, mutta jo varttuneempi ja koulutuksen saanut, eli uskon oppivani nämä niksit pian. Tutustuin kyllä ennalta autoon, ohjeisiin ja huoltoon, mutta käytännön harjoitusta en ollut tehnyt ennen eilistä iltaa. Jokaisen on aloittettava nollasta, ehkä te konkaritkin sen vielä muistatte..

2. Tältä foorumilta sain vinkin, että tarkista "rattaisto" ja slipperi (nyt jo tiedän mikä/missä tämä on). No katsoin sen säädön, ja näen että slipperin mutteri on väännettynä täysin tiukalle, jousi läjässä > eli säätö on väärin, ei luista yhtään.

3. Juuri äsken otin ne työkalut esiin ja avasin spurrikotelon. Spurri ja pinjoni ovat täysin ehjät eikä kiviä yms. (oman ainoan 50% teholla suoritetun olohuone/piha testin jälkeen tuskin voisikaan olla, koska ei ainuttakaan täyskiihdytystä puhumattakaan hypyistä).

4. Testi: kun vika ilmenee, niin kaasuttaessa kuuluu vaimea surina, eli moottori käy. Mutta pinjoni ja spurri vain tärisevät ja naksuvat. Kun vähän renkaista avittaa, niin lähtee pyörimään kun kierrokset nousee.

5. Johtopäätös: vika vaihteiston rattaissa. Vai mitä?

Olen täysin valmis ja halukas ottamaan työkalut käteen ja huoltamaan autoa (etenkin kun poikani ei siihen vielä pysty). Jos olisi pienikin mahdollisuus että olisin itse säätänyt tai rikkonut auton, toki korjaisin sen mukisematta, enkä vaivaituisi tänne kirjoittelemaan. Mutta uutena rikkinäistä tai väärin säädettyä autoa en ole valmis korjaamaan omalla kustannuksellani. Uudessa tuotteessa on takuu ja palautusoikeus.

GTI

ps. Olkoon tämä viimeinen näin "epäselvä" viestini tälle foorumille, jatkossa lyhyemmin ;)

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3828 : 03.06.12 - klo: 11.02 »
Niin epäselvää myöskin tuo gti:n kirjoittelu että ihan turha kiukutella vastauksista. Jos slipperi on liian löysällä, niin toki se luistaa liikaa ja silloin myöskin voi tulla käryä. Spurrin suojus on kiinni kahdella ruuvilla, ne kun ottaa irti näkee onko hiekanmurusia hammasrattaissa, hampaita sileänä tai muuta mikä voi aiheuttaa äänen. Ja pystyy pitämään kiinni spurrista ja saa sen slipperin mutterin auki ja pääsee tekemään sen perussäädön. Eli mutteri täysin kiinni ja siitä puoli kierrosta aukipäin. Sitten tarpeen mukaan pientä kiristelyä löysäämistä. Eli et voi tietää onko mutteri oikeassa asennossa ellet saa sitä liikkelle, kierrä pohjaan ja avaa sitä "oikean" määrän.

Samalla kuin spurrinsuojus on irti, näet mitä tapahtuu kun auto on paikallan ja surisee ja naksuu. Eli pyöriikö moottori ja spurri, vaikka auto ei liiku? silloin vika vaihteiston sisällä. Mun slässistä on hajonnut niitä rattaita vaihteiston sisältä, juurikin liian tiukan slipperin takia ja kun auto on tullut veto päällä hypystä alas.

Voithan toki palauttaa auton jos liikkessä suostuvat, mutta kannattaisi silti itse edes vähän yrittää haarukoida missä vika on. Silloin on paljon helpompi myös reklamoida tuotteessa mahdollisesti olevasta virheestä. Ja muista että jokainen RC auto tarvitsee enempi tai vähempi huoltoa ja säätöä ajojen välillä, siltä ei voi välttyä. Siksihän niissä tulee jopa mukana niitä kuusiokoloavaimia ja muuta että pääsee säätää ja touhuamaan.


kiitos kommenteista Volvospede:
Sorry jos kirjoitin liian moniulotteisesti, yritänpä uudelleen.

Sillä "palaneen käryä" jutulla tarkoitin, että "ihmetys ja epäilys heräsivät"...you know. Autosta itsestään ei siis tule mitään palaneen käryä. Ainut ongelma on, että käyttöönoton ensi metreiltä asti, auto lähti liikkeelle vain joka toinen kerta tai pienen alkusysäksen avulla.

Kerrataanpa alusta asti:

1. olen aloittelija tässä RC-hommassa, mutta jo varttuneempi ja koulutuksen saanut, eli uskon oppivani nämä niksit pian. Tutustuin kyllä ennalta autoon, ohjeisiin ja huoltoon, mutta käytännön harjoitusta en ollut tehnyt ennen eilistä iltaa. Jokaisen on aloittettava nollasta, ehkä te konkaritkin sen vielä muistatte..

2. Tältä foorumilta sain vinkin, että tarkista "rattaisto" ja slipperi (nyt jo tiedän mikä/missä tämä on). No katsoin sen säädön, ja näen että slipperin mutteri on väännettynä täysin tiukalle, jousi läjässä > eli säätö on väärin, ei luista yhtään.

3. Juuri äsken otin ne työkalut esiin ja avasin spurrikotelon. Spurri ja pinjoni ovat täysin ehjät eikä kiviä yms. (oman ainoan 50% teholla suoritetun olohuone/piha testin jälkeen tuskin voisikaan olla, koska ei ainuttakaan täyskiihdytystä puhumattakaan hypyistä).

4. Testi: kun vika ilmenee, niin kaasuttaessa kuuluu vaimea surina, eli moottori käy. Mutta pinjoni ja spurri vain tärisevät ja naksuvat. Kun vähän renkaista avittaa, niin lähtee pyörimään kun kierrokset nousee.

5. Johtopäätös: vika vaihteiston rattaissa. Vai mitä?

Olen täysin valmis ja halukas ottamaan työkalut käteen ja huoltamaan autoa (etenkin kun poikani ei siihen vielä pysty). Jos olisi pienikin mahdollisuus että olisin itse säätänyt tai rikkonut auton, toki korjaisin sen mukisematta, enkä vaivaituisi tänne kirjoittelemaan. Mutta uutena rikkinäistä tai väärin säädettyä autoa en ole valmis korjaamaan omalla kustannuksellani. Uudessa tuotteessa on takuu ja palautusoikeus.

GTI

ps. Olkoon tämä viimeinen näin "epäselvä" viestini tälle foorumille, jatkossa lyhyemmin ;)

5. Oletus ehkä väärä. Jos pinjoni vain tärisee painaessa kaasua on vika moottorin puolella. Eli ensimmäisenä tarkista moottorin johdot koska vaikuttaa siltä että siellä ei yksi vaihe saa kosketusta. Tai sitten ahdistaa todella paljon jokin auton vaihteistossa.
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

Poissa HLuomanen

  • Ylläpitäjä
    • Profiili
    • Kotisivu
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3829 : 03.06.12 - klo: 11.25 »

...

4. Testi: kun vika ilmenee, niin kaasuttaessa kuuluu vaimea surina, eli moottori käy. Mutta pinjoni ja spurri vain tärisevät ja naksuvat. Kun vähän renkaista avittaa, niin lähtee pyörimään kun kierrokset nousee.

5. Johtopäätös: vika vaihteiston rattaissa. Vai mitä?

...


Onko se pinioni kunnolla kiinni moottorin akselissa?
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Poissa GTI

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3830 : 03.06.12 - klo: 11.50 »
Pinjoni vaikutti olevan kunnolla kiinni moottrin akselissa.

Mutta kun auto ilmassa ja kädellä pyöritti spurria tai pinjonia, löytyi kohta jossa vastustaa.

Pienellä osakaasulla ilmeni tärinää. Kun kaasua lisää niin saattoi pinjoni/spurri/renkaat lähteä nykäisemällä pyörimään. Välillä taas ei lähtenyt edes täydellä kaasulla. Vaihteistossako sitten vika..?

JOhdot tarkistin, ei vaikutusta.

GTI

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3831 : 03.06.12 - klo: 11.57 »
Dieselistin kanssa samoilla linjoilla. 1 moottorin vaihe mykkänä tekee tuollaista tärinää, mutta saattaa toimia kun moottori saa alkuvauhdin. Takuuseen vain auto, jossei sieltä mitään mekaanista vikaa löydy. Kyllä sen moottorin pitäisi jaksaa pyörittää vaikka siellä vähän vastustustakin olisi. Olettaen tietenkin että sulla akut täynnä :)
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3832 : 03.06.12 - klo: 12.02 »
Jos työnnät autoa lattialla eestaas, vastustaako se voimansiirto ja moottori tasaisesti niinkuin pitääkin, vai yrittääkö nykäistä välillä renkaat jumiin? Hitaasti työntämällä ilmenee joskus paremmin, nopeasti liikuttaessa hampaat ei ehdi takertua. Jos jumittaa niin vika lienee vaihteiston rattaissa, joko hammas tai kaks poikki todennäköisesti "idler" rattaasta.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa GTI

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3833 : 03.06.12 - klo: 12.20 »
Kun työntelee lattialla hitaasti, ei jumita moottori eikä voimansiirto.

Mainitsemani "vastustus" spurria kädellä pyörittäessä oli kyllä aika pientä, eli täysillä akuilla luulis menevän sen yli. Mutta jos esim sieltä Idler-rattaasta on pari hammasta poikki, voisiko vastustaa hieman sopivassa kohdassa ja välillä sitten hurtata kokonaan tyhjää? Tällä oppimäärällä olen ymmärtänyt että vaihteiston purkaminen on astetta suurempi homma, eli siihen en tässä tilanteessa lähde.

Toinen mahdollinen syy on tuo moottorin vaihe/kosketus ongelma. Sen tarkempaan mittaamiseen/poissulkemiseen mulla ei nyt mahdollisuutta.

Näillä näkymin auto menee palautukseen, saavat sitten asiantuntijat hoitaa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3834 : 03.06.12 - klo: 14.18 »
En nyt jaksanut lähteä pidemmältä lukemaan, mutta ilmeisesti siis kyseessä on VXL malli, eli harjattomalla tekniikalla oleva...

Vika on silloin säätimessä.
Yksi vaihe pimeenä.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3835 : 03.06.12 - klo: 16.35 »
Mä en ole vielä nähnyt säädintä jossa olisi yksi vaihe pimeänä, moottoreita kyllä. No, oire on molemmissa sama ja kuvaus selvä eli takuukeikka. Moottori ja /tai nopari vaihtoon.
Soitto myyjälle ja siitä se lähtee purkautumaan.

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3836 : 03.06.12 - klo: 16.48 »
Ai, mulla melkeen kaikki poltetut noparit on palanut tuolla tavalla (ja uskokaa vaan, niitä riittää :laugh:). Eli ylikuormituksessa se heikoin (tässä tapauksessa varmaan valmistusvikainen, koska ylikuormituksesta ei voi puhua) fetti antautuu, jonka jälkeen oireet juuri tuollaiset. Jotkut noparit toimineet vielä tuon ekan savunhajun jälkeen hetken, koska siellä ollut useampi fetti per vaihe, mutta kyllä ne loputkin sieltä palaa jos jatkaa ajamista.
« Viimeksi muokattu: 03.06.12 - klo: 16.54 kirjoittanut ajv »
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3837 : 03.06.12 - klo: 16.55 »
No hittolainen, meillä noparit on yhtä lukuunottamatta poltettu laittamalla piuhat väärin päin :laugh:
Ezrun 60A kestää meidän käytössä kaiken muun.

Poissa jperala

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3838 : 03.06.12 - klo: 19.10 »
No hittolainen, meillä noparit on yhtä lukuunottamatta poltettu laittamalla piuhat väärin päin :laugh:
Ezrun 60A kestää meidän käytössä kaiken muun.

Juu, tästä on kokemuksia  :grin:
Tiger II

Poissa Take95

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: Traxxas Slash 2wd
« Vastaus #3839 : 03.06.12 - klo: 19.52 »
Vielä tuosta GTI:n autosta. Jos moottorin ja noparin osalta jokin vaihe olisi pimeänä, niin miksi ylipäätänsä autolla pystyy ajamaan alkuvauhdin annettua. Eihän sen pitäisi olla silloin mahdollista.

Sensorittoman harjattoman moottorin, mikä on myös vxl:ssä, nykiminenhän on tavallista liikkeelle lähdettäessä. Kaasua pitää painaa vähän reippaammin, jotta auto liikahtaa. Voiko olla, että koska GTI käyttää vain 50% prosentin tehoja niin sensoriton moottori ei jaksa vain lähteä pyörimään. Miten auto toimii jos nopeusdensäätimestä valitsee täydet tehot? Itsellä ei ole kokemusta vxl:stä, mutta luulisi, että se toimisi hyvin myös 50% tehoilla.