Kirjoittaja Aihe: T-Maxx 2.5 moottorin sisäänajo säädöt  (Luettu 1656 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa router

  • Tulokas
    • Profiili
T-Maxx 2.5 moottorin sisäänajo säädöt
« : 03.05.03 - klo: 17.25 »
mikä olisi tämän auton perus eli tehdas säädöt,kun en oikein englantia hallitse.ongelmana olisi että auton renkaat pyörivät nykäyksittäin tyhjäkäynnillä sitten säätelin idle ruuvia pienemmälle eli vastapäivään mutta ei ollut paljon muutosta,säädin myös low speed neulaa puolikierrosta vasta päivään.Nyt auto sammuu jonkin aikaa käytyään,saisinko näihin ongelmiin apua ,koska itse olen vielä aika aloittelija :)
tero

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
T-Maxx 2.5 moottorin sisäänajo säädöt
« Vastaus #1 : 04.05.03 - klo: 16.16 »
Ei näytä olevan porukka tietoinen viasta? No, en tiiä minäkään :( .  Mutta muuten kysyn että miten kauan sulla on auto ollut.  Onko ollut muita vikoja tai mennyt mitään rikki? kuin kauan ehdit ajaa kun tuli vikoja, taikka eihän toi ehkä mikään vika oo. kait johtuu säädöistä.  Kesällä ostan T-Maxxin tai savagen. pitää vaan saaha autoista riittävästi tietoo.

Poissa router

  • Tulokas
    • Profiili
T-Maxx 2.5 moottorin sisäänajo säädöt
« Vastaus #2 : 05.05.03 - klo: 00.09 »
auto on ihan uusi vasta sisään ajossa
tero

Poissa Jaani

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: T-Maxx 2.5 moottorin sisäänajo säädöt
« Vastaus #3 : 05.05.03 - klo: 01.16 »
Lainaus käyttäjältä: "router"
mikä olisi tämän auton perus eli tehdas säädöt,kun en oikein englantia hallitse.ongelmana olisi että auton renkaat pyörivät nykäyksittäin tyhjäkäynnillä sitten säätelin idle ruuvia pienemmälle eli vastapäivään mutta ei ollut paljon muutosta,säädin myös low speed neulaa puolikierrosta vasta päivään.Nyt auto sammuu jonkin aikaa käytyään,saisinko näihin ongelmiin apua ,koska itse olen vielä aika aloittelija :)


En kyseistä autoa omista, mutta ei varsinaisia perussäätöjä ole olemassakaan. Yleensä moottoreissa ns. tehdassäätö on pää- ja alaneula molemmat 3,5 kierrosta auki, mutta ei välttämättä sinun moottorissasi. Se nyt ei ole tärkeää, koska saat autosi käyntiin - näitä säätöjä tarvitsee hakea vain jos auto ei ollenkaan lähde käyntiin vaikka mitä tekisi.

Siinä moottorissasi pitäisi olla kolme säätöpaikkaa:

Pääneula (high speed needle),  jolla säädetään moottorin yläkierrosten seosta, alaneula (low speed needle), jolla säädetään seosta alakierroksilla ja se tyhjäkäynti- eli ilmaruuvi, jolla säädellään tyhjäkäyntikierroksia.

On ihan normaalia että renkaat hieman pyörivät tyhjäkäynnillä kun auto on ilmassa. Se on ok kunhan auto ei erityisemmin hyökkää tyhjäkäynnillä eteenpäin kun sen laskee maahan. Et oikein sanonut sammuuko auto tyhjäkäynnillä vai sammuuko se ajossa, mutta oletan että tyhjäkäynnillä. Auton ei kyllä tarvitsekaan käydä tyhjäkäyntiä minuuttikaupalla, vaan riittää kun se pysyy käynnissä jonkin aikaa. Moottorilla on taipumus tyhjäkäynnillä polttaa seosta vähän vajavaisesti ja siten tukehtua polttoaineeseen jos se ei saa ilmaa (kaasua). Jos se sun koneesi kuitenkin alkaa heti hyytyä kun sen lyö käyntiin, niin sulje alaneulaa kunnes tyhjäkäynti alkaa tasaantua. Sitten auto baanalle.  Jos olet vielä sisäänajovaiheessa (vasta muutama tankki ajettu) niin varmista että moottori käy vielä röpöttäen ja pakoputkesta tulee runsaasti savua ja palamatonta polttoainetta. Jos näin ei ole ja auto ottaa korkeita kierroksia, niin avaa pääneulaa ja kokeile uudestaan. Sitten vaan tankki tankilta avaat pääneulaa, ja auto alkaa kulkea kovempaa. Sitä neulaa voi avata niin kauan kun moottorissa on "terve" ääni. Jos moottori kiekaisee pahasti ja ääni on metallinen, tai kone alkaa jopa hyytyä, niin avaa heti pääneulaa. Maksimitehon löytäminen on tasapainoilua. Kuitenkin ota lähtökohdaksi, ettei moottoria tarvitse alituisesti säätää, vaan kyllä sen pitäisi pysyä säädöissään jahka hyvät sellaiset löydät.

Alaneulan lopullinen säätö löytyy siten, että moottori vastaa kaasuun kakistelematta, mutta ei kuitenkaan kiekaise kun kaasu lyödään tyhjäkäynniltä täysin auki. Jos kone kakistelee pahasti kun avaat kaasun, sulje alaneulaa, jos taas kiekaisee, se on liian laihalla, avaa alaneulaa.

Poissa mike_87

  • Veteraani
    • Profiili
T-Maxx 2.5 moottorin sisäänajo säädöt
« Vastaus #4 : 06.05.03 - klo: 15.45 »
Lainaus käyttäjältä: "router"
auto on ihan uusi vasta sisään ajossa
Sähän pitkän vastauksen annoit :roll:

Poissa T-MAXX

  • Jäsen
    • Profiili
T-Maxx 2.5 moottorin sisäänajo säädöt
« Vastaus #5 : 23.06.03 - klo: 00.18 »
Joo mulla on tmaxx mut vanhempi versio. teki muuten saman tempun. vikana oli liian korkeat tyhj.käyntikierokset. tai sitten lyhennät kytkinpala jousen.