Kirjoittaja Aihe: M8 Nostajakaava - Ehdotus  (Luettu 4906 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
M8 Nostajakaava - Ehdotus
« : 12.05.08 - klo: 21.10 »
Jokainen kisoja kiertänyt on varmaan huomannut nostaja vajetta finaaleissa. Tähän asti on ollut käytäntö että semit nostaa ensimmäisen nousun ja seuraavat nousut nostaa pudonneet + vapaaehtoiset. Kilpailun järjestäjän on mahdotonta seurata ketä oikeasti on nostamassa pitämättä nimenhuutoa. Tämä on johtanut nostajien vähyyteen. Asiaan pitää saada yksiselitteinen tapa joka on helppo toteuttaa ja ikävä kyllä; valvoa.

Asia ratkeaa mielestämme näin:

Ensimmäisen portaan molemmissa nousufinaaleissa nostajina toimivat molempien haarojen semifinalistit (A+B-haarat). Seuraavissa nousufinaaleissa kaikki edellisessä portaassa pudonneet kuljettajat toimivat nostajina. Käytettäessa 12 kuljettajan finaaleita (esim. 16 semifinaalistia), tulee kilpailunjohtajan osoittaa parhaaksi katsomaansa paikat joissa tulee olla kaksi nostajaa, niin että kaikille 16 kilpailijalle löytyy nostopaikat.

Finaali
Nostajat: Pudonneet Semifinalistit A&B

Semifinaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/4 A&B

1/4 Finaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/8 A&B

1/8 Finaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/16 A&B

1/16 Finaali A&B
Nostajat: Semifinaali A&B

Jne...

Vielä toisinsanottuna (jos ja kun joku ei ymmärtänyt. :laugh:):

Nousufinaaleissa ensimmäisen nousun molemmat haarat nostavat molempien semifinaalien kuljettajat, jonka jälkeen molempien haarojen pudonneet nostavat molemmat seuraavat finaalit. Esim. 12 kuskin finaaleissa on yhteensä 8+8 pudonnutta kuljettajaa/nostajaa /finaali. Jos nostopaikkoja on vähemmän kuin nostajia, määrää kilpailunjärjestäjä nostopaikat joihin tulee kaksi nostajaa.

Jos rata ei kaipaa kuin tietyn määrän nostajia, voi esim. molempien haarojen 1. semifinalistit ja ensimmäiset pudonneet molemmista haaroista saada nostovelvoituksesta vapautuksen. Näiden henkilöiden nimet kuulutetaan ajoissa, esim. finaalin päätyttyä. Lähtökohtana siis että "kaikki" nostamaan ellei toisin kuuluteta.

Tätä tullaan kokeilemaan ainakin Turun seuraavissa kisoissa.

Mielipiteitä, keskustelua?
« Viimeksi muokattu: 12.05.08 - klo: 23.29 kirjoittanut AkiM »

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdoitus
« Vastaus #1 : 12.05.08 - klo: 21.39 »
Moi eli Hei

Tuo järjestelmä sopisi mulle ainakin ihan jees, nostaminen kun on osa harrastusta. Menee siinä samalla kertaa kaksikin nostovuoroa. Sikäli tuo systeemi kyllä sotkee varmasti monienkin kisaajien mekkaus-systeemit, jotain kuitenkin pitää tehdä että, nuo nosto hommat alkais toimia edes kohtuullisesti.
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #2 : 12.05.08 - klo: 22.26 »
..
« Viimeksi muokattu: 15.07.08 - klo: 15.02 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdoitus
« Vastaus #3 : 12.05.08 - klo: 22.42 »
...

Ettei mene OT niin pointti ei ollut siinä että nostajia tarvita lisää, vaan saadaan "määriteltyä" nostajat jokaiselle nostopaikalle yksinkertaisin säännöin. Tämä systeemi vaan mahdollistaa helposti "tupla" nostajien käytön jos näin todetaan.

Tämän topiikin aihe ei ole keskustella radoista. Jos asiaa haluaa puida niin tekee sille oman topicin tai ottaa osaa ratojen suunnitteluun ja tekoon.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #4 : 12.05.08 - klo: 23.16 »
Tähän asiaan liittyen voin kertoa että asiasta on keskusteltu myöskin lajiryhmässä sekä luokkayhteyshenkilön kanssa. Turussa oli merkittynä 12 nostopaikkaa ja nousufinaaleissa lopuissa oli pelkästään 8 nostajaa (koska 4 noussut jatkoon), joten kaikkia nostopaikkoja ei ollut täytetty ja se aiheutti omat ongelmansa sitten tietyissä tilanteissa.

Keskustelussa aiheesta tuli esille täysin sama ratkaisu kuin minkä Aki esitti tämän ketjun alussa. Tätä menetelmää tullaan käyttämään lopuissa M-8 sarjan SM-osakilpailuissa. Sarjasäännöissä asia on ilmaistu siten että kilpailun järjestäjälle jää tietty vapaus tulkita asiaa, mutta käytännössä paljon vaihtoehtoja ei ole, mikäli kaikki nostopaikat halutaan täyttää muista kuin vapaaehtoisista joita ei aina oikein tunnu löytyvän.

Se että nostovuorot tulevat peräkkäin on kuitenkin kilpailijan kannalta parempi, koska silloin voi omat nostovuorot ennakoida. Viime kaudellahan taidettiin jossain kisassa ottaa melkein "hatusta" nostajia ja silloin "mekkauspeli" meni täysin uusiksi kun yllätyksiä tuli nostovuorojen suhteen. Nyt kun käytetään ennalta sovittua kaavaa, niin silloin yllätyksiä ei tule. Kaksi nostovuoroa peräkkäin ei pitäisi olla kohtuutonta.

EDIT: Akin kaavassa oli pieni virhe 1/8 nostajien osalta, joten tässä vielä korjattu versio jota viestissäni yllä tarkoitin.

Finaali
Nostajat: Pudonneet Semifinalistit A&B

Semifinaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/4 A&B

1/4 Finaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/8 A&B

1/8 Finaali A&B
Nostajat: Pudonneet 1/16 A&B

1/16 Finaali A&B
Nostajat: Semifinaali A&B
« Viimeksi muokattu: 12.05.08 - klo: 23.27 kirjoittanut copter »

Mika R

  • Vieras
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #5 : 13.05.08 - klo: 00.01 »
5 min menee kaatamatta hra Ollinmäki

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #6 : 13.05.08 - klo: 00.29 »
MrOllinmäellä on asiassa selkeä pointti.

Mielestäni on hyvä, että radat on haastavia, monen muunkin mielestä on myös hyvä näin. Kysymys kuitenkin on, milloin menee nostajan homma liian vaikeaksi? Mielettömän iso pöytä, 2 autoa pöydän päällä selällään, autoja ampuu jonossa samaan kasaan samalla kun nostaja yrittää keksiä keinoa päästä tämän pöydän päälle.
Ensinnäkin se on vaarallista mennä sinne ja sinne pöydän päälle pääseminen ei ollut helppoa sillä pöydän reuna ei ollut loiva.
Samaan aikaan nostajan pohtiessa tätä ongelmaa, on nostajan 2 muuhun radan vahdittavaan kohtaan on kaatunut 2 autoa koska mutkassa on vaihtoehtoinen reitti!?!?
Tähän päälle ne korokkeella karjuvat kuljettajat "puusilmä, NOSTAJA.." jne..

Haen tällä iltakirjoituksella takaa sitä, että onko mitenkään mahdollista määrittää että missä menee raja mikä on liian vaikea rata nostajalle ja mikä ei?
Tämän on erittäin hyvä keskustelu ja tästä voi poikia vaikka mitä.


Ps. oletteko vilkaisseet millanen nostajah*lvetti on turun uusi seinä. Voin vaan kuvitella yläputken yläpuolella selällään olevaa autoa... Huh huh...
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #7 : 13.05.08 - klo: 07.57 »
Ollinmäellä oli aluksi asiaa, mutta siihen se sitten loppuikin...

Ei 12 nostajaa riitä...
Miten ihmeessä saat aikaan 12 nostajaa kun edellisestä erästä on tippunut 8 kuskia???
Itseasiassa 7 mikäli ajetaan 10 kuskin eriä.

Tämä yksi torsti pärjää maailmalla juuri sen takia kun on ajanut iiiiiiiisoilla radoilla ja vieläpä hyvin huonokuntoisilla.
Indonesian MM rata oli niin järkyttävässä kunnossa että en ole aikaisemmin näin huonokuntoista rataa nähnytkään... Isoin tähänmennessä näkemäni myös.
Espanjan EM rata oli myöskin iso...
Pari kertaa isompi kuin yksikään suomen radoista.
Ongelmana näillä radoilla tuppasi olemaan juuri se järkyttävä etäisyys autoon. Oli vaikee ottaa linjaa kun auton havaitseminen alkoi jo vaikeutua.
Tehdään siis suomeen vielä reilusti isompia ratoja. Tasaisia ja maailmanluokan hyppyreillä, sileäpintaisia ja maailmanluokan epätasaisella.
Oppiipahan muutkin kuin Jose paremmin ajamaan maailmalla missä radat ovat jopa vielä pahemmassa kunnossa ja hyppyrit niin karmivia että kävellenkin tekee tiukkaa.

Itseasiassa kun ollaan tarkkoja niin suomessa on ratoja jotka ovat maailmanluokan kunnossa ellei jopa paremmassakin... ja ovat jopa reilusti pienempiä kuin maailmalla.

Näin myös puhuttavan ranskan em kisoista... Joo... oli ranskalaistyylinen rata, eli vain pari hyppyä, mutta muuten tekninen.
Ei se siitä johtunut että siellä oikeasti pärjäsi vain jose ja muut tulivat ripotellen perässä montakymmentä sijaa alempana.
Kas kun tuppaa olemaan tommosissa kisoissa järkyttävä määrä Pro jamppoja ja kun taso on kova niin sekunnin sisään mahtuu parikymmentä kuskia.
Ei vaan voi mitään että esin allekirjoittanut jää puolivälin tienoille todella tiukan väännön jälkeen.
Itseasiassa omaan kämmiin sekin meni.

Ihmettelen vielä että puhut nimenomaan ranskan em kisoista ja touring vastustajista...
Ketkä näitä ovat.
Itse kun mukana olin niin pääsin oikein aitiopaikalta toteamaan ketkä siellä oli.
Lähes jokainen ajaa/on ajanut turistia, enkä ihan heti edes keksi ketkä olisivat näitä turistivastustajia...
Saati vielä ollut sähkö EM rataa haukkumassa.
Viittaat siilloin siis Joseen ja Heinosiin, koska muut ranskassa olleet eivät vaasassa olleet.
Mielenkiintoista että ovat turistivastustajia, mutta silti ajavat talvella juuri turistia.

Vielä mainitaan että turistipolttis kaatu kerran ja tuli renkailleen...
Voi herttileeri.
No laitetaan krossariin iso kori päälle niin johan tuppaa krossarikin tulemaan renkailleen huomattavasti useammin.
Ja mitä sitten?? Krossi on krossia, joten kaatumisia tulee väistämättäkin. Omista kämmeistä johtuen ja myös muiden torsteilun takia.

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #8 : 13.05.08 - klo: 14.04 »
..
« Viimeksi muokattu: 15.07.08 - klo: 15.01 kirjoittanut MrOllinmaki »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #9 : 13.05.08 - klo: 14.27 »
No kun julkisesti mainitsit että nämä samat henkilöt kävivät M8 EM kisoissa ranskassa...
Kiinnostaa että kuka näin sitten on sanonut????
Turhaa yleistämistä, varsinkin kun ranskassa meitä oli ainakin 6 kuskia.
Joseen et voinut viitata koska hän pärjäsi.
Vaasassa käyneistä jäljelle siis jää vain Heinoset...
Enpä ihan äkkiä heitäkään sanoisi touringvastustajiksi kun tourinkia kerta ajavat.

Tästä asiasta jankkaan, koska nyt julkisesti avauduit nimenomaan ranskan EM kisoissa käyneistä touringvastustajista jotka ovat vielä vaasan radasta avautuneet.

Älä yleistä vaan sano suoraan ketä tarkoitat tai ole kokonaan sanomatta.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #10 : 13.05.08 - klo: 14.52 »
On se ihme hommaa et oli asia mikä tahansa niin AINA on sama jätkä vääntämässä. Eikö kannattais olla ottamatta aina henkilökohtaisesti ja pysyä asiassa? sori OT  :shocked:
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #11 : 13.05.08 - klo: 15.00 »
En ota henkilökohtaisesti mikäli ei henkilökohtaisesti minuun viitata.
Tässä kyllä viitattiin, joten henk.kohtasena myös otan.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #12 : 13.05.08 - klo: 15.22 »
Tarkoituksenani ei ole osoitella ketään sormella tai dissata tarkoituksella.

Homma nyt vaan näyttää olevan ja ON siten että rata- ja sähkökrossikisojen järjestely on ollut KAUAN Suomessa sillä tasolla, ettei SM-kisojen järjestelyt häpeä kv-kisojen vastaaville. Tästä osoituksena se, että Suomessa ajetaan jatkuvasti tasokkaita kisoja, joihin on kiinnostusta tulla myös kauempaakin. Jos lukee ratakisojen kommentteja kisojen jälkeen, aika vähän on sitä narinaa radan toimivuudesta tai ylipäänsä valitusta järjestelyistä. Toisin kuitenkin on kun on kyse M-8 kisoista joihin on myös ns. vihattuja ratakuskeja rantautunut. Oletuksena ja toivottavana pidetään, että samallainen järjestelyjen/radan taso olisi jokapäiväistä myös ko. luokassa. Mutta koska näin ei ole ollut, parannusehdotukset otetaan heti "pätemisenä" ja vittuiluna.

Vähän OT:ksi menee, mutta on niin huvittavaa lukea kaikkia krossitopicceja kun jokaisesta asiasta tulee aina muutaman henkilön välinen mittelö. Toivottavaa ois että moiset asiat setvittäis muualla, eikä täällä, jossa on tarkoitus keskustella kehittävästi. Tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että uudet - jo muissa luokissa toimivaksi todetut - ideat torpedoidaan aina kerta toisensa jälkeen.

Ja se mitä tulee euroopan ja suomen M-8 ratojen eroihin, en pysty kommentoimaan koska en tiedä. Mutta jos ne kovin samallaisia ois, kai suomesta tulis muitakin kovia kv-krossaajia ku jose, heinoset ja leino? Tilannetta voi verrata ratapuoleen, ja lukea alkutekstin uudelleen.

Mutta sorry OT, piti vaan kommentoida.
« Viimeksi muokattu: 13.05.08 - klo: 15.36 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #13 : 13.05.08 - klo: 16.12 »
Ei tässä mitään ole pätemisenä tai vittuiluna otettu.
Korjattu kylläkin näitä epakohtia että 12 nostajaa ei riittäisi (olis edes 10 niin riittäis)
radat liian isoja yms yms yms...

Suoraan sanottuna asiasta tietämätöntä puhetta ja senhän jokainen M8 krossia ajanut huomaa.

Enkä ole sanonutkaan että radat kovin samanlaisia ovat kuin suomessa... Sanoinhan että ne ovat jopa suurempia, pinta pahemmin rikki, isommat hyndät ja taas toinen ääripää että ovat edelleen isompia, mutta tasaisempia.
Toisinsanoen erilaisia.
Kehitysidea oli että radat pienemmiksi ja sileämmäksi...
Eli mentäisiin vielä enemmän erilaiseen kuin maailmalla...

Ihmettelen siis suuresti kuinka annetaan kehitysideoita jos ei edes olla täysin perillä mistä edes puhutaan.

Ja mihin perustuu ainoat nimeämäsi kv-krossaajat???
Ei ainakaan tuloslistoihin näköjään.

Ps: kuinka moni touring kuski joka on käynyt polttiskrossikisoja ajamassa, on tuntenut itsensä vihatuksi???
Kumma kun tästä näkee jankattavan, mutta koskaan sitä ei livenä näe.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #14 : 13.05.08 - klo: 22.02 »
Suomen radat eivät ole liian pitkiä, tai liian vaikeita. Syy siihen ettei kukaan muu kuin minä ole pärjännyt viime aikoina on se että kukaan muu ei panosta tosissaan. (ole panostanut tosissaan tarpeeksi kauaa) Eikä todellakaan se että radat olisivat huonot. Ja sehän tekee sen vaikeammaksi kun täällä on 5-6kk kausi kun touring kausi on 12kk

Vaikeat radat muuten tekevät kuljettajista parempia eikä tosinpäin. En itse ollut viime vuoden salon kisassa mutta kuulema se meni jo vähän yli. Mutta noin muuten niin voin sanoa että suomessa on ihan ok radat.

Ja se että ranskan em kisoissa "ei pärjätty" koska siellä oli tasainen rata on aika hölmösti sanottu. Olinhan mä sielläkin finaalissa ja läpit olivat ihan hyviä. Lähinnä se oli vähän tylsä rata.

Jos jaksaa oppia säätämään autonsa, ja ajamaan röykyistä ja hyndistä, niin ajamisesta tulee kisailua, eikä selviytymistaistelusta tarvitse puhua.
 Toinen hyvä idea on kysyä neuvoa jos ei tiedä miten pitäisi edetä.

JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #15 : 13.05.08 - klo: 22.05 »
ai niin, ja tohon nostaja asiaan sellanen ehdotus, että nostajia on vain 12kpl
homma menee niin että aloitetaan finaalin vikasta sijasta, jos kuskeja on 12, niin sijat 12 A ja B haarasta, sit 11, jne. Sit kun on 12 nostajaa, niin loput tippujat vapautuvat nostajavelvollisuudesta ja pääsevät mekkailemaan muita jne
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa MrOllinmaki

  • Veteraani
    • Profiili
..
« Vastaus #16 : 13.05.08 - klo: 22.38 »
..
« Viimeksi muokattu: 06.07.08 - klo: 21.59 kirjoittanut MrOllinmaki »

Mika R

  • Vieras
Vs: M8 Nostajakaava - Ehdotus
« Vastaus #17 : 13.05.08 - klo: 22.39 »
Tuohon radan vaikeusasiaan - rata ei saa olla liian helppo ja voihan aina ajaa maata pitkin ja silti olla nopea kun ei kaada. Ennen reissuun lähtöä ajoin pe 7h lavangon radalla ja aluksi juostiin kääntämään ja välillä harmittikin, loppupäivästä meni helposti ja ihan hyvää vauhtia tankillinen ja kaksikin kaatamatta. Eli rata oli tosi makee kun tarjosi haastetta niinku henkeen kuuluu.