Koska Jartsa oli duunissa, eikä päässyt ajamaan, oli minulla erinomainen tilaisuus vain nauttia tunnelmasta, joka olikin mahtava. Ajamista on myös kiva katsella, kun ei tarvitse jännittää oman kuskin puolesta.
Nostelin eilenkin jonkun kymmenminuuttisen, joten kokemusta siitäkin hommasta taas kertyi. Suoraan sanoen: nostajan homma on radalla osin mahdoton
Olen aikaisemminkin nostanut paikalla viisi, ja kokemus oli eilenkin yhtä järkyttävä kuin aikaisemminkin. Koska Copterin mainitsemia nostoalueita ei ole määritelty, niin esim. paikalla viisi oli alueena 360 astetta!!! Jokainen, joka on edes joskus tutustunut anatomiaan, tietää, ettei homma voi IHMISELTÄ onnistua. Ensimmäisellä kerralla opin, että ei pidä katsoa kaarreosuutta, vaan lentokentälle päin. Kun sitten katselin lentokentän suuntaan, niin totta h****tissä yksi kuski päätti kaataa juuri siellä kurvassa. En tiedä kauanko auto siinä makasi, mutta aivan sattumalta sen huomasin. Nostaja myös seisoo niin matalalla, että jos auto kaatuu töyssyjen väliin, niin ei sitä edes näe. Viimeisellä kierroksella eräässä erässä auton huomasin vain kaasuttelusta johtuvasta savupilvestä.
Koska harrastukseemme kuuluu kaadot ja nostajat, niin eikö olisi aika tehdä nostajien työ edes jossain määrin mahdolliseksi? Esim. finaalinostajana on aina kuski, joka on jo tippunut. Adrenaliinitaso lauteilla ja nostajilla on aivan eri. Nostajilta vaaditaan 45 minuutin virheetön suoritus olosuhteissa, jotka eivät esim. eilen olleet helpot: kuumuutta, pölyä ja meteliä. Tähän kun lisää liian isot nostoalueet ja kuolleet kulmat, joista autoa ei edes näe, niin huh huh.
Se, että nostaja syyllistetään tuollaisissa olosuhteissa ja tuollaisilla onnistumisen edellytyksillä jostain nousupaikan menettämistä kertoo vain siitä, että nostajien mahdollisuus suorittaa tehtävänsä onnistuneesti on laiminlyöty. Eihän kukaan tahallaan jätä autoa nostamatta?
Lippumies varoittamassa on nykyisellä radalla tarpeellinen, mutta ei riittävän turvallinen ratkaisu. Lippumies varoittaa kuskeja nostajasta, eikö pitäisi varoittaa myös nostajaa autoista? Tarvitaanko kaksi lippumiestä, vai ilmoittaako nostaja aikeistaan lippumiehelle, joka turvallisuudesta varmistuttuaan antaa nostajalle luvan mennä nostamaan?
Aika monimutkaista, aikaa vievää ja altista inhimillisille erehdyksille, yksikin virhe kommunikaatiossa ja onnettomuus on lähellä, ja sitähän ei tämäkään laji kaipaa. Nytkin jo tapahtui "läheltä piti" -tilanteita, ja taisi kerran jo osuakin.
On mielestäni myös kohtuutonta, jos toisen kilpailijan kaadon takia joutuu monta muuta hidastamaan nopeuttaan keltaisen lipun aikana. Mitä aikaisemmassa (lue: kokemattomammassa) erässä ajat, sitä vaikeampaa on saada hyvää aikaa, koska todennäköisyys keltaiseen lippuun on suurempi. Tämä ei voi olla oikein. Samataen nousuissa, jos ensimmäisen hyppy onnistuu, mutta toisen ei, niin viimeistään viidennestä autosta alkaen joutuu lipun takia himmaamaan. Täysin ansaitsematon etu niille etupään kavereille.
Efran säännöissä painotetaan ennen kaikkea turvallisuutta. Eikö olisi aika myöntää, että takahyndät ovat nykyisessä muodossaan nähdyt ja kokeiltu, mutta turvallisempiakin ratkaisuja on olemassa.
Ja siitä pillistä: olen rauhallinen kaveri, mutta jos joku rupee minun korvan juuressa pillillä vislaamaan, niin on syytä pitää siitä pillistä tukevasti kiinni, muuten lentää pilli niin pitkälle kuin tinnitykseltäni pystyn viskaamaan. Ja olen tosissani
Kilpailun johdolle: kun lukee edellä kirjoitettuja viestejä, niin usein kerrotaan kuinka läheltä meni tai kuinka useimmiten lippumies onnistui, mutta missejäkin tuli.
Jos jotain tapahtuu, niin vastuuseen ei joudu radan suunnittelijat, talkoomiehet, kuskit, nostajat tai lippumies, vaan kilpailun johto. Jos kilpailun johto hyväksyy tuollaisen paikan, määrää sinne nostajat ja lippumiehet, (jotka eivät voi kieltäytyä sanktioiden pelosta tehtävästä) ja sitten johonkin osuu, ja asiasta on jo keskusteltu foorumeilla, voidaan tapausta jopa tulkita tuottamukselliseksi! Sillä hetkellä muuttuu kilpailun johdon asema todella radikaalisti, eikä enää auta, että ollaan oltu paikalla lähinnä harrastemielessä ja pyyteettömästi. Silloin on syytä olla oikeusturvavakuutukset kunnossa. Wimmu, Ari, Artsi, Jose ynnä muut, ei ole tarkoitus vinoilla, tai maalailla uhkakuvia, mutta näitä asioita kannattaa miettiä varsinkin niiden, jotka loppupeleissä vastuun kantavat, jos jotain tapahtuu kilpailun aikana. Kilpailukutsun lause "omalla vastuullaan" ei varmasti sulje johdon vastuuta, jos rata on turvaton.
PS: Ja olipa todella asiallinen ja asiansa osaava katsastus, hyvin toimittu Vesku.