Kirjoittaja Aihe: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008  (Luettu 10033 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« : 26.07.08 - klo: 20.16 »
M-8 SM3 2008 UAU Lopputulokset

Pos   Name         License   Laps   Total Tm
1   Josefiina Quagraine   UAU   60   45:28.300
2   Petri Mylläri      SaloUA   57   45:27.337
3   Tuomas Lintula      UAU   56   45:25.447
4   Ari Heinonen      UAU   54   45:02.635
5   Jouni Hiltunen      LahUA   54   45:16.540
6   Heikki Valtonen      TamUA   53   45:05.242
7   Tomi Salonen      TUA   53   45:13.030
8   Jani Parjanen      TUA   53   45:24.884
9   Tomi Björkman      TUA   52   45:03.167
10   Markku Honkanen      UAU   52   45:24.447
11   Viljami Kutvonen   UAU   51   43:47.585
12   Joonas Vuojolahti   UAU   44   38:47.453

1/2 Finaalit
13   Juha Sartesuo      LahUA   24   20:41.823
14   Timo Jalas      UAU   24   20:46.229
15   Antti Ollinmäki      JärvSRK   23   20:06.829
16   Jari Valkola      UAU   23   20:24.779
17   Tommi Alho      TUA   22   20:05.651
18   Matti Korvenmaa      MikUA   21   19:05.950
19   Olli Viitanen      AAU   21   20:08.534
20   Harri Peltomaa      TamUA   20   20:04.066
21   Marko Eklund       TamUA   20   20:41.580
22   Antti Kurvinen      UAU   19   16:48.432
23   Arto Heinonen      UAU   10   8:34.805
24   Henry Tanskanen      UAU   9   20:45.491

1/4 Finaalit
25   Aki Mertsola      TUA   24   20:41.080
26   Mika Rinne      UAU   23   20:16.619
27   Jethro Lehtojärvi   TUA   23   20:44.046
28   August Poutiainen   TUA   23   20:54.668
29   Matias Vikstedt      UAU   23   20:56.097
30   Kaius Perttilä      UAU   21   18:47.118
31   Jukka Häkämies      LohUA   21   20:01.386
32   Henry Salmén      LahUA   19   20:43.340
33   Niko Andersson      TUA   14   15:45.240
34   Mikko Mäkinen      VMF   13   11:41.138
35   Jani Konka      UAU   12   10:07.503
36   Jaakko Hietaoja      LoiUA   12   12:37.589
37   Sami Leppälä      UAU   12   13:15.747
38   Kalle Kyyrö      UAU   8   15:56.507
39   Jiri Jokinen      PoSUA   1   41.427
40   Jussi Torkkola      UAU   1   48.988

1/8 Finaalit
41   Miikka Kauttu      TamUA   11   10:00.953
42   Mikko Heikkilä      TamUA   11   10:01.790
43   Andres Käver      Est.   11   10:22.486
44   Teemu Taalamo      KongUA   11   10:22.933
45   Kai Jämsä      TUA   11   10:28.861
46   Matti Honkanen      MikUA   11   10:47.081
47   Reijo Mattila      UAU   10   9:03.900
48   Pekka Kuronen      UAU   10   9:10.015
49   Mika Huttunen      VaToSUA   10   10:15.793
50   Jasse Huurre      TUA   10   10:48.054
51   Mika Kettunen      UAU   7   9:52.459
52   Saki Luukkainen      SaloUA   5   4:50.665
53   Jarno Siltanen      Jkl Srk   2   1:42.034
54   Sami Sinisalo      TUA   2   1:44.540
55   Matti Niinistö      UAU   1   1:07.763
56   Joel Nissinen      KongUA   0   -.---

1/16 Finaalit
57   Antti Nurmikumpu   OUA   9   9:37.062
58   Joni Hietala      KotkaUA   9   10:22.101
59   Jani Hovi      HyUA   8   10:01.110
60   Aaro Lecklin      KotkaUA   8   10:55.599
61   Aarre Sillanpää      TamUA   7   10:46.778
62   Tomi Mairue      SRC   6   11:13.773
63   Matti Jokelainen   TUA   0   -.---

Edit: Kierroslaskija on puusilmä.
Ei se Viljami niin kova ole että olis sijoilla 11 JA 13 :)
Toinenkin sijoitusvirhe korjattu...
« Viimeksi muokattu: 26.07.08 - klo: 21.27 kirjoittanut Nappe »

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #1 : 26.07.08 - klo: 20.55 »
Miten tämä on mahdollista, yritin itse pähkäillä muyya en saa sitä nyt mahtumaan miten on mahdollista.
Jerzi

16   Jari Valkola      UAU   23   20:24.779
17   Antti Ollinmäki      JärvSRK   23   20:06.829
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #2 : 26.07.08 - klo: 21.30 »
Miten tämä on mahdollista, yritin itse pähkäillä muyya en saa sitä nyt mahtumaan miten on mahdollista.
Jerzi

16   Jari Valkola      UAU   23   20:24.779
17   Antti Ollinmäki      JärvSRK   23   20:06.829

Voi Jerry, se on hyvin helppoa, kierroslaskija on puusilmä.
Lopputulokset tehdään käsin, copy-paste menetelmällä, varmaan ovat ajaneet eri nousuhaarassa ja olen liittänyt Valkolan väärään kohtaan. Jotain kotikisaetua pitää saada ;)

Et kuitenkaan huomannut että Viljami oli ajanut sijoille 11 ja 13. Melkosen kova kundi!

Tulokset korjattu, OT loppu.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #3 : 26.07.08 - klo: 22.00 »
Hienot kisat jälleen!

Kuvalinkki tulee myöhemmin...


THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Nappe

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.power-racing.net
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #4 : 26.07.08 - klo: 23.36 »
Ja pakollinen kuvalinkki:
http://wormhole.coolsoft.fi/gallery2/v/nappe/RC_Cars/M-8+SM3+2008+UAU/
Kuvia ei sen enempää käsitelty, leikkaaminen tekis hyvää, mutta ei millään jaksa :undecided:
Vaikka sanoin ettei tälläkertaa oteta niin paljon kuvia, niin tulihan noita, reilut 900kpl.

Poissa Hude

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #5 : 26.07.08 - klo: 23.38 »
Jeps ....hienot olivat taasen kisat pääkaupunki seudulla ja kerrankin keli suosi hieman liikaakin....soijjaa pukkas koko päivän otsasta.......ajot meni miten meni .............treeniä.

Muutama räpsy päivän varrelta....laitoin kaikki fotot mitä kamerassa oli....laatu jossain heikonpuoleinen ja kuvakulma :(

http://hude.1g.fi/kuvat/SM%20M8-Lavanko/

Mugen MBX-6
NOVAROSSI Plus4 Futaba3PKS+2.4 FASST Tornado

Poissa AkiM

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #6 : 27.07.08 - klo: 08.54 »
Joo hauskaa oli. Pariviikkoa sitten jäi finaalipaikka 0.016 sekunnin päähän, eilen semipaikka, mielettömän torsteilun jälkeen kakkossijalta, 0.4 sekunnin päähän.

Auto toimii mutta kuski liian harvoin. Kai sitä sittenkin pitää ruveta treenaa. Ne eräharjoitukset ei taida riittää...?   :afro:

Poissa JK

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #7 : 27.07.08 - klo: 10.41 »
Mitä porukka tykkäsi sen keltaisen lipun käytöstä ennen isoa hyndää?

Poissa jp3006

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #8 : 27.07.08 - klo: 10.44 »
Keltainenlippu oli mahtava! Sillä säästettiin monta "raatoa" ja vakavaa loukkaantumista.

Jos takahyppyri säilyy tuollaisena se lippumies on tärkeämpi kuin yksikään nostaja.

T-Jani

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #9 : 27.07.08 - klo: 11.13 »
Oma mielipiteeni on että lippumiehen pitäisi olla lähempänä hyppyriä.

Itselle kävi semissä se mitä vanhemman Myllärinkin kanssa höpistiin... Lippu kun nousee siinä vaiheessa kun nostaja lähtee liikkeelle... Tässä vaiheessa kun olet juuri mennyt lippumiehen ohi ja painat kaasun pohjaan, on katse suunnattu lähinnä auton eteen, eikä välttämättä pysty näkemään nousevaa lippua enää...
Ja varsinkin kun luppu nousee vasta kun nostaja lähtee liikkeelle niin nostaja on jo kahdella askeleella radan puolella... Eli lippu nousee turhan myöhään... Lippumiehenhän tarvitsisi nähdä edes jotenkin hyppyrin taakse jolloin voisi liputtaa heti kun auto on katollaan, jolloin nostaja voi turvallisemmin lähteä liikkeelle.
Itsellä tosiaan kävi niin että painoin hyppyrille kaasu pohjassa ja siinä vaiheessa kun olin hyppyrin juurella huomaan että keltaset liivit liikkuu radalle ja lippu nousee... Myöhästä...
Auto meni todella läheltä kumartuvan nostajan päätä. Pari sydämen lyöntiä ainakin itsellä jäi välistä. Huomasikohan nostaja edes kuinka lähellä olikaan.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #10 : 27.07.08 - klo: 11.16 »
Mieleeni juolahti hiukan tyhmempi ajatus, mitäs jos se 11 nostaja on ajajakorokkeelle ja ilmoittaa sieltäpäin kuskeille että nyt on vaara ja milloin se on ohi.
On ehkä hiukan utopinen mutta ehkö jopa toimiva. Vissiin ajajakorokkeella olis siihen jopa tilaakin antaa yhdelle ylimääräiselläkkin.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Mika R

  • Vieras
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #11 : 27.07.08 - klo: 11.19 »
Mitä porukka tykkäsi sen keltaisen lipun käytöstä ennen isoa hyndää?

toimi hienosti! vaikka ei olis äkkiseltään uskonutkaan


kiitos kisoista! kisat olivat hienot ja hyvä tunnelma. loistava buffet ja palvelu!

Orion toimi nyt hienosti, jälkiviisaana varttifinaalissa olis ollu varaa jättää toinen tankkaus pois ja sillä olis voinu semi paikka irrota. kiitos Pekka E:lle tankkauksesta. Ja parasta ettei mitään hajonnut ja auto toimi ok mutta bow-tie renkaita olis tarvinnut yhden kierroksen lisää (yhdet kuluneet ei oikein riittäny).
« Viimeksi muokattu: 27.07.08 - klo: 18.07 kirjoittanut Mika R »

Poissa jounihi

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #12 : 27.07.08 - klo: 11.20 »
 :grin: omalla ajotyylilläni ei vaikuta vaikka hyppyri olisi 5m korkea, mutta silti miksi pitää tälläisia hyppyreitä tehdä missä nostajien turvallisuus vaarantuu. Näitä hyppyreitä tehdään ilmeisesti niin kauan kuin joku saa auton päähän ja saa puupalttoon päälle onko se sitten hyvä vaihtoehto. Mennään niinkuin aina, terve edellä puuhun. Lippumies oli hyvä juttu,  Hokella oli hyvä juttu edellä myöskin lippumiehestä. :police:

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #13 : 27.07.08 - klo: 14.27 »
Kisat oli kivat, hemmetin kuuma oli. Buffet oli loistava ja mättöä vaikka mitä! Harmi vaan 1/4 finaalissa jo nousupaikassa kiinni armottoman kirin tuloksena, 10min jälkeen takadiffistä päätti mehut tulla pihalle ja sit ei tarttenu kuin pyöriä ympyrää...

Lippumiehestä. Ekaksi voi sanoa että idea oli hyvä ja se toimikin lähes moitteetta. Jokunen kuski ajoi kylmästi päin lippua, tulivat siis kaasu auki jo ennen lippumiestä ja lippu ylhäällä. Yksi kaveri hyppäs nostajaa reiteen täydellä loikalla lipun ollessa ylhäällä. Eipä tullut stopparia.

Kiroilu korokkeella, aina siitä uhataa sanktiota mutta koskaan mitään ei tule.

Mikä se pilli siellä varikolla oli??? Pitääkö ottaa sumutorvi mukaan omalle mekkarille? Jos ei pelkkä äänenkäyttö riitä niin naru kuskin varpaaseen?

Rata meni remonttikuntoon viimesestä mutkayhdistelmästä, se oli jo tiedossa.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #14 : 27.07.08 - klo: 14.36 »
Aika mielenkiintoista että minä ja mylläri ajoimme yhtä monta kierrosta kuin finnish openissa, ja molemmat reilut 20s hiljempaa. Tasaista työtä. Rata oli siis noin 20s hitaampi nyt:-)
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa -PM-

  • SaloUA
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #15 : 27.07.08 - klo: 14.41 »
liputus systeemi on ihan hyvä koska se toimii kuitenkin useimmiten. se oli myös ongelma että lippumies liputti liian kauan, finaalissa kävi monta kertaa niin että nostaja oli mennyt takaisin paikalleen jo kauan sitten, lippu silti heilui vielä sen jälkeen.  ja sillon ei hypätä.
-JQ Products- BULLITT -Piranha- -Hobby Factory-

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #16 : 27.07.08 - klo: 15.22 »
Onnittelut voittajille. Puffetin tytöille kiitokset hyvästä tarjonnasta, mokkapalat oli vieläkin hyviä.  :p
Kisan toimihenkilöille kiitokset hienosta kisasta.

Päivän opetukset:
-Älä lähde ajamaan kisaa elämänsä ehtoopuolella olevalla koneella. Stumpit kaikkiin alkueriin ja 1/4 nousufinaaliin.
-Älä liimaa renkaita ikälopulla liimalla, ei tuu ku sanomista.
-Muista kiinnittää kampiakselin päähän tuleva ruuvi kunnolla.

Saipahan taas vaihteeks ajella vähä enempi, kun oikein kolme nousufinaalia.

Ja mitä tulee keltaiseen lippuun, niin meikäläisen ollessa lippumiehenä sattui yksi Hoken mainitsema ajoitus. Auto ohitti lippumiehen kun lippu nousi, poks. Onneksi ei sattunut mitään sen pahempaa, mutta kyllä säikäytti. Kuten Petekin totesi, niin toimii useimmiten, eli hyvä idea mielestäni.
Ja tosiaan, se pilli... saattoi tuntua hyvältä idealta vielä kotona, mutta kuskin näkökulmasta ihan kauheeta. Tuli hetken sellanen wtf-fiilis, että mitäköhä nyt. Keskeyttikö joku kilpailun vai täh? Vähemmän häiritsee muiden ajoa, kun huutaa sen tietyn kuskin tankille.

Ja sää suosi! Soija 24/7.  :afro:

Nappekin salarakastaa polttisgrossia
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Sami S

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #17 : 27.07.08 - klo: 17.55 »
Kisat ajettu, kiitokset järjestäjille :)
 
Omalta osalta ei ihan nappiin mennyt, tuli tekniikka vastaan 2.erä harjoituksessa, 2 ja 3 alkuerässä ja nousussa joten ei hurraamista :cry:
 
Tällä kertaa en saanut autoa missään vaiheessa rikki(vetarin irtoamista ei lasketa), mut 3kpl servoja ja yhden vastarin :p
 
Tais ottaa kaikki sähköosat siipeen kun tuli hypättyä vajaaksi se takasuoran hyndä, siinä hajosi ainakin vastaanotin ja luultavasti servot otti kans siipeensä.
 
Lippumies systeemi toimi ihan hyvin, välillä oli vaarallisen näköisiä tilanteita kun auto oli ehtinyt ohittamaan lipun kun nostaja lähti liikkeelle.
 
Ps. Vantaalla on tällä hetkellä paras Buffetti/kattavin.

Poissa SS

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #18 : 27.07.08 - klo: 18.34 »
Liputus sinänsä on hyvä systeemi, homman toimivuus vain on eniten kiinni siitä liputtajasta. Istuva liputtaja ei näe hyndän taakse ja jos liputtaja ei ole tarpeeksi särmä jätkä vaan lippu heilahtaa miten sattuu on myös vaikea todeta onko auto ohittanut lipun sen noustessa, muitakin tilanteita radalla pitäisi yrittää seurata. Monta tilannetta oli joissa tuli mieleen että olikohan se lippu jo ylhäällä auton ohittaessa lippupisteen, rangaistakaan kun ei viitsi ihan vain varmuuden vuoksi. Henkalle pisteet mallisuorituksesta lipun kanssa. Nostotoimintaa arvosteltiin kunnes "Suomen paras nostaja" näytti finaalissa että jokainen voi herpaantua hetkeksi. Silti harmittaa Jepen puolesta.

-Sami-

...ai niin, ihan hyvät kisat Vimmu!
Team Associated / Reedy             Sami Salmela Racing             -Make 12th scale great again-

Poissa CluBBaH

  • Kotkan seudun pienoisautoilijat
    • Profiili
    • Kuvia
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #19 : 27.07.08 - klo: 20.17 »
Kiitoksia vaan kisoista.

Järjestelyt kyllä toimivat taas totuttuun tapaan. Buffetti oli mitä mainioin :) tuli sitte syötyä 5 "hämppistä" :D

Omalta kohdalta kisat menivät muuten hyvin , mutta vielä on ratin kannattajassa vikaa.

lippumiehestä , Erittäin hyvä systeemi. Mutta vaatii vielä pientä viilausta , muutaman kerran huomasin että lippu nousi vasta kun auto ilmassa ja nostaja montussa.
Itse en ainekaan kykene seuraamaan kovin isoa aluetta samalla kun yritän seurata oman autoni kulkua radan kauimmassa reunassa.

Tässä vielä jotain räpsyjä.

http://www.clubbah.1g.fi/kuvat/Rc-autot/M8%20Sm3%20Lavanko/
XRAY 808 2009 Spec |

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #20 : 27.07.08 - klo: 21.06 »
Silti harmittaa Jepen puolesta.

Kiitos Sami myötätunnosta!

Wimmulle myös kiitokset esimerkillisestä huolenpidosta. Nimik. Turvonnut akillesjänne ja nyt vähän jäykkä nilkka...

Poislukien edellä mainitut niin kaikinpuolin oikein mukava päivä tuli vietettyä Vantaalla, niinkuin aina.
X-merkkisten menijöiden määrä oli ainakin tuplaantunut sitten viime SM-kisan...

Ainiin, rata oli oikein mukava profiililtaan, ei teholla vaan taidolla...  :)  ...tätä lisää!

Bonuspointsit tytöille hampurilaisesta...  nami! Kaikki oltiin voittajia kun näitä sai mättää _ääntä_ kohti!
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #21 : 27.07.08 - klo: 21.36 »
Kisat oli varsin mukavat. Keli tietysti suosi kuten jo monesti todettu. Kuuma oli ja hiki valui kyllä niin korokkeella kuin nostotehtävissäkin. Rata oli ihan OK, vaikka pientä kulumaa siihen tulikin mutta ei missään nimessä siinä määrin, että se olisi menoa haitannut. Buffetti palveli koko päivän ja menu oli erittäin kattava sekä palvelu ripeää.

Mitä taas sitten itse kisoihin tulee, niin oma vauhti alkuerissä tuli kyllä täysin yllätyksenä. OK, ei nyt mitenkään ihan raketin suusta menty, mutta lähinnä verratuna aikaisempiin kisoihin. Ilmeisesti muutama treenireissu Lavankoon oli tuottanut tulosta. Alkuerien jälkeen sijoitus oli 11. vaikka muutamassa erässä pientä härdelliä olikin. Ensimmäisessä erässä hävisi näkyvyys autoon totaalisesti kertaalleen ja sen seurauksena sitten auto tietysti ränniputkeen ja turha 360 asteen lenkki radalla. Toisessa alkuerässä taas sitten puolestaan lämmitelyn aikana pommitettiin takasiiven teline kasaan ja siipi oli sellaisessa ~ 70 asteen kulmassa koko erän ajan. Näitä toki sattuu kun mennään lujaa radalla, mutta hieman ihmettelen että pitääkö lämmittelyssä tosiaan olla näin kiire.

Semissä homma alkoi ihan kivasti, mutta ekan tankin jälkeen tankin tiiviste petti ja kone pääsi sammumaan tankkauksen jälkeisellä kierroksella. Lopuksi sitten vielä takavetarin niveltappi lähti irti ihan lopussa ja muutama kierros jäi ajamatta. Harmi sinänsä, koska ilman näitä vauhti olisi kyllä riittänyt finaaliin saakka. Noh näitä sattuu (ainakin siltä tuntuu). Hieman tuli tiputusta lopputuloksissa alkuerien jälkeen, mutta silti kauden paras sijoitus joten tyytyväinen täytyy olla.

Lippumies toimi kyllä ihan suhteellisen hyvin, mutta kuten HOKE jo aikaisemmin mainitsikin, niin sen paikkaa olisi ehkäpä hyvä tarkistaa että osuisi kuljettajan silmään paremmin. Mitä tulee noin muuten nostajien tehtäviin, niin mielestäni olisi hyvä ehkä jatkossa Lavangon kokoisella radalla tehdä ihan suunnitelma ja piirrustus radasta sekä sen nostopaikoista ja ennen kaikkea nostajien vastuualueista radalla. Tämä tietysti käytäisiin sitten ajajakokouksessa lävitse. Nyt tuntui että hieman erästä riippuen tietyillä paikoilla olevat nostajat tarkkailivat hieman eri sektoreita. Käytännössä tämä aiheutti tilanteen, että yhtä paikkaa saattoi katsoa kaksi kaveria hieman eri vinkkelistä ja sitten toisen selän takana oli tarkkailematon kohta, josta autot käännettiin vasta kun moottorin (taikka kuskin) ääni oli sen verran luja että nostaja sen kuuli. Tätä on sovellettu joskus aikaisemminkin kisoissa, mutta ei ole tässä viime vuosina ainakaan omalla kohdallani tullut vastaan. Mielestäni erittäin hyvä käytäntö ja harkitsemisen arvoinen M-8 luokassa, koska nostajien toiminnasta on ollut koko tämän kauden paljon keskustelua.

Vielä pakko kommentoida siitä pillistä kyllä myös, että ehdottomasti tuollaiset pois kisoista. Onneksi ei osunut omaan erään kyseinen ilmiö ja toivottavasti ei myöskään jatkossa tule vastaan. Onhan se kieltämättä tehokas tapa saada kuljettajan huomio keskellä moottorien pärinää, mutta yhden kuljettajan huomion saaminen ei saisi häiritä kaikkia muita kuljettajia korokkeella. Lisäksi myös ongelmia tulee, jos joku muukin haluaisi alkaa käyttämään kyseistä tapaa.

Varikolla tunnelma oli (kuumuudun lisäksi) varsin rento. Suuret kiitokset Torkkoloille telttapaikasta!

Kiitokset järjestäjille loistavista kisoista!

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #22 : 27.07.08 - klo: 23.25 »
Koska Jartsa oli duunissa, eikä päässyt ajamaan, oli minulla erinomainen tilaisuus vain nauttia tunnelmasta, joka olikin mahtava. Ajamista on myös kiva katsella, kun ei tarvitse jännittää oman kuskin puolesta.

Nostelin eilenkin jonkun kymmenminuuttisen, joten kokemusta siitäkin hommasta taas kertyi. Suoraan sanoen: nostajan homma on radalla osin mahdoton :evil:

Olen aikaisemminkin nostanut paikalla viisi, ja kokemus oli eilenkin yhtä järkyttävä kuin aikaisemminkin. Koska Copterin mainitsemia nostoalueita ei ole määritelty, niin esim. paikalla viisi oli alueena 360 astetta!!! Jokainen, joka on edes joskus tutustunut anatomiaan, tietää, ettei homma voi IHMISELTÄ onnistua. Ensimmäisellä kerralla opin, että ei pidä katsoa kaarreosuutta, vaan lentokentälle päin. Kun sitten katselin lentokentän suuntaan, niin totta h****tissä yksi kuski päätti kaataa juuri siellä kurvassa. En tiedä kauanko auto siinä makasi, mutta aivan sattumalta sen huomasin. Nostaja myös seisoo niin matalalla, että jos auto kaatuu töyssyjen väliin, niin ei sitä edes näe. Viimeisellä kierroksella eräässä erässä auton huomasin vain kaasuttelusta johtuvasta savupilvestä.

Koska harrastukseemme kuuluu kaadot ja nostajat, niin eikö olisi aika tehdä nostajien työ edes jossain määrin mahdolliseksi? Esim. finaalinostajana on aina kuski, joka on jo tippunut. Adrenaliinitaso lauteilla ja nostajilla on aivan eri. Nostajilta vaaditaan 45 minuutin virheetön suoritus olosuhteissa, jotka eivät esim. eilen olleet helpot: kuumuutta, pölyä ja meteliä. Tähän kun lisää liian isot nostoalueet ja kuolleet kulmat, joista autoa ei edes näe, niin huh huh.

Se, että nostaja syyllistetään tuollaisissa olosuhteissa ja tuollaisilla onnistumisen edellytyksillä jostain nousupaikan menettämistä kertoo vain siitä, että nostajien mahdollisuus suorittaa tehtävänsä onnistuneesti on laiminlyöty.  Eihän kukaan tahallaan jätä autoa nostamatta?

Lippumies varoittamassa on nykyisellä radalla tarpeellinen, mutta ei riittävän turvallinen ratkaisu. Lippumies varoittaa kuskeja nostajasta, eikö pitäisi varoittaa myös nostajaa autoista? Tarvitaanko kaksi lippumiestä, vai ilmoittaako nostaja aikeistaan lippumiehelle, joka turvallisuudesta varmistuttuaan antaa nostajalle luvan mennä nostamaan?

Aika monimutkaista, aikaa vievää ja altista inhimillisille erehdyksille, yksikin virhe kommunikaatiossa ja onnettomuus on lähellä, ja sitähän ei tämäkään laji kaipaa. Nytkin jo tapahtui "läheltä piti" -tilanteita, ja taisi kerran jo osuakin.

On mielestäni myös kohtuutonta, jos toisen kilpailijan kaadon takia joutuu monta muuta hidastamaan nopeuttaan keltaisen lipun aikana. Mitä aikaisemmassa (lue: kokemattomammassa) erässä ajat, sitä vaikeampaa on saada hyvää aikaa, koska todennäköisyys keltaiseen lippuun on suurempi. Tämä ei voi olla oikein. Samataen nousuissa, jos ensimmäisen hyppy onnistuu, mutta toisen ei, niin viimeistään viidennestä autosta alkaen joutuu lipun takia himmaamaan. Täysin ansaitsematon etu niille etupään kavereille.

Efran säännöissä painotetaan ennen kaikkea turvallisuutta. Eikö olisi aika myöntää, että takahyndät ovat nykyisessä muodossaan nähdyt ja kokeiltu, mutta turvallisempiakin ratkaisuja on olemassa.

Ja siitä pillistä: olen rauhallinen kaveri, mutta jos joku rupee minun korvan juuressa pillillä vislaamaan, niin on syytä pitää siitä pillistä tukevasti kiinni, muuten lentää pilli niin pitkälle kuin tinnitykseltäni pystyn viskaamaan. Ja olen tosissani :angry:

Kilpailun johdolle: kun lukee edellä kirjoitettuja viestejä, niin usein kerrotaan kuinka läheltä meni tai kuinka useimmiten lippumies onnistui, mutta missejäkin tuli. Jos jotain tapahtuu, niin vastuuseen ei joudu radan suunnittelijat, talkoomiehet, kuskit, nostajat tai lippumies, vaan kilpailun johto. Jos kilpailun johto hyväksyy tuollaisen paikan, määrää sinne nostajat ja lippumiehet, (jotka eivät voi kieltäytyä sanktioiden pelosta tehtävästä) ja sitten johonkin osuu, ja asiasta on jo keskusteltu foorumeilla, voidaan tapausta jopa tulkita tuottamukselliseksi! Sillä hetkellä muuttuu kilpailun johdon asema todella radikaalisti, eikä  enää auta, että ollaan oltu paikalla lähinnä harrastemielessä ja pyyteettömästi. Silloin on syytä olla oikeusturvavakuutukset kunnossa. Wimmu, Ari, Artsi, Jose ynnä muut, ei ole tarkoitus vinoilla, tai maalailla uhkakuvia, mutta näitä asioita kannattaa miettiä varsinkin niiden, jotka loppupeleissä vastuun kantavat, jos jotain tapahtuu kilpailun aikana. Kilpailukutsun lause "omalla vastuullaan" ei varmasti sulje johdon vastuuta, jos rata on turvaton.

PS: Ja olipa todella asiallinen ja asiansa osaava katsastus, hyvin toimittu Vesku.
« Viimeksi muokattu: 28.07.08 - klo: 00.02 kirjoittanut Team PSR »
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa Jasse

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.jasse.fi
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #23 : 27.07.08 - klo: 23.40 »

Eihän kukaan tahallaan jätä auto nostamatta?


No tuosta voidaa olla montaa mieltä... :angry:


Ja siitä pillistä: olen rauhallinen kaveri, mutta jos joku rupee minun korvan juuressa pillillä vislaamaan, niin on syytä pitää siitä pillistä tukevasti kiinni, muuten lentää pilli niin pitkälle kuin tinnitykseltäni pystyn viskaamaan. Ja olen tosissani :angry:



Tässä kohtaa yhdyn (ei kirjaimellisesti) edelliseen puhujaan, ko. mekaanikko saa vastaisudessa heitellä vaikka pikkukiviä, mutta se pilli hävitköön. :angry: Puolestani vaikka nielkööt pillinsä, mutta varikolta saa pysyä pois.

Juuh, muuten oli kyllä varsin mukava kisapäivä, sää suosi ja tuli sitten kauden parastulos. Oikeastaan koko tähänastisen uran paras tulos.

Likoille kiitos erittäin hyvästä muonituksesta. :p
Hobbylinna-Hot Bodies D8-Hpi Cyber10B-RC Sabe-O´Donnell-Volvo V40-Fiat Ducato 2,5D
Pink Bunny RacingEi taidolla, vaan tunteella. www.jasse.fi

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #24 : 28.07.08 - klo: 01.01 »
Isoon hyppyyn ja lippumieheen liittyen Team PSR:n kirjoitus sai minut vielä hieman miettimään tuota asiaa. Jos tätä nykyistä hyppyä verrataan aikaisempiin hyppyihin samassa kohdassa, niin eihän tuo hyppy sinänsä ole niin hirveän paljon isompi kuin aikaisemmat. Alastulo on alempana, pidemmällä ja helpompi, joten hypystä voi ilman suurempia suruja "roiskasta" melko pitkällekin ja mitä lujempaa sen parempi. Koska alastulo on alempana ja hyppyrin keula isompi sekä korkampi, niin se tarkoittaa myös sitä, että nostopaikka on alempana kuin aikaisemmin ja tästä syystä nostajan näkyvyys radelle huono, jonka takia nostajan on vaikeata itse nähdä turvallista väliä jolloinka mennä nostamaan.

Olen ollut nostamassa tuon ison hypyn kohdalla kisoissa niin tänä vuonna kuin aikaisempinakin. Kun aikaisempaan hyppyriin kippasi auto, niin pystyi melko helposti näkemään milloin on turvallinen hetki mennä nostamaan auto pystyyn ja palata paikalle ilman että jollain on mahdollisuus tulla niskaan. Nykyisellään tätä mahdollisuutta ei ole.

En tiedä vaikuttaisiko asiaan se, että nostajalla olisi parempi näkyvyys kaarteeseen ennen hyppyä, jolloin nostohetken valinta olisi helpompi tehdä turvallisesti? Vastaavaahan suuntaanhan tuossa jo aikaisemmin puhuttiinkin, että pitäisikö lippumiehen oikeasti olla merkkinä nostajalle ennemmin kuin kuljettajille?

En itse lähtisi tuomitsemaan itse hyppyä. Mielestäni se on hyvä ja ratkaisu nostamisen ongelmiin kyseisessä kohteessa pitäisi löytyä muualta kuin hyppyriä muokkaamalla. Onhan maailmalla isompiakin hyppyjä joissa nostaminen kaikesta huolimatta onnistuu ilman ambulansseja. Näin ainakin uskoisin. Lisäksi mielestäni vaarallinen tilanne voi tapahtua missä tahansa hyppyrissä oli se pieni taikka iso jos vain kriteeri täyttyy että nostaja ei näe syystä taikka toisesta suuntaan josta autot tulevat.

Poissa mehtis

  • Veteraani
    • Profiili
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #26 : 28.07.08 - klo: 15.13 »
Ensimmäinen kerta pallilla sm-kisoissa lämmitti kuin Lavangon aurinko! Ihan ongelmitta ei kisa mennyt, mutta tämä nyt ei ole uutta meidän tallissa. Semin kolme viimeistä minuuttia meni ilman yhden etuiskarin alapääkiinnitystä. Ruuvin irtosi. Löytäjä saa pitää. A-finaalissa irtosi etuiskarin yläkiinnityslukkomutteri. Siinä meni kierros hukkaan. Se olisi ollut tarpeen Peten haastamiseksi.

Päivän säädöt meni ihan metsään ennen semiä. Erehdyttiin taas liiaksi kuuntelemaan muita. Ei muiden neuvoissa/setupeissa vikaa ole, mutta kun jostain syystä Tuomaksen ajo ei suju kuin omanlaisella autolla. Oltaisiinko nyt jo tämä opittu?!

Lippumiehen toimivuutta hieman etukäteen epäilin, mutta se osoittautui yllättävän toimivaksi. Siinä ehkä joku säästi myös ehjän auton hajottamisen kipanneeseen osumatta. Ari teki viisaasti toimiessaan monttunostajana. Hän ensin vinkkasi lippumiehelle, että alahan heiluttaa lakanaa - mä meen nyt nostamaan. Tämä toimintatapa olisi vielä parannus liputukseen.

Tankkauspilli on kuulemma ratapuolella yleinen käytäntö eli siis sallittu. Mutta täytyy myöntää, että en pidä siitä. Ääni tulee aina "puun takaa" yllättäen. Toivottavasti ei yleisty. Tai jos yleistyy, niin hommaan starttipistoolin omaksi tankkausmerkiksi. Siinä voi tippua muutakin kuin polttoainetta.

Hyvät kisat! Kiitos järjestäjille. Ainoa moite tulee palkinnonjaosta, josta puuttui ne parin viikon takaiset onnittelijat. Tuomas olisi mielellään ...

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #27 : 28.07.08 - klo: 22.06 »
Kivat oli kisat ja hyvin organisoitu.

Aurinko paahtoi ja poltti, mutta kun muistaa kyseessä olevan Suomen kesän, niin ei kai niin paljon haittaa kun muutamana päivänä on pikkasen lämpimämpää. Olen kyllä otettu kisojen aikataulussa pysymisessä. Mielestäni hyvin organisoidut kisat. Kuulutuksia voisi ehkä sadella vieläkin hieman enemmän.

Ilmapiiri oli mukavan leppoisa ja kavereitahan me kaikki ollaan vaikka joskus joku erehtyy sanomaankin pahasti.

Tulipa tuossa mieleen, että ainahan on ne samat ongelmat joihin halutaan muutosta. On se ollut sama kymmenen vuotta sittenkin. Nostajiin on aina helppo puuttua kun se ei nostanut mun autoa heti oikein päin ja kumminkin se vaan laiskotteli siellä ja joi ja ehkä söikin vielä samalla. Samaan hengenvetoon on aina syytä muistaa, että ei nostaja siinä kohdassa painanut kaasuanne vaan sinä itse.

Nostamisesta vielä lisää...

Olin aluksi erittäin skeptinen lippujärjestelyänne kohtaan, mutta huomasin sen sittemmin erittäin toimivaksi. Tämä toimi siksi hyvin, että jokainen jamppa teki juuri niin kuin pitikin. Aivan mahtavaa!
Kuulin joltakin hyvän neuvon kun menin nostamaan ison hyppyrin kohdalle. Käsi pystyyn kun lähtee itse liikkeelle. Silloin lippumies näkee heti, että on jotain liikettä ja hän nostaa nopeammin lipun pystyyn. Itselleni ei sattunut yhtään "läheltä piti" -tilannetta. En tietenkään sukeltanut autojen sekaan, jos näin muutaman auton letkan tulevan peräkkäin. Silloin tietysti odotin hieman aikaa käsi pystyssä.

Vitospaikan nostopaikka on vaikea. Jos sitä vitosen tolppaa voisi seuraavaan kisaan siirtää muutaman metrin aiemmaksi - tuplan kohdille - niin nostotulos olisi parempi. Monikaan kuski ei kaada niiden jälkeisessä kaarteessa. Jos osaa käännellä päätä sopivasti, niin normaalikokoinen nostajahemmo näkee myös sitä seuraavan nyppylän kurvissa. Ja on aika helpoa vaihtaa muutaman sanan lähimmän kaverin kanssa, että mitä kohtaa aikoo katsella.

Näitähän voi innolla kokeilla tulevissa sähkökisoissanne. Samalla lailla ne sähköautotkin kaatuvat.

Yksi asia oli jo edellisestä kisasta parantunut ja tämä koskee meitä kaikkia. Kun nostaja tarttuu autoonne, niin silloin pitää jarru olla jo pohjassa. Itse en tartu autoonne, jos renkaat vähänkään pyörivät. Ne joilta tämä tärkeä jarrun käyttötaito puuttuu, voivat opetella sen helposti vaikka jo tänään.

Meinasi melkein unohtua, että mikä se pillin puhalluskonsertti yhdessä finaalissa oikein oli? Itse olin entisenä säbäpelaajana jalat tönkkönä, että nyt joku tulee vielä antamaan mulle jäähyä. ;)

Loppuun vielä muutaman metrin kevennys toisaalta.
http://www.youtube.com/watch?v=pA6pyeZdJoA&feature=related

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #28 : 29.07.08 - klo: 10.36 »
Tästä nostamisesta eteenkin M8-krossiluokassa on puhuttu lähes järjestään joka ikisen kisan jälkeen ainakin siitä lähtien kun olen itse aktiivisesti kilpaa ajanut, tähän liittyen muutama kommentti sekä Vantaan kisan näkökulmasta että yleisesti.

Vantaalla itse nostin 40 minuuttia 5 paikalla, tuli hiki. Huomasin heti siirtyä noin 2 metriä lentokentälle päin koska 90% kaadoista tuli siihen 2+1 yhdistelmän väliin, lähemmäksi en uskaltanut mennä koska olisin plokannut näkymän jossa kaasun rytmityksellä on suuri merkitys. Tässä kohtaa Torkkola paikkasi hienosti ne autot joihin en ehtinyt muiden apua tarvitsivien takia radan tämän jälkeisellä osuudella. Välillä kun oli 3 autoa leputusasennossa samaan aikaan.

Se että auto kaatuu radalle tai muutoin jää pulaan ja tarvitsee apua on yleensä kuljettajan ihan oma vika, joskus myös pulaan joutuminen on toisen kuljettajan aiheuttama tahi sitten radasta odottamatta irtoavan kokkareen aiheuttama. On siis väärin sanoa yksimielisesti näin että "iteppähän kaadoit".

Sikäli tuo "iteppähän kaadoit" on muutoinkin jotenkin outo virsi puolustaessa nostotoimintaa. Se kun on niin että jopa maailman mestari kaataa autonsa tai tämä nostaja kuljettajan roolissa ihan itsekkin kaataa kun on ajamassa, ja silloin tarvitaan nostajan apua. Nostajan tehtävä kun on yksimielisesti olla radan varressa vain sitä varten että auttaa pulaan joutuneet kilpurit takasin ajouralle parhaan kykynsä mukaan, parasta kykyä ei ole se että nostamisen aikana tehdään jotain muuta (esim: potkitaan ruohoa tai räplätään kaverin autoa). Jos tekee jotain muuta ei pysty keskittymään nostajan rooliin. Nostajan ei kuulu käyttää minkäänlaista harkintakykyä siitä että pitääkö joku auto nostaa ja milloin, ainut on että pitää nostaa, avain sanaparrella "pulaan joutuneet". Nostaja ei voi olla tuomitsemassa radalla eikä se kuulu siihen rooliin. Nostaminen pitäisi vielä hoitaa niin että keula on menosuuntaan päin ja mielellään ei hyppyrin eturinteeseen. Auto on helpointa nostaa takarenkaasta, sitä voi vaikka harjoitella ihan omalla autolla :wink:

Turhauttavimpia on tapaukset jossa auto on pulassa nostoalueiden rajamailla ja alueiden nostajat aloittavat menee, ei mene jumpan. Tähän on helppo vinkki, mene nostamaan, älä harkitse! Toinen vielä turhauttavampi on se että huomaat nostajan tekevän jotain aivan muuta ja jättää pulaan joutuneen auton täysin huomiotta, tällöin 99% tapauksista nostajalla on muut puuhat mielessä. (itse asiassa tämän on silloin nostotehtävän laiminlyönti ja tästä on säännöissä seuraamuksia). Itse en halua uskoa että kukaan tahallaan jättää nostamatta mutta asennevammaa nostamista kohtaan uskon kuitenkin olevan tässäkin herrasmiesluokassa, suuntaan jos toiseen.

Kaataminen ja nostaminen on erottamaton osa tätä lajia, eikö olis kivaa että sinun autosi nostetaan yhtä hyvin kuin itse nostit hänen!

Tsemppiä kaikille seuraaviin kekkereihin...   Ne on ilmeisesti Salossa?
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LOPPUTULOKSET - UAU M-8 SM 3 26.7 2008
« Vastaus #29 : 29.07.08 - klo: 12.14 »
Juuri näin.

Viimeksikin kun mainitsin nostotoiminnan laiminlyömisestä niin sain kuulla siitä kuinka vapaaehtoisena oltiin nostamassa jne jne jne...
Aivan sama onko vapaaehtoinen tai hoitamassa velvollisuuttaan niin nostajan pitää pyrkiä toimimaan parhaansa mukaan... Aivan sama mistä syystä auto on avun tarpeessa niin silti homma hoidetaan niinkuin se kuuluu hoitaa.
Nostaminen kuuluu lajiin siinä missä ajaminen, mekkaamine yms.
Se ei ole yhtään sen vähempiarvoista kuin mikään muukaan toiminta radalla.

Virheitä sattuu jokaiselle ja välillä ei yksinkertaisesti vaan näe autoa joka on kaatunut kummun taakse... Sitähän se on.
Tästähän ei yleensä kukaan valitakkaan jos joku ei näe piilossa olevaa autoa.
Sillon alkaa korokkeelta äläkkä ja neuvotaan käsimerkein yms missä auto sijaitsee... Jolloin lähes aina on nähty että joku nostajista lähtee siihen suuntaan mihin käsi huitoo ja auto löytyy... Aivan oikein.
Välillä vaan näkee aivan puhtaasti sitä asennevammaa...
Jäädään katsomaan ilman mitään elettäkään auton suuntaan, että pääseekö se auto omin voimin montusta/putkesta pois vai ei.
Vasta kun on kaasutettu hullunlailla riehuen se yli 10 sekuntia ja nostaja vihdoin vaivautuu ajattelemaan että ilmeisesti se tarvitsee apua, lähdetään liikkeelle.
Miksi ihmeessä???
Itse (ja olen huomannut erittäin monen muunkin) pyrin liikkumaan heti autoa kohti kun auto alkaa tehdä kuperkeikkaa tai hyppää radalta ulos... Jos auto liikkuu esim nurmella niin menen silti auton luokse, jolloin olen monesti nähnytkin että kun auton luokse pääsee, kuski painaa jarrua ja odottaa hyvin kiitollisena kun nostan auton takaisin radalle.
Itsellä on pari kertaa käynyt niin että olen ajautunut radalta ulos aivan nostajan lähellä... lähes nostajan vierestä olen yrittänyt putken yli, mutta putkea kiinni pitävä rauta on tarrannut autoon kiinni ja olen jäänyt jumiin... Vaikka nostajalla on matkaa huikeat pari askelta niin nostaja ei tee mitään muuta kuin katsoo autoa joka pyrkii takaisin radalle... Vasta kun olen luovuttanut ja jäänyt tyhjäkäynnille vähintään muutaman hengenvedon verran niin nostaja katsoo hölmönä että mitäs siihen ajoit ja lähtee liikkeelle niinkuin asia ei kiinnostaisi tuon taivaallistakaan... "mitäs ajoit siihen".
Vastaavasti taas lauantaina tapahtui pari niin esimerkillistä nostoa että jäi oikein vaivaamaan kun en nähnyt tarkemmin että kuka nostaja oli... Olisin käynyt antamassa kiitettävän palautteen.
Esim takasuoran päässä osuin monttuun ja auto lähti kärrynyörien saattelemana kohti aitaa...
Nostaja liikkui koko kärrynpyörien ajan kohti autoa ja heti kun auto pysähtyi, se palasin salamana radalle keula kohti menosuuntaa... Toisella kertaa ajoin radan oikealla olevan kallistetun mutkan sisällä olevaan monttuun... Suuntasin nostaajan luokse ja näin että nostaja liikahti välittömästi kohti autoa ja kun auto oli sopivan matkan päässä, auto vilahti pikaisesti takaisin radalle.
Vaikka se siis ei ollut jumissa, eikä edes katollaan.
Juuri näin toimii vastuullisesti ja esimerkillisesti toimiva nostaja jonka asenne on täysin kohdallaan. Autetaan kavereita se minkä pystytään toivoen saavan itse samanlaista kohtelua.
Oikein.

Yksi asia on myös unohtunut...
Ilmeisesti pitää muistaa muistuttaa tuomaristoa ennen seuraavan kisan ajajakokousta tästä.
Nostajan tehtävä on nostaa autot ja poimia radalta pois sammunut auto.
Sammunut auto tuodaan omalle nostopaikalle ja keskitytään edelleen siihen omaan nostoalueeseen.
Ei siis missään nimessä lähdetä viemään autoa lähemmäs varikkoa odotellen että kohti juokseva mekkari kalastaa auton nostajan käsistä... Siellä kun on edelleen kisa päällä ja nostopaikka vaatii huomiota aivan samalla tavalla edelleen.
Itse retkotin kerran katollaan hyvin pitkään todella lähellä nostopaikkaa, koska nostaja lähti kohti variokkoa ja odotteli että mekkari noukkii auton häneltä. Joku toinenkin tästä samasta tapahtumasta kärsi, koska osui autooni ja jäi jumiin.

Eli sammunut auto korjataan radan varteen...
Sen voi toki tuupata rullaamaan kohti varikkoa vaarantamatta muita autoja ja varsinkin unohtamatta nostopaikkaa... Mutta aivan sama se on vain korjata nostopaikalle ja jatkaa nostoalueen tarkkailua normaalisti.
Kyllä se mekkari sieltä juoksee auton noukkimaan jokatapauksessa.

Jälleen... virheitähän sattuu itse jokaiselle... Muistutan vain että ei tapahdu ihan yhtä selkeitä kuin välillä näkee että ollaan tooodella kaukana omalta nostopaikalta ja katse ei ole nostopaikalle päinkään... Näinhän ei pitäisi toimia.

Ihan hyvä toimintatapa on se minkä Jose lauantaina näyttikin...
Hän kävi juoksemassa sammuneet autot.
Eli yksi nostajista voisi toimia vain ja ainoastaan sammuneiden autojen noutajana eikä radalle saisi mennä mekaanikot jne... Nostaja noukkii auton radalta, nostaa sen korkealle jolloin nähdään että auto sammui ja tämä kyseinen noutaja noutaa auton nostopaikalta toimittaen sen varikolle.

Tosin meidän nostokuviot nähdään monesti olevan sitä luokkaa että nostajia ei meinaa olla tarpeeksi, joten aika kaukaista haavetta tämä vain.
Näin se jokatapauksessa toimii isoissa kisoissa.

Jokatapauksessa, tärkein pointti on että jos nostaja huomaa auton sammuneen, hän noukkii auton radalta, nostaa sen korkealle merkiksi varikolle että auto sammui, ja jättää sen maahan keskittyen taas normaalisti omaan nostopaikkaansa.