Kirjoittaja Aihe: GT Rata-autoilu  (Luettu 914638 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2250 : 27.11.10 - klo: 21.34 »
Ei hihnavetoiset tähän luokkaan sovi. Se on sitten se C8 luokka jos haluaa hihnaauton ostaa. Kardaani vaan.
Jos hihna tähän sallitaan niin luokka kuolee nopeasti ja muutamat HC kuskit vain säilyy.
Onko harrastajalla mitään tietoa noista hihnaautoista lainkaan. Ne ovat nopeudellaan paljon nopeampia kuin nuo kardaanit, nyt puhun lähinnä kaarre nopeudesta ja kiihtyvyydestä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa noonook

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2251 : 27.11.10 - klo: 22.01 »
Fakta on se, että jos haluaa pitää luokan halpana+ tasaväkisenä, on sen oltava merkkiluokka joltakin tietyltä valmistajalta täysin siinä kunnossa kuin se kaupasta on tullut.
Siinä kohtaa kun saa valita jo itse servoa/ohjainta/moottori(sääntöjen puitteissa) on aina jollakin paremmat kamat, vaikuttaahan jo ohjain/servot asiaan huomattavasta.
Esim. nopeammalla servolla pystyy ajamaan huomattavasti tarkemmin kuin vanhalla tai rtr-servolla jonka nopeus/vääntösuhde on alhainen.

Jos luokkaa meinaa elvyttää ja saada kilpailijoita mukaan, pitää miettiä mikä on oikeasti realistista ja mahd.saada uusia kuskeja.

Ketään ei tule ajamaan tähän luokkaan/ostamaan luokkaa, jos säännöt muuttuvat koko ajan ja tulee poikkeuksia tai on esimerkiksi vaikeuksia saada kisarengasta.

Luokkana tämä on mainio, mutta tässä painotetaan liikaa uusien harrastajien ja harrasteluokan pohjaa, koska uudet harrastajat tulevat kerhotyön ja mainonnan kautta,
en tarkoita etteikö sisääntulo-luokka olisi hyvä, mutta sähköpuoli ajaa jo asiaansa ja ne kenellä on nitrovehkeet ja kilpailuntahto, niin tulevat kyllä vaikka kärkikuskit menevät menojaan.

Ps. Kuinka moni aloitteleva junnu joka pelaa futista, luulee heti pääsevänsä maajoukkoeeseen pelaamaan?

Eli pidettäisiin luokka kilpailuluokkana ja koitetaan saada kokeneempia kuskeja mukaan varsinkin vapaammilla säännöillä, joilla aloittelijat voivat tulla ja saada apua/tukea kokeneemmilta kuskeilta ja nähdä heidän kilpailu-/ajo- ja säätötoimintaa.

M8/GT8: HongNor
Talveksi etsitään kalustoa....

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2252 : 28.11.10 - klo: 01.17 »
Siis väitän että ei ole tällä hetkellä yhtään maahantuojaa joka noita hihnavetoisia tuo maahan ja en kovin helposti usko että joku haluaa ottaa niitä koska laji on niin pieni viellä ja autot on vissiin aika kalliit viellä.
Pitäkää se kardaanivetoisena vain tuo luokka niin kaikilla on yhtä hauskaa ja sama mahdollisuus voittaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2253 : 28.11.10 - klo: 11.13 »
Kyllä se hihnavetoisuus taitaa tuoda jonkun verran extraa autojen hintaan, imho. Ja mitä tulee siihen rtr- meininkiin, niin itse ajoin viimevuonna vielä DM1:sellä (en specillä) ja Forcen orkkis pannulla. Autoon päivitin kauden mittaan (ehkä ihan turhaan) uudet Ohjauspallot(jotka kevyemmät), sekä cnc koneistetut runkojäykkärit ja etu ja taka iskareiden tuet. Muuten auto on vakio. Radioina toimii kyllä Sanwan M11 ja servot on savöxit, mutta jos enemmän ajaa niin pitemmän päälle se paremman radion ja sähköjen hankinta kannattaa. Oma autoni painoi noin 4-500 grammaa enemmän kuin kevyimmät autot. Silti taisin päästä nopeudessa parhaimmillaan 4 nopeimman kuskin joukkoon nopeuden osalta. Eli kyllä siellä vakioautollakin ehtii jos auto on säädöissä.
Sitten siihen mitä tulee tohon yksimerkki/RTR osat hommaan. Oma mielipide on että jos aletaan karsia kuskit merkin mukaan, katoaa puolet kuskeista. Tällähetkelläkin suomesta saa ainakin 3 eri valmistajan autoa, joilla luokkaan pääsee. Kisoissa on ollut Kössejä ja Honkkareita. RTR meininkiä kokeiltiin 2 kauden verran moottorien osalta ja huomattiin selvästi, että RTR pannut (pois lukien ehkä Force) eivät kestäneet ja olivat epävarmoja käyttää, eli ne eivät tulleet halvoiksi ja ne tekivät autoista epäluotettavat -> tappaa mielenkiintoa. RTR sähköt on sellaiset, joilla pystyy ajamaan, mutta hajoat suht helposti, jolloin ei ole mitään järkeä ostaa samanlaista tilalle, vaan parempaa. Näillä kuitenkin pystyy ajamaan joten se ei ole este osallistumiseen kisaan vaikka sillä suoraan paketista autolla.
Viime kaudelle valikoitiin 3 uutta moottori merkkiä vähän kalliimmasta (alle 200 eskoa) hintaluokasta. Osoittautui erittäin hyväksi ratkaisuksi. Näillä moottoreilla ei päässyt yhtään kovempaa, mutta luotetaavuus ja kestävyys parani huomattavasti. -> RTR pannuillakin ehtii luokassa, jos ne toimivat hyvin. Eli kun rtr pannu kilahtaa, voi päivittää parempaan (lue kestävämpään) niin halutessaan.
Yksityyppi rengas, joka viimevuonna oli, oli saatavuudeltaan hyvä (pois lukien pieni kämmi ennen vikaa kilpailua) mutta siitäkin selvittiin eikä kukaan ajanut vanhoilla renkailla. Rengas toimi, oli kestävä ja loi tasaisuutta sarjaan. Ei parempaan juuri pystytä.

Eli mielestäni viimevuoden sääntöihin tuli sellaiset parannukset, joilla luokasta saatiin erittäin toimiva ja hauska. Itse en lähtisi muuttamaan mitään säännöistä ensi kaudeksi, jos moottoreita vain on saatavana. Näillä säännöillä päästään luokassa tasaisuuteen ja kohtuullisiin kuluihin kuitenkin siten, että autot on kestävät ja mukavat ajaa.

Luokan ainoa ongelmahan on ollut ja oli, että emme jostain syystä ole saaneet "pihasuttaajia" houkuteltua mukaan. Poislukien viimekauden loppu, jolloin vikassa kilpailussa saatiin useampi uusi kisaaja mukaan. Ehkä jonkun sortin GT8 "kerhoillat" olisi ollut se eväs, jolla oltaisiin saatu lisää kuskeja, kalustoa kyllä löytyy monelta. Ongelma olikin ehkä siinä, että aktiiveilla ei ollut aikaa alkaa pyörittää säännöllistä ajoiltaa esim tattiksella. Itseni mukaan lukien. (Ehdin kesän aikana 1 kerran käydä tattiksella ajamassa ennen kautta ja sen jälkeen ajoin pelkästään kisoissa). Se että tästä luokasta lähti monta kuskia LS5 sarjaan oli vääjäämätöntä, koska moni koki sen noin 10 aktiivikisaajan joukosta jo 2-3 kautta ajaneena nähneensä koko luokan, eikä mitään lisäsaavutettavaa enää ollut olemassa. Lisäksi kilpailijoiden vähyys alkoi ahdistaa myös toisia. Jos ajetaan päivä ensin alkueriä ja päivän päätteeksi kuitenkin nopeimman ja hitaimman kuskin ero on 30 metriä lähtöviivalla ja kaikki kuitenkin samassa finaalissa, voi miettiä, miksi on turhaan pörrätty puolipäivää kun lopputuloksen ratkaisee vasta finaali. Tähän voisi keksiä jonkun vähemmällä kuskimäärällä toimivan formaatin, mutta sitä ei voida toteuttaa, jos kisailu jatkuu SM- sarjan kylkiäisluokkana?
Moni femmoihin siirtyvä kuski kuitenkin säilytti oman GT8 autonsa minä mukaan lukien ja varmasti aion osallistua GT8 kisoihin, jos ne vain ajetaan eri aikaan kuin LS5 kisat.

Tiiviisti koostettuna voisi sanoa, että edelliskauden säännöt olivat loistavat, luokka niin edullinen kuin sen voi saada järkevästi ja toimivasti. Autot ovat erittäin hauskoja ajaa. Tunnelma on parasta, mitä olen pienoisautoilun saralla saanut kokea (varsinkin ylistaro paloi verkkokalvolle ja muistin syövereihin ikuisiksi ajoiksi  :grin:). Vain kilpailijoiden määrä oli vähäinen ja olisi harmi, jos näin hieno luokka kuolisi!
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2254 : 28.11.10 - klo: 11.55 »
noonookin (ja Arskan) kanssa samaa mieltä.

Hinnoista: BMT on kotiovelle reilu 500, IGT kaupasta moottoreineen pyöreät 600 josta suurin osa kamoista menee vaihtoon, Honkkari jenkeistä pyöreästi 400 ilman mooottoria ja sähköjä.

Eli hihna menee tonne väliin. Jos ajaa kisaa, niin muutamalla sadalla tuskin merkitystä. Ja siis valinnanvapaushan säilyy edelleen.

Tarvitseeko olla maahantuoja? Italiasta saa osat kahdessa, kolmessa päivässä. Sitten kun otetaan huomioon vielä käytetyt autot, eBay jne.

GT on meillä ainoa nitro kumirengasluokka asfaltille. Siinä on iso ero C8:iin vaikka voimansiirto olis mikä. Lisäksi diffit. Ei tarvitse sorvailla renkaita. Moottoriksi riittävät myös vähän halvemmat painokset.

Rikkaus olis minustakin eduksi, koska toivottavaa keitystä ei ole nähty nykyisilä säännöillä, muutama siirtynyt vitosluokkaan ja minä TP10:iin jos nykysäännöt jäävät voimaan, siis juuri tuon vaihtelun vuoksi mistä Turku manitsi. Kyse ei ole voittamisesta vaan siitä että haluaa oppia jotain uutta; näen että tässä on jotain mitä itse voin yhdistää TP10:n ja GT:n välillä BMT:llä ajaessani.
« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo: 12.19 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2255 : 28.11.10 - klo: 12.31 »
Täytyy kyllä sanoa että nuo hihnavetoiset ovat hiukan enemmän kisaauton näköisiä kuin nuo kardaanivetoiset.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2256 : 28.11.10 - klo: 12.32 »
Tiiviisti koostettuna voisi sanoa, että edelliskauden säännöt olivat loistavat, luokka niin edullinen kuin sen voi saada järkevästi ja toimivasti. Autot ovat erittäin hauskoja ajaa. Tunnelma on parasta, mitä olen pienoisautoilun saralla saanut kokea (varsinkin ylistaro paloi verkkokalvolle ja muistin syövereihin ikuisiksi ajoiksi  :grin:). Vain kilpailijoiden määrä oli vähäinen ja olisi harmi, jos näin hieno luokka kuolisi!

No nyt Tommi puhuu asiaa. :cool:

Minusta nyt taas tuntuu siltä, että tässä keskustelussa puidaan asiaa taas yhden ainoan auton näkökulmasta. On hyvä, että pioneerityötä tehdään, mutta esim. tuolla aiemmin mainitulla BMT:lla ei ole ajettu metriäkään kilpaa muiden GT-autojen kanssa täällä Suomessa.

Ehdottaisinkin, että kun autoista ja niiden vauhdeista on kokemusta radalta, niin aletaan sitten pohtia tosissaan noita sääntöjen muutoksia. Joku tuossa aiemmin totesikin, että luokalta menee uskottavuus jos sääntöjä koko ajan veivataan ja siitä olen täysin samaa mieltä. Tähän on helppo lisätä vielä se, että jos em. päätöksiä tehdään ilman käytännön perusteluja ja todellista tietoa.

Tommin loppukaneettiin lisäisin vielä sen, että kenenkään viimevuotisen sarjan ajaneen mielestä sääntöihin ei ole tarvetta tehdä muutoksia. Kenties tämä antaa aihetta ajattelemiseen siihen suuntaan, että ensin faktat, sitten väitteet.


Nyt olisi GT-8 luokan luokkayhteyshenkilön paikka avoinna tuleville kausille. Minä en sitä enää ensi kesänä voi/halua hoitaa, joten jos on tunkua tuohon suuntaan, niin kantsii laittaa viestiä. Luokkayhteyshenkilön tehtävänä on katsoa sitä mikä luokalle on parasta ja hahmottaa yhteinen etu ja viedä päätöksiä siihen suuntaan. Rooli on enemmän palvelijan, kuin kuninkaan rooli.
« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo: 12.44 kirjoittanut peitsamo »
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2257 : 28.11.10 - klo: 12.56 »
Olisihan se jos olisi, mutta pakko luottaa italialaisten kokemuksiin. Omat kokemukset ovat toistaiseksi vasta muutama tankillinen.

BMT ole tosiaankaan ainoa, käytin vain esimerkkinä. Kymmenkunta muutakin autoa löytyy markkinoilta.

Sallimalla nämä toivoisin että HC kisaajia saataisin liää, koska ainakin minulle on syntynyt se käsitys etteivät halua ajaa "huonosti käyttäyvillä buggy pohjaisilla autoilla asfaltilla".

Enpä tiedä tosta uskottavuuden menettämisestä, nythän ollaan hyvissä ajoin liikkeellä ennen kautta kun käydään tämä keskustelu ja kuunnellaan mielipiteitä. Meillä on tässä mahdollisuus kehittää eurooppalaista GT sarjaa, vastaavaa ei taideta ajaa kuin Kreikassa, joten .. Mutta jälleen puheenvuoro muille, eikä tarvitse olla "GT kuljettaja" kommentoidakseen.

ps. Jos me saadaan 30 kuskia nykysäännöillä niin kävelen mielelläni kauppaan ja haen keppivetoisen GT auton. Mutta 10+ kuljettajaa ei riitä pitämään mielenkiintoa yllä nykysäännöillä ainakaan itselle.

Kiitos 20 vuodesta!

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2258 : 28.11.10 - klo: 13.18 »
Hinnoista: BMT on kotiovelle reilu 500, IGT kaupasta moottoreineen pyöreät 600 josta suurin osa kamoista menee vaihtoon, Honkkari jenkeistä pyöreästi 400 ilman mooottoria ja sähköjä.

Aiemmin oli hieman eri suuntaista infoa:

Riippuu budjetista. 525€ Italiasta kotiovelle ilman koria, renkaita, moottoria+pakoputkistoa ja sähköjä.

Laitappas kokonais hinta mitä se sinun auto paketti nyt maksaa millä ajelet.
Veikkaan näin.
Auto 525e
radiot 300e
servot 160e
vastarin akku 25e
moottori+pilli 350e
kori 70e
renkaat 30e
startti boxi 50e
fuili 30e
tankki pullo 10e
hehku 15e
+ylimääräistä mitä tarvitaan kuten työkaluja ym ym n.100e

Voit laskea tohon vielä toisen auton päälle varaosiksi  :grin:

Ja renkaita ei taida ihan yhdet riittää. Yksi tulppakin pelkästään taitaa olla vähän hintsusti - jaa mutta se onkin tuossa varaosissa jo mukana. Mutta parilla tonnilla kyllä siitä selviää ihan mainiosti, helposti allekin.

Honkkarin listahinta Jenkeissä 330 taalaa ja samalla euromäärällä sen saa sieltä kotiin. On ihan selvää, että noiden autojen mukana kustannustaso tulee nousemaan. Mutta jos sillä saadaan 30 kuskia viivalle, niin ei muuta kuin uudet säännöt kehiin.
Flying Calacucco

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2259 : 28.11.10 - klo: 13.26 »
En sanonut että uusilla säännöillä saataisin 30 kuskia kehiin, vaan että ajan keppivetoisella mielelläni jos nykysäännöillä saadaan kasaan 30 kuskia.
Muokatuilla säännöillä meillä voisi olla mahis saada muutama uusi lisää?

Jos teet vastaavan laskelman muista niin luullakseni ollaan samalla "ball parkilla"

Harva ajaa IGT:llä vakiokoneella ja radioilla + servoilla, IGW008 optio vaihde on hyvä huomioida. Toki mahdollista mutta..

Tuossa laskelmassa yllä on lisäksi kallis pannu, voi vähentää 200€

Siis kai kuljetus amerikasta jotain maksaa? Honkkari on halpa mutta olen nähnyt siihenkin tehtävän kalliita muutoksia, hiilikuitusarja +100€ jne.

Tässä mielestäni hyvä postaus:

"This post is for everyone else who is thinking of starting to race GTs.  ;D

GT R/C car racing is all about fun. A car that handles great and goes where you want it to go, is a lot more of fun. Upgrades for durability & control make GT racing even more fun.

Big GT races are the most fun of all.  ;D

When a hard-core GT Racer hops on a plane, rents a car, pays hotel, entry fees and goes to an event, you’re spending a lot of cash to play.

A lot of us GT racers travel long distances for big races; sometimes racking up bills up to a few thousand dollars for a weekend of toy car fun.

Electric GT main are quickies; like 7-10 minutes long.

Nitro GT mains are a lot longer.

A lot of bad things can happen to a nitro GT Racer during the 45+ minute mains we run. Things that can put an end to all your fun and send you packing early with a DNF; just to make you watch the race you had a chance to win. That’s not what we call fun.

If you want your GT races to be fun, don’t make the mistake and take the fun out of racing.

Here's a video of a fun race us hard-core guys attended last March. Its from a our friend Hilton, his wife was cool enough to catch a bit of GT racing history."

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lhXDvP1_Fks&feature=player_embedded[/youtube]
« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo: 13.31 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2260 : 28.11.10 - klo: 13.47 »
Siis täh? En nähnyt kenelläkään sarjaa ajavista kuskeista mitään hipokalliita osia hiilikuituseteistä puhumattakaan. Tota äskeistä lainausta en ymmärrä ollenkaan? Ajatus päin vastaista kuin täällä? Överirikkaat isotuloiset jenkit (jossa harrastaja määrät ja olosuhteet aivan eri) lyö dollareita tiskiin, jotta voidaan sitten pitää "kunnolla" hauskaa??? Ja kuvaa jostain "isoista" kisoista käsivaralla kuvattuna?

Se mitä pitäisi saada levitettyä meillä täällä netissä olis vaikka parit mekkaussessiot meidän kisoista höystettynä vaikka intialaisella mekaanikkolla, jolloin jengi näkis, miten oikeesti oli hauskaa osallistua noihin kisoihin ja heille saataisiin se kipinä siihen kisaamiseen pihasuttauksen sijasta! Veikkaan että kaikki, jotka tulivat ajamaan viime vuonna kilpaa totesivat kisaamisen hauskaksi, ja että he haluavat jatkossakin kilpailla.

Totuus on se että jos noita kalliita "kisa" hihna-autoja otetaan mukaan ajoihin, on turha kuvitella, että kukaan tulee enään 400 eskon RTR IGT:llä viivalle.

Se mitä mielestäni pitäisi päättää mahdollisimman nopeasti, että missä muodossa ensivuonna ajetaan? Luultavimmin LS-5 autojen kanssa samana päivänä ei ensivuonna ajeta, koska LS-5 osallistujamäärät kasvavat edellisvuodesta ja jo viimevuonna oli pitkät päivät, vaikka GT-8 kuskejakaan ei ollut kuin parin erän verran...
Ajetaanko mahdollisesti TP-10 autojen kanssa?

Vai keskitettäisiinkö ensivuodeksi ajotapahtumat vaikka 2 viikonloppuun vain ihan harrastaja voimin? 2 viikonloppua, 4 kisaa? Ruotsista kaverit ajamaan myös kisaa? Ei huono idea, mutta ongelmaksi jää että kuka järkkää kisat?

Mielestäni luokkaa kuvaa seuraavat sanat: edullisuus, hauskuus ja tasaväkisyys, jotka todellakin onnistuivat viimevuotisilla säännöillä! Se että Suomi on vain pieni maa ja harrastajia on kourallinen, tekee hommasta haasteellista.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2261 : 28.11.10 - klo: 13.59 »
Totuus on se että jos noita kalliita "kisa" hihna-autoja otetaan mukaan ajoihin, on turha kuvitella, että kukaan tulee enään 400 eskon RTR IGT:llä viivalle.

Oliko viime kesänä yhtään tällaista autoa?

Fakta on se, että jos haluaa pitää luokan halpana+ tasaväkisenä, on sen oltava merkkiluokka joltakin tietyltä valmistajalta täysin siinä kunnossa kuin se kaupasta on tullut.

Allekirjoitan tämän täysin.
Silloin (2008) kun oli IGT ja Honkkari GTP Ultra II ja aloitimme luokan tilanne oli hyvin lähellä yllä kuvattua.

Nyt Honkkari DM-1 on "purpose built" eikä enää buggypohjainen. Tosin keppivedolla, mutta tässä mielessä samaa kuin hihnavetoiset. Vain jonkin verran halvempi kuin Italialaiset.
Minulta silloin kysyttiin saako tulla mukaan, niin en laittanut vastaan, tietenkään.
« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo: 14.11 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2262 : 28.11.10 - klo: 14.10 »
Miksi ei joku itse ryhdy järjestelemään kisoja  :huh:
Very simple  :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2263 : 28.11.10 - klo: 14.13 »
Millä radalla? Eikös Tattis ole menossa PKSRCA:n käsiin? Itse en voi luvata mitään ennen kuin tiedetään nämä asiat ja mikä mahdollisesti muuttuu (on puhuttu ratamaksuista jne). Hyvinkää voisi olla vaihtoehto ja ehkä Turkukin.

BTW
http://www.facebook.com/event.php?eid=151262961576549&index=1
« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo: 14.19 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2264 : 28.11.10 - klo: 14.20 »
Millä radalla? Eikös Tattis ole menossa PKSRCA:n käsiin? Itse en voi luvata mitään ennen kuin tiedetään nämä asiat ja mikä mahdollisesti muuttuu (on puhuttu ratamaksuista jne). Hyvinkää voisi olla vaihtoehto ja ehkä Turkukin.
Eli halvempi ajaa Turkuun/Hyvinkäälle kuin maksaa muodollinen ratamaksu? Eiköhän se ratamaksu mene aluenkehittämiseen niinkuin muilla radoilla mitä PKSRCA hallinnoi.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2265 : 28.11.10 - klo: 14.30 »
Eikös noi säännöt ollu menneenä kesänä vallan mainiot? Tuskin kantsii yhden miehen takia muuttaa sääntöjä niin, että kaikkien muiden ehkä vaivallakin rakennettu ja säädetty alusta olisi täysin kelvoton seuraavana kautena.

Ainoa muutos mitä tekisin on, että ne lelun näköset korit joutais silppuriin.
---

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2266 : 28.11.10 - klo: 14.35 »
Tarkoitin että asioissa on selvitettävää ennen kuin voi alkaa puuhaamaan kisoja (ainakaan meikäläinen).

Ratamaksut, jos ne pysyvät kohtuullisina ja niillä ylläpidetään rataa, ei ole mulle ongelma.

Jarkkom, nyt en ymmärrä mitä tarkoitat "täysin kelvottomalla" ?
Kaikkihan ne pitää säätää, riippuu sitten mihin asti alusta taipuu. Jollekin yksinkertainen buggypohjainen alusta voi olla hyväkin, koska se toimii suoraan paketista (IGT) eikä sille paljoa voikaan sitten itse enää enempää tehdä. Tämä on mun kokemus. Luulen että kyse on siitä miten paljon haluaa itse nähdä vaivaa. Ja eihän hihnavetoisten salliminen mitenkään tee DM1 autoista kelvottomia.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2267 : 28.11.10 - klo: 14.40 »
Totuus on se että jos noita kalliita "kisa" hihna-autoja otetaan mukaan ajoihin, on turha kuvitella, että kukaan tulee enään 400 eskon RTR IGT:llä viivalle.
Oliko viime kesänä yhtään tällaista autoa?


Fakta on se, että jos haluaa pitää luokan halpana+ tasaväkisenä, on sen oltava merkkiluokka joltakin tietyltä valmistajalta täysin siinä kunnossa kuin se kaupasta on tullut.

Allekirjoitan tämän täysin.
Silloin (2008) kun oli IGT ja Honkkari GTP Ultra II ja aloitimme luokan tilanne oli hyvin lähellä yllä kuvattua.

Nyt Honkkari DM-1 on "purpose built" eikä enää buggypohjainen. Tosin keppivedolla, mutta tässä mielessä samaa kuin hihnavetoiset. Vain jonkin verran halvempi kuin Italialaiset.
Minulta silloin kysyttiin saako tulla mukaan, niin en laittanut vastaan, tietenkään.

Kyllä siellä ajettiin aika lailla vakiolla honkkareilla ja muutama uusi kaveri ajoi aika vakioilla kösseillä, kunnes jotain hajosi ja päivitettiin paremmalla.

Tuo että vain yksimerkki täysin vakio RTR vessoilla saataisiin tasainen ja halpa luokka ei VALITETTAVASTI pidä paikkaansa. Tasaväkinen kyllä, Halpa EI! Se nähtiin toissa vuonna. Sen sijaan viimevuotisilla säännöillä tilanne oli mielestäni Halvalla tasaväkistä!

Onko Mika IGT2 vielä buggypohjainen? DM-1 on vain hyvä kestävä edullinen auto, joka oikeasti vakionakin on kestävä. Se ei kuitenkaan mikään hipo kilpuri tosissaankaan ole, vaan klappaa sieltä sun täältä.

Mun puolesta saa sillä hihnavetoisellakin ajella jos se on samalla viivalla näiden muiden autojen kanssa. Pahoin tosin pelkään että se on "parempi" kaikin puolin, jota hintakin indikoi.

Se on totta että tattikselle on vaikea alkaa suunnittelemaan vielä ensikesän kisoja, koska alueen hallinnointi ei ole selvillä, tämä ei pitäis olla kuitenkaan este, vaan hidaste.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2268 : 28.11.10 - klo: 14.51 »
IGT2 on buggypohjainen edelleen. Runkolevy on Readyset ST-R :stä eli sentin pari pidempi --> korien parempi skaalamaisuus.
Plussaa IGT saa erinomaisesta kestävyydestä, etenkin IGW008 vaihteen kanssa auton on pomminvarma eikä petä. Se nähtiin Tattiksen Openissa, 4 ekaa sijaa.
Mun mielestä [BMT:n] hinta indikoi lähinnä vaan sitä ettei sitä tehdä Kiinassa. Tosin ei se mikään laadun tae ole, tosiaankaan.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa noonook

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2269 : 28.11.10 - klo: 15.12 »
Eikös noi säännöt ollu menneenä kesänä vallan mainiot? Tuskin kantsii yhden miehen takia muuttaa sääntöjä niin, että kaikkien muiden ehkä vaivallakin rakennettu ja säädetty alusta olisi täysin kelvoton seuraavana kautena.

Ainoa muutos mitä tekisin on, että ne lelun näköset korit joutais silppuriin.


Miksi kehittää sääntöjä?
Miksi ei ajeta formuloita viellä kauden -98 kalustolla?
Ajetaan kaikki kisat samalla lämpötilalla, samalla radalla ja samalla ilman kosteudella ettei kalustoa tarvitse säätää?

Se että ajat muuttuu, kalusto/autot parantuvat ja markkinoille puskee uutta kalustoa joka olisi kilpailukykyinen tähänkin luokkaan ja varmasti tulisi muillekkin autoja, kuin nyt tälle "yhdelle" henkilölle.

Itse olen myös kalustoa uusimassa kun vanha alkaa olemaan jo sen verran kulahtanut, enkä kyllä haluaisi näitä rimpuloita ostaa kun saa jo parempaakin markkinoilta?

Ja mitä koreihin tulee, niin kaikissa luokissa nämä korit(paitsi drifterit) on samaa muovi skeidaa mitkä vois vetää kanssa silppuriin.

Mielestäni kannattaisi keskittyä olennaiseen, ja keskittyä niiden henkilöiden kommentteihin jotka luokkaa ajavat/tulee ajamaan, käsittääkseni jarkkom ei luokkaa aja, kuhan huutelee taustalta ja tarttuu tietyn henkilön kommenttien Nus......

Vuodatuksen lopuksi pakollinen  :afro:
M8/GT8: HongNor
Talveksi etsitään kalustoa....

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2270 : 28.11.10 - klo: 16.17 »
Toisaalta miksi pitää luokan sääntöjä lähteä muokkaamaan sen takia, että 1-2 henkilöä pääsisi ajamaan jollain itse hyväksi katsomillaan laitoksilla ? Kalustoa on saatavilla ja se on toimivaksi todettua, niin ajetaan nyt edes muutama kausi samalla toimivalla konseptilla. Jatkossa jos nykyisen kaluston saatavuus tulee ongelmaksi tms. asia alkaa kaihertaa, niin ihmetellään sitten mitä tehdään ja tarvittaessa muutetaan sääntöjä. 

Tämä siis sivustakatsojana ja luokkaa ajamattoman henkilön mielipiteenä.  :grin:
EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa noonook

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2271 : 28.11.10 - klo: 16.23 »
Toisaalta miksi pitää luokan sääntöjä lähteä muokkaamaan sen takia, että 1-2 henkilöä pääsisi ajamaan jollain itse hyväksi katsomillaan laitoksilla ? Kalustoa on saatavilla ja se on toimivaksi todettua, niin ajetaan nyt edes muutama kausi samalla toimivalla konseptilla. Jatkossa jos nykyisen kaluston saatavuus tulee ongelmaksi tms. asia alkaa kaihertaa, niin ihmetellään sitten mitä tehdään ja tarvittaessa muutetaan sääntöjä. 

Tämä siis sivustakatsojana ja luokkaa ajamattoman henkilön mielipiteenä.  :grin:


Mulle se on tavallaan ihan sama millä kalustolla ajetaan, se että en lähde enään ostamaan "vanhan aikaista" kalustoa kun uutta ja  ajettavampaa kalustoa on samalla hinnalla tarjolla, siinä vaiheessa vaan pitää ajaa M8:ia ja odottaa että sääntöjä muutetaan parin vuoden päästä, tosin silloin on taas kehitys mennyt eteenpäin...
M8/GT8: HongNor
Talveksi etsitään kalustoa....

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2272 : 28.11.10 - klo: 16.34 »
Poinaksen kommenttiin: Hieman kuulostaa siltä että näet asian niin että ajan vain omaa etuani?

Mutta joo, jos katsotaan porukalla että saavutettava hyöty luokalle on lähinnä negatiivinen, niin ei siinä mitään, luokka jatkaa kuten tähänkin asti, kaksi kauttahan tässä on jo menty keppivetoisilla (siis ei mikään viime viikoinen juttu).

Itse kartutan kokemuspohjaani näköjään virallisten kisojen ulkopuolella ja sekin on täysin ok.
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2273 : 28.11.10 - klo: 17.20 »
Vedän tähän vielä yhteen näiden muutamien tuntien keskustelun, jotta sitten on jotain faktaa seuraavaksi kerraksi:

- Enemmistö (forumista, kaikki eivät luokkaa ajavia) ovat sitä mieltä ettei hihnavetoisia autoja sallittaisi luokkaan ainakaan vielä kaudelle 2011

- Perusteluina lähinnä seuraavat asiat:
a) kustannusten kasvu ja karkaaminen käsistä
b) nykyisten (RTR/ARR) automallien käyttökelvottomuus kilpailun koventuessa hihnavetoisten myötä, ja siitä aiheutuva kalustopäivitystarve (tai uhka)
c) ei tue luokan ajatusta "entry luokkana", tekisi vaikeammaksi uusien tulla mukaan
d) autoja ja varaosia pitää saada kotimaasta

- Puoltavia kannanottoja tulee lähinnä niiltä, jotka ovat uusimassa (tai hankkimassa kokonaan uutta kalustoa) ja haluaisivat korvata vanhan IGT:n tai kuluneen DM1:n jollain enemmän rata-ajoon suunnitelulla vehkeellä (pääsääntöisesti hihnavetoisia)

Voidaanko tästä olla samaa mieltä?
« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo: 17.30 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2274 : 28.11.10 - klo: 17.27 »
Se siinä nimenomaan nostaa kustannuksia kun on hommattu kalusto ja nyt sitten oltaiskin vaihtamassa.

Siks oli viimekeän vikassa kisassa enemmän porukkaa ajamassa kun yksinkertasesti tuli mukaan porukkaa jotka vasta hommasivat itselleen kaluston.

Minä ajoin esim yhdellä autolla jonka kaveri oli juuri käytettynä hommannut itselleen ensikauden kisa autoks.

No sit jos huomataankin että tämmönen hiilikuitunen hihnavetohärveli tosiaan on nopeempi mutkissa jne niin johan se tarttee olla semmonen hommaamassa ettei tartte antaa kellekään kalustossa tasotusta.

Tällähetkellä sallituissa autoissa ei oikeesti ole mitään ihmeellistä mitä niihin olis ihan pakko vaihtaa kun vaikka rtr mallina kaupasta haet.
Sellaisenaan voi mennä kisoihin ja pärjätä tasaväkisesti.

Ei ole kovin kova kustannus hommata yhtä kalustoa.
Mutta näiden härveleiden läpikäyminen sitämukaa kun aina jotain uutta sallitaan jne jne jne.

Ja vielä pahempi sekin että jos ei suomesta saa.

Reilusti suurin osa harrastajista ovat (onneksi) sellaisia jotka eivät ulkomailta ala tilailemaan.

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2275 : 28.11.10 - klo: 17.29 »
Okei, lisään tuon "pitää saada kotimaasta" listaan
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2276 : 28.11.10 - klo: 20.33 »
Vuodatuksen lopuksi pakollinen  :afro:

Tähän sinun hienoon henkilökohtaiseen hyökkäykseesi vastaan siten, että minä näen asian ehkä enemmän lajin kokonaisuuden kannalta; koen, että tämä luokka toimii sisäänheittäjänä harrastukseen, josta voi taitojen karttuessa halutessaan nousta teknisesti, rahalliseti tai vaativuudeltaan suurempiin luokkiin (esim. SM-luokat). En näe järkeä siinä, että GT:t yritetään rinnastaa kilpailemaan esim. TP-10 luokan kilpailijoista.

Ja johan ehdotin sääntöihin kehittämistä, eli Ipanema etc. korit veke ja kilpa-auton näköiset tilalle. En ole mielestäni missään vaiheessa edes antanut ymmärtää, etteikö sääntöjä ja kilpailutoimintaa tulisi kehittää.

Mistä sinä btw tiedät etten luokkaa tule ajamaan? Eikö mulla ole jostain syystä oikeus ajaa? Vai olenko keskittynyt vain 'huutelemaan' täällä foorumilla, kun en aja mitään ylipäänsä? Ilmeisesti minulla ei edes ole käsitystä koko harrastuksesta ja tännekin aloitin kirjoittelemaan "huutelemaan sivusta" pari päivää sitten?

Noh, osuit siinä mielessä oikeaan, että jos ja kun GT-R ajaa kesällä samoina päivinä TP-10 kanssa, jää kisat ainakin satavarmasti väliin.
---

Poissa Poinas2

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • WEBSTORE
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2277 : 28.11.10 - klo: 21.27 »
Poinaksen kommenttiin: Hieman kuulostaa siltä että näet asian niin että ajan vain omaa etuani?


En millään muotoa tarkoittanut kommenttiani tuolla tavalla. Yleisellä tasolla totesin, että miksi jotain olemassa olevaa ja toimivaa luokkaa pitäisi muuttaa sen takia, että joku/jotkut jotka ei halua luokan mukaista kalustoa hommata, pääsisivät ajamaan jollain muulla härvelillä ? Eriasia olisi, jos noita nykysen kaluston omaavia kuskeja olisi vaikka 10 ja sitten jostain ilmestyisi 20 kaveria jotka hommaa sen hihnapelin ja haluaisi ajamaan (ja 100% varmasti myös ajaisivat eivätkä vaan huutelisi foorumilla), niin siinä vaiheessa varmasti kannattaisi miettiä millä ko. popula saataisiin radalle.

Sitten kommenttina niille, jotka sanoo että DM-One, IGT2 jne ei olisi ajanmukaista kalustoa, niin onhan ne kun niillä luokkaa ajetaan eikä millään hihnahimmeleillä. Edelleen kun ei kokoajan väännetä siitä saako jollain muulla autolla tulla ajamaan, niin ei tule uudelle harrastajallekkaan pelkoa kaluston hommamisen yhteydessä, kun tietää 100% varmasti että tällä vehkeellä ajetaan myös jatkossa ja että tällä myös on mahdollisuus tasaväkisesti omien taitojen salliessa vääntää podiumille.

EA-Import Oy Webstore: www.eaimport.net
ALPHA Plus - BETA - BULLIT - TeamDurango - PIRANHA Fuel - M2C - TRESREY - KyPOM - H-Energy - REDS - RevolutionRcDesign - ThunderInnovation - Yaiba

Poissa mikari

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2278 : 28.11.10 - klo: 21.33 »
Ok.

Retorinen kysymys: Jos mietitään mitä kaikkia muita rajoituksia on, kuten renkaat ja moottori (ja lisättävää korisäännökset joita ehdotettiin edellä), niin onko tosiaan tarve lisäksi rajoittaa vetotapa. Ehkä pitäisi rajoittaa myös kytkin lisäksi? (Centax ei sallittu)

No kuten todettiin, ilmeisesti on. (Autojen koko renkaita myöten on siis täysin sama, koska etelän rallygame juontaa juurensa M8 krossista joten täysin uudesta autotyypistä ei ole kyse)

vrt. nelkku sähkökrossi ja nelkku turisti, molemmat vetotavat edustettuina tasavertaisina

ps. jos näkisit ja kuulisit tuon BMT äänettömän ja smoothin vedon niin "hihnahimmeli" voisi olla lievästi aliarvostettu adjektiivi :wink:
« Viimeksi muokattu: 28.11.10 - klo: 21.56 kirjoittanut GT Warrior »
Kiitos 20 vuodesta!

Poissa McJones

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: GT Rata-autoilu
« Vastaus #2279 : 28.11.10 - klo: 21.55 »
Sanokaas tyhmälle mitä etua siitä saa, että voimaa siirtää hihna eikä keppi? Kuten jo listattu, renkaat, koneet ym. (joita jo tuossa listattiinkin) on rajattu ja myös painoraja löytyy. Miksi "hiilikuituinen hihnavetohärveli" olisi mutkissa dramaattisesti nopeampi, jos se on tehty sääntöihin muuten mahtuvaksi?

Oli miten oli, oma auto painaa yli 4 kg, joten jotain kevyempää on hakusessa kuitenkin.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST