Tässä yksi selitys novarossin sivuilta:
During the EC-A 2008 which was held in a very hot Valencia many drivers had problems to make the five minutes on 1 fuel tank.
After our team manager handed out some prototype parts of our new 'Exhaust Gas Cooler' to our team drivers (Vuga, Collari, Balestri, Pietsch, Pirani, Lackner to name a few) they where able to use the full potential of their 359 Race . 21 engines again because they did not have to worry about five minutes anymore.
The Exhaust Gas Cooler is mounted between the tuned pipe and the fuel tank and so it will take away some heat from the exhaust gas that goes into the fueltank, lowering the temprature of the fuel and increasing the runtime.
Nuo taitaa olla asfalttimänijöitä, joten lämpötilat autossa voi olla helposti +50 astetta. Katsoimpas sitten noita kiehumislämpötiloja. Metanoli noin 65 astetta, nitrolla vähän sekava (joidenkin lähteiden mukaan alkaa höyrystymään 50 asteessa). Joten kun mennään noihin lämpötiloihin niin alkaa tankissa tosiaan tapahtumaan jotain aineiden eriytymista. Siksi kuuleri on ennen tankkia eikä sen jälkeen, jonne sen kaupunkilaisjärjellä laittaisi.
Ei voi kuin kaiholla ajatella toisten säämurheita! Ja pistää muistilistaan, että osta cas cooleri, kun sääennusteet lupaa Lavankoon +40 astetta!