Kirjoittaja Aihe: Kytkin & Moottorijarrutus  (Luettu 20800 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #60 : 05.09.08 - klo: 11.19 »
ne ovat todellakin kaksi aivan eri asiaa (teoria vs. ajaminen), mutta ei minusta estä keskustelua

onpahan kerrankin jotain muuta (järkevää) täällä forumissa kuin että kumman auton ostan

takaisin aiheeseen http://rc10.fi/index.php?topic=29949.msg275892#msg275892

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #61 : 05.09.08 - klo: 11.31 »
pieni välihuomautus, teoria ja käytäntöhän pitäisi olla sama asia, silloin kun teoria on oikea

mutta mikä on oikea teori tässä kohtaa?

Nyt on mielestäni unohdettu, että radalla esim. suoran päässä autoon ei kohdistu muuta kuin hidastavia voimia, mikä laskee kierrokset nopeasti sille tasolle, että kytkin irrottaa, mutta entä alamäessä kun eteenpäin vievä voima jatkuukin?? Mielestäni kukaan ei ole vielä perustellut, miksi kytkin irrotaisi HETI tässä tilanteessa?
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #62 : 05.09.08 - klo: 11.33 »
Ja tarkennan vielä hieman edellä sanomaani...

Enhän ole väittänytkään että näihin härveleihin ei pätisi samat teorian ja fysiikan lait kuin mihin tahansa muuhunkin.
Silti...
Teoria ja käytäntö eivät ole sama asia.
Ja vaikka kuinka fysiikanlait pätevät niin sekään ei kerro kuinka homma käytännössä toimii.

Vai pystytkö sinä Catiska fysiikan tohtorina vai mikälie (ilmeisesti olet kun kerta tiedät miten fysiikan lait tähän hommaan pätee) näyttämään minulle jollain ihmeen tyylillä että M8 autossa tapahtuu moottorijarrutus, vaikka sitä ei radalla esiinny mikäli kaikki toimii niinkuin pitää....

Nimenomaan keskustellahan tästä asiasta voi vaikka kuinka... Jokainen saa vääntää teoriaa ihan miten paljon tahtoo, mutta jos käytäntö sanoo ettei moottorijarrutusta tapahdu ja sen voi jokainen kuski itse todeta niin kyllä silloin teoriapohjalta ihmettelevät ovat näytön tarpeessa ennemmin kuin esim minä joka puhun käytännön kokemuksien pohjalta.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #63 : 05.09.08 - klo: 11.35 »
pieni välihuomautus, teoria ja käytäntöhän pitäisi olla sama asia, silloin kun teoria on oikea

mutta mikä on oikea teori tässä kohtaa?

Nyt on mielestäni unohdettu, että radalla esim. suoran päässä autoon ei kohdistu muuta kuin hidastavia voimia, mikä laskee kierrokset nopeasti sille tasolle, että kytkin irrottaa, mutta entä alamäessä kun eteenpäin vievä voima jatkuukin?? Mielestäni kukaan ei ole vielä perustellut, miksi kytkin irrotaisi HETI tässä tilanteessa?

Koska käytännössä näillä vessoilla ei ajeta tuollaisissa olosuhteissa...

Ehkä se ei silloin irtoa... ehkä irtoaa...
Itseä se ei kiinnosta tuon taivaallistakaan, joten en tämän enempää lähde asiaa edes teoria pohjalla miettimään ja sanomaan juuta jaata tai eitä.

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #64 : 05.09.08 - klo: 11.39 »
Nyt on mielestäni unohdettu, että radalla esim. suoran päässä autoon ei kohdistu muuta kuin hidastavia voimia, mikä laskee kierrokset nopeasti sille tasolle, että kytkin irrottaa, mutta entä alamäessä kun eteenpäin vievä voima jatkuukin?? Mielestäni kukaan ei ole vielä perustellut, miksi kytkin irrotaisi HETI tässä tilanteessa?

Miksi kytkin pysyisi kiinni edes alamäessä? Ei auton etenevä liike, joka välittyy kytkinkelloon, mielestäni pidä kytkinpaloja kiinni, senhän tekee vain moottorin riittävä pyöriminen. Olen missannut jotain tässä kohtaa?

e: taidanpa ollakin. koska moottorin pyöriminen teoriassa voi jatkua kovempana kuin samalla kaasulla muuten olisi, koska kytkinpalat välittävät vetoakseliston liikettä moottorille. siitähän kirjoitin jo pari viestiä sitten. en ole vain siitä varma kumpi on vahvempi - moottori vai vetoakselisto, siis joka määrää tahdin.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #65 : 05.09.08 - klo: 11.47 »
Lainaus
Miksi kytkin pysyisi kiinni edes alamäessä? Ei auton etenevä liike, joka välittyy kytkinkelloon, mielestäni pidä kytkinpaloja kiinni, senhän tekee vain moottorin riittävä pyöriminen. Olen missannut jotain tässä kohtaa?

Niin kun kiihdytät alamäkeen (riittävän pitkä ja jyrkkä) kytkin nappaa kiinni, sitten irrotat kaasun, mutta autoa viekin sen jälkeen alamäki, jolloin kytkin on edelleen kiinni ja pysyy kiinni, koska kytkin ja vauhtipyörä on "samaa puuta" ja pysyy, koska kierroksethan (vauhtipyörän) ei ole koskaan pudonneetkaan. Eli kun heität kaasun irti rullaavat kierrokset ovat samat kuin moottorin sillä hetkellä.

You know Mika?
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa -Jari-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #66 : 05.09.08 - klo: 11.47 »
Jokainen saa vääntää teoriaa ihan miten paljon tahtoo, mutta jos käytäntö sanoo ettei moottorijarrutusta tapahdu ja sen voi jokainen kuski itse todeta niin kyllä silloin teoriapohjalta ihmettelevät ovat näytön tarpeessa ennemmin kuin esim minä joka puhun käytännön kokemuksien pohjalta.
Tuskin olet tuota käytännön toimintaa varmistanut millään muulla keinolla kuin silmin arvioimalla että moottorijarrutusta ei tapahdu. Tässä olisi oiva aihe vaikka mythbustersiin  :laugh:
Jari Valkola
*** www.fullspeedrc.fi ** XRAY T4, ORCA ** XRAY NT1 2015, Novarossi  ***

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #67 : 05.09.08 - klo: 11.58 »
Lainaus
e: taidanpa ollakin. koska moottorin pyöriminen teoriassa voi jatkua kovempana kuin samalla kaasulla muuten olisi, koska kytkinpalat välittävät vetoakseliston liikettä moottorille. siitähän kirjoitin jo pari viestiä sitten. en ole vain siitä varma kumpi on vahvempi - moottori vai vetoakselisto, siis joka määrää tahdin.

Juuri tätä tarkoitan, mutta että alamäki ja auton paino on niin suuri että vetoakselisto määrää tahdin

Tästä päästäänkin siihen, että mikä on moottorijarrutusta, onko esim 0,1 s moottorijarrutus moottorijarrutusta vai sovitaanko, että vasta 2s jälkeen voidaan puhua moottorjarrutuksesta pikkuautojen kohdalla ja esim 1:1 autojen kohdalla moottorijarrutusta on vasta 5s jälkeen.

Huh huh nyt taitaa mennä jo saivarteluksi.. sorry!
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #68 : 05.09.08 - klo: 11.59 »
Lainaus
Miksi kytkin pysyisi kiinni edes alamäessä? Ei auton etenevä liike, joka välittyy kytkinkelloon, mielestäni pidä kytkinpaloja kiinni, senhän tekee vain moottorin riittävä pyöriminen. Olen missannut jotain tässä kohtaa?

Niin kun kiihdytät alamäkeen (riittävän pitkä ja jyrkkä) kytkin nappaa kiinni, sitten irrotat kaasun, mutta autoa viekin sen jälkeen alamäki, jolloin kytkin on edelleen kiinni ja pysyy kiinni, koska kytkin ja vauhtipyörä on "samaa puuta" ja pysyy, koska kierroksethan (vauhtipyörän) ei ole koskaan pudonneetkaan. Eli kun heität kaasun irti rullaavat kierrokset ovat samat kuin moottorin sillä hetkellä.

You know Mika?

Yup, mä taisin lisätä tän omaan viestiini kun tajusin jutun. lisäsin siihen myös kysärin, jota itse en pysty ratkaisemaan. kumpi on määräävämpi - vetoakselisto vai moottori silloin kun ohjaimesta päästetään kaasua. toki tuo aika ei välttämättä ole pitkä, mutta kuitenkin. jos se on moottori, niin silloinhan on kyse moottorijarrutuksesta vai mitä. jos se on vetoakselisto niin silloin moottori pyörii vain hetken kovempaa kuin mitä se normaalisti (kiihdyttäessä tai tasakaasulla) pyörisi. ei sillä että olisi ajamisen kannalta kauheesti väliä..

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #69 : 05.09.08 - klo: 12.05 »
Tästä päästäänkin siihen, että mikä on moottorijarrutusta, onko esim 0,1 s moottorijarrutus moottorijarrutusta vai sovitaanko, että vasta 2s jälkeen voidaan puhua moottorjarrutuksesta pikkuautojen kohdalla ja esim 1:1 autojen kohdalla moottorijarrutusta on vasta 5s jälkeen.

aivan, myös tästä on kyse. aika on luultavasti niin lyhyt ettei sitä havaitse; tosin vaikuttaako siihen moottorin säädöt ja kytkin myös ja kuinka paljon. alkuperäinen kirjoittaja mainitsi huomannensa eroja autojen välillä. itse en voi sanoa huomanneeni koskaan, en sitä ole kyllä koskaan ajatellutkaan, mutta varmasti panen merkille huomenna ;-)

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #70 : 05.09.08 - klo: 12.06 »
Mielestäni on väärin sanoa absoluuttisena totuutena että moottorijarrutusta ei tapahtdu. Teoriassa se on todettavissa että se on mahdollista. Käytännössä kuitenkin esim: kilpailun aikana käytetään jarrua niin paljon auton hidastamiseen jolloin moottorijarrutusta ei ilmene. Itse asiassa auton jarru jarruttaa moottoria siihen asti kunnes kytkin irroittaa.

Eiköhän se tullut joka tapauksessa selväksi että moottorijarrutusta polttisautoilussa ei ilmene käytännössä. (Sähköautopuolella tätä ominaisuutta jopa säädetään... :wink:)

Jotta saataisiin keskustelu järkevämmälle ja hyödyllisemmälle tolalle niin ehdotankin että keskitytään enemmän itse kytkimen toimintaan ja siihen liittyviin fysiikan ilmiöihin. Kytkin on kuitenkin erittäin tärkeä säätökohde.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #71 : 05.09.08 - klo: 12.08 »
kannatan!  :angel:

Poissa Åsgard

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #72 : 05.09.08 - klo: 12.12 »
Hei nyt oikeasti jotain rajaa, jopa vain sähköllä ajava sen tajuaa että ei niissä ole käytännössä moottorijarrutusta. Keskipakokytkimellä ei saa moottorijarrutusta mitenkään aikaan koska jos kytkin pyörii hitaammin kuin moottori on palat pudoneet jo akselille. Ja jos kytkin ja vauhtipyörä olisivat samaa puuta kytkimestä ei olisi mitään hyötyä.
Tehkääpä joku kytkettävä kytkin niin nädhään miten nitrokone suhtautuu moottorijarrutkseen
Team Sokeripalat

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #73 : 05.09.08 - klo: 12.18 »
remppa: Uskoisin että kierrokset tippuvat alamäessäkin kun päästää kaasusta, vaikka kytkin onkin kellossa kiinni, ja ne pyörivät samaa tahtia. Ei ne ole liimattu siihen. Kun päästää kaasusta kierrokset tippuu, kytkin alkaa luistaa->kierrokset tippuu tyhjäkäynnille->kykin päästää irti.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Team PSR

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • RC-laakereiden erikoisliike
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #74 : 05.09.08 - klo: 12.20 »
Tuon kytkimen irrottamisen voisi helposti testata laittamalla auto  polkupyörän hinaukseen. Auto tyhjäkäynnillä, polkupyörällä nopeus vaikka n.15 km. Kun moottorin kierrokset nostetaan niin että kytkin ottaa kiinni, niin kierrosten ei enää pitäisi laskea, vaikka kaasusta päästetään irti. Jos ei laske, tai laskee hitaasti, niin moottorijarrutusta on, jos laskee nopeasti, niin sitä ei ole.

Testi kannattanee suorittaa yleisöltä suljetulla alueella, mieluiten yön pimeinä tunteina, muuten saattaa harrastajajoukkomme saada (vielä) erikoisemman maineen  :wink:
www.jp-nitroracing.com, RC-laakereiden erikoisliike

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #75 : 05.09.08 - klo: 12.31 »
täytyy sotkeutua tähän sen verran, että minusta moottorijarrutusta tapahtuu. Esim. tattarisuon pääsuoran päässä kierrokset pysyy suht korkealla, vaikka kaasun päästää. Jos taas jarrulla käyttää, niin kierrokset tippuu nopeasti tyhjäkäynnille...

Edittiä.. Tosiaan ykkösellä on tuo ykssuuntalaakeri. Kakkosella voima menis vaihtajan kautta väärään suuntaan.. hmm...
« Viimeksi muokattu: 05.09.08 - klo: 12.54 kirjoittanut InfernoGT »
Liikaa Kyoshoja

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #76 : 05.09.08 - klo: 12.48 »
Säädä se sun pannu kohdalleen...

Ja kerroppas mulle kuinka siinä GT autossa tai jossain muussa vaihteellisessa härpättimessä voi olla moottorijarrua havaittavissa kun vaihteistossa on yks suuntalaakeri????

Edes teoriassa tähän ei saa moottorijarrua.

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #77 : 05.09.08 - klo: 12.51 »
remppa: Uskoisin että kierrokset tippuvat alamäessäkin kun päästää kaasusta, vaikka kytkin onkin kellossa kiinni, ja ne pyörivät samaa tahtia. Ei ne ole liimattu siihen. Kun päästää kaasusta kierrokset tippuu, kytkin alkaa luistaa->kierrokset tippuu tyhjäkäynnille->kykin päästää irti.

Olet varmaan oikeassa! Kuitenkin viitaten liikekitkan ja lepokitkan eroon voisi kuvitetta, että kun kytkin on "kiinni" siinä olisi ikäänkuin pieni "liima". Tunnet sen mitä tahansa kappaletta vetämällä esim. pöydällä, tarvitaan ensin tietty voima ennenkun saat kappaleen "irtoamaan", minkä jälkeen ei enää tarvitakkaan niin suurta voimaa ylläpitämään liukumista.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #78 : 05.09.08 - klo: 12.54 »
joo, mutta tässä tapauksessa kun pala irtoaa, se irtoaa lähestulkoon kohtisuorassa kelloon nähden. Sen lepokitkan ja liikekitken eron vaikutus vaikuttaa mielestäni lähinnä silloin kun kytkin alkaa luistamaan, eikä silloin kun jousivoima vetää palan pois kellosta.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #79 : 05.09.08 - klo: 12.55 »
remppa: Uskoisin että kierrokset tippuvat alamäessäkin kun päästää kaasusta, vaikka kytkin onkin kellossa kiinni, ja ne pyörivät samaa tahtia. Ei ne ole liimattu siihen. Kun päästää kaasusta kierrokset tippuu, kytkin alkaa luistaa->kierrokset tippuu tyhjäkäynnille->kykin päästää irti.

Olet varmaan oikeassa! Kuitenkin viitaten liikekitkan ja lepokitkan eroon voisi kuvitetta, että kun kytkin on "kiinni" siinä olisi ikäänkuin pieni "liima". Tunnet sen mitä tahansa kappaletta vetämällä esim. pöydällä, tarvitaan ensin tietty voima ennenkun saat kappaleen "irtoamaan", minkä jälkeen ei enää tarvitakkaan niin suurta voimaa ylläpitämään liukumista.

Tähän varmasti vaikuttaa suuresti käytettävät kytkinpalat.

Alumiinipalat "tarraa" kohtuu tuntuvasti kiinni, kun taas komposiittipalat luistaa huomattavasti helpommin.

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #80 : 05.09.08 - klo: 13.11 »
On muuten todella mielenkiintoinen aihe teillä käynissä :lol:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #81 : 05.09.08 - klo: 13.33 »
Lainaus
Tähän varmasti vaikuttaa suuresti käytettävät kytkinpalat.

Alumiinipalat "tarraa" kohtuu tuntuvasti kiinni, kun taas komposiittipalat luistaa huomattavasti helpommin.

Juuri näin. Sen takia on itselleni tullut mieleen kokeilla jarrupaloissa esim. liukasta teflonia, jolloin jarruvoima tulisi tasaisemmin eikä "haukkaamalla". Toki voimaa tarvitaan lisää-> jarrulinkkiä pitemmäksi, no problem.

Ruvetaanko väittelemään tästä seuraavaksi?

Jose: niinhän esimerkissänikin kitkavoima vaikuttaa kohtisuorassa pöytään ja kappaletta vetävä voima pöydänsuuntaisesti, eli ikäänkuin kytkinkellon kehä.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa HVoltage

  • RSRCA
    • Profiili
    • Kaikkee paskaa...
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #82 : 05.09.08 - klo: 13.35 »
TWF8 jannut ovat tutkineet näitä juttuja vähän enemmäkin...
http://www.twf8.ws/php/index.php?option=com_wrapper&Itemid=231

Kannattaa vilkaista myös nämä kaksi testiraporttia...
Kylmä kytkin -> http://www.twf8.ws/new/tech/ctss/downloads/manual/pictures/2006-12-22_11-46-25.xls
Lämmin kytkin -> http://www.twf8.ws/new/tech/ctss/downloads/manual/pictures/2006-12-22_12-06-22.xls
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #83 : 05.09.08 - klo: 14.27 »
Lainaus
Tähän varmasti vaikuttaa suuresti käytettävät kytkinpalat.

Alumiinipalat "tarraa" kohtuu tuntuvasti kiinni, kun taas komposiittipalat luistaa huomattavasti helpommin.

Juuri näin. Sen takia on itselleni tullut mieleen kokeilla jarrupaloissa esim. liukasta teflonia, jolloin jarruvoima tulisi tasaisemmin eikä "haukkaamalla". Toki voimaa tarvitaan lisää-> jarrulinkkiä pitemmäksi, no problem.

Ruvetaanko väittelemään tästä seuraavaksi?

Ei ruveta...

Itseasiassa tuostahan ei ainakaan mielestäni ole mitään väittelyn aihettakaan, koska jarruissa ja kytkimessähän on lähinnä kyse mieltymyksestä.
Toinen tykkää haukkaavasta kytkimestä ja toinen pehmeästä...
Toinen ylempää ottavasta ja toinen alempaa...
Joku tykkää jarruista jotka puree samantien rajusti ja joku taas haluaa jarrut joiden tehoa on helppo säännöstellä liipasimen asennolla.

Omat mieltymykset on kytkin puolella sellaiset että kytkimen pitää ottaa kiinni jo alhaisilla nopeuksilla, mutta sen pitää ottaa hyvin pehmeästi kiinni.

Jarruissa taas toisinpäin, eli kovaa ja heti.

Poissa Tuukka

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #84 : 05.09.08 - klo: 14.34 »
TWF8 tuloksen mukaan kytkin irrottaa helposti ja lämmin kytkin pitää huonommin kuin kylmä sekä ropelia ei kannata laittaa pyörän napaan, koska kovilla kierroksilla kytkin alkaa luistamaan.

Ja sitten käytännön kokemus. Kuski huutaa mulle vaan kun koneen kierrokset eivät laske nopeasti alas, jolloin mutkaan tulo häiriintyy. Siis tämä "moottorijarrutus" on puhdasta surkeaa moottorin säätöä (tai luistin palautusjousen huonoutta). Moottorijarrutus on siis itse asiassa pienellä kaasulla ajamista.

Tuomaksen kytkinsetuppi on vakiokolmilapainen jäykemmillä jousilla. Näin ollut 5 vuotta ja samoin tulee olemaan. Toisin kuin Hoke, niin poika haluaa heittää perää kaasulla. Ja jarruissa just toisin päin eli ei saa napata kiinni.


Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #85 : 05.09.08 - klo: 14.35 »
remppa: Niin mutta työnnät kirjaa (kytkin luistaa) Sä et nosta sitä pois pöydältä (kytkin irtoaa kellosta)

lasikuitujarrut saa sellasiks, ja kokeile mun xray jarruja. Siinä sellaset erilliset "paperiset" jarrupalat...mitä nyt sitten onkaan, ja  metallilevyt
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #86 : 05.09.08 - klo: 17.19 »
Missäs olisi kaaviokuva polttiksen kytkimestä ja siitä mitä ja miten sen ympärille kytketään? Helpottaisi sinänsä kiinnostavan aiheen seuraamista ja voisi myös antaa vastauksia suuntaan tai toiseen.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #87 : 05.09.08 - klo: 17.21 »
remppa: Uskoisin että kierrokset tippuvat alamäessäkin kun päästää kaasusta, vaikka kytkin onkin kellossa kiinni, ja ne pyörivät samaa tahtia. Ei ne ole liimattu siihen. Kun päästää kaasusta kierrokset tippuu, kytkin alkaa luistaa->kierrokset tippuu tyhjäkäynnille->kykin päästää irti.

Ei se kaasu vaikuta mitenkään keskipakokytkimen toimintaan, ei ole mitenkään mahdollista. Kytkin palat irtoaa kellosta vasta kun kierrokset on laskeneet riittävästi, siis alle kytkeytymiskierrosten. Siihen asti se välittää enemmän tai vähemmän (riippuu luistosta) voimaa, eli moottori jarruttaa. Se, kauanko jarrutus kestää ja arvatenkin voima on mitätön, ei tähän liity. En ymmärrä, miten on vaikea tajuta, ettei kytkin voi irrottaa ennen kuin kierrokset on laskeneet tarpeeksi jotta jouset jaksaa kumota pyörimisen aiheuttaman voiman. Ja kun palat on kytkeytyneet, voima välittyy molempiin suuntiin tarvittaessa, aivan varmasti.

Se, että jos koneen säädöt on pielessä ja moottoriin jää veto päälle ei ole sama asia kuin mistä väännämme.

Itse uskon, että HOKE on tavallaan oikeassa, käytännössä moottorijarrutusta ei ole. Syynä se, että se on niin heikko ettei sitä huomaa vaikka se todellisuudessa onkin olemassa ja siksi ei voi sanoa absoluuttisena totuutena ettei sitä olisi olemassa.

Jos taas kytkin on rikki ja siksi kytkeytyneenä koko ajan, on hypyn aikana sikäli erilainen tilanne koska silloin moottori tyhjäkäynnille mennessään pudottaa voimansiirron pyörimisnopeuden todella alas, toimiessaan kytkin irrottaa/luistaa jo paljon korkeammalla pyörintänopeudella.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #88 : 05.09.08 - klo: 17.26 »
remppa: Niin mutta työnnät kirjaa (kytkin luistaa) Sä et nosta sitä pois pöydältä (kytkin irtoaa kellosta)

lasikuitujarrut saa sellasiks, ja kokeile mun xray jarruja. Siinä sellaset erilliset "paperiset" jarrupalat...mitä nyt sitten onkaan, ja  metallilevyt

En jaksa vääntää enää, saatat hyvinki olla oikeassa, jutellaan josskin vaiheessa nokakkain asiasta.

Joo näin ne sinun xrayn jarrupalat, minusta ne oli fiksusti ajateltu; nuo irto "paperiliuskat". Voisiko ne olla teflonia ?? Mitä nyt silloin kerran kokeilin sitä sinun kärryä, niin päällimmäisenä siitä jäi mieleen juuri nuo jarrut, jotka toimi niin hienosti.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Poissa *remppa*

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #89 : 05.09.08 - klo: 17.36 »
Lainaus
Se, kauanko jarrutus kestää ja arvatenkin voima on mitätön, ei tähän liity.

Oli moottorijarrutusta tai ei, mutta miten niin voima olisi mitätön, jos moottorijarrutusta on kuvitteellisessa alamäessä, kuten kuvasin, niin pitäähän moottoria pyörittää koko ajan puristustahdin yli, mikä ei mielestäni ole mikään mitätön vastustava voima? Edellyttäen tietysti, että kaasu on kiinni ja kone ei saa soppaa, eli se ei käy.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"