remppa: Uskoisin että kierrokset tippuvat alamäessäkin kun päästää kaasusta, vaikka kytkin onkin kellossa kiinni, ja ne pyörivät samaa tahtia. Ei ne ole liimattu siihen. Kun päästää kaasusta kierrokset tippuu, kytkin alkaa luistaa->kierrokset tippuu tyhjäkäynnille->kykin päästää irti.
Ei se kaasu vaikuta mitenkään keskipakokytkimen toimintaan, ei ole mitenkään mahdollista. Kytkin palat irtoaa kellosta vasta kun kierrokset on laskeneet riittävästi, siis alle kytkeytymiskierrosten. Siihen asti se välittää enemmän tai vähemmän (riippuu luistosta) voimaa, eli moottori jarruttaa. Se, kauanko jarrutus kestää ja arvatenkin voima on mitätön, ei tähän liity. En ymmärrä, miten on vaikea tajuta, ettei kytkin voi irrottaa ennen kuin kierrokset on laskeneet tarpeeksi jotta jouset jaksaa kumota pyörimisen aiheuttaman voiman. Ja kun palat on kytkeytyneet, voima välittyy molempiin suuntiin tarvittaessa, aivan varmasti.
Se, että jos koneen säädöt on pielessä ja moottoriin jää veto päälle ei ole sama asia kuin mistä väännämme.
Itse uskon, että HOKE on tavallaan oikeassa,
käytännössä moottorijarrutusta ei ole. Syynä se, että se on niin heikko ettei sitä huomaa vaikka se todellisuudessa onkin olemassa ja siksi ei voi sanoa absoluuttisena totuutena ettei sitä olisi olemassa.
Jos taas kytkin on rikki ja siksi kytkeytyneenä koko ajan, on hypyn aikana sikäli erilainen tilanne koska silloin moottori tyhjäkäynnille mennessään pudottaa voimansiirron pyörimisnopeuden todella alas, toimiessaan kytkin irrottaa/luistaa jo paljon korkeammalla pyörintänopeudella.