Kirjoittaja Aihe: Kytkin & Moottorijarrutus  (Luettu 20803 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #90 : 05.09.08 - klo: 18.32 »
Silloin voima onkin kovempi, mutta itse ajattelin todellista tilannetta jolloin tyhjäkäyntiasennossa oleva kaasutin ruokkii hieman konetta ja siksi pyörii melko herkästi ja pienellä momentilla varmasti isommallakin pyörintänopeudella.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #91 : 05.09.08 - klo: 18.37 »
Mites moposkootteri? mielestäni sekin moottorijarruttaa, vai onko erilaista tekniikkaa? Keskipakoiskytkin löytyy.
Liikaa Kyoshoja

Mika R

  • Vieras
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #92 : 05.09.08 - klo: 18.45 »
Itse uskon, että HOKE on tavallaan oikeassa, käytännössä moottorijarrutusta ei ole. Syynä se, että se on niin heikko ettei sitä huomaa vaikka se todellisuudessa onkin olemassa ja siksi ei voi sanoa absoluuttisena totuutena ettei sitä olisi olemassa.

menikö sulta Catiska tämä ohi edellä, me ollaan aivan samaa mieltä

Mielestäni on väärin sanoa absoluuttisena totuutena että moottorijarrutusta ei tapahtdu. Teoriassa se on todettavissa että se on mahdollista. Käytännössä kuitenkin esim: kilpailun aikana käytetään jarrua niin paljon auton hidastamiseen jolloin moottorijarrutusta ei ilmene. Itse asiassa auton jarru jarruttaa moottoria siihen asti kunnes kytkin irroittaa.

http://rc10.fi/index.php?topic=29949.msg275918#msg275918

mutta hienoa että ollaan kaikki samaa mieltä tästä asiasta


Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #93 : 05.09.08 - klo: 19.34 »
Odotellaas HOKEn kantaa asiasta vielä, ennen kuin suurta konsensusta juhlitaan...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Ile__

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #94 : 05.09.08 - klo: 20.23 »
Koska moottorin kierrokset tippuvat nopeasti.
Moottorijarrutusta on korkeintaan sekunnin osa.

Tästä huippuaiheesta ny on turha kiistellä. Itse olen aloitteleva pihasuttailija. Olen aloittanut harrastuksen tän vuoden tammikuussa...toistakymmentä polttista on ollu ja suurimmassa osassa niistä ei pysty edes kuvittelemaan että tämmöisissä "moottorijarrutusta" polttis autoissa vois tapahtua  :grin:

Fakta kuitenkin on että Casullin kans ajeltiin eilen illalla mun ST-RR:llä, ossin kone ossin vauhtipyörällä, kössön alumiinisilla kytkinpaloilla, ultimateracingin kellolla.
Lopputulos: Kumpikaan meistä ei pystyny väittään ettei silminnähden tapahtuisi moottorijarrutusta!

Se on totta että se ei kestä 0,2sekuntia pidempään mutta siellä se on.
Kutakuinkin jos kierrokset on esim 35krpm ja tippuu siitä esim 20krpm:n : alumiiniset palat pitää kytkinkellosta kiinni. Kun kierrokset tippuu tarpeeksi alas niin tottakai palat irrottaa.

Testi suoritettiin asfaltti sekä nurmikko alustalla pilkkopimeässä silmät kiinni kuulosuojaimet päässä.
Todettiin myös että 15000 neliömetrin betoniseinäinen halli pysäyttää kärrynpyöriä heittelevän truggyn erittäin nopeasti(nopeammin kuin "moottorijarrutus", jopa ennen kuin seinää ehtii huomata...

Eli väitän että moottorijarrutus on olemassa, mutta se on hyvin pieni ja se ei liity mitenkään mihinkään, eikä tällä tiedolla kukaan koskaan missään tule tekemään yhtään mitään.

Ps. UltimateRacingin kolmipalakytkimellä komposiittipaloilla tätä ilmiötä ei saa tapahtumaan edes 0,01 sekunniksi.

Tämä on sitte vain mun mielipide jonka esitä omana "faktanani" olkoot muut mitä mieltä haluaa, siihen on kaikilla oikeus.
Kyosho Inferno  VE  Race Spec

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #95 : 05.09.08 - klo: 20.36 »
Kai täällä jollain on sen verran pioneerihenkeä että laittaa anturit vauhtipyörään ja kelloon tai keskidiffiin. Sitten ajamaan että saa käppyrät molempien pyörimisnopeuksista moottorin eri käyttöasteilla.

Suomalainen perusjuntti väittelee uskomaansa asiaa vaikka maailman tappiin asti ja kaavoihin kangistunut ajatusmaailma lukitsee kaikki muut kuin omat mielipiteet. Nykytekniikalla ei datan kerääminen ole kovinkaan kaksinen juttu, kunhan jollain on käytössään tarvittavat laitteet. Uskoisin että löytyy mutta riittääkö mielenkiinto selvittää mitä todellisuudessa tapahtuu.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #96 : 05.09.08 - klo: 22.58 »
Ei ton asian testaamiseen tarvi edes mitään mittalaitteita.

Moottori esim työpöydän kulmaan kiinni.
Sitten kaksi kytkinkelloa, toinen ihan normaali ja toinen esim 100g painokiekolla varustettuna.

Sitten vain kokeilee kummalla kellolla moottorin kierrokset tippuu nopeammin täysiltä kierroksilta tyhjäkäynnille.

Tällä kokeella saadaan tosin vain selville pystyykö kytkin välittämään voimaa toisinpäin.
Jos itse moottorissa ei olisi jarrutusominaiuutta, jäisi se pysyvästi täysille kierroksille kunnes jollain ulkoisella voimalla vauhti pysäytettäisiin.
Näin siis siitäkin huolimatta vaikka polttoaine loppuisi.
(Ikiliikkuja!! :mrgreen:)
Käytännössä koettua:

Auto oli Inferno ST RTR kaksipalaisella alumiinikytkimellä.
Kun sillä ajoi kovaa ja loivassakin kaarteessa päästi kaasun, auto spinnasi.
Jos kaasua päästi hitaasti, auto käyttäytyi hyvin rauhallisesti.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #97 : 06.09.08 - klo: 00.01 »
catiska: eikö sulla laske kierrokset kun päästät kaasun?
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

janitor

  • Vieras
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #98 : 06.09.08 - klo: 00.02 »
Kannattaa ottaa moottori pois jos se jarruttaa liikaa.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #99 : 06.09.08 - klo: 00.05 »
Olen samaa mieltä edellisen kanssa!

Minkälaisen edun moottorin poisotolla kisoissa saisikaan, harvalla tempulla autoa noin paljon saa kevennettyä! :mrgreen:
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #100 : 06.09.08 - klo: 00.17 »
itse havaittua:
tasamaalla kun vedetään kaikki mitä autosta lähtee,ja päästetään kaasu mutta ei mennä jarrulle niin kyllä vaan moottori kiertää edelleen kovilla kierroksilla vähän aikaa...
eli voisi kuvitella että siinä vaiheessa kytkimen on pakko olla yhtä puuta ilman luistoa.
kun vauhti hiljenee tarpeeksi niin sitten moottorin kierrokset tippuvat.
ja kannattaa kokeilla pitävällä alustalla..
hobao hyper 8

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #101 : 06.09.08 - klo: 01.24 »
tuu seuraavan kerran pyytää niin säädän sun koneen
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #102 : 06.09.08 - klo: 05.33 »

Käytännössä koettua:

Auto oli Inferno ST RTR kaksipalaisella alumiinikytkimellä.
Kun sillä ajoi kovaa ja loivassakin kaarteessa päästi kaasun, auto spinnasi.
Jos kaasua päästi hitaasti, auto käyttäytyi hyvin rauhallisesti.


No tuo nyt ei johtunu mistään moottorijarrutuksesta vaan siitä mistä täällä on jo puhuttu... Fysiikan laista.
Kun päästät kaasusta ja auto hidastuu niin painopiste muuttuu eteenpäin ja eturenkaille tulee lisää pitoa... Perä kevenee jne.

Ja se miten auto tässä tilanteessa reagoi, johtu taas alustan säädöistä.
Mielenkiintosta että keskitytään höpisemään moottorijarrutuksesta (mikä nyt on vihonviimenen asia mikä näissä autoissa edes mieleen tulee) mutta ei ymmärretä auton käyttäytymisen perus sääntöjä.

No tämä on toki tyypillistä foorumeilla että keskitytään höpisemään mitä turhemmista asioista perehtymättä oleelliseen.

Poissa Casull

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #103 : 06.09.08 - klo: 11.06 »
Harmi kun te asutte kaikki siellä niin pirun syrjässä (eteläsuomessa) ettei siellä tule ikinä käytyä noin ihan muutenvain ja oikeaa asiaakin sinneppäin on tosi harvoin.
Olis kiva inttää pikkuautoista ja kaikesta niihin liittymättömästä ihan nokatusten jonkin kentän tai radan laidalla oluen ja/tai kahvin ja autojen kera.  :mrgreen:

Yleensäkkin keskustelu on silloin mielenkiintoisimmillaan kun väitellään jostain täysin turhasta.
Tulee mieleen elävästi muuan keskustelu jossa intettiin siitä, kumpi tipahtaa maata kohti nopeammin, pudotettu vai vauhtiin ammuttu kiväärin luoti.
Tuokin oli yksi elämän tärkeimpiä asioita...

Tosta ST:n yliohjaamisesta ja alustasta olen raadin kanssa lähes samaa mieltä,
vaiva oli samanlainen eräässä toisessa yksilössä jolla ajettiin ensin juuri samoilla renkailla.
Renkaanvaihdolla ilmiö poistui.
Hobao ST PRO,OS28xz,Torsen|8.5 PRO, OS Speed,BBF,Torsen|2xInferno DX, 21RZ-V01B|Futaba 3Pk 2.4Ghz/40FM/27AM

Poissa YLI-G

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #104 : 06.09.08 - klo: 11.40 »
tuu seuraavan kerran pyytää niin säädän sun koneen

mikäs niissä moottorin säädöissä on vikana?
hobao hyper 8

janitor

  • Vieras
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #105 : 06.09.08 - klo: 13.04 »
Täältä kun löytyy mielenkiintoisia selityksiä käytännön fysiikan alueelta, niin minulla olisi siihen liittyen yksi kysymys:
Jos autolla ajetaan yli valonnopeudella, niin kannattaako käyttää ajovaloja vai kaukovaloja?
Sorry offtopic.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #106 : 06.09.08 - klo: 15.31 »
Yleensäkkin keskustelu on silloin mielenkiintoisimmillaan kun väitellään jostain täysin turhasta.

Nimenomaan, ei ole helppoa valtakunnan johtavalla mönkijäfoorumillakaan :grin:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtopic.php?t=16196
Kylätason RC-kuski.

Poissa jucca

  • KUArc admin
    • Profiili
    • KuopioRC.fi     kuopionlennokkikerho.fi
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #107 : 06.09.08 - klo: 20.26 »
OT: Aivan toisenlaista keskustelua löytyy tuolta http://www.pintanikkarit.fi/forum/index.php Liekö syynä vähän vanhempi (ehkä henkisestikin, heh) käyttäjäkunta, mutta keskustelu ja auttaminen on asiallista.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Kytkin & Moottorijarrutus
« Vastaus #108 : 07.09.08 - klo: 03.23 »
tuu seuraavan kerran pyytää niin säädän sun koneen

mikäs niissä moottorin säädöissä on vikana?


Se että ne on pielessä.