Päävalikko

Viritetty moottori

Aloittaja RaDon, 31.05.03 - klo: 21.20

RaDon

Ajattelin ostaa mun Asson T3 krossiautoon viritetyn moottorin. Kuika suuri ero on vakio ja viritetyllä moottorilla (esim. Reedyn Ragen ja GM:n Dr Speedin)?

Otsomaani

27 lankanen eli stanu, ja vaikka joku 15 lankanen viritetty ovat ihan eri planeetalta. Viritetyissä moottoreissa myös on yleensä säädettävä ennakko, ja kuulalaakerit. Viritetyjä moottoreita joutuu huoltamaan jonkin verran enemmän.

RaDon

Onko nopeudessa paljonkin eroa vakion ja viritetyn välillä? Entä onko vakioissa paljonkin eroja, siis nopeudessa ( verraten esim. Reedyn Sonic 2:sta ja Ragea)?

Otsomaani

Virimoottorin nopeus on paljon suurempi kuin stanun nopeus, mutta kulkeehan se stanukin jo ihan riittävän lujaa.

VesaK

Huippunopeudessa viri- ja vakiomoottorin välillä on paljon eroa.
Mutta. Huippunopeus riippuu auton välityksestä, eikä sillä kilpailutilanteessa ole sellaisenaan paljonkaan merkitystä, koska kiihtyvyys mutkaisella radalla, samoin kuin kuskin ajotaito, ovat lopputuloksen kannalta valtavan paljon tärkeämpiä tekijöitä kuin huippunopeus.

Vakiomoottorin teho on luokkaa 130W ja virimoottorin 230W. Siitä voi jo päätellä, että huippunopeudessa on suuri ero, jos ainoastaan sitä haetaan.

Vakiomoottoreiden välillä on vain vähän eroja. Max tehot pyörivät kaikilla moottoreilla siellä 120-130W tienoilla.
Moottorien "luonteessa" toki on eroja, jotka vain osaava kuski havaitsee: kierroskone/vääntävä kone.

RaDon

Lainaus käyttäjältä: "Otsomaani"27 lankanen eli stanu, ja vaikka joku 15 lankanen viritetty ovat ihan eri planeetalta. Viritetyissä moottoreissa myös on yleensä säädettävä ennakko, ja kuulalaakerit. Viritetyjä moottoreita joutuu huoltamaan jonkin verran enemmän.

Millaista huoltoa ne tarvitsevat?

Henkka

No viritettyä moottoria pitää huoltaa vähän enemmän ja huollon määrä riippuu ihan kuinka paljon ajat... Jos kollektori menee aivan mustaksi/punaiseksi niin silloin olisi hyvä sorvata kone ja jos mahdollista vaihtaa hiilet. Hiilien puhistus esim. pumpulipuikolla+ cleaner on aika hyvä konsti jonka onnistuu tekemään 3min..  :wink:
Schumacher MI4LP / Cougar SV / RCM.fi / JyvSrk

Otsomaani

Kollektori täytyy (tai ainakin kannattaa) sorvata aina silloin kuin se alkaa tummua vähääkään, hiilet kuluvat myös paljon tiuhempaan tahtiin ja muutenkin virimoottorit vaativat kalliimman nopeudensäätimen.

RaDon

Kun kävin ostamassa virimoottorin RC-Pisteestä Hyvinkäältä, niin siellä sanottiin ettei se yhtään sen enempää huoltoa kaipaa kun vakimoottorikaan.

-JM-

Mikä näistä mahtaa olla tehokkain:
Runner Express 11 x 2,
Runner Express 13 x 2, vai
Runner Express 15 x 2.
:?
--Juho--

hellgren

Lainaus käyttäjältä: "Lauri_s15"Kun kävin ostamassa virimoottorin RC-Pisteestä Hyvinkäältä, niin siellä sanottiin ettei se yhtään sen enempää huoltoa kaipaa kun vakimoottorikaan.

Tähän saattaa vaikuttaa se, että Piste tekee voittoa myymästään tuotteesta. Jos olisivat sanoneet, että käytöstä riippuen saattaa huoltoa enempi vaatia, niin olisit mahdollisesti perunut ostoksesi.
Lahti Rock City

Otsomaani

Lainaus käyttäjältä: "-JM-"Mikä näistä mahtaa olla tehokkain:
Runner Express 11 x 2,
Runner Express 13 x 2, vai
Runner Express 15 x 2.
:?
--Juho--

11x2 on tehokkain.

-JM-

Tanks tu juu......... :D

2 fast 4 u

Lainaus käyttäjältä: "Henkka"Hiilien puhistus esim. pumpulipuikolla+ cleaner on aika hyvä konsti jonka onnistuu tekemään 3min..

Eiks se oo niin et hiilet ei oikeen tykkää cleaneristä? Ne mun mielestä tulee pehmeemmiks, eikä enää kestä eikä toimi yhtä hyvin?? :shock:
>>Death Race Pilots<>WSA Freeriders<<

Antti86

#14
.

zhoop

Ainakin nopeudensäädin joka kestää kyseistä moottoria.
Jos sulla on mekaaninen niin tuskin se kestää jotain 13 lankasta konetta.
Varmaan myös kuulalaakeroiti olisi hyvä tehdä.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Antti86

#16
.

zhoop

Varmaan kannattas ostaa medaseciltä semmonen konekäämittykone.
Semmonen maksaa 39 €
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3