Kirjoittaja Aihe: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset  (Luettu 39180 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa WRC206

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #90 : 27.12.08 - klo: 15.37 »
Onko noissa harjattomien nopareissa niin paljon eroa että ainoaksi sallituksi
nopariksi on määrätty SP Inspire RTR Combo?

Eikö se riittäisi että moottori pitäisi olla se jr sports?
- Tamiya solar car -

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #91 : 27.12.08 - klo: 17.31 »
Eikö se riitä että koneelle määrätään kv-luku jota ei saa ylittää?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #92 : 27.12.08 - klo: 19.09 »
Lienee kuitenkin tällä haettu todellakin tasaväkisiä laitteita, kaikilla tismalleen samat noparit/motit - tismalleen samat speksit, akuista riippuen tietty.  ?

Poissa haikaoll

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #93 : 29.12.08 - klo: 13.28 »
Hyvät säännöt classic luokkaan, jos säännöt pysyvät suurinpiirtein muuttumattomina on classic luokassa yksi ajaja lisää.
Schumacher Cat SX, Axis 2, Tamiya truck, Xray GTX8, Asso RC8B3.2, Asso RC10b6.1

Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #94 : 03.01.09 - klo: 12.17 »
Surffailin hieman muualta löytyviä Mini luokan sääntöjä.
Ohessa esimerkkinä Tamiya USA:n Mini Classic sääntöjä. Ohessa myös linkki.
http://www.tamiyausa.com/tcs/rules.php#mini

Renkaan pullistuminen oli mulle uutta Minin renkailla ja se oli kielletty. Monissa muissakin säännöissä ajetaan "Tamiya 540-J motor 53689" -moottoreilla. En huomannut erillisiä kommentteja harjattomista koneista, mutta tämä olikin Classic luokka. Akut oli tarkkaan määritelty (myös LiPo:t). Auton painoraja oli 1300g. Mini GT luokka oli vielä TBD-tilassa.

-----
The Mini's are for everyone wanting to race close and have fun doing it! This class is ideal for any racing hobbyist wanting to keep racing simple and fun. It is very competitive, but without the pressure! Fun is the game here with stock silver can motor power.
 

   1. Any Tamiya M03 or M04 chassis car that uses the 60D size tire or smaller.
   2. Tamiya Hop-Ups only.
   3. No chassis lightening allowed.
   4. A proper mini body must be used with its proper mini chassis. I.E. (A front wheel drive body must be used with a front-drive chassis. A rear wheel drive body must be used with a rear wheel chassis)
   5. Tamiya 60D tires and wheels only (50683, 50684, 53254 and 53340).
   6. New for 2009: Stuffing tires with inserts to create a "ballooned" tire, and producing overdrive is not legal. Tire diameter limit will be limited to 60mm.
   7. NEW for 2009: The Tamiya 540-J motor (53689) is the spec silver can motor for the 2009 season.
   8. It is legal to use the maximum pinion gear size on all front-drive and rear drive Mini cars. I.E. 20-tooth on the M03 and 21-tooth on the M04.
   9. Any Tamiya plastic or aluminum hop-up damper may be used.
  10. Any Tamiya short or regular size hop-up spring may be used.
  11. The use of LIPO batteries is permitted in this class, but due to the battery compartment having a rounded profile, the only legal LIPOs for this class is the Orion/Peak 2400, 3200, and 3400 Carbon Edition hard cased packs. Modifying the M-chassis to fit other hard case LIPO batteries is not permitted.
  12. All M-chassis cars must meet a minimum weight of 1300 grams.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #95 : 06.01.09 - klo: 03.25 »
Eikö se riitä että koneelle määrätään kv-luku jota ei saa ylittää?

Kv arvolla ei ole yleensä mitään tekemistä tehon kanssa muutoin kuin saman valmistajan saman mallisarjan moottoreiden kesken!
Eli ei valmistajien samankokoisien moottoreiden Kv arvojen vertailu on täysin turhaa, Maximi voltit ja amperimäärä on se joka määrittelee loppujen lopuksi koneen tehon.
Myös hyötysuhteella on merkitystä tietenkin, yleensä koneen kuumeneminen tarkoittaa suutrempia hyötysuhdehäviöitä....
Säätimillä niin sinänsä on paljon pienempi merkitys maximitehoon.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #96 : 07.01.09 - klo: 22.57 »
Luin koko topicin läpi. Sama kinastelu jatkuu vuodesta toiseen  :grin: ihan samaa oli aikoinaan monsu luokkien sääntöjen teossa. No heitetään lusikka soppaan, itse näkisin orkkisluokan orkkis luokkana, tietyt kestävyyteen vaikuttavat osat kuten ohjauspalat voisi vaihtaa muuten vakio. Iskarit myös vakiot, koska nehän muuttavat jo tuon auton luonteen täysin jos ne vaihdetaan laadukkaampiin  :grin:. Ja parhaat fiilikset ja naurut saa aina orkkis luokka.

Viriluokka saisi olla tyylin vapaa, jos joku haluu laittaa viripalikkaa autoon jonka alusta ja ominaisuudet loppuu ennen kuskin taitoja. Niin ihan vapaasti.

Akuissa täytyy jo pikku hiljaa siirtyä lipoihin tai 123. Itse en lennokki harrastajana viitsi enään alkaa ostamaan museo kennoja nurkkiin.

T: Rami
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #97 : 07.01.09 - klo: 23.20 »
Akuissa täytyy jo pikku hiljaa siirtyä lipoihin tai 123. Itse en lennokki harrastajana viitsi enään alkaa ostamaan museo kennoja nurkkiin.

Juurikin näin!

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #98 : 08.01.09 - klo: 13.36 »
Kovakuoriset lipot jotka menee modaamatta paikalleen ehdottomasti sallituiksi. Itsellä kanssa melko korkea kynnys ruveta nimheihin enää rahaa kylvämään, kun parempia ja (ulkomailta tilaamalla)HALVEMPIA vaihtoehtojakin on.. Itsellä pari Yeah Racingin 3200 mAh lipoa jo kokeilussa, ainoa miinuspuoli on keveys...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Janne A

  • Veteraani
    • Profiili
    • finRC.com
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #99 : 08.01.09 - klo: 14.45 »
Kovakuoriset lipot jotka menee modaamatta paikalleen ehdottomasti sallituiksi. Itsellä kanssa melko korkea kynnys ruveta nimheihin enää rahaa kylvämään, kun parempia ja (ulkomailta tilaamalla)HALVEMPIA vaihtoehtojakin on.. Itsellä pari Yeah Racingin 3200 mAh lipoa jo kokeilussa, ainoa miinuspuoli on keveys...

Jonka voi helposti paikata laittamalla lisäpainoja.

Poissa RealTaste

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #100 : 08.01.09 - klo: 15.23 »
Jonka voi helposti paikata laittamalla lisäpainoja.
ja tietty paikka mihin ne painot saa laittaa.. ettei esim. auton pohjassa ole että saisi painopistettä alemmas :smiley:
Kyosho Inferno 7.5Kyosho mini-z monsterTraxxas rustler (mamba sidewinder 5700)

Poissa jayjay70

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Miesten kanava
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #101 : 08.01.09 - klo: 15.53 »
Jonka voi helposti paikata laittamalla lisäpainoja.
ja tietty paikka mihin ne painot saa laittaa.. ettei esim. auton pohjassa ole että saisi painopistettä alemmas :smiley:

Antennin päähän  :afro:
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Ensi vuoden Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #102 : 08.01.09 - klo: 20.12 »
Harjaton combo + lipo + lisäpainoja aivan minne huvittaa laittaa jotta painoraja ylittyy...

Poissa jayjay70

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
    • Miesten kanava
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #103 : 08.01.09 - klo: 23.00 »
No päätä jo:

http://rc10.fi/index.php?topic=30681.msg286058#msg286058
Lainaus
Ehdin jo hieman hätääntyä että säännöt olisivat jo tähän kisaan muuttuneet  shock

Itse ostin minin jotta joskus voisi ottaa osaa jonkinlaisiin kisoihin, ei tarvitsisi tuunata vimosen päälle ja saisi ajaa ns. "herrasmiesluokassa"...

Harmi jos harjattomat sallitaan.  Onhan se taas uutta investointia, fiilausta ja semmosta. Ja maksaahan se taas lisää.  Voi olla että kelassakin nauravat opintotukihakemukselleni kun siellä lukee että "Rc-auton päivittäminen" jne...

Oma mielipiteeni on, että Mini luokka tuli pitää "vakiona" ja rinnalle sitten viriluokka niille jotka ei vakiolla pärjää. Enkä nyt puhu siis Isosuosta olihan se saanut jo Minillä pokaalinkin  :p
- Tamiya Mini M03 - Tamiya Fiat Abarth - Team Associated RC10B44 - LOSI TLR 22 -  Durango DESC210 x2 -

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #104 : 09.01.09 - klo: 00.16 »
Kyllä minulta noita lipoja löytyi jo tuolloin, kuten lipolaturikin. Lähinnä tuo satasen maksava combo mietitytti silloin. Sekin on nyt hankittu - thanks KELA...

Tarkemmin ajateltuna NiMHien kanssa viilaamiseen saa tuhlattua rahaa enempikin.

Nyt taas mietityttää enempi että eikö harjattomiin siirrytä sittenkään  :lol:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #105 : 09.01.09 - klo: 08.30 »
Nyt taas mietityttää enempi että eikö harjattomiin siirrytä sittenkään  :lol:

Ehdotelma onkin kahdesta luokasta, ja vain toinen niistä on harjaton.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #106 : 09.01.09 - klo: 10.14 »
No päätä jo:

http://rc10.fi/index.php?topic=30681.msg286058#msg286058
Lainaus
Ehdin jo hieman hätääntyä että säännöt olisivat jo tähän kisaan muuttuneet  shock

Itse ostin minin jotta joskus voisi ottaa osaa jonkinlaisiin kisoihin, ei tarvitsisi tuunata vimosen päälle ja saisi ajaa ns. "herrasmiesluokassa"...

Harmi jos harjattomat sallitaan.  Onhan se taas uutta investointia, fiilausta ja semmosta. Ja maksaahan se taas lisää.  Voi olla että kelassakin nauravat opintotukihakemukselleni kun siellä lukee että "Rc-auton päivittäminen" jne...

Oma mielipiteeni on, että Mini luokka tuli pitää "vakiona" ja rinnalle sitten viriluokka niille jotka ei vakiolla pärjää. Enkä nyt puhu siis Isosuosta olihan se saanut jo Minillä pokaalinkin  :p

Yritin jo keskustelun alussa ehdottaa jäitä hattuun ja kuinkas kävikään ?
Harjattomaan siirtymisen alkuperäinen tarkoitus oli, luokan luonteelle sopivasti, taata kaikille paremmat mahdollisuudet ajaa samantehoisilla autoilla ja pitkässä juoksussa pienentää myös kustannuksia harjattoman hiilikoneeseen nähden pitemmällä elinkaarella ja dynottamisen tarpeen poistumisella.
Nyt kekustelussa ollaan keskitytty lähinnä puurojen ja vellien sekoittamiseen ja Minin "virittämiseen", joka ei alunperin ollut ollenkaan tarkoituksena.
Harjattomista koneista vaan nyt ei löydy miedompaa versiota, joten siksi valinta osui po. SP:n pakettiin.
Ehdotettu SP:n säädinhän on tunnetusti osoittautunut varovasti sanoen sudeksi, joten sääntöuudistusta saataneen odottaa vielä tovi. Korjatkoon ne, jotka asiasta paremmin tietävät.
LiPoihin varmasti tullaan Mineissäkin jossain vaiheessa siirtymään, mutta nyt ei ole vielä sen aika, koska käytännön kokemusta tulisi kerätä ensin muista kilpaluokista. Mini ei ole oikea luokka uusien asioiden testaamiseen.

Edit: Korjattu perinteen mukaan, virheitä
« Viimeksi muokattu: 09.01.09 - klo: 10.24 kirjoittanut reittila »
-Pekka

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #107 : 09.01.09 - klo: 11.33 »
No päätä jo:

http://rc10.fi/index.php?topic=30681.msg286058#msg286058
Lainaus
Ehdin jo hieman hätääntyä että säännöt olisivat jo tähän kisaan muuttuneet  shock

Itse ostin minin jotta joskus voisi ottaa osaa jonkinlaisiin kisoihin, ei tarvitsisi tuunata vimosen päälle ja saisi ajaa ns. "herrasmiesluokassa"...

Harmi jos harjattomat sallitaan.  Onhan se taas uutta investointia, fiilausta ja semmosta. Ja maksaahan se taas lisää.  Voi olla että kelassakin nauravat opintotukihakemukselleni kun siellä lukee että "Rc-auton päivittäminen" jne...

Oma mielipiteeni on, että Mini luokka tuli pitää "vakiona" ja rinnalle sitten viriluokka niille jotka ei vakiolla pärjää. Enkä nyt puhu siis Isosuosta olihan se saanut jo Minillä pokaalinkin  :p

Yritin jo keskustelun alussa ehdottaa jäitä hattuun ja kuinkas kävikään ?
Harjattomaan siirtymisen alkuperäinen tarkoitus oli, luokan luonteelle sopivasti, taata kaikille paremmat mahdollisuudet ajaa samantehoisilla autoilla ja pitkässä juoksussa pienentää myös kustannuksia harjattoman hiilikoneeseen nähden pitemmällä elinkaarella ja dynottamisen tarpeen poistumisella.
Nyt kekustelussa ollaan keskitytty lähinnä puurojen ja vellien sekoittamiseen ja Minin "virittämiseen", joka ei alunperin ollut ollenkaan tarkoituksena.
Harjattomista koneista vaan nyt ei löydy miedompaa versiota, joten siksi valinta osui po. SP:n pakettiin.
Ehdotettu SP:n säädinhän on tunnetusti osoittautunut varovasti sanoen sudeksi, joten sääntöuudistusta saataneen odottaa vielä tovi. Korjatkoon ne, jotka asiasta paremmin tietävät.
LiPoihin varmasti tullaan Mineissäkin jossain vaiheessa siirtymään, mutta nyt ei ole vielä sen aika, koska käytännön kokemusta tulisi kerätä ensin muista kilpaluokista. Mini ei ole oikea luokka uusien asioiden testaamiseen.

Edit: Korjattu perinteen mukaan, virheitä
Joo,on se hyvä , että keskustelua on,mutta Reittilän kanssa samaa mieltä , jäitä hattuun !
Asian osaisena sanoisin,että kokemukseen täytyisi osata luottaa,nyt keskustelua on käyty epäasiallisestikin ERÄÄLLÄ TOISELLA PALSTALLA,ja yleensä ne henkilöt pieksevät suutaan siellä,jotka eivät ole a)järjestäneet kisoja ikinä b)ovat niin itseään täynnä , ettei meinaa ovesta ego mahtua tai muuten olevinaan niin PROta niin PROta että....c)muuten vain kokemusta ja viitseliäisyyttä puuttuu olla kehittämässä harrastusta eteenpäin.
Jos joku väittää , että näiden sääntöjen mukaan Mini on menossa HiFistelyksi tai miksi laittaa
ekumeenisia kultarahoja(euroja) virittämiseeen ,kun samalla rahalla voi ajaa kovempaa(Touringia tai Crossia),NIIN EIPÄ PIDÄ PAIKKAANSA.Kyllä rahamäärän mittakaava on aivan eri luokassa kilpaluokissa,tai sitten ei osata tai haluta laskea.
Minin sääntöehdotus on tehty nykysääntöihin verrattuna,että on selkeä aloittelija luokka(Classic) ja kokeneemmille oma luokka(Competition) eli toinen vähän miedompi kuin nykyinen ja toinen vähän väkevämpi kuin nykyinen.Hyvin yksinkertaista !!!Vahinko vain , että toteuttaminen viivästyy , johtuen säädin ongelmasta Competition-luokassa,johon toivottavasti löytyy ratkaisu pian.....
Eikä näitä ehdotuksia ole väännetty hetken mielijohteesta(Sääntöehdotus Evo3) vaan tarpeesta ja lisäksi (mielipide)asiantuntijana(vaan ei asianosaisena) on ollut mm.sähköluokkien yhteyshenkilö(vaikka kyseessä ei ole virallinen kilpaluokka) ja vaikka asia ei hänelle kuulu......
Että silleen.

Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #108 : 09.01.09 - klo: 11.50 »
Vähään aikaan kaksi todella hyvää ja asiallista tekstiä reittilän ja Luigi54/vielä vanhempien kirjoittamina.
 
Onhan nytkin säännöt olemassa, joten mikään ei ole estänyt kilpailujen pitämistä.

Olen kyllä tiennyt mikä asiaa on viivästyttänyt päätöstä, enkä ole halunnut vääntää säädintoimittajan haavassa puukkoa, koska asiaa oikeasti on yritetty ratkaista heidän taholtaan.
Kun "kissa on nyt kuitenkin nostettu pöydälle", niin eiköhän nämäkin ratkea piakkoin.

Kellä on nyt hankittu öljyiskarit tai alumiiniset kääntöpalat, ja aikoo ajaa  Classik luokassa, niin ne ei mätäne joten ne voivat odottaa vaikka myöhempää siirtymistä Pro luokkaan. Siis jos päätetään että nuokin ovat vakiot.
Niille löytyy varmasti myös ostajiakin, mikäli niistä haluaa päästä eroon.
Voin myös lohduttaa, että aivan kärkisijoilla on ajanut kavereita niillä vakioiskareilla, jopa muovisilla kääntöpaloillakin, eli niidenkään hankinta ei ole pakollinen mikäli kokee sen liiaksi panostukseksi.

Kyllä tää tästä....
 
 
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Luigi54/vielä vanhempi

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #109 : 09.01.09 - klo: 11.53 »
Vähään aikaan kaksi todella hyvää ja asiallista tekstiä reittilän ja Luigi54/vielä vanhempien kirjoittamina.
 
Onhan nytkin säännöt olemassa, joten mikään ei ole estänyt kilpailujen pitämistä.

Olen kyllä tiennyt mikä asiaa on viivästyttänyt päätöstä, enkä ole halunnut vääntää säädintoimittajan haavassa puukkoa, koska asiaa oikeasti on yritetty ratkaista heidän taholtaan.
Kun "kissa on nyt kuitenkin nostettu pöydälle", niin eiköhän nämäkin ratkea piakkoin.

Kellä on nyt hankittu öljyiskarit tai alumiiniset kääntöpalat, ja aikoo ajaa  Classik luokassa, niin ne ei mätäne joten ne voivat odottaa vaikka myöhempää siirtymistä Pro luokkaan. Siis jos päätetään että nuokin ovat vakiot.
Niille löytyy varmasti myös ostajiakin, mikäli niistä haluaa päästä eroon.
Voin myös lohduttaa, että aivan kärkisijoilla on ajanut kavereita niillä vakioiskareilla, jopa muovisilla kääntöpaloillakin, eli niidenkään hankinta ei ole pakollinen mikäli kokee sen liiaksi panostukseksi.

Kyllä tää tästä....

TÄSSÄPÄ ON ASENNETTA, MUUT OTTAKOON OPPIA !!!!!HYVÄ ,HYVÄ !!!
 
 

Tamiya Mini; Poikien Barbie , Tosimiesten Barbara....

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #110 : 09.01.09 - klo: 13.04 »

Harjattomista koneista vaan nyt ei löydy miedompaa versiota, joten siksi valinta osui po. SP:n pakettiin.


Pötyä. Löytyy jo 1000 kV koneita Speed Passioniltakin.... Tosin crawlereihin tehtyjä mutta miksei surisisi ihan hyvin minissäkin.... :)

Oikeasti tuo setti vaan on liian tehokas, toivottavasti joku löytää toimivan vakiokoneen kanssa samantehoisen paketin....
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #111 : 09.01.09 - klo: 19.59 »

Harjattomista koneista vaan nyt ei löydy miedompaa versiota, joten siksi valinta osui po. SP:n pakettiin.


Pötyä. Löytyy jo 1000 kV koneita Speed Passioniltakin.... Tosin crawlereihin tehtyjä mutta miksei surisisi ihan hyvin minissäkin.... :)

Oikeasti tuo setti vaan on liian tehokas, toivottavasti joku löytää toimivan vakiokoneen kanssa samantehoisen paketin....

Sillä hetkellä, kun esipäätös tuosta po. combosta tehtiin, yleisen konsensuksen seurauksena, ei ollut muita vaihtoehtoja.
Liika vauhtihan voidaan ottaa pois lyhyemmällä välityksellä, eikö ?
Kas kun _nyt_ vauhtia on liikaa, mutta LiPot kuitenkin pitäisi ottaa käyttöön ??
Niitä jäitä nyt ja pian sinne pipoon.
-Pekka

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #112 : 09.01.09 - klo: 20.07 »
Lipot vakiokoneen kanssa, en missään vaiheessa ole harjatonta luokkaa ajanutkaan.

Turhaa tämmöisen hienon luokan jakaminen kahtia, semminkin kun "pro" luokassa ajaisi lähinnä muitakin luokkia kilpaa ajavia kuskeja...

Edelleenkin mun ehdotus on että vakiomosalla sallittaisiin lipot, ja 20T pinjoni. Harjattomalla edelleen nimhit, ja pienempi pinjoni.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #113 : 09.01.09 - klo: 20.11 »
Kyllähän harjattomia löytyy vaikka kuinka mietoja, tuntuu vain että autopuolen väki vaan ei ole huomannut katsoa mitä lennokki ja kopteripuolen harjattomista löytyy.
Sieltä "puolen" löytyy takuulla samantehoisia ja yhtä paljon kiertäviä kuin minin vakiokone on!
Varsinkin kun katsotaan ulkopyörijöitä, ne eivät edes aiheuta minissä ajoa haittaavia hyrrävoimia koska kone on poikittain autossa.
Paljonko sitten tarvitaan tehoa, esim 1/18 autoihin tarjoitettu 33A säädin mahdollistaa teoriassa 2s Lipo akulla 244W antotehoa, käytännössä liikutaan tuolla hivenen kahdensadan watin paremmalla puolen....
Nuo kiinalaiset ulkopyörijät eivät maksa paljon, 15€ hintaan on jo valinnanvaraa vaikka kuinka!
Esim hobbycityltä löytyy yksi esimerkki jonka Kv arvo on 1700, max 30A ja maksaa 13.50€ TR 35-30A 1700kv Brushless Outrunner.
Säätimeksi voitaisiin hyväksyä tuollaisille koneille max 35A (Modaamattomina, eli ei lisäsiiliä eikä jäähyä), joten kaikki kaikki Suomessakin myynnissä olevat edulliset 1/18 autojen säätimet kävisivät.

EDIT Kirjoitin tämän siis sitä varten jos ns vakioluokkaan etsitään saman tehoista konetta! ;)
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #114 : 09.01.09 - klo: 23.18 »
Mitenkäs olisi, jos tehtäisiin nyt pian päätös tuosta Tamiya MINI CLASSIC-luokasta.
(sehän on tavallaan aika selkeä, oikeastaan ainoastaan kääntöpalat ja iskarit ovat ne ratkaistavat osat)

Pro:sta selviteltäisiin asiaa vielä hieman, siinä kun on takana muutakin kuin mistä löytyy "tehottomin" ja vähiten "autoa pyörittävä" systeemi.... vai miten se nyt oli....

Kirjoitin tämän siis sitä varten jos ns vakioluokkaan etsitään saman tehoista konetta! ;)

Vakioluokkaan ei tietääkseni ole aiottukaan etsiä muuta moottoria, kuin paketissa mukana tuleva, ja hyvä niin, sillä kaavaillulla systeemillä, missä kisamaksuun sisältyy moottori, jota on käytettävä.
Ne moottorit voi sitten aina ajaa harjoituksissa loppuun.
Meilläkin on vielä se moottori, mikä tuli ekan minin mukana reilu vuosi sitten. Sillä ajettiin kaikki kisat syksyn kapinoihin asti, kaikki treenit, ja sillä pystyy ajamaan vielä vaikka kuinka.
PS. Sitä ei ajettu lainkaan sisään aloitettaessa.
« Viimeksi muokattu: 09.01.09 - klo: 23.23 kirjoittanut TTKoo »
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #115 : 11.01.09 - klo: 13.07 »
Onko kyseessä vain matto/asvaltti rataa?
Tämä vaan näyttää hyvälle KLIK jos kuskit tykkää Ulvila voisi järjestää tuollaiset.

T:Rami
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa reittila

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #116 : 14.01.09 - klo: 19.28 »
Kyllähän harjattomia löytyy vaikka kuinka mietoja, tuntuu vain että autopuolen väki vaan ei ole huomannut katsoa mitä lennokki ja kopteripuolen harjattomista löytyy.
Sieltä "puolen" löytyy takuulla samantehoisia ja yhtä paljon kiertäviä kuin minin vakiokone on!
Varsinkin kun katsotaan ulkopyörijöitä, ne eivät edes aiheuta minissä ajoa haittaavia hyrrävoimia koska kone on poikittain autossa.
Paljonko sitten tarvitaan tehoa, esim 1/18 autoihin tarjoitettu 33A säädin mahdollistaa teoriassa 2s Lipo akulla 244W antotehoa, käytännössä liikutaan tuolla hivenen kahdensadan watin paremmalla puolen....
Nuo kiinalaiset ulkopyörijät eivät maksa paljon, 15€ hintaan on jo valinnanvaraa vaikka kuinka!
Esim hobbycityltä löytyy yksi esimerkki jonka Kv arvo on 1700, max 30A ja maksaa 13.50€ TR 35-30A 1700kv Brushless Outrunner.
Säätimeksi voitaisiin hyväksyä tuollaisille koneille max 35A (Modaamattomina, eli ei lisäsiiliä eikä jäähyä), joten kaikki kaikki Suomessakin myynnissä olevat edulliset 1/18 autojen säätimet kävisivät.

EDIT Kirjoitin tämän siis sitä varten jos ns vakioluokkaan etsitään saman tehoista konetta! ;)

Kyllä vetää hiljaseks.
-Pekka

Poissa Isosuo

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #117 : 15.01.09 - klo: 00.34 »
Jaa... Eipä se 3000kV rykinyt hirveesti sen lujempaa ku harjallinen lipon kanssa... voihan tota vauhtia tiputtaa pinionillakin... 18 hampainen kiinni vaan.

Edit:  Tai jopa 16 hampainen.


Poissa lehmustus

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #118 : 23.02.09 - klo: 19.59 »
Ite olen sitä mieltä että parhaat säännöt olis ne että olis ainakin yksi "alottelijoiden/vakio" luokka jossa autoon ei saisi laittaa mitään muuta kuin nuo alu ohjauspalat, koska eiväthän ne ajosuoritukseen taikka nopeuteen millään tavalla vaikuta, muutkin minin renkaat voisi sallia, akkujen kapasiteetti rajaa voisi jopa laskea 3500mah niin että pienemmälläkin budjetilla pärjäisi muillekin, tuo 1 motti per kisa sääntö kuulostaa ainakin omaan korvaan hieman turhalta kun pitäisi ns jokkista ajaa. ja sitten competition sarja voisi olla niille ketkä haluaa ruveta hifistelemään iskareilla ym. Nämähän ovat siis vain minun mielipiteitä, mutta veikkaan että kaikki alottelevatkin kuskit olisivat kiitollisia tämmöisistä säännöistä ja kun itsekin ostan minin vasta kun tämä sääntö juttu on selvä ja ajan sillä täysin vakiokuntoisena ja vanhoilla gp3300 kennoilla.
2x Xray T2 &T1FK04 | 2xCorally SP12M Ahoniemi | Asso B3FT&TC3FT | Futaba | Graupner XS6 Pro | CS electronics | Tekin

Poissa team seponen

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Vuoden 2009 Tamiya Mini -sääntöehdotukset
« Vastaus #119 : 26.02.09 - klo: 08.46 »
Mielipide; Vakio Minillä täytyy pärjätä. Moottori kisajärjestäjältä kisamaksuun sisältyvänä. Tietysti se nostaa kisamaksua ja jos kisailee paljon on kaapit turvoksissa mosia. Ohjauspalat ja iskarit saisi kyllä vaihtaa,täytyyhän jotain säätötoimintaa sentään jäädä, muuten alkaa porukat polttamaan tupakkaa, kun ei ole käsille mitään räpläämistä.
Säilyttäkaa Mini luokka sellaisena, että aloittelijatkin voi pärjätä ja saadaan tasaisia kisoja. :roll:
Capricorn|CRC|Future RC