"Delta peak" on nimitys akun jännitehuipulle latauksen loppuvaiheessa. Latauksen edistyessä akun jännite hiljalleen nousee, niin kauan kun akku pystyy varastoimaan virtaa. Kun akku on täynnä, jännite saavuttaa huippunsa ja laskee vähän. Jos jännite kuvattaisiin piirturilla, on "delta peak" juuri se jännitteen maksimiarvo.
"Delta peak"-katkaisu tarkoittaa sitä, että laturi on ohjelmoitu katkaisemaan lataus, kun kahden peräkkäisen jännitearvon (joita laturi tasaisin väliajoin lukee) erotus on tietyn suuruinen, esim. 0,02V. Näin laturi löytää delta peakin.
Toinen yleisesti käytetty tapa on lämpötilakatkaisu: laturiin on kytketty lämpötila-anturi, joka asetetaan akkuun. Koska latausvirta alkaa muuttua akussa lämmöksi, kun akku on täynnä, lämpötila kertoo oikean katkaisuhetken. Akun pinnalta mitattuna 42-44° lämpötilaa pidetään sopivana arvona.
Latureita on moneen lähtöön. On syytä ensin miettiä, minkälaisia akkuja varten laturia hankkii: NiCd, NiMH, kisakäyttöön, pelkkään rata-ajoon ilman kilpailutarkoitusta, parkkipaikka-ajoon...
Pidemmällä tähtäimellä kannattanee hankkia laturi, joka soveltuu NiMH-akkujen lataamiseen, koska NiCD-akut ovat poistumassa käytöstä muutaman vuoden tähtäimellä.
Toisaalta, vanhempia delta peak-latureitakin saa käytettynä halvalla.