Kirjoittaja Aihe: 1/5 rata-autot  (Luettu 126371 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa JSJ

  • Honkala GP
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #210 : 06.02.11 - klo: 20.58 »
Tässä linkki Itävallan Mini Challengen sääntöihin. Mukana myös auton säätöihin liittyvää juttua.

http://www.mini-challenge.at/


Tässä mielenkiintoinen mahdollisuus ostaa 1/5 Mini käytettynä EBaystä. Hinta on toistaiseksi kohdallaan.

http://global.ebay.com/FG_Mini_Sportsline08_Airbrushkaro_Servos_und_Lipoakku/290530143775/item

Jos joku tän Suomesta ostaa niin tietyistä korin yksityiskohdista tiedetään mistä auto on ostettu...

Saatan tehdä tästä itekin tarjouksen, mutta sitten voi syödä miestä jo mennään 4WD hommaan.

Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Poissa Tomsantommy

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #211 : 06.02.11 - klo: 21.01 »
Meinasit varmaan niitä monsteri tarroja :grin:
-Tamiya mini m01,2*tamiya mini m03,tamiya trf415 mre,traxxas slash2wd,axial scx10,Kyosho ultima 2wd vintage-

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #212 : 06.02.11 - klo: 21.11 »
Juu, noi säännöt on selattu läpi. Nyt tarkastellaan Ruotsin GT-luokan sääntöjä jotka on hyvin lähellä samaa mitä noi Mini Challengen säännöt. GT luokassa olisi vaihtoehtona eri koreja joten jokaiselle varmaan löytyisi jotain. Auton lähtökohtana olisi edelleen FG Sportsline 08 mutta koreina löytyisi mm. Porsche GT3 RSR, Dodge Viper ja jokunen muu vaihtoehto.

Saatan tehdä tästä itekin tarjouksen, mutta sitten voi syödä miestä jo mennään 4WD hommaan.

En oikein jaksa uskoa että 4WD toteutuu, lähtökohtana on edelleen 2WD FG Sportsline 08 medium.
« Viimeksi muokattu: 06.02.11 - klo: 22.34 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #213 : 07.02.11 - klo: 09.20 »
Ihan mielenkiinnosta kysymys: Jos luokka toteutuu niin oletteko vapaan korin vai merkkiluokan kannalla?

Jos kalustoksi valikoituisi juurikin tuo FG Sportsline 08 keskipitkällä akselivälillä niin vaihtoehtoja lienee, Mini, Porsche GT3 ja Viper. Näin ainakin FG:ltä, muista 510 mm akselivälille sopivista koreista en tiedä.

Jos mentäisiin vapaalla kopalla niin käytännössähän ne olisi sitten Porsche tai Viper, ehkä jokunen Mini. Jos taas merkkiluokkana niin silloin kannattaisi valita joko Porsche tai Mini, koska RTR:n tai ARTR:n saa noilla kopilla. Jos nyt sitten vielä LS5 luokkaan sallittaisiin lyhyitä koreja niin silloin Porshe voisi olla vahvoilla sikäli, että näilläkin autoilla voisi osallistua suoraan LS5 luokkaan halutessaan, eikä korilla antaisi lisää tasoitusta.

Ite olisin "merkkiluokan" kannalla olkoon se sitten Mini tai Porsche. Merkkiluokka antaisi tälle sarjalle hyvän identiteetin ja toisi rentoa fiilistä touhuun.

Mutta heittäkää omia kannanottoja korin suhteen...
Old fart

Poissa Pööki

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #214 : 07.02.11 - klo: 11.34 »
Itsekin olen uudesta luokasta kiinnostunut ja täältä puoltoääni merkkiluokalle eli yksi korimalli. Eikös auto voi edelleen olla minkä merkkinen vain jos kori vaan istuu päälle?

Näen tässä Mikon tavoin vahvan identiteetin luomisen tärkeänä, yhdellä korimallilla se mielestäni toteutuisi hyvin. Ja mikä olisikaan näyttävämpi kuin Mini-luokka. Isojen poikien luokassa on sitten BMW:t, Hondat ja Alfat eli ne nopeammat autot. Ja jos LS-5:iin sallitaan myös lyhyt akseliväli, voi sinne osallistua Porschen tai Viperin korilla.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #215 : 07.02.11 - klo: 16.22 »
Näen tässä Mikon tavoin vahvan identiteetin luomisen tärkeänä, yhdellä korimallilla se mielestäni toteutuisi hyvin. Ja mikä olisikaan näyttävämpi kuin Mini-luokka. Isojen poikien luokassa on sitten BMW:t, Hondat ja Alfat eli ne nopeammat autot. Ja jos LS-5:iin sallitaan myös lyhyt akseliväli, voi sinne osallistua Porschen tai Viperin korilla.

Juuri näin, tämä on se alkuperäinen ajatus ja siihen ollaan päädytty useiden nopan pyöräytysten jälkeen.

Alkuperäinen ajatus tästä budjettiluokasta: Edullinen hankintahinnaltaan ja ylläpidoltaan, ei turhia blingien hankkimista, tasaväkinen kalusto joka johtaa yksityyppisen alustan käyttöön, kaluston osalta kuka tahansa voi olla podiumilla, yksi kori että tämä luokka erottuu ryhmänä, suunnattu enemmän kerhokisaajille että kynnys mukaan lähtemiseen on mahdollisimman pieni, hinta/fun factory mahdollisimman hyvä. Varmaan jotain unohtui mutta siinä pääpiirteet.

Kiitos kaikille mielipiteen ja pohtimisen aihetta antaneille :smiley:

EDIT: Linkki ja muuta tarpeetonta pohdintaa poistettu
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo: 21.12 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Ulf N

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #216 : 07.02.11 - klo: 19.22 »
Auto tuli tilattua tänään  :grin:
TT-01D ja EA4 drifterit, IGT BMW kopalla, Mini-Zi McLaren kopalla

Poissa rb

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #217 : 07.02.11 - klo: 19.23 »
tässä käy kuitenkin niin että kohta on rtr autot kaukana noista kun blingia laitetaan mielin määrin ja hinnat taivaissa sen jälkeen.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #218 : 07.02.11 - klo: 19.32 »
Auto tuli tilattua tänään  :grin:

Ei kun odottelemaan lumien sulamista :grin:

tässä käy kuitenkin niin että kohta on rtr autot kaukana noista kun blingia laitetaan mielin määrin ja hinnat taivaissa sen jälkeen.

Höpö höpö, blingit rajataan säännöillä pois. Jos blingiä haluaa niin silloin LS-5 on se oikea vaihtoehto.
Kylätason RC-kuski.

Poissa ismo

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #219 : 07.02.11 - klo: 19.58 »
joo eiköhän toi tilaukseen mee.löytyskö lappeenrannan suunnalta muita kiinnostuneita?

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #220 : 07.02.11 - klo: 20.07 »
Niille jotka eivät ole tietoisia, niin kaudella 2011 on suunniteltu GT-5 luokka LS-5 luokan lisäksi. Tässä on nimenomaan tarkoitus ajaa Ruotsissa ja Tanskassa käytössä olevien GT sääntöjen mukaisilla autoilla.

Tähän luokkaan on mahdollista ottaa mukaan Minit esim. tekemällä poikkeus korisääntöön.

EDIT: Niin ja tietysti GT-5 kisat on tarkoitus järkestää LS-5 luokan yhteydessä
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo: 20.16 kirjoittanut copter »

Poissa ankku3

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #221 : 07.02.11 - klo: 20.52 »
onko nestekäyttöiset jarrut sallitulla listalla

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #222 : 07.02.11 - klo: 21.26 »
GT-5 luokan tekniset säännöt tosiaan tulevat olemaan hyvin pitkälti 1:1 Ruotsissa ja Tanskassa käytössä olevien sääntöjen kanssa. Niitä parhaimmillaan käännetään suomeksi.

Säännöt löytyvät osoitteesta: http://web.sbf.se/regler/up/6/RB_Tavling_Tekniska-regler_2011.pdf

Ja tosiaan tuolta sivut 58-61 koskevat GT-5 luokkaa. Kun käännös on valmis, niin ne tietysti ovat saatavilla suomeksi.

GT-5 luokka tullaan ajamaan nykyisen LS-5 luokan yhteydessä kesällä, joten valmis kilpailusarja muodostuu neljästä LS-5 luokan osakilpailusta. Ajoformaatti tullaan julkaisemaan sarjasäännöissä helmi-maaliskuun vaihteessa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #223 : 07.02.11 - klo: 21.27 »
Tilanne näyttää mun osalta siltä että mä laitan käsijarrun päälle vähäksi aikaa ja odottelen lisätietoja GT-5 luokasta. GT luokka tulee käsittääkseni olemaan sen verran lähellä kaavaillun Mini Challenge luokan sääntöjä ja kustannuksia, pistää miettimään koko Mini luokan perustamisen järkevyyttä. Luokkien sisäinen kannibalismi ei ole meidän harrastajamäärällä mahdollista eikä järkevää, joten, nyt odotellaan ja kuulostellaan mitä tuleva GT-5 luokka tuo tullessaan.

Se ainakin nättää olevan varmaa että Viitosiin on tulossa nykyistä edullisempi luokka, se millä korilla ajetaan, on merkityksetöntä. Pääasia että kohtuullisilla kustannuksilla pääsee mukaan isojen autojen pariin ja se jos mikä, tuo lisää harrastajia lajin/luokan pariin. Tällaiselle luokalle on ilmiselvästi kysyntää koska 2-3 eri tahoa on toisistaan tietämättä touhunut taustatyötä jo pidemmän aikaa... :smiley:

EDIT: typo korjattu
« Viimeksi muokattu: 07.02.11 - klo: 21.44 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #224 : 08.02.11 - klo: 10.18 »
Hmm, Ruotsin säännöissä on sallittu neljä eri budjettiautoa

FG-sportline -08 -04
Harm SR1 CUP
Carson C5
Technokit Junior

Jos olen ymmärtänyt oikein niin Carson C5 on FG:n halpa kopio ja monet osat ovat jopa keskenään vaihtokelpoisia. Sitten taas Harmissa ja Technokitissä ei ole etujarruja ollenkaan...

Toisin sanoen taitaa GT-5 luokka olla "yksityyppiluokka" käytännössä.

Paljolti tässä ei ole eroa kaavailtuun "Miniluokkaan" muuta kuin, että korit ovat vapaat ja alusta voi olla pitkä, eli vastaava kuin LS-5 luokassa. Eli GT-5 on budjetti LS-5 luokka.

Vaikkakin GT-5 luokassa korit ovat vapaat niin olisihan se tietyllä tapaa hienoa jos tähän luokkaan otettaisiin joku oma tietty koppa ja tehtäisiin tästä "merkkiluokka".
Old fart

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #225 : 08.02.11 - klo: 10.21 »
FG "kopioita" löytyy paljon muitakin maailmalta, esim smartech twister ja hobbypro gt40, nutechillä oli myös vastaava auto.

Linkkejä:
http://www.largescaleforums.com/showthread.php?t=7035
hobbypro gt40
Twister
« Viimeksi muokattu: 08.02.11 - klo: 10.29 kirjoittanut goos »
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #226 : 08.02.11 - klo: 14.54 »
Onko tehty mitään kartoitusta kuinka paljon kilpailijoita olisi tulossa tuohon GT-5 -luokkaan ?

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #227 : 08.02.11 - klo: 15.04 »
Tuskin mitään kartoitusta on tehty, mutta saattaa olla varsin suosittu.

Ruottin sääntöjen optiolista liitteenä, vastaavat osat muilta valmistajilta sallittu ko. merkkeihin - eli siis vain valmistajien omat optio-osat on sallittu saman merkin autoihin, ei saa sotkea keskenään.
Old fart

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #228 : 08.02.11 - klo: 16.43 »
Onko tehty mitään kartoitusta kuinka paljon kilpailijoita olisi tulossa tuohon GT-5 -luokkaan ?

Paha sanoa tässä vaiheessa, edes omaa osallistumista. Ensin pitäisi vakoilla ulkomaan sivustoja että osaa valita kilpailukykyisemmän auto ja siihen tarvittavat optio osat... :evil:

Merkki on mulla selvillä, mitä sitä hyvästä merkistä luopumaan kun kokemusta on FG:stä vuosikymmenen takaa ja wanha sotaratsu odottelee laatikossa uutta elämää varaosien muodossa. Kyllä mä uskoisin että GT-5 auto tulee hankittua ja joku kisa varmaan ajettua jos sattuu sopivasti osumaan kohdalleen. Tiedän hyvin aiemmilta vuosilta että talvella on enemmän intoa kuin järkeä ja kova hinku ajaa kisoja kesällä, mutta kun se kesä tulee, niin nopeasti huomaa että lehdet putoaa puista ja sisäkausi alkaa eikä ole paljoa rc-autoilla ajeltu...

Uskoisin että GT-5 tulee kiinnostamaan monia, käytännössä sulla on noin tonnilla kilpuri alla ja säännöillä rajataan virit ja blingit pois.  Tätä edullista 1:5 luokkaa  tässä on kaivattu :azn:
Kylätason RC-kuski.

Poissa copter

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #229 : 08.02.11 - klo: 17.16 »
Noista koreista sen verran, että mielestäni niissä juuri saisi olla vaihtelua. Kun katsoo LS-5 luokkaa niin siellä lähes kaikki ajavat samalla korilla. GT-5 luokka toisi hieman monipuolisuutta myös silmille.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #230 : 08.02.11 - klo: 19.23 »
Nyt kun on tulkkailtu Ruotsin GT-5 luokan sääntöjä ja FG:n sallittuja optio osia niin hyvältä näyttää, autoihin ei juurikaan saa tehdä mitään ratkaisevia muutoksia vaan hyvin pitkälti vakio autolla mennään.

Mitä eri koreja löytyy GT autoihin?
Kylätason RC-kuski.

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #231 : 08.02.11 - klo: 21.43 »
Tuolta löytyy aika kattavasti pitkälle akselivälille (530/ 535)

RC-Car-Online.de

McLaren GTR
Porsche Carrera GT
Opel Astra V8
Audi A4 DTM
MB C DTM 06
MB CLK DTM
Honda Accord
Alfa 156
BMW 320si WTCC
BMW M3 GTR
BMW M3 ALMS
Audi TT
BMW E46
Opel Astra DTM
Opel Vectra
Ford GT
Peugeot 406
Ford Mustang
Old fart

Poissa TOMMI

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #232 : 08.02.11 - klo: 21.59 »
Fordit vieläpä tarjouksessa maalattuina.Hinta vain 49.90+postit.

Poissa Ender

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #233 : 10.02.11 - klo: 12.30 »
GT-8 –keskustelussa on ollut hyvää keskustelua kustannuksista yhden kilpailukauden osalta, kun lähtee aivan tyhjältä pöydältä liikenteeseen.

GT-5:n osalta kokemustahan kenellekään ei ole, mutta kokeneemmilla voisi olla joitain arvioita, mitä homma tulisi noin kokonaisuudessaan maksamaan.

Autopaketinhan (FG Sportsline 08) saisi noin 1000 Eurolla. Onko esim. nämä isommat autot kestävämpiä ja moottorit (G240) luotettavampia kuin GT-8 –luokassa käytetyt nitromoottorit.

Tarkoitus ei ole lähteä kovinkaan vakavamielisesti hommaan mukaan ja harjoittelumäärätkään eivät tule olemaan suuria.

Rajallisesta ajasta johtuen olisi myös toivottavaa että ajamisen osuus olisi mahdollisimman suuri verrattuna auton huoltamiseen. Oma mielenkiinto on myös tämän luokan osalta nimenomaan ajamisessa ei auton huoltamisessa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #234 : 10.02.11 - klo: 13.15 »
Kokemuksesta en osaa juuri sanoa mitään, aikoinaan vastaavalla autolla mitä GT-5 luokan FG Sportsline on, ajoin kilpaa vajaa pari kesää ja hitosti treeniä. Siihen aikaan FG käytti Solon konetta ja niiden kestävyys oli melko huono, kaksi konetta ajettiin loppuun Juhannukseen mennessä ja sen jälkeen paikalle istutettiin Zenoah joka on oikein huollettuna ikiliikkuja.

GT-5 luokassa ajetaan vakio moottorilla ja jos ilmanpuhdistimen pitää kunnossa ja käyttää laadukasta 2T öljyä niin moottorilla ajaa todella pitkään. En tiedä miten nykyään, mutta silloin vaihdoin männänrenkaat kun koneella oli ajettu noin 20 litraa ja 40-60 litran kohdalla uusi mäntä. Moottori on käyntivarma kun se on säädetty oikein, perus periaate on näissä moottoreissa että se nykäistään käyntiin aamulla ja sammutetaan illalla kun lähdetään radalta kotiin, eli moottori sammuu ainoastaan jos bensa loppuu tai se sammutetaan. Käytännössä vakio moottorilla ajaa koko kesän kisat ja treenit, hyvin huollettuna ajokilsat jatkuu tulevina kesinä.

Moottorin säätötarve on erittäin vähäinen joten sen osalta myös erittäin helppo, eikä tarvitse erillistä hehkua tai startteria. Sytysystulpat kestää pitkään kun on oikea lämpöarvo ja kone säädöissä, ehkä 1-2 tulppaa kesän aikana, jos sitäkään. Ilamsuodattimet maksaa muutaman euron kappaleelta joten moottorin käyttökustannukset on todella vähäiset ajokilsoihin nähden.

Auto itsessään (FG Sportsline) on myös melko huoltovapaa, juurikaan muuta en aikoinaan vaihtanut kuin satunnaisesti laakereita ja joitain jarrujen kuluvia osia sekä väljistyneitä linkkipäitä. Jos autoa ei mällää niin setupit pysyy kohdallaan hyvin joten autoa ei tarvii jatkuvasti mekata, paitsi jos muuttaa säätöjä. Koska säännöillä on tarkkaan rajattu mitä autoon saa vaihtaa niin rahat säästyy renkaiden/bensan ostoon kun autoon ei saa vaihtaa kalliita tuuninki osia.

Nykyisten renkaiden kestävyydestä en mene sanomaan mitään kun en ole nykyisillä renkailla ajanut kuin muutaman tankillisen.

Auto itsessään on kalliimpi investointi kuin verrokkina oleva GT-8, väitän kuitenkin että hintaero tasoittuu ajokierrosten mittaan GT-5 auton eduksi. Syinä on edellämainittu luotettavuus ja kestävyys, tosin ajokierrokset lisääntyy kun auton mekkaustarve on vähäinen joten radalla tulee viihdyttyä tavallista enemmän. GT-5 autolla pystyy myös ajamaan helposti ilman mekkaajaa, tankilla ajaa sen +35 minuuttia ja koneen käynti kun on luotettava niin voit itse käynnistää auton ja mennä rauhassa korokkeelle, moottori ei sammu jos kaasari on säädöissä. Polttoaineen kulutus on vakiokoneella noin litra tunnissa (?) ja pienkonebensa, joka on suosittua hajuttomuuden takia, maksaa 20€/5l.

Auton hankintakulut menee sinne 1000€ kantturoille, riippumatta siitä ostaako RTR:än  vai ARTR:än. Jos on jo valmiiksi radiot niin ARTR ja servot sekä vastarin akku tulee suht saman hintaiseksi kuin RTR, tosin ARTR on siinä suhteessa parempi vaihtoehto että saa valita mieleiset laadukkaat servot.

Sanoisin näin että GT-5 autolla hinta/fun factory kohtaa todella hyvin, suurimmat kustannukset kesän aikana on käytännössä polttoaine ja renkaat. Toki rahaa saa menemään enemmänkin kunhan muistaa mällätä ahkerasti (korit noin 120€) ja ajella huonolla ilmansuodattimella :wink:

Kylätason RC-kuski.

Poissa jarkkom

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #235 : 10.02.11 - klo: 14.08 »
Mielenkiinnolla seuraan tätä keskustelua. Näiden mainospuheiden myötä kuulostaa jo aivan liian hyvältä ollakseen totta.

Huomion arvoisia juttuja kuitenkin voisi olla, että nyt on eri renkaat ja eri moottorit kuin vanhaan hyvään aikaan. Tästä seuraa se, että vauhdit kasvaa ja tilanteet lisääntyy radalla, muovit ei välttämättä kestä samaan tahtiin, vetokalusto joutuu kovemmalle sekä riittääkö RTR-sähköt kilvanajoon?
---

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #236 : 10.02.11 - klo: 14.55 »
Kolarikorjaukset maksaa enemmän kuin GT-8 luokassa ehkä? Se on totta että alkuinvestointi kustannukset on melkein samalla viivalla GT-8 autojen kanssa, koska noita lisätilpehöörejä ei tarvita. Itse olen ajamassa LS-5 sarjan ensivuonna, mutta tämä luokka kiinnostaa jatkossa kyllä varmasti myös.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #237 : 10.02.11 - klo: 15.22 »
Vai että mainospuhe, pitääkin vaihtaa alaa :grin:

RTR sähköt riittää varmasti satunnaiselle suhaajalle ja ekoja kertoja ajavalle, jos tosissaan meinaa ajaa tai kisailla niin silloin kannattaa ottaa ARTR ja valita mieleiset sähköt.

Menneillä vuosilla ajoin Zenoah G2D 23cc koneella joka oli hieman piristetty, kesällä se selviää paljonko käytännössä on tehoeroa vakiokuntoiseen 2.5 heppaiseen Zenoah G240 koneeseen. 

Renkaat on tosiaan erilaiset, sen huomasi välittömästi kun lähti ajamaan. Suurin ero nykyisiin renkaisiin oli se että nyt renkaat pitää jo kylmänä kohtuullisen hyvin. Aikoinaan renkaita oli pakko lämmittää tai ajaa 5-10 lämppäriä ennen kun pystyi tööttäämään sormi koukussa.

Renkaiden kokonaispito on kasvanut selkeästi ja se tuo varmaan omat kuviot kustannusten nousuun. Veikaan että pidon tuoma kustannusten kavu tulee mällien muodossa, sitten kun lähtee sormikkaista, niin silloin sattuu vähän enemmän kerralla. FG:n voimalinja oli jo silloin kestävä ja jos materiaalit on nykyään samoja, niin en usko että sieltä palikat antautuu 2.5 heposen toimesta kovinkaan nopeasti.

Nämä varmaan kuulostaa palopuheilta mutta niitä ne ei ole, pelkästään kokemuksia jotka ovat jääneet mieleen niiltä ajoilta kun näiden kanssa touhuttiin. Monen vuoden ajan olen kaivannut 1:5 kilpurilla ajamista sen huolettomuuden ja vähäisen mekkaamisen takia. Nyt kun saadaan järki hintainen GT-5 luokka niin femmat autot taas alkaa kiinnostamaan, eikä tarvii heti varikolla hävitä kaluston takia vaan tappiot tulee radalla kädettömyyden muodossa  :grin:

EDIT: Voimalinjasta tuli vielä mieleen, ettei jää liian ruusuinen kuva niin 40T muovispurreja menee varmaan muutama kesässä sekä spurrin kumiholkkeja. Jos paljon ajaa niin kytkimen kengät voi joutua vaihtamaan loppukesästä.
« Viimeksi muokattu: 11.02.11 - klo: 14.27 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa |juhkii|

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #238 : 11.02.11 - klo: 15.58 »
Paljonko 1/5 autojen leveys ja akseli väli on yleensä?

Kiinnostas vähäsen että onko mitään mahdollisuutta sovittaa rata-tai offroad-auton koppaa omaan projektiin.
Ite tekemällä saa semmosen ku tulee.
Kyosho inferno TR15 ST. LRP s10 Blast BX.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: 1/5 rata-autot
« Vastaus #239 : 11.02.11 - klo: 16.11 »
Leveys korista riippuen 390-430mm, yleisimmät siinä 400mm kantturoissa. Akseliväli FG:llä 465mm, 510-515mm ja 530-535mm.

Tuolta löytyy lisätietoa: http://www.rc-car-online-shop.de/lshop,showrub,10446,e,1297433451-10446,karossen.karossen,,,,.htm
Kylätason RC-kuski.